פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

052000052שלום וברכה, יש לי ילד שנולד פג בשבוע 27. רצנו איתו לכל הבדיקות האפשריות ולא נאמר כי יש לו תסמונת זו או אחרת. הומלץ להכניסו למעון שיקומי ומטופל ע"י פיזיותרפיסטית. הילד כבר בן שנה ו-8 חו' ובעל קשיים מוטוריים- אינו זוחל רק מתהפך מצד אחד לשני, אינו ממלמל רק צוחק בקול או מחייך לעיתים לרוב, אינו ממקד את מבטו לזמן ארוך, מתפזר עם ידיו ולא רגוע גם בזמן האכלה זז לרוב. הוא נמצא במעקב תזונה בשניידר. האם ישנו אבחון שעליי לדרוש?
ודאי אובחן ונמצא במעקב של מחלקת פגים וגם של מכון להתפתחות הילד, הוא מקבל את הטיפול המאקסימלי שניתן לתת ואת תשומת הלב המרבית. כניראה אתם עושיה מה שניתן ומה שנכון. אם יש שאלות תפנו אותם לרופא האחד המחלקות שציינתי.
שלום. ילד בן3 ו - 7 חודשיים יודע כל אותיות, וגם יודע לקרוא מילים שלמד איתי. איך לחתחיל ללמד ילד לחבר מילים מאותיות לבד? תודה
מה דחוף כל כך? אם הוא כל כך פיקח יעשה זאת לבדו כשיהיה מוכן. לא כדאי ללחוץ כי זה יחזור אליך כמו בומרנג. עדיף לדאוג להתפתחות ריגשית במקביל לקריאה!
לבני בן השנתיים איחור התפתחותי (אשר אובחן במרכז להתפתחות הילד בו אנו מטופלים) אך מה שמטריד אותי הוא שמדובר ביותר מאיחור התפתחותי שכן קראתי מס' מאמרים שכתבו רופאים באשר לתסמיני האוטיזם ולצערי ישנם המון סיפטומים שמופעים כמעט אחד לאחד בבני כמו: נפנוף ידיים כשמתלהב ממשהו,חוסר התעניינות בסביבה כששקוע במשהו, התעלמות גם כשקוראים בשמו,ממעט בקשר עין עם הסובבים.יחד עם זאת ברצוני לציין כי בני פיקח מאוד, אוהב שמקריאים לו סיפור וקולט במהירות מילים חדשות ומה גם שמקשר בין המילה לחפץ שרואה כמו שעון למשל שרתלוי על הקיר. שאלתי היא למי עליי לפנות בנושא, כרגע אנו מטופלים אצל פיזיותרפיסטית כיוון שאין הלך עד לפני 3 חודשים ועדיין מתקשה לעלות במדרגות לבד ובכלל לטפס על סולם בגן ובנוסף לפזיוטרפיסטית ישנה גם פסיכולוגית שמלווה את התהליך. פשוט כרגע אני רואה שיפור מאוד משמעותי אבל עדיין התסמינים שציינתי מופיעים. האם עליי לפנות לקלינאית תקשורת כיוון שהוא מדבר ממש יפה יחסית (לא משפטים שלמים) אבל כולם בסיבה מתפעלים מאוצר המילים שיש לו ביחס לגילו. אני חוששת לאוטיזם ולא רוצה ש'יפול בין הכסאות'??? במידה וכן אשמח אם תפני אותי למישהו בר סמכא בתחום (אנחנו מהצפון).
הפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד הינה הכתובת המתאימה לדיון בנושא, יא תכוון אותה לאחר שתשוחח איתה. לפי התאור לא ניראה לי אוטיזם שזו תופעה של הפרעה בתקשורת הבסיסית.
פרידה שלום, אני מסיימת תואר במדעי החיים באוניברסיטת ת"א במהלכו הגעתי למסקנה שארצה להמשיך בלימודי הפרעות בתקשורת. ישנם שני מוסדות ביניהם אני מתלבטת לגבי המשך לימודיי- אוניברסיטת ת"א ומכללת קריית אונו. השאלה שלי אם מבחינת קבלה לעבודה בהמשך קיים שוני ביחס למוסדות הלימוד השונים ובאיזה מוסד אקדמאי עדיף ללמוד. הלבטים נובעים מכך שבכדי ללמוד בת"א אאלץ להפסיד שנה בכדי לבצע מבחן פסיכומטרי.
היי ורד, אני לומדת בקריה האקדמית אונו, ואני יכולה הלגיד לך שכשאני מספרת לאנשים שכבר נמצאים בתחום שאני לומדת שם הם מאוד מתרשמים, כך שאני לא מאמינה שתהיה לי בעיה בסיום התואר. מה שכן, אני ממליצה לך לעשות את אותו הדבר ולשאול אנשים מהתחום כבר. את תראי שלא רק שהרבה מכירים את התוכנית שבקריה האקדמית אונו ממש טוב, אלא שרובם למדו מהאנשים שהיום מרצים שם. בהצלחה!
שלום. יש לי שאילה. ילד שלי בן 3 ו-7 חודשיים. נמצא בגן טיפולי. שיאלה: אם אני יכולה לגשת לגיל הרך (בסניפנו) ולקבל עזרה מקלינאי תקשורת גם משם? תודה
כן, המצאות בגן מיוחד איננה פוגעת בזכאות לטיפול דרך קופ"ח. יגידו לך שלא מגיע, אבל זה לא נכון. בהחלט אפשר לקבל קלינאי דרך הקופת חולים ללא קשר לנעשה במסגרת השלימודים, וזה על פי החוק בריאות ממלאכתית
תודה
שלום יש לי בן בן שנתיים ועשרה חודשים. עדין מתקשה בדיבור ורק לאחרונה החל להרכיב משפטיים. הוא ילד מאוד חכם ובוגר לגילו אך בעל בעיות התנהגותיות רבות לא מוכן לקבל מרות,לא מודע לצרכיו של האחר וכו'.אנו תמיד משליכין את זה לתסכול הנובע מקשיי הדיבור. התחלנו לאחרונה טיפול אצל קלינאית תקשורת.האם אכן יש קשר בין הדברים או שהסימנים האלה מצביעים על משהו אחר??? אנומאוד מתוסכלים וקמת לא כ"כ יודעים למי עלינו לפנות ...
טוב שהתחלתם טיפול אצל קלינאי תקשורת. היא תכיר את הילד ותוכל לייעץ להם בקשר להתנהגותו ושיתוף הפעולה שלו. ההתקדמותבתחום השפה יכולה לעזור להרגיע אותכם ולאפשר הצצה לגבי עולמו הפנימי. בכל מיקרה, ישנם מסגרות רבות להדרכת הורים ואם זהו ילדכם הראשון כדאי מאד "לרכוש ידע ומיומנויות הורות" כדי שיהיו להם כלים והבנה לגבי גידול הילד שלהם.
שלחום פרידה, אמא שלי בת 60 פלוס. שמתי לב שלאחרונה היא אומרת משפטים בלי נושא ברור. למשל היא אומרת: "הוא לא התקשר". אני לא מבינה מי לא התקשר. או היא אומרת" תביאי את זה"" במקום תביאי את הסיר. הרבה פעמים אני צריכה לעשות שאלות הבהרה למה היא מתכוונת. לפעמים גם היא לא מוצאת את המילה המתאימה למשפט שלה.זה מאד מפריע לתקשורת שלנו. את חושבת שקיימת כאן בעיה? אפשר לטפל בזה? תודה על התשובה, עידית
בעקרון רצוי לערוך בדיקה נאורולוגית מקיפה כי מיקרים של ירידה תפקודית מנטלית מתחילים לעתים במחסור של מילים של יום-יום. רצוי גם לתרגל תרגילים מנטליים כמו תשבצים, משחקי מחשב, כלפים וכל דבר שדורש ערנות ותיכנון מחשבתי. שינויים הורמונליים יכולים גם הם להתטא בירידה קוגניטיבית ובודאי אם היא מודאגת ומותרדת בנושא מסויים הקשב והחשיבה "תקויים". תפני לרופא נאורולוג (עצבים) ולאחר אבחון מקיף תידעי אם יש משהו מדאיג. בכל מיקרה, פניה לקלינאי תקשורת יכולה, בשלב ראשון, לעזור לה להפעיל את המחשבה והראש ולשמר על מצבה. האם היא מודעת לקושי?
בתי אובחנה כאוטסטית בינונית בגיל שנתיים . כיום היא בת 4 .לפני כחודש עברה ניתוח כפתורים בשל נוזליםבאוזנים וכרגע אנשים בסביבתה שרויים בהלם , היא מדברת ברצף (משפטים בני6-7 מילים ) חלה קפיצה בתקשורת עם סביבתה הקרובה והרחוקה (אנשים שהיא לא מכירה ) .האם שיפור זה יכול מבחינה תאורטית להמשיך ?
ואולי בכלל לא הייתה אוטיסטית אלה לקויית שמיעה????? בגדול ילד שמתקדם בשפתו ודיבורו לא אמור ללכת אחורה ו"לעבד" את מה שהשיג, מבחינה התפתחותית... גיל 4 וחצי הינו גיל של התקדמות מהירה, בכל מיקרה ואולי היא פשוט בשלב התפתחותי מהיר ובמיקרה גם עברה ניתוח באותו זמן??? בכל מיקרה, תשמחי על השגיה ותחבקי אותה חזק, חזק!
שלום יש לי ילד בן 8 שאובחן רק לפני שנה כסובל מPDD הוא לומד כרגע בכיתה א' כיתת תקשורת בבי"ס רגיל כמו כן הוא מקבל אחרי שעות בי"ס טיפולים:ריפוי בעיסוק,רכיבה על סוסים ותרפיה באומנות למרות כל הטיפולים אינני רואה שיפור משמעותי(יש שיפור אבל לא גדול)יש לציין כי ישלו רצון ומוטיבציה אך הוא מאוד מתקשה ועדיין לא יודע לקרוא ולכתוב איך אפשר לעזור לו להצליחהאם יש איזושהיא שיטת טיפול שתתאים לו אני מוכנה לנסות כל דבר
האם הוא עבר אבחון של כישורי למידה? הם לרוב יכולים לציין מה התחומים שבהם הוא נעזר כדי ללמוד ומה התץחומים שקשים לו, ואולי לא כדאי להסתמך עליהם בתהליכי הלמידהץ בכל מיקרה, ישנם ילדים שלא "קולטים" את הקריאה עד לסיום כתה ב'. תבקשי מהמחנכים שלו לבנות תוכנית לימודים מתאימה ליכולות שלו ותחומים וערוצים בהם הוא נעזר 0כמו ויזואלי לעומת שמיעתי וכו') האם הוא בקשר עם קלינאי תקשורת. ישנם כאלה שמתמחים ברכישת הקריאה ליד הקשיים בתקשורת.
הבן שלי בן 10 וסובל מסלקטיב מוטיזם. הוא אינו מדבר בבית הספר ועם החברים שלו. שאלתי, האם יש לו זכויות בבית הספר? כיצד יכול בית הספר לעזור לו? (וועדת שילוב???) נראה לי שדי מזניחים את הנושא בבית הספר
תופעה זו נקשרה בשנים האחרונות בספרות בתחום של החרדה החברתית והדיכאון וניתן לעזור גם בטיפול תרופתי, האם ידוע לכם? לגבי בבחלטה שלו שלא לדבר בבית הספר, השאלה צריכה להיות כיצד זה משפיעה על יפקודו בחברת הילדים ומבחינה קוגניטיבית וכיצד הוא מטופל????? ועדת השמה יכולה רק לתת לו זכוניות של ילד בחינוך המיוחד, זה נכון ומתאים במידה שיש לו גם ליקויי למידה, אחרת הוא לא מתאים לו. האם הוא מתקשה בלימודים? במתן תשובת בכתב או בהשגים במבחנים? האם הוא מטופל באיזה מסגרת כל שהיא? מה הקשים הנוספים שלו? מה יחס של בית הספר אליו ואליכם???? הרבה שאלות, יש תשובות? או רק כווני מחשבה?
בני בן השש בחודש האחרון החל מגמגם. התופעה הולכת ומחמירה. הילד מודע לכך וטוען שהמילים לא יוצאות לו. האם יש צורך באבחון? אם כן היכן עורכים אותו? מה לעשות?
ילדים בגיל זה עדיין יכולים להציג קשיים התפתחותיים בתחום שתף הדיבור, בכל מיקרה, ודאי נמצא לפני כניסה לכתה א' על כל הלמצים הקשורים לגיל זה. הכי טוב שידע שהתופעה חולפת ויש תקופות של לחץ שיכולים להשפיעה עליו. אם הוא מודאג רצוי לפנות לקלינאי תקשורת אשר יקבל תמונות המצב ותוכל להמליץ לו מה לעשות. בכל מיקרה, ככל שהוא יהיה תודאג לגבי דיבורו ואתם תלחצו, הדיבור נעשה יותר קשה ויש יותר קשיים... רצוי להבין שהמצב הינו חלק מתהליך נורמלי ויחד עם זאת, במידה ויש דאגה רבה, עדיף לפנות לקלינאי תקשורת
שלום, אני מתעניינת לגבי לימודים לתואר ראשון בהפרעות בתקשורת וחשבתי שאולי יש כאן קלינאיות שיודעות דבר או שניים לגבי מוסדות הלימוד, איפה התואר יותר נחשב, ועד כמה זה עקרוני אם התואר הוא של מכללה (אריאל\הדסה) או אונברסיטה (ת"א\ חיפה) תודה רבה!!! אורטל.
כל תוכניות הלימוד חייבות לקבל הכרה מהמועצה האקדמית מל"ג. המרכז האוניברסיטאי באריאל עדיין בתהליך קבלת הכרה. יתר התוכניות מוכרות. לגבי מקומות וכו' תעייני באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il
בני בן 11.5 סובל מקול צרוד. רופא א.א.ג. שלח לטיפול בדיבור.עשינו הבחון. לא מצליחה למצוע קלינאי תקשורת מאזור חדרה. אם תוכלי לעזור ולתת פרטי וטל' של קליאי תקשורת. רצוי עיברית , או פחות רצוי רוסית. תודה
שלום רב, ברצוני לדעת האם קיים מושג הפרעת תקשורת לא על רצף האוטיסטי והאם ניתן לטפל בבעיה ולמגר אותה? תודה
אני לא מבנה את השאלה, למה התכוונת? כל תחום העיסוק שלנו הינו "הפרעות בתקשורת" יכול להיות על רקע תקשורת כמו אוטיזם , אבל גם הפרעה בתחום הדיבור הלא ברור הינה הפרעה בתקשורת ובודי ליקוי חמור בשמיעה גורם לליקוי בתקשורת...
אני מכירה פעוט שהובחן במכון להתפתחות הילד כפעוט עם הפרעת תקשורת ושפה אך לא אוטיזם. האם קיים דבר כזה?
שלום וברכה למיעצים בני בן השלון וחצי התחיל לפני כמה ימים לומר "אוף לא יוצאות לי המילים" ואז אה אה אה ולוקח זמן עד שמתארגן במשפט שלו.הילד מדבר שוטף-יותר נכון דיבר אוצר מילים רחב ,מוזיקאלי משהו ןלא קרה משהו מיוחד בימים אלה האם ללכת לטיפול או ?מה הקטע?
כל הילדים עוברים תקופות כאלו, במיוחד כשאוצר המילים מתרחב ויש להם מה להגיד! תשווי למצב שיש המון בגדים טובים בארון וצריך לבחור מה ללבוש!, הוא תריך את הזמן ובעקר את השהות והחזרות הם מתפקדים כ"השהייה " לגבי המשפט והמילים. תני לו את הזמן ואל תלחיצי אותו, התקופה הזאת יכולה להמשך כמה חודשים ואף להאלם ולחזור לאחר תקופה, עד לסביבות גיל 6. לא רצוי לפנות לטיפול כי זה רק הופך את התופעה ל"בעיה" ונותן לה משקל יתר. תעודדי אותו למשחקים לא מילוליים ואל תלחצו עליו בתחום הדיבור..
ביתי בת 8 שבועות, בבית החולים עברה את בדיקת סינון שמיעה והיא הייתה תקינה. לאחרונה נראה כי היא לא שומעת כיוון שאינה מגיבה כלל לרעשים ואף לא לרעשים בעוצמה חזקה. יש לציין כי היא מצוננת. האם הבדיקה המתקיימת בבית החולים מהימנה וניתן לומר שאין בעיה בשמיעה אלא כנראה הצטברות של נוזלים? האם יש לחזור על הבדיקה? איך כדאי לפעול ע"מ שלא יהיה לה עיכוב בהתפתחות?
בדיקות סינון לילודים נכנסו כחלק מבדיקות השיגרתיות שמתבצעות בבית החולדות, לכלל הילודים בארץ. זו בדיקה מהמנה ביותר ולכן היא מקובלת היום במדינות רבות. בכל מיקרה ואם את מודאגת כדאי לפנות לרופא אאג' שיוודא שהיא בריאה ולאחר מכן ניתן לבצע בדיקת שמיעה אוביקטיבית (ABR) ללא צורך בהרדמה, בילדים מתחת לגיל שלושה חודשים. יכול להיות שיש כעת משהו בשמיעת, בעקבות ההצטננות, אבל בכל מיקרה, רצוי לבדוק ולהיות שקטים.
הבן שלי בן 11, דיבר מגיל קטן מאד, התפתחות מהירה בכל התחומים כולל של הדיבור. בגיל שלוש התחיל קצת להיתקע, לא התייחסנו ועבר. מאז היו לו תקופות שקצת גמגם ולאחר תקופה עבר. מזה שנה וחצי שנתקע מאד בדיבור, ובחצי שנה האחרונה - ממש קשה לו להוציא מילים, הוא נתקע מאד מאד חזק וקשה לדבר איתו. שלחתי אותו לטיפול רגשי באמצעות אומנות וכאלה, הוא די בהתחלה אך אני לא בטוחה שמשהו השתפר.אשמח אם תוכלי להמליץ לי מה עלי לעשות.
כשהבעיה בדיבור רצוי להפנות את הילד לקלינאי תקשורת ולא לטיפול אשר אולי טוב להרגשה הכללית אבל איננו מתייחס באופן גלוי לקשיי הדיבור. הטיפול כלול בסל וקופת חולים יישלם עליו, כל שאין סיבה שלא יקבל טיפול מאיש מקצוע בפציפי ומומחה לתחום זה. תפני דרך קלינאי התקשורת בקופה בה הינכם מבוטחים. בכל מיקרה, גימגום בגיל זה מתנהג כמו אלרגיה... מתעורר בעקבות גירוי משויים וזו התוצאה, שקשורה לטבע של בנך. הגימגום יכול ללוותו במהלך חייו, בדיוק כמו תופעות אחרותץ הטיפול יקל עליו וילמד אותו אסטרטגיות ודרכי התמודדות עם התופעות הנשמעות והניראות ליד התגובה הרגשית הקשורה לדיבורו ותגובות הסביבה. בהצלחה
שלום רב, בתי בת חודשיים והתחילה להשמיע קולות המייה מדי פעם. יחד עם זאת, לעתים נראה כאילו היא מנסה להשמיע קולות 'ולדבר' אך לא יוצא לה קול. זה נראה כאילו היא עושה עם השפתיים בלבד, ללא קול. האם תקין? האם צריך לעשות משהו? תודה אושרי
תפני לאחות טיפת חלב ותקבלי ממנה "אבני דרך" התפתחותיים כדי לוודא שביתך "נורמלית" תהני ממנה ואל תתחילי כבד לחפש משהו "לא בסדר". כל ילד והמאפיינים שלו!
לנכד שלי בן ארבע וחצי יש קשיים בהגיית אותיות מסוימות כגון ל וכשהוא רוצה לספר משהוא הוא מתחיל אחרי ארבעה מילים הוא נתקע וחוזר שוב עוד כארבעה פעמים .מה עושים? דרך אגב יש לו פוליפים באף.
הילד הזה זקוק לאבחון וטיפול של רופא אאג' במקביל רצוי שיפנה לקלינאי תקשורת, לגבי ההיגוי של ה "ל". הוא עדיין מעט תעיר, אבל מכוון שיש לרוב תור והמתנה לטיפול, רצוי כבר לרשום אותו. הכל מיקרה, רצוי שהרופא אאג' יבדוק גם את ה"תפר" שבבסיס הלשון, כדי להבטיח את חופש הפעולה של לשונו. לגבי קצב הדיבור, זו תופעה נורמלית והיא ודאי תעבור עד גיל 6. אם יהיה אצל קלינאי תקשורת היא תוכל להתרשם ולייעץ בהמשך. הכל מיקרה, רצוי שההורים יהיו אלו שיקבעו את המהלך.
הילד שלנו בין שלוש ושבעה חודשים לא מצליח להגיד את האותיות ש,ר, צ,ג ס כמו כן חלק מהמילים הוא "בולע" וקשה לעיתים להבין אותו.הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כחצי שנה אך השיפור אינו משממעותי אנו בדילמה מה לעשות ? וכיציד עלינו לנהוג כדי להתגבר על הקשיים הנ"ל.תודה
האם הוא עבר בדיקת שמיעה? בגיל זה עדיין מוקדם לדרוש ממנו את ההגאים שרשמתם, כל הקבוצה הזאת נרכשת יותר מאוחר. לגבי מובנות הדיבור והטיפול עד עכשיו, כדאי שתתייעצו עם הקלינאי שמטפל בילד או לחלופין שתפנו לקלינאי מנוסה יותר לקבלת חוות דעת נוספת, אולי אפילו למישהו שהינו מדריך או אחראי על התחום של הקלינאי תקשורת בקופה בה הינכם מבוטחים.
שלום, אני בן 15 ובשנתיים האחרונות שמתי לב לתופעה שאני שוכח מילים יומיומיות. אני באמצע משפט והמילה עומדת לי על הלשון אבל קשה לי להזכר בה ואני נזכר רק אחרי כמה שניות. מילים ממש פשוטות כמו "אתמול הלכתי ל... אממ נו איך קוראים לזה... קניון". בנוסף, הרבה פעמים אני שוכח לכמה שניות שמות של חברים קרובים... זה לא נראה לי נורמאלי ואשמח לקבל חוות דעת מקצועית. יום טוב ותודה.
שלום אור, יכולות להיות סיבות רבות, משיבוש בזכרות ובתופעה של זכירת שמות (במילים מקצועיות בתהליך של שליפת מילים), יכול להיות קשור לקשב ותשומת לב, לדיבור מהיר מדי או לקשיי למידה. הצעתי הבונה, תפנה לרופא מטפל לבירור מצבך הרפואי ואם הכל בסדר תבקש הפניה לאבחון אצל פסיכולוג. יכול להיות שזה כלום, אבל אם היה מספיק מפריע כדי שתפנה אלי, אז רצוי להתייחס לעניין בכל הרצינות. בהצלחלה
ילדי בן ה5 משבש לעיתים קרובות את האות "ר". אני בתהליכי פניה לפני קלינאית תקשורת. אך לפני כן, רציתי אולי שתייעץ לי איך אני יכולה לעזור לבני. איך אפשר לחזק אותו בבית? פשוט לומר לו לחזור על המילה אותה הוא משבש?? אשמח לכל עזרה, קצת מפחדת שיהלדים בגן לועגים לו.
הילדים בגן דואגים בעקר לעמצם ולהתפתחותם ולא עוסקים בללעוג לאחר! עדיף שתפני לקלינאי אשר יתר לך הדרכה בתאום עם מה נעשה בטיפול ולא לנסות ללמדו לבד כי אפשר לעשות יותר נזק מאשר שיפור.בינתיים אני ממליצה שתבקשישיעבור בדיקת שמיעה, רק כדי לשלול מרכיב שמיעתי. גיל 5 הינו גיל הרכישה המתאים ל /ר/. בהצלחה
שלום רב ! אשמח לקבל שמות של קליאיות תקשורת שעובדות דרך קופת חוילם כללית עם מבוגרים על דיבור נכון. אני סובלת מצרידות קשה ואובדן קול עקב דיבור לא נכון. הופנתי לקלינאית וקבלתי אישור מהקופה בגלל מקצועי (הוראה). האם ניתן לדעתך לשפר משהו לאחר עשרים שנות הוראה? תודה
בהחלט כן! כדאי לך לפנות למכון שליקום הדיבור בבית החולים בילינסון, יש שם מרפאה קול והם מומחים בנושא. את לא כתבת איזור אחר בארץ אז אני מקווה שבלינסון קרוב אליך.
בתי בת החצי שנה התחילה לדבר ולחבר שתי הברות כמו אה-גה ואה-דה בגיל 3 חודשים אך בחודשיים האחרונים חלה נסיגה הדרגתית המשיכה לדבר עם היד בפה וכיום מדברת רק בקול ללא מלמול ובוכה לאחר שהיתה תינוקת שקטה ורגועה מאיפה מתחילים לבדוק ומה יכולות להיות הסיבות לכך ? תודה מראש
תתחילו בבדיקת שמיעה והתייעצות עם הרופא המטפל. בכל מיקרה, רוב בילדים לא "מדברים" בגיל ששה חודשים, אלה משמיעים קולות להנעתם ואם אינם שומעים את עצמם, מפסיקים לאחר כמה חודשים. לאחר בדיקת השמיעה תהייה יותר בטוחה בהמשך הבירור.
בתי בת 20 חודש ואינה מדברת אלא רק מבטאת כמה הברות . אנו מתגוררים בחול כך שזה נראה על פניו הגיוני בגלל ריבוי השפות. בנוספ היא אינה מצביעה על עצמים וממעטת במשחק דמיוני. באופנ כללי היא משחקת המון ומאוד אקטיבית וסקרנית. היא שומרת על קשר עין ומגיבה לחפצים בסביבה. היא מתעלמת בהפגנתיות מאנשים או ילדים חדשים בסביבה,למשל על ידי דחיפה. ברוב המקרים היא בוכה בנוכחות ילדים אחרים אך כעבור כחצי שעה נרגעת ומתחילה לשחק לצידם. רק בחודש האחרון היא התחילה להגיב לשמה. היא אינה אומרת אמא והוגה משהו שדומה לאבא, אך לא תמיד בהקשר. היא אינה הולכת לגן אך מבלה אצל מטפלת כמה שעות ביום עם עוד ילדה. חששתי מאוטיזם אך היא אינה עונה על רוב הסימפטומים . ברצוני להוסיפ כי האיחור השפתי מאוד חורה כי ניכר שאינה מצמידה משמעות לעצמים. מה דעתך בתודה מראש שרון
האם היא עברה בדיקת שמיעה???? זה הדבר הראשון שעליך לעשות. לאחר מכן רצוי שתתייעצי עם הרופא שלה ואולי ריבוי שפות קשה בשבילה ועדיף לעבור לשפה אחת בלבד? איך ההתפתחות הכללית שלה? האם יש שיפור בהתנהגותה בשלושה חודשים האחרונים? אם יש אפשרות לפנות לרופא התפתחותי או פסיכולוג התפתחותי, רצוי שהיא תעבור הכרות ואת תקבלי הדרכה לגבי התפתחות התקשורת והשפה.
שלום רב,בת שלי, בת 6,סובלת מאיחור התפתחותי ודיספרקסיה.אנחנו גרים בר"ג ומטופלים אצל מספר מטפלים.בחודש הבא אנחנו עוברים לאשדוד ועקב כך אני חייבת לאתר מטפלים חדשים כגון קלינאית להיגוי וקלינאית מומחית בתת"ח.נכנסתי לאתר של קלינאיות תקשורת ואיתרתי רק מטפלת אחד מאשדוד,איפה עוד אוכל למצוא מידע? תודה מראש
פנה דרך קופת החולים, ישירות למשרד קלינאי התקשורת או דרך מערכת החינוך באשדוד. יש קלינאיות מצויינות באיזור בהצלחה
ילדי, בן שנתיים ו-8 אובחן במכון להתפתחות הילד כבעל הפרעת תקשורת ועל הרצף האוטיסטי (בצד הקל לפי טענתם), הם טוענים שהוא חכם, יש לו יכולות קוגניטיביות תקינות לגילו והרצון לתקשר קיים אצלו אך אינו יודע כיצד וצריך עזרה, ללמד אותו. קשה לנו לקבל את האבחנה ופנינו לקלינאית תקשורת מוערכת מאוד בישובנו והיא טענה שיש בעיה קלה שלקשר עין,ולדעתה אין הפרעת תקשורת אלא בעיה שפתית בעיקר. היא רואה התפתחות מאוד יפה מיד לאחר 4 מפגשים. יש לציין כי דוקא בחודשים אלו שלאחר האבחון הילד לפתע התחיל לתקשר הרבה יותר טוב, מתחיל לדבר, לבטא את עצמו, לשחק עם ילדים אחרים ולדבר עם אנשים (בשפה שלו). מאוד חברותי, אבל חסרה לו השפה, לעיתים יש התפרצויות זעם אך די מובן כי אינו יכול להגיד מה שרוצה. אנו מרגישים שנעשה לו עוול עם אבחנה זו ואיננו רוצים שיופיע בתיק הרפואי שלו. הם ללכת לפסיכיאטר לאבחון פרטי נוסף ? אם הוא מאבחן אחרת, האם במכון ישנו את האבחנה ? במכון אמרו שאפשר לבקש אבחנה חוזרת לאחר חצי שנה ובכל מקרה יש מעקב וניתן להוריד את האבחנה במידה ויראו שינוי (החלטתי לא לקבל שם טיפולים אלא באופן פרטי).
טוב שהוא מתפתחת! האבחנה נקבעת על ידי הרופא ההתפתחותי והפסיכולוג, לאחר חשיבה ואבחונים מקיפים ובודאי שהם ישמחו לשנות את דעתם ואבחנתם, אם יהיה בכך צורך. טוב שהוא בטיפול וזה מה שחשוב עכשיו ולא הכותרת או אבחנה.... לעת עתה תמשיכי לעבוד איתו על פי תוכנית המוצאת על ידי המכון ותבקשי אבחון חוזר בעוד כמה חודשים... רצוי אצל אותו צוות כי הם מכירים אותו ויכולים הכי טוב להעריך את התקדמותו. טיפול פרטי, חבל! עולה המון כסף וכעת מגיע לו מספר טיפוליםם בלתי מוגבלים (עד גיל שלוש), ובטיפול במכון יש הסתכלות כוללנית על ידי כל הצוות ולא רק המטפל פרטי... אבל כמובן שאם הוא מתקדם עדיף לא לעשות שינוי בשלב זה. האבחנה תהייה חשובה כשיבאו הזמן לשלבו במערכת החינוך (חינוך מיוחד או חינוך במסגרת רגילה עם המשך טיפולים בקהילה, לכל אפשרות יש את היתרון והחיסרות שלו, לכן המכון יכול לעזור בנושא זה. בכל מיקרה, האבחנה נעשתץ על פי קריטריונים מוכים לכל המכונים המוגדרים בספר האבחונים בפסיכיאטריה DSM 4. לגבי התיק הרפואי, רק מה שאת תעבירי לרופא יהיה רשום שם ולא מה שכתוב במכון. חומר לא עובר ממערכת הבריאות לחינוך אלה בהסכמת ההורים, כך שאין לך מה לדאוג בנושא זה.
שלום בני בן 3 וארבעה חודשים ולאחרונה התחיל לגמגם כאשר זה קורה לו לסירוגין. לאחרונה זה קורה בתדירות גבוהה יותר. זה התחיל לפני 3 שבועות אנו מלבטים האם ללכת לקלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלא. ובעצם השאלה העיקרית מתי צריך להתערב. תודה ליאור
בני בן 3.2 שנים התפתח יפה ,דיבר די מוקדם ברור שוטף ואף ברצף ללא כל בעיה.פתאום תוך כדי דיבור מהיר הוא מאריך מין גמגום מילה מסויימת.מה לעשות האם זה אומר שהוא יגמגם.עד עכשו דיבר מקסים ושוטף כפי שציינתי אחיו הבוגרים 16 ו14 לא גמגמו מעולם. מה לעשות ?
אנא עיין בשאלות דומות לשלך ותקבל תשובה מקיפה. בעקרון זה חלק מהתפתחות הנורמלית בדיבור והתופעה ניקראת "חוסר שטף בדיבור" אין מה להלחץ אלה לאחר תקופה של 6-9 חודשים של הופעת חוסר שטף ובמידה ואינו נפסק. התופעה לרוב חולפת מעצמה לפני גיל 6 עם כניסת הילדים לבית הספר והתייצבות בהתפתחות השפתית.
שלום רב, רציתי לשאול האם העובדה שתינוק מסוגל לבכות בקול רם וצלול מעידה בהכרח על כך שהוא יוכל לדבר כשיגדל, או ששתי הפעולות אינן זהות מבחינה פיזיולוגית ונוירולוגית? תודה וחג שמח. אורית
שלום לך, תשובה "אקדמית" לשאלה שלך תהיה שהעובדה שילד בוכה בקול רם וברור אינה מעידה על כך שהתפתחות הדיבור שלו תהיה תקינה בהכרח, כיוון שהתפתחות הדיבור אינה כוללת רק יכולת להפיק קול, אלא גם מנגנונים מורכבים נוספים הקשורים ביכולות שפתיות, שכליות ומוטוריות. מצד שני, אם הילד מפיק קול תקין בגיל צעיר, הדבר מעיד - כנראה - על יכולת להפקת קול תקינה - שהיא תנאי ראשוני להפקת דיבור בשלב מאוחר יותר. לכן, כדי לקבל תשובה אמיתית, עליך להבהיר את הסיבה להצגת השאלה שלך. האם את חשה שיש לך סיבה לדאגה, מעבר לפרטים המועטים אותם ציינת? אם כן, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע, אשר יוכל לראות את הילד. מאידך, אם הילד מתפתח בהתאם לגילו והשלאה שלך היא רק "אקדמית", אני מניח שאין מקום לדאגה. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
נכדי נולד 4 שבועות לפני המועד. במהלך ההריון קיבלה אימו 2 עירויי דם. כיום בגיל שנה ו5 חדשים הולך רק מספר צעדים לבד. לא מדבר,לא מזהה חפצים או חלקי פנים,לא אוכל לבד. אני מאוד מודאגת,כי גם לא מגיב לשמו. יש לו שמיעה מעולה ומאזין למוזיקה בהנה עצומה. חרדה מאוטיזם.
שלום לך, אני מבין את הדאגה שאת חשה, ואני מניח שגם אימו ואבו של הנכד מוטרדים. את מתארת ילד שאכן מתפתח מעט לאט מהמצופה במספר מישורים. עם זאת, טווח הנורמה בגיל זה מאוד (!) רחב, ולכן קשה לקבוע דברים על סמך תאור קצר ומצומצ כמו שסיפקת. אני מציע, בשלב הראשון, להתייעץ עם רופא הילדים שמכיר את הילד, או עם האחות בטיפת החלב. ואם לאחר מכן הדאגות עדיין נותרות, כדאי לפנות לאבחון שפה ותקשורת אצל קלינאי תקשורת אשר עוסק בתחומים אלה, ואשר יוכל לאבחון את הילד ובמידת הצורך להפנות אתכם לטיפול או הדרכה מתאימים. בהצלחה וחג שמח, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום,בני נולד פג בשבוע 31 אך הכל היה תקיןכיום הוא בן שנה ושלוש חודשים,כיום הולך רק מסביב לרהיטים אבל במעקב התפתחותי ומתפתח מעט לאט מן הרגיל.בתחום התקשורתי:לעיתים מזהה חפצים ולעיתים לא, בולט לדעתי פער בהבנה בינו ובין יתר בני גילו גם אם מתחשבים והופכים את הגיל לגיל מתוקן ,ואומר מספר מילים לא ברורות.יוצר קשר עין טוב מאוד וחברותי ושמח.עד שיגיע התור לקלינאית התקשורת מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לו והאם יש לי סיבה ממשית לדאגה? יש לי בן בגיל שש וחצי שמגמגם לסירוגין גימגום קל שלא חלף עד היום,האם יש קשר כלשהוא בין שתי הבעיות? תודה
שרלוונטי לבן הגדול ולא יודעת כמה רלוונטי אם בכלל לילד הקטן,יש לנו עוד מיקרה של גימגום שלא חלף במשפחה.
שלום לך, אנסה לענות בקצרה: לגבי הילד הצעיר - כיוון שאת ממתינה לאבחון שפתי, הדבר הנכון ביותר יהיה להמתין לממצאי האבחון. על סמך הממצאים הללו תדעי אם יש מקום לדאגה ואם יש סיבה לעשות "משהו" כדי לסייע לו. בכל מקרה, כדאי לדבר איתו כמה שיותר ותמיד כדאי "להקריא" לו ספרים שמתאימים לגילו הצעיר, ואשר יגרו את הרצון התקשורת שלו. בנוסף, כדאי לעבור בדיקת שמיעה, כיוון שבמידה ויש לו ירידה (ואפילו אם היא קטנה), הדבר יכול להשפיע על התפתחות השפה שלו. לגבי הילד הבכור - מכיוון שהוא סובל מגמגום כבר זמן ממושך, ומכיוון שאת מציינת שיש לכם עוד מקרים של גמגום במשפחה, כדאי לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי תקשורת אשר עוסק בגמגום אצל ילדים. ולגבי שאלתך האחרונה, אני מניח שאין קשר בין התופעות שאת מתארת אצל שני הילדים. עם זאת, כדאי לציין זאת, בשני האבחונים שאת הולכת לעבור איתם. בהצלחה וחג שמח, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בעת הקשבה(עם או בלי מכשיר שמיעה)למוזיקה קלסית יש עווטים רציניים קשים בצליל(כך שכמעט אין הבדל בין גובה צלילי התוים) כתוצאה כל היצירה נשמעת flat ללא הרמוניה. תוכלי לעזור לאיש שמאד נהנה ממוזיקה קלסית אבל לא עוד? תודה מראש וחג שמח,
שלום לך, אני מתאר לעצמי שאם אתה חובב מוזיקה (ובפרט מוזיקה קלאסית), עיוותים שמיעתיים בגובה הטון פוגמים בהנאה שלך מהמוזיקה. למעשה אני מניח שלא ניתן להנות כך ממוזיקה איכותית. הבעיה היא שאתה מציין שהעיוותים הללו מתרחשים כאשר אתה משתמש במכשיר שמיעה וגם כאשר אתה אינך משתמש במכשיר שמיעה. לכן, למרות ש"קל" להאשים את מכשיר השמיעה, אני חושש שהבעיה עלולה לנבוע מהלקוי השמיעתי שלך. לכן, אני מציע לך בחום לפנות לאחד מהמרכזים המקצועיים לאבחון שמיעה, אשר יוכלו לערוך לך מספר בדיקות אשר ימקמו את הבעיה באופן המדוייק ביותר האפשרי. אני מקוה שאם יהיה ניתן לזהות את המקור של העיוות השמיעתי (בין אם הוא קשור בך, ובין אם הוא נובע מתקלה במכשיר השמיעה שלך), יוכלו להדריך אותך לגבי דרך הפעולה המתאימה. מכונים כאלה ניתן למצוא, למשל, במכון השמיעה בתל השומר, בילנסון או איכילוב. בהצלחה, ואני מאחל לך שתשמע רק דברים טובים. חג שמח. ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, בתי בת 5 שבועות, ומרבית הקולות שהיא משמיעה נשמעים כמו 'חריקות', למעט כשהיא מקטרת או בדרך לבכי, ואז היא משמיעה קולות ברורים וחזקים. היא אינה צרודה. האם יתכן מצב בו תינוקת אינה מסוגלת 'לדבר' אלא רק לקטר ולבכות, מבחינת יכולת השמעת הקולות? איזה קולות היא אמורה להשמיע בגיל זה. ברצוני לציין כי היא עוקבת היטב בעיניים, ואף מחייכת באופן רצוני. אנא חוות דעתכם. תודה וחג שמח. אורית.
שלום וחג שמח, אני מודע שאני מתקשה לדמיין כיצד נשמעות ה"חריקות" בקולה של הבת הטריה של, בת ה-5 שבועות. בגיל זה, התינוקותנוטים להשמיע קולות של תנועות ממושכות (כלומר a, e, וכדומה). לכן אני לא יודע כיצד לייעץ לך. אם נראה לך שהקולות שהיא משמיעה הינם מוגבלים ואינם אופיינים לגילה, אני מציע לך לבקר איתה ב"טיפת חלב" או אצל רופא הילדים שלה, כדי לקבל חוות דעת ראשונית. אני מניח שאין סיבה לדאגה, אבל אם את מוטרדת, כדאי שמישהו נוסף ישמע אותה. בהצלחה וחג שמח, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
אבקש פרטים לגבי אפשרויות הטיפול בבעיה בגיל 22 , מדובר על הגיית אותיות אלה תוך בבלטת הלשון מבין השיניים. מה הסיכויים לשיפור ובאיזו מסגרת ניתן לבצע את הטיפול באיזור גבעתיים.
שלום וחג שמח, שיבוש ההיגוי עליו את מדברת, הוא - כנראה - השיבוש הנפוץ ביותר. במרבית המקרים, מטפלים בו בגיל 6-7, ואז הטיפול הוא קצר ומאוד מוצלח. גם בגילך ה"מופלג" ניתן לטפל בבעיה בהצלחה, אך הדבר יצריך הרבה שיתוף פעולה מצידך והרבה תרגול. צריך לשים לב שלעיתים, שיבוש ההיגוי של האותיות השורקות (ש, ז, ס, צ) מתווה גם ב"דחקת לשון. זהו מצב בו הלשון נדחפת בין השיניים, גם כאשר לא מדברים. במקרה זה, הטיפול צפוי להיות מעט יותר מורכב וכנראה שגם ארך יותר זמן. באיזור רמת-גן, גבעתיים, בני ברק והסביבה יש קלינאי תקשורת רבים אשר יוכלו לסייע לך בנושא, אם כי לא מעט מקלינאי התקשורת נרתעים (לדעתי, שלא בצדק) בטיפול היגוי בגיל שלך. לכן, בררי את הנושא כאשר את פונה לאותו איש/אשת מקצוע. רשימה של כל הקלינאים באיזור תוכלי לקבל מאגודת קלינאי התקשורת (יש להם אתר פעיל ומעודכן ,אותו תמצאי בקלות). בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן שנתיים וחמישה חודשים. עד גיל שנתיים היה חשוף ל-3 שפות בחו"ל. כשהיה בן שנתיים חזרנו לארץ כשהיה עם אוצר מילים של כ-70 מילים בעברית. מאז נכנס לגן ישראלי וחל שיפור אדיר בשפה שלו - ההבנה השתפרה פלאים ואוצר המילים גדל מאוד. היום הוא מבין ממש הכל ומתקשר באמצעות מילים בודדות בעיקר (אוצר מילים של לפחות 300 מילים) והתחיל לאחרונה גם להצמיד מילים ("הנה ענן", "עוד מים", "נפל תות" וכד'). הוא ממלא הוראות פשוטות שנותנים לו ועונה על שאלות (אלא אם הוא מאוד מרוכז במשהו). הוא אוהב חברת אנשים וילדים. האם יש סיבה לדאגה כי הוא עוד לא מרכיב משפטים מורכבים יותר?
שלום לך, אני חושש שאני לא יכול לענות על השאלה שלך, על סמך המידע שאת מתארת. את מתארת ילד אשר חשוף לשלוש שפות. בנוסף, אני מבין שמאז חזרתכם לארץ הוא מראה התפתחות שפתית מרשימה. לכן, לא נראה לי שיש סיבה לדאגה. מצד שני, אם אתם (כהוריו) חשים שקצב התפתחות השפה והדיבור שלו אינם תקינים, אני ממליץ לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי תקשורת. אבחן כזה יעריך את הרמה השפתית שלו ולאחריו יוכל הקלינאי להדריך אתכם לגבי הדברים אותם תוכלו לעשות כדי לוודא שהילד מתקדם באופן ובקצב המתאים לו. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב ביתי בת 10 חודשים ושבועיים ,היא הייתה אומרת אבא אבל עכשיו לא. ואני כל הזמן חוזרת על עצמי שתגיד אבא , אבל זה מצליח , מה היא אמורה להגיד בגיל כזה ?.היא עוד חודשיים בעזרת השם צריכה להיות בת שנה?.היא יותר בשקט , כשאני מגיעה לקחת אותה מהגן , היא שמחה ומראה שמחה. אשמח לקבל תשובה בהקדם , מה עלי לעשות ?.. המשך יום נעים ...
שלום לך, ילדה בגיל 10 חודשים יכולה להתחיל לומר מילים בודדות (אך הדבר נחשב עדיין מוקדם). מכיוון שהיא כבר אמרה "אבא" בעבר וחדלה, כדאי לבדוק אם השמיעה שלה תקינה. לעיתים, ירידה קלה בשמיעה (כמו במקרה של דלקת אוזניים, למשל) יכולה לגרום לעיכוב בהתפתחות הדיבור. עם זאת, אני לא רואה סיבה לדאגה בשלב זה. המשיכי לדבר איתה כמה שיותר, וניתן להניח שהדיבור ימשיך להתפתח. מאידך, אם חולפים עוד חודשים ספורים ואת לא חשה בשיפור, ניתן ומומלץ לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן שנתיים ושמונה חודשים. הוא מרכיב משפטים אבל עדיין מדבר לא ברור ולא שוטף. בימים אחרונים הוא יתחיל לגמגם - נתקע בתחילת המשפט או המילה וחוזר על האות הראשונה מספר פעמים. הוא גם חוזר מספר פעמים על המשפטים מסויימים(לרוב משפטי בקשה). כמו כן עדיין לא מבטא צליל ק: תיך במקום תיק, טוף במקום קוף... האם יש צורך לפנות לגורם מקצועי או מדובר בשלב התפתחותי?
שלום לך, הופעה של גמגום בגיל זה אינה נחשבת לתופעה נדירה. במרבית המקרים הגמגום חולף תוך זמן קצר, אך הדבר יכול גם לארוך מספר חודשים. במידה והגמגום אינו משתפר או נעלם בתוך חודש או חודשיים, מומלץ לפנות לאבחון גמגום אצל קלינאי תקשורת העוסק בתחום זה. בנוגע לשיבוש של הצליל "ק" - הדבר תקין בגילו, ולכן אין סיבה לדאגה. אם לקראת גיל שלוש וחצי או ארבע שנים ההגייה של הצליל "ק" לא תשתפר, ניתן יהיה לפנות לאבחון דיבור - אך כעת הדבר מיותר. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, בתי בת 8 חודשים ויש לי שתי שאלות לשאול: 1. היא צועקת הרבה, למרות שכל הצרכים שלה מולאו.לי נראה שזו הדרך שלה להתבטא.האם זה נורמלי? ומתי היא תפסיק עם זה? 2. נושא שמטריד אותי: מי שלוקח אותה על הידיים-היא לא מסתכלת עליו. כלומר: היא מסתכלת עליי כשהיא אצל בעלי, היא מסתכלת עליו כשהיא אצלי. אבל כשהיא בידיים שלי/שלי בעלי - לא מסתכלת וכשאני מנסה להאיר את תשומת לבה אליי - זה קצת קשה. האם זה נורמלי ובסדר? תודה,אורית
שלום לך, מהתאור הקצר שלך יכולים להשתמע דברים שונים. אם הבנתי נכון, את בעיקר מוטרדת מכך שהילדה בת ה-8 חודשים אינה יוצרת קשר באופן שנראה לך תקין לגילה (היא אינה שומרת על קשר עין והיא צורחת הרבה, גם כשאין לך סיבה "הגיונית"). מכיוון שאיני מכיר את הילדה, ומכיוון שאת מתארת אותה באופן שכאמור יכול להעיד על דברים שונים - אני מציע לך לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת אשר עוסד בתקשורת בגיל הרך. באבחון מסוג זה תוכלי לקבל תשובות ברורות יותר לשאלות אלה, ובמידת הצורך תוכלי לקבל הכוונה מתאימה ומדוייקת. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
ד"ר שלום, נראה לי כי הילדה יוצרת קשר באופן תקין. כלומר: כאשר היא רואה אותנו מרחוק, היא מתקשרת ומדברת בשפת התינוקות. הבעיה מופיעה רק כאשר מישהו נושא אותה על הידיים, ואז היא לא מסתכלת עליו. וכן האם זה נורמלי שהיא צועקת...? אודה לתשובתך, אורית
בני בן 3, אוהב לדבר ולקשקש. בימים האחרונים שמנו לב כי הוא חוזר על המילה הראשונה מספר פעמים ואז ממשיך לדבר. לפעמים הוא מתייאש ולא ממשיך. אנו מנסים לעודד אותו להמשיך בשיחה ומדברים איתו לאט. אני מאוד מודאגת.
שלום, את מתארת הפרעה בשטך הדיבור. סביר להניח שההפרעה היא "חוסר שטף התפתחותי". לעומת זאת, מכיוון שנראה לך שהוא מוטרד מהעניין, אני מציע לך להמתין עוד שבועיים שלושה. אם הדיבור משתפר (כפי שסביר לודאי שיקרה), הניחי לנושא. מצד שני, אם חולפים שבועות מספר והדיבור אינו משתפר, ניתן לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי תקשורת אשר עוסק בנושא, אשר יוכל לכוון אתכם וליעץ. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
ועד לפני שבוע וחצי היא היתה מאוד שקטה ושלווה, היא "דיברה" איתנו בטונים רגועים והמצב היה נפלא. אך פתאום היא התחילה פשוט לצרוח ולצווח בלי שום סיבה הנראית לעין. אנחנו רואים ששום דבר לא כואב לה או מציק לה פיזית, והיא אפילו מחייכת וצוחקת בין צעקה לצרחה וגם תוך כדי... הצעקות מגיעות בתדירות גבוהה, בדר"כ כשהיא שוכבת אך לפעמים גם כשהיא על הידיים שלנו. האם זה נורמלי? מה הסיבות לכך? האם יש דרך להחזיר את המצב לקדמותו? או לקצר את התהליך שהיא עוברת? (אנחנו ממש מתגעגעים לשלווה שהיתה לנו וכבר יש לנו כאבי אוזניים...)
שלום לכם, למרות שאני מבין את ה"תסכול" שלכם מכך שהילדה הפכה להיות קולנית, הדבר נראה (על פי התאור שלכם) תקין ונורמלי. בגיל הזה ילדים לומדים לשלוט במנגנון הפקת הקול והדיבור. חלק מהתהליך הזה הוא הפקת קולות חזקים, חלשים, צרחות וסתם קולות מצחיקים. בקיצור, אם אתם לא מתרשמים שהיא סובלת מכאב כלשהו, ואם נראה לכם שהשמיעה שלה תקינה - הניחו לה. זה שלב תקין. שתשמעו רק דברים טובים. ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, בני בן שלוש וחצי, ודיבורו הרבה פעמים אינו ברור כאשר מדבר בשטף, הוא אף לעיתים מגמגם (בעיקר באותיות של ח', כ', ה', ג' וא'). היינו לפני כחצי שנה אצל קלינאית, אשר לא המליצה להתחיל טיפול אלא אם הבעייה נותרה בעינה (והיא אכן נותרה...). לאחרונה עלה כי יש לו שקד שלישי מוגדל,ה אם יתכן כי הדבר השפיע על הדיבור שלו, ולאחר הסרתו יהיה שיפור? כמו כן, לציין כי הוא מרייר מעט (בעבר חשבנו שבגלל המוצץ, אך לאחר הגמילה, הריור בעת הדיבור ממשיך...). מה לעשות? האם לפנות שוב לצורך טיפול? תודה
שלום לכם, אתם מציינים מספר בעיות: דיבור לר ברור, חשד לגמגום ואדנואידים מוגדלים ("שקד שלישי"). מכיוון שעברה כבר חצי שנה ואתם לא רואים שיפור באף אחד מהמאפיינים שציינתם - אני בהחלט ממליץ לפנות שוב להערכה אצל קלינאי תקשורת, וכן להתייעצות חוזרת עם רופא אא"ג העוסק בילדים. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
יש לנו בן 3.5 עם בעיה בדיבור (בדיקת שמיעה תקינה, עבר אבחון אצל פסיכולוגית הבנה תקינה), אנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת כחצי שנה, אין ספק שהדיבור השתפר, אך עדין רחוק מאוד למצב תקין. כיום קשה לנו להחליט, האם לרשום אותו לגן שפתי או רגיל.
בשביל זה יש ועדת השמה בכל עיריה וישוב. אם הנושא עלה והוא כל כך צעיר, אולי כדאי לשקול בחיוב את ההשמה בגן שפתי ובכך לשפר את החשיפה המבוקרת ואת ההתקדמות בתחום זה. בגן שפתי יש מיעוט ילדים וטיפול פרטני כמעת, בגן רגיל יהיה חשוף להמון ילדים ובלי התייחסות לקשייו. לאחר שנה בגן שפתי יכול להיות שיהיה בשל ומוכן לכניסה לגן עיריה ולא להשאר יותר בגן שפתי. בכל מיקרה, כדאי מאד להשקיע בגיל הרך כשהפער בינו ליתר הילדים בגילו עדיין לא גדול בהצלחה
חבר יקר אני הייתי בטיפול אצל קלינאי תקשורת ולא היה שיפור משמעותי. יצאתי מהגמגום בכוחות עצמי ואשמח לתת ייעוץ והכוונה המייל שלי [email protected]
המון תודה !
שלום רב, בתי השניה נטע, בת שנה ותשעה חודשים. נטע ילדה פעלתנית מאוד, תקשורתית מאוד, אך אני מטרדת מהתפתחות השפה שלה. מגיל מאוד צעיר אפשר היה להבין את נטע באופן מדויק. היא ידעה ועדיין כמובן להסביר לנו בדיוק מה היא רוצה והיא מבינה כל מה שאומרים לה. הבעיה היא שמבחינת אוצר המילים שלה הוא יחסית קטן. מעטות המילים שהיא אומרת באופן מלא, ללא קיצור או שיבוש והיא עדיין בשלב של מילים בודדות ובוודאי לא צירוף שתי מילים. רציתי להתייעץ ולשאול האם מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת לפני גיל שנתיים או לנסות לפתח לה את השפה בבית ע"י הקראת ספרים ודיבור עם הילדה? תודה מראש אפרת
האם עברה בדיקת שמיעה? זה זלב א' האם הייתה התפחות במהלך החושיים האחרונות, האם יש התקדמות? אם כן, רצוי להמתין. אם לא, תפנו לקלינאי תקשורת לדביקה ראשונית וקבלת הדרכה להמשך. לפי התארו ואם יש התקדמות בתקופה האחרונה, ניראה לי שבתך בתחום הנורמה! ולא נראה לי כעת מקום לדאגה ספציפית
שלום אבי בן 79 סובל מבעיות שמיעה משמעותיות, יש לו מכשיר שמיעה מתקדם, אבל הבעיה היא שעווה שמצטברת וסותמת את תעלות השמיעה. כל שבועיים אבי מנקה את השעווה במרפאה והיא מצטברת שוב. האם יש פתרון לבעיה זו מעבר לניקוי.
ישנם מכשירי שמיעה אשר אינם גורמים לדחיסת השאווה באוזן, כדאי להתייעץ עם מי שמכר להם את המכשיר. אנימקווה שזה היה קלינאי תקשורת! תתיעצו גם עם הרופא, אולי יציעה להם טיפול מונע
שלום רב. אני בן 25 ויש לי בעייה שמפריעה לי מאוד ואני אשמח לקבל עלייה חוות דעת. הדיבור שלי הוא רגיל ללא הפרעות אך טון הדיבור שלי או הקול יותר נכון נשמע תמיד כאילו אני מצונן. רציתי לדעת קודם כל אם יש לבעייה שלי הגדרה רפואית מקובלת ולמי אני יכול לפנות כדי לנסות ולפתור את הבעייה שמטרידה אותי זה זמן רב. בתודה מראש, בן.
תפנה בשלב ראשון לרופא אף, אוזן גרון שיבדוק את מתרי הקול וגם את תפקודי האף, כולל מעבר של אוויר. בהמשך, לאחר שתקבל את חוות דעתו, פנה לקלינאי תקשורת המתמחה בקול. אשמח אז שתיצור קשר ישירות יתי ונמצא לך פיתרון מתאים. בהצלחה
לפני כ-3 שנים ביתי אובחנה יש לה בעיות קשב וריכוז,, היא לומדת בכיתה רגילה, כיום היא בכיתה ה ונורא קשה לה, פנינו לוועדת השמה , בטפסים המורה ציינה שלילדתי לא קוראת נכון את הקודים החברתיים, האם היא סובלת מהפרעת pdd , ומתקשה בהתבטאות לנסח את עצמה, באיבחון שלפני כ-3 שנים לא צויין שמצויה הפרעה זו, שאלתי אם כן, האם אני אמורה לעשות לה איבחון דידקטי חוזר, למרות שבטפסים ששלחו לנו מוועדת השמה המורה ציינה את הבעיה???? אגב הטפסים והאיבחון נמסרו לוועדת ההשמה.
בד"כ הועדה דורשת גם אבחון פסיכולוגי ולמעשה אי אפשר לדון במיקרה לללא האבחון.. תוקף האבחון למספר שנים, כך שאם היא אובחנה בשלוש שנים האחרונות יכול להיות שהאבחון עדיין מספק. לגבי הקודים החברתיים, אני לא מכירה אותה ולא יודעת אם יש לה בעיות חברתיות בכלל ואם יש אולי על רקע חוסר שקט וריכוז, אולי חרדה ואם יש בעיה עמוקה יותר, ודאי לא PDD, אשר לרוב מאוחבן עד גיל שלוש בערך. בבואכם לדון על השמת הילדה במבגרת מיוחדת תבקשו לדון על כל ההבטים של העזרה שאמורה לקבל ותבינו שהחלטת הועדה הינם כמו פסיקה של בית משפט המחייבתאת מערכת החינוך לספק את צרכיה הלימודיים, כולל לעתים טיפול של קלינאי תקשורת או מקצועות בריאות נוספים.
שלום, בני בן שנתיים ועשרה חודשים סובל מאיחור התפתחותי, מהיפוטוניה וגמישות יתר ומטופל בפיזיוטרפיה . גם התפתחות השפתית שלו מאוחרת ופחותה מבני גילו. בדיקת השמיעה- בסדר הבנה- מעולה ואפילו מעבר לבני גילו אוצר מילים גדול מאוד אך ההיגוי שלו לא ברור, מדבר בשקט, ולא בשטף. לאחרונה היינו אצל רופא התפתחותי שהמליץ לפנות לקלינאית תקשורת אך לאחר מכן כשהיינו אצל רופא הילדים שלנו הוא המליץ לחכות קצת עד אחרי גיל 3 כי בינתיים אנו כן רואים התקדמות רבה ובגלל שהוא מטופל טיפול אינטנסיבי בפזיוטרפיה, הוא ימצה את הטיפול מדי מוקדם. ברצוני לשאול מה דעתך בענין?
דעתי שהרופא ההתפתחותי צודק וכמו שהוא זקוק לעזרה על ידי פיזיוטרפיה כך הוא יכול להפיק תועלת מקלינאי תקשורת, לו בשביל הכרות והדרכה.. ומעקב בהמשך. לגבי טיפול, תנו לקלינאי להחלית, בכל מיקרה, ודאי יש תקופת המתנה לטיפול ולכן כדאי כבר לרשום אותו... מכוון שהוא היפוטוני וקולו חלש, יכול להיות שיש מקום לטיפול מוקדם, אפילו בשילוב עם הפיזיטורפיסת.