סימטומים של טראומה?

דיון מתוך פורום  טראומה והלם-קרב

20/11/2013 | 08:59 | מאת: יגאל

אני בן 24, השתחררתי מהצבא לפני חצי שנה. חודש לפני השחרור עברתי ארוע קשה במסגרת השירות ואיבדתי חבר קרוב לצוות. נכון להיום אני משוחרר ואזרח מן המניין עדיין לא מצאתי עבודה מסודרת ואני מרגישה שמבחינת תפקוד אני לא מסוגל לבצע דברים כמו בעבר. לעיתים ריח או רעש מזכיר לי חלק ממה שקרה וגורם לי לחוות סוג של חרדה/פחד אני לא ממש יודע איך לתאר את זה. האם מצב זה נקרא הלם קרב או פוסט טראומה? איזה ייעוץ/טיפול עלי לבקש על מנת לטפל בעצמי אני מרגיש שלאט לאט זה מפרק אותי.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום יגאל, הלם-קרב הוא אירוע קיצוני המתרחש בפעולה מבצעית, ואירוע כזה הוא תמיד טראומטי. פוסט-טראומה היא ביטוי של מצוקה הנמשכת זמן רב לאחר האירוע הטראומטי, לפעמים חודשים ולפעמים גם שנים. מה שאתה מתאר מתאים גם לסימפטומים של פוסט-טראומה, ולא כדאי להתעלם מזה. התעלמות מסימפטומים כאלו עלולה לגרום להתפרצות קשה בגיל מאוחר, לעתים גם אחרי עשרים שנה ויותר, שעלולה לשבש את החיים באופן קשה ביותר. הלם-קרב ופוסט-טראומה אינם מחלה, אלא פגיעה קשה לצריך ללמוד איך להתמודד איתה. כדאי להיזהר מגישות טיפוליות המציעות 'לרפא' את הטראומה. גישות פסיכולוגיות שונות עלולות אפילו להחריף את המצב, כאשר הן מציעות לך לשחזר את הזיכרון הטראומטי. לצערי, לא פגשתי בגישה יעילה, ולכן פיתחתי גישה משלי, שמאפשרת לי ולאחרים לקיים חיים טובים ופוריים עם הטראומה. הגישה היעילה ביותר שיכולה לסייע לך היא הגישה ההתנהגותית, שתעניק לך כלים מעשיים להתמודדות עם קשיים במציאות. יותר מכל 'טיפול' נפשי או מקצועי חשובה התמיכה של הסביבה הקרובה: הורים, בת-זוג, קרובי משפחה וחברים. חשוב לשתף את הסביבה הקרובה בקושי שלך, ולא לחשוש לקבל עזרה. כתבתי על כך בהרחבה בספר 'אימון רגשי': http://www.emotional-training.com/Bookshopemotionh_he.html כמו כן, כדאי להיעזר בטכניקות הרפיה כגון נשימה, טאי-צ'י, צ'י-קונג, פלדנקרייז ועוד, ולהרבות בפעילות גופנית ובפעילות יצירתית. בהצלחה, ד"ר דרור גרין

24/11/2013 | 17:45 | מאת: רוניאל

שאחד הדברים הכי חשובים במצב הזה זה התמיכה בבית ובסביבה שבה אתה נמצא. הלם קרב גורם לנו הרבה פעמים או להתנתק מהסביבה שלנו או להתפרץ עליהם כי העצבים שלנו גם ככה רופפים. בגלל זה חשוב שגם הם יהיו מעורבים בטיפול וידעו מה המניעים להתנהגות הזאת. כמו שד"ר דרור אמר, לא כדאי להזניח וכדאי ללכת לטפל כדי להקל עליך להתמודד עם החיים לצד זה.. יש היום את פרופ' לבקוביץ שמקבל בקליניקה שלו ברמת אביב והוא מטפל בזה שם, ואני יודע שיש גם מרכז חברתי כזה בתל השומר לחיילים עם הלם קרב. הרוב שם יותר מבוגרים ממך, אבל יכול להיות שזאת סביבה שיכולה לעזור לך גם כן..

מנהל פורום טראומה והלם-קרב