תרופות לחרדת בחינות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

02/11/2001 | 19:28 | מאת: לביא

יש לי בן בן 14 סובל מחרדת בחינות מזה שנתיים השנה הדבר החמיר בצורה נוראה האם ניתן לקבל תרופות נגד חרדה ע"י פסיכאטר. יש בידי דו"ח של שנערך לצורך ליקויים למידה , ואף הוא מצביע על חרדת בחינות. מחכה לתשובה. כמו כן רציתי לדעת אם פונים לפסיכאטר ילדים או לפסיכאטר שמטפל במבוגרים תודה

לקריאה נוספת והעמקה
02/11/2001 | 21:11 | מאת: ד"ר אורן קפלן

לביא שלום אינני יודע אם בנכם היה בייעוץ פסיכולוגי, אולם הטיפול בחרדת בחינות עשוי להיות יעיל וחשוב. נושא התרופות אינה מומחיותי אולם כדאי לבדוק לפחות במקביל את האפשרות לעזור לו באמצעות שיחות. הדבר נחוץ גם אם תחליטו על שימוש בתרופות כדי שהחרדה לא תהפוך לסוג של דפוס שילווה אותו שנים רבות לעתיד ועלול לפגוע בדימויות העצמי. רצ"ב סיכום קצר שכתבתי באתר לאחרונה בנושא. חרדת בחינות היא שם כללי למספר תופעות וחשוב לערוך ראיון יסודי כדי להגדיר את הבעיה המדוייקת ממנה את סובלת. למעשה אבחון נכון של הבעיה הוא חלק קריטי במציאת הפתרון. כמובן שיש בחרדת בחינות שני מרכיבים, האחד – תופעות כלליות ומוכרות של חרדה, והשני – קישור הבעיה ללימודים ובחינות. לעיתים מרכיבי חיים אחרים אינם נפגעים כתוצאה מכך (אלא באופן משני, כמו למשל ירידה בביטחון עצמי בעקבות כישלון בלימודים הנובע מהבעיה האמורה), אך לעיתים מדובר בתופעה שהיא חלק מבעיה רחבה יותר, כלומר, הקושי בלימודים או בבחינות הוא לעיתים חלק מבעיה רחבה יותר. הבדיקה הראשונית צריכה להתמקד במספר דברים . ראשית, האם באמת מדובר בתופעה ייחודית לבחינות או שישנה בעית חרדה כללית המשפיעה גם על תחום הלימודים. כמו כן חשוב לאפיין את הסיבות לחרדה. לדוגמא, יש תלמידים המגלים במסגרת הטיפול ששיטת הלימוד בה השתמשו אינה יעילה ולכן לא הצליחו לזכור את החומר בצורה טובה ולכן נלחצו בזמן הבחינה. במקרה כזה עבודה על אסטרטגיות למידה יכולה לפתור את הבעיה. אחרים לומדים מצויין אבל בגלל נטיות פרפקציוניזם שופטים את עצמם בחומרה (לקבל רק 85? זה ממש כישלון בשבילי) ובעקבות זאת נכנסים לחרדה לפני כל בחינה. וכך הלאה, יש מגוון אפשרויות, כל אחד ומאפייניו האישיים, ויש כמובן אפשרות לשילוב בין מספר גורמים. חרדת בחינות היא סוג של "חרדת ביצוע". הטיפול בבעיה דומה למעשה לטיפול רגיל בכל חרדה אלא שכאן יש חשיבות לשלב מרכיבים ייחודיים לנושא הלימודים והבחינות. ישנן גישות שונות להבנה וטיפול בהתקפי חרדה מכל סוג שהוא). בהכללה ניתן לומר שישנן שתי גישות פסיכולוגיות ואחת תרופתית. כיוון חשיבה אחד הוא שהתקפי החרדה הם סימפטום המאותת על בעיה פסיכולוגית עמוקה יותר, כך שאין טעם להסיר רק את הסימפטום מאחר והבעיה האמיתית תישאר ורק תחליף צורה. נוקטי עמדה זו סבורים שיש צורך בטיפול פסיכולוגי ארוך טווח ומעמיק כדי להגיע לשורש הבעיה ורק אז התקפי החרדה יעלמו. כלומר, החרדה נובעת מגורמים רגשיים שיש לעבדם בטיפול. גישה אחרת טוענת שאין בהכרח קשר בין הדברים: יתכן שישנה (ויתכן שאין) בעיה פסיכולוגית כלשהי ואולי רצוי לטפל בה, אבל היא אינה דווקא קשורה לסימפטומים של התקפי החרדה. גישה זו טוענת שניתן להתגבר על התקפי החרדה בטיפול קוגניטיבי קצר מועד ולשפר את איכות החיים. (ובמידה ועדיין יש בעיות פסיכולוגיות אחרות, אפשר להתמודד עימן בטיפול פסיכולוגי ארוך טווח אחרי שנושא החרדה טופל). הגישה גורסת שבלא קשר לגורמים המקוריים שגרמו להתקף, ניתן ללמד את הגוף והנפש שיטות להרגעה עצמית והגברת שליטה עצמית שיביאו לפחות חשש מההתקף וירידה בהסתברות להתרחשות ההתקף. לרוב מצטרפים לגישה זו טכניקות טיפוליות של הרפיה, דמיון מודרך, היפנוזה, ועוד, זאת כאמצעים להעצמת השפעתו של הטיפול הקוגניטיבי. במצבים חריפים של חרדה רצוי לעיתים לשלב בטיפול הפסיכולוגי גם טיפול באמצעות תרופות נוגדות חרדה. הגישה התרופתית אינה מניחה בהכרח הנחות לגבי סיבות התופעה אלא יוצאת מנקודת הנחה שמסיבה כזאת או אחרת נוצר חוסר איזון כלשהו שניתן לתקנו באמצעות תרופות. באופן אישי אני דוגל בשילוב שיטות הטיפול השונות. למשל, פעמים רבות נוקטים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אך גם שם חשובה ההבנה העמוקה והדינמית של הנפש. באותו אופן, לעיתים שילוב של טיפול בפסיכותרפיה עם טיפול תרופתי עשוי להיות יעיל יותר משימוש באחת השיטות לבדה. כל מקרה לגופו וחשוב להתאים את הטיפול המתאים לכל אחד. בשורה התחתונה, ברוב המקרים טיפול בחרדת בחינות הוא קצר וממוקד. על פי רוב מדובר בגישה פסיכולוגית קוגניטיבית ואפשר לשלב היפנוזה ושיטות נוספות. בברכה ד"ר אורן קפלן

18/11/2001 | 11:13 | מאת: קשתי הדס

לביא שלום בהנחה שמדובר בחרדת בחינות שאינה מושפעת מבעיות פסיכולוגיות אחרות, הרי שהטיפולים ההתנהגותיים קוגנטיביים עוזרים לרבים מהתלמידים הסובלים מהתופעה. מדובר בד"כ בטיפולים קצרי מועד בני 8-10 מפגשים בהם מקבלים התלמידים כלים להתמודדות עם תגובות הלחץ בעיקבות הבחינות ( החל משינוי חשיבתי וכלה בהרפיית הגוף והורדת מתח השרירים ). כמו כן, במידה והתלמיד מתאים לעבודה קבוצתית הרי שהדבר מומלץ ביותר. בשירות הפסיכולוגי של אוניברסיטת ת"א מקיימים סדנאות מסוג זה גם לתלמידי חטיבות ביניים ותיכונים. אפשר לפנות למזכירות השירות בטל: 6408505 03

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית