הידרונפרוזיס, תודה רבה מראש.

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

15/01/2019 | 11:06 | מאת: ליאת

שלום, עשיתי א"ס בטן בשל כאבים קלים מאד באזור הבטן והצלעות שבאים והולכים. התוצאות הן: כבד- לא מוגדל, מרקם אחיד. טחול תקין. כיס מרה תקין. דרכי מרה- לא מורחבות. כליה ימנית- ציר אורך 10.3 ס"מ, פרנכימה שמורה. אין עדות לאבנים או הידרונפרוזיס.. כליה שמאלית- ציר אורך 10.5 ס"מ, פרנכימה שמורה. הודגם הידרונפרוזיס מקל עד בינוני, רוחב של אגן הכליה 1.6 ס"מ. אין עדות לאבנים. אורטר שמאלי מורחב עד 0.6 ס"מ. אאורטה- לא מורחבת. לבלב- תקין. רטרופרינטונאום - חופשי. אגן קטן - שלפוחית השתן- בעלת קיבולת רגילה, דפנות חלקים, אין גושים או אבנים. אין מיימת. המלצה: רצוי ביצוע בדיקות נוספות של דרכי השתן. רציתי לשאול כמה דברים: 1. לאיזה בדיקות נוספות של דרכי השתן הרופא שעשה את הא"ס התכוון? מה יכולות להיות הבדיקות המומלצות? 2. נשלחתי ע"י רופאת המשפחה לאורולוגית והיא הפנתה אותי לסיטי אבל בשל הקרינה אני מעדיפה לעשות MRI באופן פרטי. יש לי תור עוד שלושה חודשים. האם זה בעייתי זמן ההמתנה הזה? 3. האורולוגית אמרה שאגן הכליה חסום, שבדר"כ מדובר במום מולד אך צריך לבדוק. לא הרחיבה מעבר. הבנתי מד"ר גוגל שסיבות אחרות יכולות להיות גידול או אבנים בכליה. ואם זה גידול? זה סרטן הכליה או יכול להיות גרורה ממקום אחר? (טוב, אני קצת דואגת). 4. עשיתי לפני שבוע בדיקת דם ושתן. בדיקות הדם תקינות אך בבדיקת שתן רשום: PROTEIN - 10 mg LEUCOCYTES- 25 mg רופאת המשפחה לא התקשרה. כדאי ליצור איתה קשר לגבי זה? שאר בדיקת השתן תקינה. האם זה יכול להיות קשור לאגן כליה מורחב או לגידול? ושאלה אחרונה, האם כאבים קלים באזור הבטן העליונה והתחתונה, ובאזור הצלעות, יכולים להיות תסמינים של אגן כליה מורחב? תודה רבה רבה וסליחה על האורך.

לקריאה נוספת והעמקה

הבדיקות האפשריות לשלילת חסימה הן CT אורוגרפיה, MR אורוגרפיה. מיפוי כליות דינמי היא בדיקה שיכולה להדגים האם הרחבת אגן הכליה נובעת מחסימה או שהיא מבנית ולהעריך את תפקוד הכליות היחסי (ימין לעומת שמאל) . לא הייתי מעכבת את הברור בכל כך הרבה זמן שכן אם יש חסימה יש לטפל בה במהרה על מנת למנוע נזק לתפקוד הכליה החסומה. הידרונפרוזיס חד צדדית יכולה לנבוע מסיבות רבות ומגוונות ( מאבן , גידול בדרכי השתן או בסמוך לכליה עם לחץ חיצוני, הצרות עקב מום מולד, הצרות מבנית בלבד שאין לה השלכה או בעיה שהתפתחה אחרי ניתוח למשל ועוד). ממליצה לא לקפוץ למסקנות עד השלמת הברור. התסמינים יכולים להיות כתוצאה מהרחבה של אגן הכליה.

17/01/2019 | 13:45 | מאת: ליאת

המון תודות על המענה! בזימון רשום שאני מוזמנת לבדיקות הבאות: 74181 MRI אורוגרפיה ללא ועם הזרקת חומר ניגוד. L0748 תוספת עבור חומר ניגוד לבדיקת MRI. A1640 בדיקה התופסת זמן כפול ב- MRI. אשמח אם תוכלי להסביר למה רשום: "ללא ועם הזרקת חומר ניגוד". זאת אומרת, אני אמורה לעשות את הבדיקה פעמיים? פעם עם חומר ופעם בלי? ומה הכוונה בדיקה התופסת זמן כפול ב- MRI? זה בגלל שיעשו לי פעם בלי חומר ופעם עם? והאם בבדיקה הזו כבר בודקים אם יש משהו לא תקין חוץ מהכליות ודרכי השתן? בודקים אברים אחרים בבטן? תודה רבה !!!

מבצעים סריקה ראשונה ללא חומר ניגוד ואחריה מזריקים חומר ניגוד שעוזר לאפיין ממצאים שונים. לפני הזרקת גדולינום (חומר הניגוד המשמש ב MRI) יש לבצע בדיקת דם לקראטינין. בסריקת הבטן יכולים לבדוק גם איברים נוספים הנמצאים בשדה הבדיקה.

מנהלי פורום נפרולוגיה