קשב וריכוז- ויסות חושי

דיון מתוך פורום  נוירולוגיית ילדים

16/07/2016 | 13:36 | מאת: קרנינה

בני חוגג זה עתה יום הולדת 6. לכאורה- ילד שמח ובריא- קוגנטיבית, שכלית- פיקח וכשרוני. עולה לכיתה א בספטמבר. רקע בתמציתיות- במהלך ההריון שלו (לפני 6 שנים) ביצעתי בדיקת שקיפות עורפית שיצאה מוגברת. בתחילה אם אני זוכרת נכון- 4.1 אצל מומחה מוכר וידוע בארץ ולאחר מכן בדיקה לצורך התייעצות עם מומחה שני- שם יצאה שקיפות מוגברת אף יותר- אם זכור לי נכון- משהו בסביבות 4.6. ויתרתי על התענוג של סיסי שיליה, בדיקות הסקירה יצאו תקינות לחלוטין כך גם מי שפיר ובדיקות אקו לב. ואכן בשבוע 38 בלידה רגילה נולד לנו ילד מקסים ובריא. במהלך השנים האלו - ממש מלידה היה חסר שקט באופן ניכר בכה המממון כל הזמן, היה תבניתי ופעלתן (נדרשתי ע"י הגננות לאבחן בהתפתחות הילד כי לא הצליחו להבין/ להתמודד) ועד היום היפראקטיבי באופן בולט לעין. אובחן בהתפתחות הילד עם ויסות חושי בתחום הווסטיבולרי והתחושתי (בגיל 3) (עבר טיפולים רבים של ריפוי בעיסוק) ולאחרונה אובחן ע"י פסיכיאטרית כ- adhd ומקבל רטלין כבר כ-חצי שנה. גם עם הרטלין ניכר קושי בדחיית סיפוקים וההתנהלות היא בווליום גבוה באופן יומיומי. חשוב לציין שבמשפחה של בעלי קיימת הפרעת קשב וריכוז וגם דיסלקציה. שאלתי היא: האם קיימים ליקויים התפתחותיים גנטיים אשר מאופיינים בהפרעות מערכת העצבים ואשר בגללן יכולה היתה הבדיקה לצאת חיובית? האם יש דרכי פתרון שונות ודרכי גילוי (בדיקות יעודיות) על מנת להבין את מצוקתו טוב יותר ולהתאים לה תכנית טיפולית תואמת יותר מרטלין? שכן כרגע אנחנו בשלב בו הפסיכיאטרית מעוניינת להגדיל את המינון- ואני פחות בעד. הקושי הוא בעיקר התזזיתיות- לא יכול להפסיק לזוז לרגע (גם עם הרטלין- אומנם זה עוזר עם הריכוז), חוסר יכולת ליצר חברויות (אף על פי כי יש רצון רב) ורמת תסכול נמוכה, מציק המון, "נמרח" (פיזית) רגיש באופן ניכר (נפגע מכל מילה) יש לציין טונוס שרירים גבוהה. לא מסוגל להעסיק את עצמו כלל. בילדות היה לו מין המהום קבוע כיום כבר לא. היה עומד על הראש / נתלה הפוך המון. קופץ מגבהים וללא פחד. סף כאב גבוהה (לא חש בכאב כמעט כלל). נחבל הרבה. האם את רואה סיבה/ צורך שיראה אותו נוירולוג ילדים? החשש העיקרי שלי היא כי לא אובחן כראוי ואולי קיימות הפרעות/ תסמונות אחרות שמתגלמות לעיתים בתסמינים דומים לאלו? אשמח לתגובתך.

לקריאה נוספת והעמקה

קרנינה שלום, אם הפסיכיאטרית ערכה אבחון מעמיק, הכולל את כל הסעיפים המפורטים למטה, אז נראה לי שאין צורך דווקא בנוירולוג. ואילו הנקודות שחייבות להיכלל באבחון של הפרעת קשב וריכוז: 1) שאלה אתכם לגבי כל הפרטים הקשורים להריון וללידה, שלבי ההתפתחות של בנך, מחלות רקע, הסטוריה משפחתית, ותלונות נוספות שיש לשלול, 2) בדקה את הילד בדיקה נוירולוגית וגופנית, 3) עברה על שאלונים ומכתב מפורט של הגננת או המורה, ושאלון קשב שלכם, ההורים. חשוב לציין, שאין הכרח במבחן קשב ממוחשב! בברכה

16/07/2016 | 23:07 | מאת: קרנינה

הי, לא זכורה לי בדיקה גופנית/ בדיקה נוירולוגית במהלך האבחון. רק טפסים של הגננת ואבחון קודם של התפתחות הילד תשאול הורים לגבי הילדות והיום יום בבית ובגן. האם כדאי לפנות לבדיקה נוירולוגית?

מנהל פורום נוירולוגיית ילדים