חיטוט כפייתי בעור
דיון מתוך פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית
ההודעה שלך התקבלה בהצלחה
היא נמצאת כעת בבדיקת עמידה בנהלי הפורום
ההודעה צפויה להתפרסם תוך 24 שעות ממועד הגשתה
במידה וההודעה לא פורסמה בתוך 24 שעות, מומלץ לעיין שוב בנהלי הפורוםולהעלות את ההודעה מחדש.
שרון שלום.. שמי בר בת 25 סטודנטית ומאז שאני זוכרת את עצמי יש לי מעין דחף בלתי נשלט לחטט בעור הפנים. עד לא מזמן לא חשבתי שמדובר בבעיה אבל לארונה התחלתי לקרוא ולהבין שאכן מדובר בחוסר יכולת לשלוט על הדחפים מהגם שזה גןרם לי נזק לעור הפנים מאחר ואני מחמירה פצעים קטנים שהיו עוברים אם לא הייתי נוגעת בהם. לא הייתי מגדירה את עצמי כאדם חרדתי ומעולם לא היו לי התקפי חרדה, אז קצת קשה לי לייחס לזה את הסיבה. אבל ללא ספק הלימודים היא תקופה מאד לחוצה ואינטסיבית עבורי. רציתי לנסות ולטפל בעניין קודם באופן עצמאי ורציתי לדעת אם יש כלים ספציפיים שיכולים לעזור לי לשלוט ולהפסיק עם ההרגל המגונה הזה שנראה לי שקורה מתוך צורך להפיג מתח ולחץ. תודה רבה, בר
היי בר, אכן, קיימת הפרעה אובססיבית שנקראת "חיטוט כפייתי בעור". ייתכן שאת סובלת ממנה. לא חייבת להופיע חרדה ברמות גבוהות כדי לבצע פעולות כפייתיות מסוג זה. הדבר יכול לנבוע מתחושה כללית של מתח, שיעמום, או אי שקט פיזי. כדי לנסות ולהתגבר על הבעיה, חשוב לזכור שני עקרונות מפתח: פיתוח מודעות ומציאת תחליפים. כלומר, הקושי לשלוט בבעיה קשור לרוב בכך שההתנהגות הזו נעשית באופן אוטומטי, לעיתים בלי להפנות את תשומת הלב לכך. בנוסף, אנשים שסובלים מהבעיה בדרך כלל אינם מכירים דרכים טובות יותר להתמודד עם הדחף, העשוי להתעורר כתוצאה מהרגשות שתיארתי. לכן, מומלץ לרשום בכל פעם שפעולת החיטוט מתבצעת- להסתובב עם פנקס קטן ולתעד את הפעולות הללו, וכן את התחושות והמחשבות לפני, במהלך ואחרי החיטוט. פיתוח המודעות עוזר מאוד להקנות תחושת שליטה בפעולה ומהווה צעד בדרך להפסקתה. פרט לכך, חשוב לנסות ולחפש התנהגויות חלופיות במקרים שבהם הדחף מתעורר: פעולות מפיגות מתחים או שיעמום, עיסוק אחר לידיים (למשל רקמה, סריגה, מעיכת כדור פלסטלינה וכל רעיון אחר שמדבר אלייך). חשוב לציין שרוב האנשים מתקשים ליישם זאת לבד, ופונים לטיפול כדי לקבל את התמיכה וההכוונה של המטפל, שעוזרות מאוד. בנוסף, המטפל מתאים את הטיפול למטופל, ומשלב רעיונות יצירתיים שמסייעים למטופל הספציפי להתגבר על הבעיה הספציפית שלו. בהצלחה! שרון לויט, MSc פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית קליניקה: טיפול בחרדות, דיכאון, אובססיות, כעסים ועוד לאתר הבית: www.cbthaifa.com
בוקר טוב בר, בהחלט כן, קיים טיפול. למעשה, ההפרעה ידועה ככזו שכמעט ואינה עוברת ללא טיפול מתאים, כלומר אינה עוברת מעצמה. כדי להקל ועד להעלים לגמרי את הסימפטומים והמצוקה הקשה הנלווים אליהם, הטיפול הטוב ביותר שידוע היום הוא שילוב של טיפול התנהגותי עם טיפול תרופתי. למרות שישנם מקרים שהאדם עצמו אינו מודע לבעיה, לרוב אלו הסובלים מדרמטילומניה מודעים מאוד למצבם, מתביישים בכך ואף נוטים להסתיר את מעשיהם עד כמה שיכולים, על אף הפגיעות הבולטות בעור. לצד טיפול תרופתי מתאים, הטיפול המומלץ ביותר בעל אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר בהקלה ופתרון של פוביות או הפרעות התנהגות כפייתית מסוג זה הינו טיפול שנקרא CBT, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. הוא מראה שיפור ניכר בתסמיני ההפרעה אצל המטופל, לעיתים בזמן קצר מאוד. ברובד הקוגניטיבי של הטיפול, קודם כל מזהים את דפוסי החשיבה ואת הסיטואציות המהוות טריגר לפרוץ הדחף ולחיטוט בעור. ובנוסף, ברובד ההתנהגותי לומד המטופל טכניקות שונות, גם להגברת המודעות למצבו ובעיקר טכניקות להתמודדות טובה יותר עם הדחף לחיטוט כפייתי בפגמים בעור (או בעור חלק). הטיפול מיועד לפתור את הבעיה לטווח הארוך וכמובן בטווח הקצר ביותר שניתן להקל על התחושות הקשות והמצוקה שמלוות אדם הסובל מדרמטילומניה וכמובן את הסובבים אותו המודאגים. מקווים שעזרנו, צוות מכון CBT