מתי הכי כדאי לבצע בדיקת אקו לב עוברי?

דיון מתוך פורום  קרדיולוגיית ילדים

13/04/2019 | 13:22 | מאת: חגית

שלום, אני בשבוע 22, עשיתי סקירה מוקדמת ונמצא חשד לארסה ARSA, 1.מהו שבוע ההריון האופטימלי לביצע בדיקת אקו לב לזיהוי ARSA? 2.הבנתי שהחל משבוע 35 או אחרי לידה קשה מאוד לזהות ARSA , האם זה נכון?- אםכן, למה?

לקריאה נוספת והעמקה

ARSA- aberrant right subclavian artery מום לא נדיר בעורקים היוצאים מאבי העורקים ( אאורטה) שמתאר מצב בו העורק המספק דם ליד הימנית מתחיל ממקום לא נכון ובעצם ויצא מאבי העורקים עצמו ולא מאחד מסעיפיו. בשל השכיחות המוגברת של מצב זה עם תסמונת דאון נבדקים עוברים שנמצא להם ממצא זה ביתר דקדקנות. השילוב של ARSA עם שינויים נוספים במבנה אבי העורקים יכול להביא לידי טבעת העוטפת את קנה הנשימה ו/או הושט. במצבים אילו יופיעו תסמינים נשימתיים כגון קוצר נשימה,שיעול ,צרידות וכדו או קשיים בהאכלה.. אקו לב עובר מבוצע בד"כ סביב שבוע 20 אולם יש מספר מרכזים המסוגלים לזהות מומים כבר בשבוע . ARSA הוא אחד מהם. בשבועות מאוחרים הרבה יותר קשה יותר לראות את כלי הדם שמחוץ ללב היות והעובר כבר קרוב יותר לדופן הבטן. בהצלחה ד"ר דן הדס קרדילוג ילדים

15/04/2019 | 21:14 | מאת: חגית

1.עד איזה שבוע ניתן לעשות את הבדיקה ויהיה אפשר לראות טוב? 2. אם הכל היה תקין בסקירה חוץ מחשד ל ARSA, ועשיתי מי שפיר והיא יצאה תקינה,האם לא תהיה בעיית נשימה או בבליעה גם אם יש בוודאות ARSA?

1. כנראה סביב 25-28 אבל אין מספרים ספציפים כי זה תלוי בעיקר בנתונים פיזים של האם 2. לא ניתן להבטיח מ-2 סיבות : א. יש פרטים שלא ניתן לראות באקו לב עובר ויכולים להשפיע ב. יש מבנים תקינים בצורה עוברית שאם לא עוברים שינוי לאחר הלידה יכולים להפריע.

18/04/2019 | 16:22 | מאת: חגית

1. אלו פרטים לא ניתן לראות באקו לב שיכולים להפריע? באיזו בדיקה נוספת אפשר כן לראות אותם (לפני / אחרי לידה)? 2.אלו מבנים תקינים בצורה עוברית שאם לא עוברים שינוי לאחר הלידה יכולים להפריע? 3. לאור כל זאת אז אני מבינה שהטעם היחיד בבדיקת אקו לב במקרה של חשד ל ARSA שהוא החשד היחיד בסקירה הוא לגבי אבחון תסמונות גנטיות (דאון ודי' גורג') אז לא עדיף לעשות גנטיות ולדלג על אקו לב? מדוע?

חגית שלום, פרטים נוספים שיכולים להפריע ולגרום ליצירת VASCULAR RING או VASCULAR SLING הם בין היתר שאריות עובריות כמו PDA או KUMMARREL . לאחר הלידה ניתן לבדוק הכל על ידי CT ANGIOGRAPHY אולם הדבר כרוך בקרינה מיננת ולכן תלוי האם יהיו סימפטומים או לא. תאורטית בדיקה גנטית יכולה למצוא את ההפרעות הגנטיות הגדולות יותר אולם ישנם הרבה מומי לב שאינם חלק מתסמונות ולא יודעים עדיין מה הרצף הגנטי שיוצר אותם ולכן הבדיקה לא תעלה על זה .. אז למה לעשות אקו לב עוברי? כי זו הדרך הפשוטה ביותר לראות שלא מדובר בהפרעה מבנית משמעותית נלווית. בהצלחה ד"ר דן הדס קרדיולוג ילדים

מנהלי פורום קרדיולוגיית ילדים