שאלה בנוגע להפרעת אישיות מרובת פנים

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

16/10/2002 | 23:33 | מאת: HERA

אורן שלום, עד כמה מסכימים ביניהם אנשי המקצוע בקשר לקיומה של MPD? לפי מה שאני יודעת (ולא בטוחה שזה נכון) יש מחלוקת בנושא. זה נכון? אם כן, למה? תודה, HERA.

לקריאה נוספת והעמקה
16/10/2002 | 23:44 | מאת: ד"ר אורן קפלן

הרה אין מחלוקת על כך שיש אנשים שסובלים מהפרעה דיסוציאטיבית. הפרעה זו בצורתה החמורה ביותר היא פיצול אישיות או ריבוי פנים. לגבי החלק החריף הזה יש מחלוקת האם הוא באמת קיים, ויש הסכמה שהופעתו כמו בסרטים, אם קיימת, היא נדירה ביותר. הפרעה דיסוציאטיבית איננה נדירה וקוראת לצערנו לאנשים רבים. מקובל לחשוב שהיא נובעת מטראומה מקומית או שנמשכה על פני זמן והתפתחות. היא גורמת לניתוק של חוויות מסויימות כך שהאדם אינו תופס או זוכר את כל הוויתו בכל זמן נתון, ומזמן לזמן זוכר מתנהג וחווה דברים אחרים, מה שיוצר תחושה של אישיות מרובת פנים. למעשה אפשר לומר שכל אדם מתנהג אחרת במצבים שונים, אך אצל אנשים שסובלים מהפרעה זו מדובר בתופעות חריפות, שפוגעות בסופו של דבר בתפקוד החיים התקין. בזמן טראומה הגוף כפעולה הגנתית צריך לנתק את החוויה מהתודעה כדי לשרוד. לדוגמא, אדם שאיבד רגל בפיגוע או אירוע מלחמה ובזמן ההתרחשות ער ומודע למה שקורה סביבו. כדי להתמודד עם הטראומה והכאב המוח יוצר דיסוציאציה, ניתוק, כנגד הכאב הגופני והנפשי במצב זה. אנשים רבים יעבדו אח"כ את האירועים הקשים וישלימו עימם. אחרים יפתחו תסמונת פוסט טראומתית, חלקם לכל חייהם. חלק מהאנשים, במיוחד הסובלים מתסמונת פוסט טראומתית עלולים לפתח הפרעה דיסוציאטיבית. התופעה נפוצה במיוחד אצל ילדים שעברו התעללות מינית בילדותם וקורבנות אלימות ואונס. מדובר בבעיה קשה שדורשת טיפול נפשי ממושך. בברכה ד"ר אורן קפלן

17/10/2002 | 00:05 | מאת: HERA

תודה. אז MPD היא למעשה הופעה חריפה יותר של הפרעה דיסוציאטיבית? מדוע אנשי מקצוע רבים לא מוכנים להכיר באישיות מרובת פנים? (אני לא מתייחסת כאן לסרטים, שבד"כ מציגים הכל בצורה מוגזמת) זה בגלל שאין מספיק תיעוד של ההפרעה? למה, בעצם, היא לא יכולה להתקיים? או מוטלת בספק?

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית