בצקת בשומן הופה ודלקת בגיד הפיקה.

דיון מתוך פורום  כאבי ברכיים, ירך ושחיקת סחוסים

07/05/2017 | 20:57 | מאת: אורי

קצת רקע . בן 27 מתאמן מילדות בחדר כושר משקולות ואימוני אירובי. לפני כשנתיים (מאי 2015) במהלך ביצוע תרגיל סקוואט הרגשתי דקירה בברך במהלך הירידה שלא אפשרה לי לסיים את התרגיל . הפסקתי את האימון והלכתי הביתה ומאותה תקופה החלו לי כאבים כרונים בקוטב התחתון של הפיקה שיורדים לאורך הגיד ומיצדיו.התחושה היא של צריבה שקיימת כל הזמן הצריבה מורגשת יותר בזמן שאני שוכב על המיטה עם ברכיים כמעט ישרות(לאחר מספר דקות במצב הזה זה מאוד מציק). הליכות גם מאוד מציקות ולעיתים אני חש דקירות בזמן הליכה באיזור שתיראתי. ישנה גם נפיחות קלה מצידי הגיד בהשוואה לברך הבריאה (כבר שנתיים שישנה את אותה נפיחות). לקחתי הפסקה באותה תקופה ובחודש אוגוסט 2015 שראיתי שגם מנוחה משמעותית לא מועילה פניתי לאורטופד וקיבלתי בדיקת mri . ביצעתי את הבדיקה בתחילת אוגוסט 2015 ולהלן התוצאות: הודגמו אותות תקינים ממח העצם, ללא עדות לשברים בצקות או אוסטיאונקרוזיס. הרצועות הצולבות והרצועות הקולטרליות הודגמו תקינות. מודגם אות חריג הוריזונטלי מינימאלי בהיקף הקרן האחורית של המניסקוס המדיאלי, אשר אינו מערב את המשטחים הפרקיים כך שאינו מוגדר כקרע. המניסקוס הלטרלי מודגם תקין.המנגנון המיישר מודגם תקין. סחוס הפיקה שמור. הודגם נוזל תוך פרקי בכמות פיזיולוגית , ללא עדות ליצירת ציסטה פופליטיאלית . חזרתי לרופא והוא אמר שעל סמך ה-mri ועל סמך הבדיקה הפיזית שלו אין בעיה רצינית בברך ואולי מדובר ב-jumper knee בדרגה קלה ואמר לי שאין שום בעיה לחזור לפעילות ספורטיבית. חזרתי להתאמן והכאב לא עבר (נשארה אותה רמת כאב פחות או יותר)ניסיתי כמה פעמים לקחת חודש-חודש וחצי הפסקה מוחלטת מאימונים שכוללת ארקוקסיה לתקופה של שבועיים אך הכאב עדיין קיים.והמנוחה המוחלטת לא ממש עוזרת. בחודש מרץ 2017 נשברתי וניגשתי שוב וקיבלתי הפניות לביצוע spect ברכיים ובדיקת אולטרה סאונד. בדיקת המיפוי spect התבצעה באסותא והתוצאה היא "ללא קליטה מוגברת" כלומר תקינה. את בדיקת האולטרסאונד הומלץ לי לעשות באופן פרטי מכיוון שיש חשיבות רבה למכשור ולמקצעויות של הרדיולוג הבודק. ביצעתי את הבדיקה באופן פרטי אצל רדיולוג נחשב ולהלן התוצאות: בוצעה הערכה קלינית של מצב הנבדק וסקירה על קולית של ברך ימין בהשוואה לברך שמאל : גיד קוודריצפס ב.מ.פ גיד פטלרי - מימין הודגמו שינויים טנדינוטיים קלים בגיד הפיקה באספקט הפרוקסימלי בסמוך לקוטב התחתון של הפטלה,עיד עדות לקרע. הודגם נוזל בכמות קטנה בבורסה האינפאפטלארית העמוקה ובצקת בשומן ההופה מקורב. גיד הפיקה הדיסטאלי הודגם תקין. משמאל גיד הפיקה הודגם תקין. L.C.L - ב.מ.פ I.T.B - ב.מ.פ M.C.L - ב.מ.פ בורסה סופראפטלרית - אין עדות לנוזל. בורסה פראפטלרית -אין עדות לנוזל. בורסה אינפראפטלרית שטחית - אין עדות לנוזל. A PES ANSERINUS - ללא נוזל. לסיכום - ממצאים במדור הקדמי של הברך כמתואר. ועכשיו לשאלת השאלות. די התיאשתי מכל המנוחות והנסיונות הפיזיוטרפיסטים . פיזורפיסט בדק והפיקה יציבה כמו ברזל ולא בורחת לצדדים בזמן כיפוף ופשיטה (גם בצילום היא יושבת במנח תקין) הזוויות q בגדר הנורמה לגברים והשרירים ברגליים מאוד חזקים ובזמן הליכה וריצות כף הרגל די נטרלית ואין קריסות של כף הרגל פנימה או החוצה. ככה שלא ברור מה יש לתקן. בפיזוטרפיה זה די נראה לי כאילו לפיזוטרפיסטים אין באמת תוכנית פעולה והם יורים לכל הכיוונים בתקווה שמשהו יתפוס . האם יש פיתרון ניתוחי לבצקת הכרונית בכרית השומן והאם זה יכול לעזור? לדעתך יש לכך הצדקה?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב Jumpers Knee מתיחס לרוב לדלקת באזור גיד הפיקה , טיפולים שונים קיימים באוטופדיה החל מתרופות, זריקות מגן ברך פיזיותרפיה ורפואה משלימה, אך צריך לשלול האם אין מדובר בנוסף בכאבים פטלופמרליים "מציטוטים קודמים" אבחנות באורטופדיה והמלצות לטיפול נעשות לאחר קבלת היסטוריה רפואית , בדיקה פיסיקאלית ועיון בהדמיה באם יש צורך, אולי בגיל כה צעיר הבעיה יכולה להיות כאבים פטלופמרליים ??(בספק מכיוון שיש צורך בקבלת היסטוריה רפואית ובדיק פיסיקלית) יכול להיות ומדובר בסחוס הפיקה- השם Runner's Knee מתייחס לרוב ל כאבים פטלופמורליים(CMP)כונדרומלציה פטלה באם כל הבדיקות שוללות דבר אחר, אך אבחנה נעשית לאחר קבלת היסטוריה רפואית, בדיקה ועיון בבדיקות ההדמיה אם מדובר אצלך ב כאבים בין הפיקה לירך הנקראים כאבים פטלופמורליים, הכאבים יכולים להיגרם מסיבות רבות o זווית Q (זווית גיד השריר הארבע ראשי) גדולה, הזווית מחושבת בין גיד הקואדריצפס לגיד הפיקה o מנח ואלגוס של הברך o מנח של עצם הירך בהטיה קידמית מוגברת o סיבוב חיצוני של עצם השוק o מיקום צדדי לטרלי של הגבשושית הטיביאלית (מקום אחיזתו של גיד הפיקה) o מעטפת צדדית הדוקה o כפות רגליים בפרונציה o מנח גבוהה של הפיקה ( פטלה אלטה) o גמישות יתר בין הסיבות השכיחות זה גמישות יתר, ציר לא תקין של הרגל. לעיתים אף יש צורך במדרסים לתיקון כף רגל שטוחה או כף רגל כעורה , מנח כף הרגל יכול להשפיע על כאבים סביב הברך ( בייחוד כאבים פטלו-פמורליים). מגן ברך לעיתים יכול לעזור בכאבים מסוג זה ,יש צורך בטיפול הכולל תרופות נוגדות דלקת . חיזוק שרירים סביב הברך הכרחי. מצורף קישור בעברית עם הסבר על הבעיה , קישור שני הינו קישור של תרגילים לברך קישור: http://www.aafp.org/afp/991101ap/ קישור לתרגילים http://www.summitmedicalgroup.com/library/sports_health/patellofemoral_pain_syndrome_exercises/ הכאבים ממוקמים בעיקר מסביב לפיקה ומוחמרים בעיקר בקימה מישיבה, בירידת מדרגות ופעילויות ספורט טיפולים שמרניים –לא ניתוחיים בדרך כלל הם הטיפולים הניתנים בראשונה, הם כוללים טיפול תרופתי, זריקות, פיזיותרפיה ולעיתים מגן ברך סוגי מגן ברך והמלצות לטיפול ניתנות לאחר בדיקה וקבלת היסטוריה רפואית בברכה ד"ר בנימין בנדר www.drbender.co.il

לקריאה נוספת והעמקה
04/06/2019 | 11:43 | מאת: ניר

היי אורי, שמי ניר, אני חייל וסובל כבר כשנה וחצי מכאבים בברך ימין. קראתי את מה שרשמת והסיפור הוא ממש מדויק כמו שלי. גם אצלי לאחר הרבה אורתופדים האיבחון כרגע הוא פגיעה בכרית השומן על שם הופה. אני אחרי הרבה טיפולים הכוללים פיזיותרפיה, דיקור וזריקות שונות אני אמור להתחיל קורס בצבא בקרוב שממש חשוב לי ואני רוצה להגיע אליו הכי מוכן שאפשר מבחינת הברך. רציתי לדעת אם תוכל ליצור איתי קשר לדעת מה עזר לך יותר מה פחות ואיך זה עבר לך. למייל [email protected] או לטלפון 0547358050 תודה רבה.

מנהל פורום כאבי ברכיים, ירך ושחיקת סחוסים