פעילות אירובית: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מתאמנים בחג: מהו הסוד של מדריכי הכושר המובילים?

להציב מטרה מול העיניים, להסתפק בשני תרגילים ביום ולאמץ את שיטת האימונים הפונקציונליים: 5 מובילים בתחום הכושר והלייפסטייל התאגדו כדי להעניק לכם טיפים שיסייעו לכם לשמור על כושר ובריאות גם בתקופת החגים עתירת הארוחות ארוחת החג הבא כבר מתקרבת, ואליה מצטרפים גם רגשות האשם שנובעים מהזלילה הגדולה ובעיקר מהעובדה שחלק גדול מאיתנו לא מקפיד על שגרת אימונים סדירה במהלך חופשת החג. התוצאה: תחושת כבדות, נפיחות בבטן ומחוגי משקל שלא משקרים. אז איך בכל זאת ניתן להתגבר על התירוצים ולקום מהספה? אירה דולפין, מיכל צפיר, דליה מנטבר, רוני דואני ושגיב אוחנה – 5 אושיות מתחום הכושר והבריאות בישראל, התכנסו כדי להעניק לכם את הטיפים שעוזרים להם לעמוד במשימה המאתגרת, גם בתקופת החגים:   אירה דולפין, בעלת "הפינק רום", סטודיו לאימוני נשים: "להציב את המטרה מול העיניים" אירה דולפין   "אחד הדברים החשובים ביותר שמסייעים לשמור על כושר גופני גם בתקופת היציאה מהשגרה, הוא לזכור את המטרה שלשמה מחליטים להתאמן מראש. אני מציעה...
ללמוד עוד על פעילות אירובית
אימון כושר אפקטיבי: 6 טיפים להצלחה-תמונה

מתאמנים על בסיס קבוע, אבל לא מרגישים שיפור ביכולת הגופנית...

מאת: ד"ר איתי זיו...
12/11/2018
ספורט והרזייה: לאן אתם רצים?-תמונה

ממהרים לצאת לריצה, כדי לשרוף קלוריות? רגע לפני, תעשו לעצמכם...

מאת: איתי...
27/06/2017
קיץ וסוכרת: האם אפשר ליהנות ממזונות הקיץ?-תמונה

האם חולי סוכרת יכולים להרשות לעצמם לאכול פירות וגלידות?...

מאת: ד"ר מאיה איש...
07/08/2019
 מחלות ניוון שרירים: כן, מומלץ לבצע פעילות גופנית!-תמונה

השילוב הזה נשמע מוזר במבט ראשון: פעילות גופנית מומלצת...

מאת: פרופ' ארגוב...
26/08/2018
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לפעילות אירובית?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

פעילות אירובית: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

פרופסור משיח שלום רב, ביום ראשון הבא אני מחזירה עובר מוקפא בן 5 ימים רציתי לשאול האם יום לפני ההחזרה אני אוכל להתאמן בחדר כושר כרגיל (אימון אירובי ומשקולות) ובנוסף רציתי לשאול מה המלצתך ומתי אפשר לחזור להתאמן בחדר כושר ולקיים יחסי מין אחרי ההחזרה ? ( מכיון שהדעות חלוקות בנושא ) המון תודה

לפני ההחזרה אין בעיה בפעילות גופנית ואפילו מאומצת לאחר ההחזרה אני ממליץ על מנוחה של 3-4 ימים.

תודה רבה על התגובה ולגבי יחסי מין אחרי ההחזרה האם גם 4 ימים ? כי הבנתי שגם בנושא הזה הדעות חלוקות ואני מאד רוצה ללכת על בטוח אז אשמח להמלצתך?

שלום רב, לפני כחודשיים סבלתי מטחורים חיצוניים, אך לאחר כמה טיפולים זה עבר לי... אני בחור צעיר (בן 29) שאוהב להתאמן בחדר כושר ולשחק כדורסל. השאלה שלי היא כזאת: האם מכיוון שיש לי נטיה לטחורים , אני יכול להתאמן בחדר כושר, כי משיחות שלי עם רופא משפחה התברר לי שאסור לי להתאמן בחדר כושר, אשמח לקבל תשובה בכמה משפטים האם הנני יכול להתאמן, ואם אפשר גם איזה תרגילים אני יכול לעשות ואיזה תרגילים אסור בהחלט (תרגילים לחיזוק שרירי הבטן, מתח, מקבילים, שחיה, שכיבות סמחה)?!? תודה מראש

ליאור שלום, ראשית, מאמץ אירובי אינו משפיע על הטחורים כלל, ולכן אינך מוגבל במאמץ מעין זה. הרמת משקולות כבדים או כל פעילות המאמצת באופן ניכר את שרירי הבטן יכולה אכן להחמיר סבל מטחורים. בעיני אישית, שפעילות גופנית היא חלק מאיכות חיי, זו אינה סיבה לא לבצע פעילות ספורטיבית מלאה- הכי גרוע, נטפל בטחורים בעת הצורך. קצת מידע כללי על טחורים: סבל מטחורים היא בעיה שכיחה, ומשערים שכמחצית מהאוכלוסיה המערבית תפתח תלונות כלשהן הקשורות בטחורים. לכל אדם מצויות באזור האנוס ופי הטבעת שלוש קבוצות של כלי-דם, כחלק אנטומי נורמלי של המנגנון הסוגר את פי הטבעת. הטחורים הגורמים לסבל נגרמים לרוב במצב של התנפחות הורידים באזור כתוצאה מאיבוד המנח האנטומי שלהם בפי הטבעת. אין בידינו הסבר מדויק מדוע אדם אחד יסבול מטחורים בעוד אחר לא יסבול, אך קיימות מספר סיבות היכולות לגרום להווצרותם, הכוללות מאמץ ממושך בזמן יציאות לאורך תקופה ארוכה, עצירות או שלשול כרוני, וישיבה ממושכת בשירותים.תהיה הסיבה אשר תהיה, מלאות של הורדים ולחץ ממושך גורמים להתרחבותם ודופן הורידים נעשה דק יותר ומדמם בקלות. לחץ ממושך מחליש את הקיבוע של הורידים למקומם האנטומי, וגורם להם לאבד את המיקום התקין בתוך האנוס, היוצר בלט של הטחורים דרך התעלה האנאלית. הסימפטומים העקריים כוללים דימום תוך כדי יציאה, בלט או נפיחות של רקמה דרך פי הטבעת בעת היציאה ולאחריה, גירוי באזור האנאלי, רגישות באזור וכאב פי-הטבעת. חשוב להבדק על ידי רופא העוסק בתחום כדי להגיע לאבחנה ברורה. בנוסף, אנו ממליצים כמעט לכל אחד שיש לו דמם מפי הטבעת לעבור בדיקה של המעי הגס (גם אם רואים את מקור הדמם בפי הטבעת) לשלול מקור דמם במעי. מניעת עצירות ויציאות קשות מהווה את הבסיס החשוב ביותר לטיפול בטחורים. גם שילשול יכול להחמיר טחורים, והיציאה הטובה ביותר היא בעלת מרקם "ספוגי" (כמו ספוג). חשוב לציין כי ריכוך היציאות הוא הבסיס לטיפול גם אם נוספים לכך טיפולים נוספים, כולל טיפול כירורגי. ניתן להשיג מקרם יציאות נכון באמצעות תזונה עשירה בסיבים (ירקות, פירות, דגנים) שתייה מרובה (לפחות 8-10 כוסות שתייה ליום), ניתן גם להיעזר בתוספי סיבים טבעוניים מרוכזים (מומלצים תוספי סיבים על בסיס פסיליום, שאינם צריכים מרשם רופא) או במרככי צואה אחרים, כגון שמן פרפין. יש להשתמש בריכוך יציאות ושתיה מרובה על בסיס יומי וקבוע, ולא כתגובה ליציאה קשה מידי. חשוב להמנע ממאמץ יתר וישיבה ממושכת בשירותים. ישנם מספר טיפולים כירורגיים לטחורים "מהקל אל הכבד", כאשר באופן כללי ככל שהטיפול רדיקאלי יותר כך התועלת רבה יותר, אך ההתאוששות גם היא ארוכה יותר ושעור הסיבוכים גבוה יותר (למרות שבכל מקרה שעור הסיבוכים אינו גבוה). קשירה- בשיטה זו משתמשים לטיפול בטחורים פנימיים . הטיפול מתבצע במסגרת המרפאה ובד"כ אינו כואב מאד משום שבאזור הקשירה יש מיעוט עצבים. הקשירה מתבצעת בעזרת מכשיר מיוחד, שמניח גומיה זעירה על הטחור הפנימי. הטחור והגומיה נופלים לאחר מספר ימים והמקום נרפא בד"כ תוך שבוע-שבועיים. הטיפול גורם לפעמים לתחושת אי- נעימות, וכאב קל בימים הראשונים, ולדימום קל. קשירת טחורים היא פעולה יעילה לטחורים הגורמים סבל קל או בינוני, ויכולה לשפר את איכות החיים, ולעיתים יש צורך לחזור עליה מספר פעמים. הסיכון בפעולה זו נמוך יחסית. הזרקה של חומרים סקלרוזנטיים או צריבת בסיסי הטחורים באור אינפראדום גורמת לפעולה דומה וכרוכה בשיעור דומה של אי נוחות וסיבוכים. HAL הוא טיפול חדש בו מבצעים את "קשירת" הטחורים בעזרת מכשיר דופלר המזהה את מיקום העורקים של הטחורים, ומאפשר תפירה (בדומה לקשירה) מדוייקת של העורקים האלו. מדובר בטיפול חדש יחסית והנסיון בו עדיין אינו רב, אולם הרושם הראשוני הוא שהטיפול יחסית קל למטופל (לעיתים מבוצע בכל זאת בטשטוש) ובמקרים רבים יש שיפור טוב באיכות החיים. ניתוח מוצע לחולים עם סבל ניכר מטחורים, בהם הטיפולים שהוזכרו עד עתה לא הועילו, או חולים שאינם מעוניינים בטיפולים אלו. חשוב לציין כי ברוב המקרים הניתוח מיועד לשפר את איכות החיים, וההחלטה עליו צריכה להתקבל על ידי המטופל והרופא המטפל במשותף. ניתוח עם סטייפלר נקרא PPH , ובו משתמשים במכשיר סיכות אוטומטי, שאינו כורת את הטחור אלא משיב אותו למקומו התקין בתעלה האנאלית. פעולה זו נפוצה מזה כ 5 שנים, ואינה מתאימה לכל החולים, אלא לאלה שנבחרו בקפידה לטיפול זה. שיעור ההצלחה נראה דומה לשיטה המסורתית, אולם שיעור הכאב לאחר הניתוח לרוב קטן בצורה משמעותית, והחזרה לפעילות יומיומית מהירה יותר. ניתוח להסרת הטחורים הוא הניתוח המסורתי, ובו כורתים את רקמת הטחורים הגורמת לדימום ולנפיחות. יש תקופת החלמה שיכולה להמשך כשבועיים-שלושה, והתקופה הראשונה לאחר הניתוח מאופיינת בכאבים באיזור הניתוח, בעיקר בעת היציאות, וחשוב להקפיד על השימוש במרככי יציאות ובמשככי כאבים. לציין שבניתוח מסוג זה יש ניסיון רב בעולם ומאות אלפי חולים עברו אותו. הניתוח יעיל באחוזים גבוהים מאד ושיעור הסיבוכים בו נמוך שתהיה שנה טובה ובריאה

שלום רב בן 62 תלונות כיום כאב גב תחתון דו צדדי ללא הקרנה, אין פחת נוירולוגי בצילום דיסקופתיה L5-S1 היצרות המרווח הבינחולייתי עם החמרה בהשוואה ל- 12/2001 שאלות: 1. כרגע במכון כושר אירובי האם להפסיק ? 2. מה הטיפול המשמר המומלץ ? פיזיוטרפיה/כירופרקטיה ? 3. ובהמשך מה פעילות המומלצת פילטיס/פלדנקרייז/שחייה ?

1. לא 2.פעילות גופנית מתונה סדירה ושמירה עם כושר ושרירים חזקים 3. כל פעילות ששומרת על העקרונות שצוינו. פלדנקרייס נראה לי מתון מדי אבל פילאטיס ובריכה נראים יותר מתאימים ד"ר נחשון רנד מומחה לכירורגיה אורתופדית ולניתוחי עמוד השדרה www.isc.co.il rand@isc.co.il קביעת תורים: 054-7478864

האם תוכל להסביר לי מה זה דיסקופטיה בחוליות L5-L4 בבקשה?

בן 69, מ-27/03/2011 סובל מכאב עז ומיתמשך בעמוד שידרה תחתתון מעל. בןצע CT ע"ש מותני בגובה D11 עד S2:מרווח L1/L2, L2/L3 בגדר הנורמה.במרווחים L3/L4:L4/L5: L5/S1 בלט דיסק אחורי כללי כולל פורמינלי אשר ביחד עם עיבוי של הליגמנטה פלבה בגובהים אלה גורמים להצרות משמעותית של תעלת השידרה, הקוטרה הסיגטלי הוא 7:7:8 מ"מ בהתאמה.ב-L3/L4 הדיסק נראה משיק לשורש העצב בתעלת השארש משמאל וב-L4/L5 מימין. במרווח L5/S1 הצרות תעלת השורש דו-צדדית.האם מחייב ניתוח?האם שיטת ארטוקין המנוהלת ע"י דר' סטיפן בן שושן יכולה להיות פיתרון?

שלום רב ד"ר אני סובלת מעל 3 שנים מכאבי צוואר, בחצי שנה האחרונה הכאבים החריפו. מטופלת בפיזיותרפיה אבל לא עוזר. בצילום רנטגן שעשיתי לאחרונה הודגמו שינויים ניווניים במרווחים הדיסקליים C5-6-7. המליצו לי על רפואה משלימה: דיקור ואוסטיאופד. אודה להתייעצותך בנידון. רונה

שכחתי לשאול, אם מותר לי להתאמן ומה לא כדאי לי לעשות. כרגע אני הולכת לפילאטיס ואימון אירובי ללא משקולות.

ממליץ על אוסתאופתיה, להמנע מקפיצות וריצות, כל שעה במשרד התעמלות דקה.