התכווצויות................................

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

30/08/2018 | 18:37 | מאת: משה

שלום יש לי התכוצויות רבות במהלך היום כאשר אני נחשף גם לדברים שהם לא כאלה מלחיצים אותי ולא כאלה מפחידים ברמה הקוגנטיבית אבל לצערי הגוף לוקח את זה צעד אחד קדימה ומיד המערכת הסימפטטית מתחילה לעבודה בהתכווצויות באזור הגרון הפנים וכן הצוואר-כתפיים,כמובן שלמדתי עם הזמן (לאחר זמן רב שהתנגדתי אליהם)פשוט לא להתנגד אליהם ולקבל אותם ואכן הם באמת עוברים אבל עד " הלחץ" הבא.( אני כותב בסוגריים כי זה לא כזה לחץ כמו שהגוף מתרגם זאת).שאלה ראשונה- האם זה שהם עוברים מאליהם כאשר אני לא מתנגד כי מתבצע פה תהליך הכחדה מהגורם "המפחיד" ?האם זה היבטואציה( התרגלות )? האם יש הבדל בין התרגלות להכחדה? וכן מה ניתן לעשות על מנת שההתכווצויות לא יבואו בכל פעם (כאשר אני לא כזה נלחץ מהסיטואציה שעומדת לפני)?.

לקריאה נוספת והעמקה

היי משה, הלחץ והסימפטומים הפיזיים שלו חולפים, פשוט כי זה טבעה של חרדה. היא חולפת מעצמה, גם אם אנחנו לא עושים כלום כדי להירגע, והרבה פעמים למרות שאנחנו עושים דברים כאלה. על מנת שהמוח ילמד שהחרדה חולפת לבד, צריך לתת לו להתנסות בכך בלי לעשות שום ניסיונות הרגעה. זה מצוין שאתה מנסה לא להתנגד לחרדה. יש צורך להסיר את ההתנגדות גם במישור המחשבתי, ולא רק במישור ההתנהגותי. כלומר לקבל את עצם העובדה שהיא נמצאת שם, ולא לחשוב "מתי היא תחלוף כבר". אם אנחנו מבינים שזו "רק" תחושה לא נעימה, שאינה מזיקה לגוף ולא ניתן לשלוט בה, יותר קל לקבל זאת. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

02/09/2018 | 15:25 | מאת: משה

שוב תודה על התשובה,,,רציתי להתייעץ איתך לגבי טכניקת מניעת תגובה, יוצא לי הרבה פעמים כאשר אני מדבר עם מישהו או אפילו סתם באמצע היום בכל מיני סיטואציות מחשבה טורדנית,ומה שאני משתדל זה לבצע מניעת תגובה, בעוד אני גם יכול להתעלם מהאובססיה ולחשוב מחשבה אחרת וכך לברוח מהחרדה, שאלתי היא כזאת כמו שאני מבין על מנת לרפא את האובססיה ישנו צורך להיחשף אליה באופן רצוני ולא רק כאשר היא מגיעה אליך, אך אם וכאשר זאת אובססיה שלא חוזרת על עצמה או שהיא יכולה לחזור על עצמה לעיתים רחוקות, האם עצם רק המניעת תגובה יש באפשרותה לרפא את אותה אובססיה ?כי מה שקורה פה ברגע שאני לא מבצע טקס או כאשר אני לא בורח למחשבה אחרת ,אזי מתחילות לי התכווצויות, ואכן אני מוכן לקבל את ההתכוצויות ואת התופעה של האובססיה אך בתנאי שעצם המניעת תגובה תועיל במשהו.האם אין מצב שעצם שנתתי לעצמי להישאר עם האובססיה ולא נמנעתי ממנה האם לא יכול להיות שהאובססיה תתרפא רק מעצם המניעת תגובה?

היי משה, מניעת התגובה בוודאי מועילה. כדי להעריך אם אין צורך בטכניקות נוספות, צריך להכיר אותך יותר לעומק. אתה יכול גם לנסות זאת לאורך זמן ולראות אם זה מספיק כדי שהאובססיה תחלוף.

03/09/2018 | 23:23 | מאת: משה

מנסיון ברור לי שגם מניעה תגובה עוזר לי , לפעמים יש לי מחשבה טורדנית ומעם המציאות שאני לא משיח דעתי ממנה היא עוברת גם כעבור 10 שניות. האם לאורך זמן המוח מתרגל לזה ויותר קל לו ? 2) כמו כן במידה שהמוח כן מתרגל למניעת תגובה ונהיה לו יותר קל, העובדה שמידי פעם אני עושה חשיפות לאובססיות למינהם האם זה לא סותר את המניעת תגובה, שבמניעת תגובה אני הרי מרגיל את המוח לקבל את המחשבות הטורדניות והאובססיות איך שהם בלי להתחיל להיחשף ולעשות מזה סיפור, האם עצם החשיפות מידי פעם לא פוגעות במה שאני מנסה להרגיל את המוח באמצעות מניעת תגובה ?

1.) התשובה היא כן, וחוץ מזה, 10 שניות הן ממש מעט זמן. יש אנשים שלוקח להם שעות עד שזה עובר. 2.) אתה מבלבל פה כמה מושגים, לדעתי זה מיותר. הטכניקה הבסיסית הרי נקראת "חשיפה ומניעת תגובה", אז ברור שהן אינן סותרות זו את זו. מציעה להניח לזה ולא להסתבך יותר מדי עם מושגים.

03/09/2018 | 23:39 | מאת: משה

אתה מבלבל פה כמה מושגים, לדעתי זה מיותר. מה כוונתך בבקשה? ...למה את מתכוונת מיותר ואיזה מושגים? מחילה שאני נכנס לעומק ושואל שאלות וזה משום שאני חייב להיות בקיא על מנת ללמוד לחיות עם האוסידי, כמובן שהלכתי לטיפול, אבל לצערי התשובה שקיבלתי ממנו לאורך כמה מפגשים היא שאני מכיר ומומחה לאוסידי וצריך לבצע חשיפה ומניעת תגובה, מה שאני כן עושה אבל מה אעשה אם יש לי שאלות לגבי השיטה הזאת.בכל אופן תודה רבה לך על העזרה.

הכוונה היא שמה שאתה קורא לו "מניעת תגובה" הוא בעצם שינוי הגישה או התגובה כלפי המחשבות כשהן עולות באופן ספונטני. זה לא סותר את הטכניקה של החשיפה ומניעת התגובה, אלא משלים אותה. החשיפה מוגבלת לשעה מסוימת ביום, כדי שלא יהיה עיסוק יתר באובססיות. כלומר, כדי שהמטופל לא יחשוב שבכל פעם שהאובססיה עולה הוא צריך להגביר את הפחד, כי אין לזה סוף. "חשיפה ומניעת תגובה" נקראת כך משום שהמטופל לא רק נחשף באופן מכוון למה שמפחיד אותו, אלא שאסור לו לעשות שום פעולה מרגיעה בעקבות החשיפה הזו.

04/09/2018 | 00:42 | מאת: משה

כמובן שאם בכל זאת אני מבצע חשיפה במהלך היום ולא בשעה הקבועה, זה עדיין לא פוגע במה שאני מנסה להרגיל את המוח שלי באמצעות מניעת תגובה , זה נכון? פשוט לפי מה שאני מבין ממך שלא ניתן כל היום לחיות בחשיפה ולהגביר את הפחד בכל הזדמנות כי אחרת אין לדבר סוף .

זה מאוד תלוי איך אתה עושה ומה אתה עושה. הכרתי מקרים שזה לא שינה, בעיקר כי זה היה במינונים נמוכים. מצד שני, הכרתי מקרים שזה פגע בקבלה של החרדה, כי אנשים פשוט הציפו את החרדה בכל הזדמנות כדי להירגע (וזו ממש לא המטרה של חשיפה!). מה גם, כמו שכתבתי, שאם עושים את זה בכל הזדמנות זה יוצר עיסוק יתר שלא נגמר, וזה בדיוק ההיפך ממטרת התרגולים. לכן עדיף להיצמד להנחייות מדויקות ולעשות דברים "כמו שצריך", הטכניקות האלה הן מדהימות וכדאי להשתמש בהן נכון.

04/09/2018 | 15:05 | מאת: משה

תודה רבה לך ...על מנת שיהיה לי יותר מוטיבציה לטיפול, האם תוכלי בבקשה להסביר לי איך השינוי במוח קורה ובאיזה חלק במוח?הבנתי שהגרעין הזנבי הוא זה שגורם למצב האובססיבי, האם בכך שאני מיישם את החשיפה והמניעת תגובה. זה גורם לשינויים בגרעין הזנבי שהולכים ומשתפרים? או שהשינוי קורה בכלל בקורטקס (קליפת המוח) האורביטלי-פרונטלי? כי אני יודע שהתרופות גורמות להפריש יותר סרטונין בגרעין ואז הוא מתייצב , השאלה איך זה קורה באמצעות הטיפול .?

היי משה, אני לא נוירולוגית ולא עוסקת במדעי המוח... אני לא יכולה לענות על השאלות האלה, כי זה פשוט לא התחום שלי. אתה יכול לשאול נוירולוג או נוירו- פסיכיאטר. אבל לדעתי, אין שום צורך לדעת את הדברים האלה כדי להצליח בטיפול. זה פשוט צורך מוגבר בשליטה, שכנראה קיים אצלך (אחרת לא היה לך OCD...), שגורם לך לרצות לדעת את הדברים הללו. אם אני יכולה לטפל בהצלחה בהפרעה הזו בלי לדעת בדיוק את המסלולים המוחיים שהטיפול יוצר, אין לי ספק שאתה יכול לעבור בהצלחה טיפול בלי כל ידע בנוירולוגיה. ואגב, התרופות אינן גורמות להפרשה מוגברת של סרוטונין, אלא לניצול טוב יותר של הסרוטונין הקיים. שנה טובה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית