AMD לאחר ניתוח קטרקט משמאל

דיון מתוך פורום  קטרקט בניהול עמותת לראות

20/02/2017 | 20:18 | מאת: רועי

ד"ר שלום סבתי בת 82, סובלת מזה כ-10 שנים מ-AMD רטוב בשתי עיניה. עין ימין עברה גם אוטם AION ב2008, עברה ניתוח קטרקט בעין ימין ב-2010. קיבלה במרוצת השנים עשרות הזרקות - אווסטין, לוסנטיס ובהמשך אייליאה. עברה ניתוח קטרקט בעין שמאל בספטמבר האחרון עם השתלת עדשה AC IOL. לדברי המנתח הניתוח היה קשה עקב יירוד מתקדם. במעקב לאחר הניתוח היה רושם לשארית חומר עדשה בהיקף תחתון טמפורלי, טופלה בפרד פורטה ובהמשך מקסיטרול למשך כחודשיים מהניתוח. לאחר הניתוח דווקא חשה שיפור מסויים בראייה - ראיית צבע וכו'. במעקב נאמר לנו ע"י הרופאה שהיא עם אסטיגמטיזם גבוה מאוד - והיא פתחה לה שני תפרים קיבלה הזרקה אחרונה דו עינית של לוסנטיס בדצמבר האחרון. מזה כ-3 שבועות חשה החמרה קשה בראייה - נבדקה ע"י רופאת עיניים בבדיקה: ח"ר CF BE ימין - מקטע קדמי שקט, PCIOL, זגוגית נקייה. דיסקה חיוורת אטרופית. מקולה פיזברוזיס שטוח דיפוזי דרוזן רבים. רשתחת צמודה. שמאל - לחמית שקטה, קרנית שקופה. פיגמנט רב על האנדותל, תפרים לימבלים עליונים. ACIOL במקום עם עכירויות על גביה, לשכה ע"צ, אישון עגול, ר"פ, קשתית שלמה זגוגית נקייה, עצב חיוור, מקולה - בקוטב האחורי תהליך מפושט מתאים לצלקת עם נוזל רב מעליה, בחלקה עליון דימומים סב רטינלים רבים, דימומים גם נזאלית לעצב, PEDS באזור ארקדה סופרוטמפורלית. OCT מימין - קונטור פובאלי מושטח, מקטעי ERM, עיבוי RPE דיפוזי ומעליו הדקקות רשתית. ללא כל נוזל משמאל - עיבוי RPE מעליו עיבוי דיפוזי של הרשתית + ERM. סופרוטמפורלית יש PEDS - פוליפים ? הרופאה המליצה על המשך הזרקת לוסנטיס לעין שמאל. רציתי לשאול- מעבר להמשך הזרקות לוסנטיס שתקבל לעין שמאל- - מה משמעות פיגמנט רב על האנודתל בעין שמאל ? האם מדובר בסיבוך של הניתוח? - כיצד ייתכן שהעדשה ACIOL שרק הושתלה לפני כ-5 חודשים כבר עם עכירויות על גביה? האם הזרקה בודדת שקיבלה של לוסנטיס יכולה לגרום לעכירויות? סיבוך של הניתוח ? האם יש צורך לנקוט בפעולה כלשהי? - האם התפרים הלימבלים המוזכרים נשארים באופן קבוע? כיצד הם גורמים לאסטיגמטיזם גבוה? האם מוציאים אותם כעבור זמן מסויים? - מה משמעות הפוליפים המתוארים (לראשונה) ? - האם ניתן לעשות משהו נוסף חוץ מהמשך הזרקות נוגדי VEGF לשיפור הראייה? תודה רבה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

לגבי ההזרקות ומה ניתן לעשות עוד לגבי הרשתית איני יכולה לתת חוות דעת. התפרים מותחים את הקרנית ומעוותים אותה ויוצרים אסטיגמטיזם ולכן יש מקום לקוות שהוצאת תפרים נוספרים תביא להקלה מסויימת בראיה. הפיגמנטים והמשקעים והעכירויות על העדשה הם חלק מתגובה דלקתית ופיזור של תאים פיגמנטריים מהקשתית אחרי הניתוח שהיה מורכב. הפוליפים הם חלק מהתופעות של ניוון הרשתית.

21/02/2017 | 14:26 | מאת: רועי

תודה רבה על התשובה, - אם התפרים יוצרים עיוות של הקרנית ואסטיגמטיזם - כפי שאת מסבירה, מתי בד"כ מוציאים את התפרים הנותרים? (הניתוח היה בספטמבר, אחרי כחודשיים פתחו שני תפרים), האם משקפיים יכולים לעזור? - לגבי הפיגמנטים והמשקעים והעכירויות על העדשה שהסברת שנוצרים מתגובה דלקתית - האם זה משהו שיכול להוסיף ולהחמיר את הראייה בדומה לקטרקט המקורי? האם העכירויות והפיגמנטציה הללו הם משהו בר טיפול?

אם הניתוח היה בספטמבר כנראה שאין תפרים נוספים או שאין צורך להסירם, אחרת הרופא כבר היה עושה את זה. לגבי העכירות אין לי מושג מה לומרתה. סביר שאינה ממש מורידה את הראיה.

מנהלי פורום קטרקט בניהול עמותת לראות