ANA חיובי - משמעות והמשך הנקה

דיון מתוך פורום  לופוס

25/06/2018 | 10:47 | מאת: דנה

שלום רב, בת 32. ילדתי לפני חצי שנה בן ראשון בלידה קיסרי (חירום) שלאחריה הייתי מאושפזת במשך 10 ימים עקב זיהום בשל חיידק איקולי ואנטופוקוליס קקליס בנרתיק. טופלתי במספר סוגי אנטיביוטיקות במשך כשבועיים. מאז עברו כמה חודשים ולאחרונה התחלתי להרגיש כאבי מפרקים (בעיקר באגודלים ובעיקר בשינה). פניתי לרופאת משפחה ששלחה אותי לבדיקות דם. Ana יצא חיובי (רמה 2). Rf בטווח הנורמה.Crp קטן מ0.5. אנטי Dna לא נבדק. שאלתי היא - 1. האם הממצאים מעידים על לופוס? 2. האם אני יכולה להניק את התינוק שלי על אף ה Ana החיובי ובטרם השלמתי את הבירור הרפואי אודות הגורם למדד חיובי זה? אודה על תשובה מהירה.

לקריאה נוספת והעמקה

ANA יכול להיות חיובי בכ 10-15% מאוכלוסיה בריאה, ולכן לא היתי ממהר לקבוע על סמך ANA חיובי שמדובר בבעיה רפואית. שאר הבדיקות שציינת תקינות, מה שמעודד כמובן. מצד שני, אם יש כאבי מפרקים אז כדאי לעבור הערכה מסודרת אצל ראומטולוג. אין בעיה להניק עם ANA חיובי (ראי אותה התייחסות לשאלה הקודמת). מזל טוב ורק בריאות.

26/06/2018 | 19:35 | מאת: דנה

תודה רבה על המענה המהיר. היום עשיתי גם בדיקת דם לאנטי Dna. ממתינה לתוצאות. בינתיים כאבי מפרקים קצת התגברו ומורגשים גם באצבע המורה בכף היד, בבהונות כף הרגל ומעט בקרסול. קבעתי תור לראומטולוג. כמו כן, תרבית שתן חזרה חיובית. ברזל נמוך (אבל זאת בעיה ישנה אצלי). שתי שאלות ברשותך: 1. בחצי שנה האחרונה אני בחופשת לידה מגדלת תינוק בבית ועושה המון המון שימוש במפרקים (שלא כמו קודם ללידה. אני עובדת בעבודה משרדית). יכול להיות שהכאבים מגיעים פשוט מיתר שימוש במפרקים? יכול להיות שזאת גם הסיבה לעליית הANA? 2. אני רואה שאתה מתייחס בפורום לכמה שיטות לבדיקת Ana ואנטי Dna. איך אני יודעת אם הבדיקה שעשו לי היא המהימנה? (בדיקה בקופח מכבי, כאמור ערך של 2 ב- ANA כאשר הנורמה בין 0 ל-1). תודה רבה!

בוקר טוב דנה, לגבי השאלה הראשונה- וודאי שהכאבים יכולים להיות קשורים לעבודה ולטיפול בתינוק, ולכן כפי שכבר כתבתי, אין סיבה למהר ולקבוע שמדובר בבעיה ראומטולוגית. מצד שני, אם יש תלונה חדשה של כאבי מפרקים בכפות הידיים- הדרך הנכונה להעריך במה מדובר היא לפנות לראומטולוג להערכה מסודרת ולבדיקה גופנית. לגבי השאלה השניה- ANA יכול להיות חיובי בכ15% מאוכלוסיה בריאה, סיבות נוספות- בעיות בבלוטת התריס, תגובה לתרופות שלוקחים (אנטיביוטיקה? ואז כשמפסיקים הANA צריך להיעלם), להופיע לפרק זמן קצר אחרי זיהום, וגם חלק ממחלה אוטואימונית. בדיקת אנטי DS-DNA שלילית -בדר"כ התוצאה אמינה, אבל אם היא חיובית אז קופ"ח צריכה לוודא עם שיטת בדיקה אמינה יותר (זה אמור להתבצע אוטומאטית).

מנהלי פורום לופוס