פגיעה בזכרון כתוצאה מציפרלקס

דיון מתוך פורום  תופעות לוואי בטיפול התרופתי

30/06/2018 | 12:06 | מאת: רון

שלום רב, אני סובל משתי תופעות לוואי שמאוד מציקות לי כתוצאה מהציפרלקס, הראשונה היא השמנה, כאשר אני לא מצליח לרדת במשקל והשמנתי מעל 15 קילו מאז התחלתי עם התרופה. השניה היא בעיות קשות בזכרון, מאוד קשה לי להיזכר בדברים. מאוד קשה לי להתמודד עם שתי תופעות הלוואי הללו, ניסיתי כמה ניסיונות לכדורי SSRI אחרי וגם SNRI ללא הצלחה. הציפרלקס הוא היחיד שמסייע לי בחרדות ובאמת עוזר אך לצערי תופעות הלוואי הללו מאוד מציקות לי. האם יש פתרון לדבר?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום רב, ככלל, תרופות ממשפחת serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) Selective בינהן ציפרלקס נחשבות כיעילות ובעל פרופיל תופעות לוואי נסבל. בין תופעות לוואי הידועות ומטרידות של הטיפול בתרופות אלה, שינויים במשקל. האפקט תלוי בתרופה הספציפית (למשל פלואוקסטין נחשב לפחות בעייתי מבחינה זו ופרוקסטין להכי בעייתי- שאר התרופות, כמו ציפרלקס, ביניהם) ובמשך הטיפול. טיפול של ממושך מוביל לעלייה במשקל, אך קשה לקבוע אם מדובר באפקט אמיתי של התרופה או שיפור במצב הרפואי לשמה ניתנה (דיכאון/חרדה). יתכן ש-SNRIs יגרמו לשכיחות נמוכה יותר במשקל מחלק מה-SSRIs, אך אני מבינה שבוצעו ניסיונות טיפוליים ללא הצלחה. כלומר אין פתרון קסם להתמודדות עם תופעת לוואי זו מלבד לשמור על תזונה מוקפדת ולבצע פעילות גופנית. כמו כן, ניתן להתייעץ עם דיאטנית. תופעות קוגניטיביות, ביניהן הפרעות זיכרון, יכולות להיגרם ממגוון גורמים כגון הפרעות מטבוליות, חוסר ויטמינים, הפרעות במערכת העצבים המרכזית, הרעלות שונות וכו'. בנוסף, תרופות רבות יכולות לגרום להפרעות קוגניטיביות ביניהן תרופות ממשפחת ה-SSRIs. בין המנגנונים המוצעים לירידה קוגניטיבית מ-SSRIs - ירידה ברמות נתרן. כמו כן, בלבול והפרעות בריכוז וזיכרון יכולות להיות תופעות לוואי של "תסמיני גמילה" מהתרופה, כלומר הפסקה פתאומית בטיפול לאחר תקופת טיפול ממושכת. אני ממליצה ליידע את הרופא בתופעה ולהיוועץ עמו בנוגע לגורמים האפשריים, לבדיקות הנדרשות ולהמשך הטיפול.

מנהל פורום תופעות לוואי בטיפול התרופתי