מאקרוהמטוריה ואוראה מוגברת

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

13/11/2019 | 14:24 | מאת: אביטל

בת 36 נמצאת במעקב נפרולוגי מזה מס' שנים בחשד ל IGAN. ללא ביופסיה אלא על סמך המטוריה ופרוטאינוריה בלבד. מס' פעמים חוויתי מאקרוהמטוריה לאחר מחלה ויראלית ובהוראת הנפרולוגית כל פעם כשזה קורה מבצעת תפקודי כליות ומקבלת עירויי נוזלים. ל"ד תקין, חלבון באיסוף 672, מיקרואלבומין/קריאטנין 80 כשטווח הנורמה עד 30 ופרוטאין/קריאטנין רטיו 800 כשהנורמה עד 200. בעבר קריאטנין עלה סביב מאקרוהמטוריה עד 1.3 וחזר לנורמה. היום ביצעתי שוב תפקודי כליות קריאטנין תקין 0.82 אוראה מוגבר מעט 46.3 כשהנורמה עד 40. האם יש לכך משמעות? התור שלי לנפרולוגית רק במרץ. אשמח לשמוע חוות דעתך. תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

אם הקראטינין תקין יתכן שהעליה באוראה משנית להתייבשות קלה ולכן ממליצה על שתיה. לא מדובר בממצא מדאיג. להפרשת החלבון יש להתייחס בהקשר של הבדיקות הקודמות. כעקרון הפרשה של 800 מ״ג חלבון נחשבת גבוהה ויתכן שיהיה צורך בנטילת תרופות להפחתת הפרשת החלבון (כגון משפחת מעכבי האנזים המהפך). קצת מפתיע ההבדל בין הפרשת סך החלבון להפרשת האלבומין - הייתי מצפה להפרשה רבה יותר של אלבומין בנוכחות הפרשת חלבון מוגברת - ולכן תוהה האם הבדיקה אמינה.

15/11/2019 | 09:49 | מאת: אביטל

1.לגביי אמינות הבדיקות אני אחות במקצועי ולכן מודעת ועושה את הבדיקות לפי ההוראות. מיקרואלבומין/קריאטנין ופרוטאין/קריאטנין רטיו עשיתי בדגימה אחת ורק את האיסוף שתן לחלבון עשיתי 24 שעות. טעות מעבדה לא סביר כי כל הזמן זה במגמת עלייה. 2. האם זה נכון שלפעמים במצב של החמרה בתפקוד הכלייתי האוראה עולה לפני הקריאטנין? 3. לגביי טיפול תרופתי אני כבר מס' שנים נוטלת טריטייס. התחלתי במינון של 2.5 מ"ג ובחצי שנה האחרונה משחקת קצת עם המינון בגלל עליית ל"ד לסירוגין ואז לוקחת בהתאם לל"ד 2.5 או 5 מ"ג.

ב IgA nephropathy אנו מכוונים ליעד של פרוטאינוריה נמוכה מ 500 מג ליממה. על כן ממליצה לך לקחת כל יום 5 מ״ג טריטייס ולא לסירוגין (אם אין התוויות נגד אחרת). אנשים צעירים לרוב לא יסבלו מירידת לחץ דם בעלת משמעות קלינית. איזון לחץ הדם במחלות כליה ובעיקר במחלה שלך הינו חשוב מאוד, ויש המלצות במקרה שלך ליעד של 125/75. במקביל להקפיד על תזונה דלת נתרן. אם התור לנפרולוג רק במרץ, כדאי יהיה לחזור על איסוף השתן לאחר חודשיים של טיפול קבוע בטריטייס במינון הגבוה יותר כדי לראות את השפעת התרופה על הפרשת החלבון. תבצעי איסוף במקביל לחלבון, אלבומין, נתרן וקראטינין. בנוגע לאוראה - הרבה דברים יכולים להשפיע עליה ובעיקר תזונה, ולכן אל תתרגשי מהבדיקה בשלב זה. תקפידי לבצע את בדיקות הדם ללא צום שתיה וסביר שהאוראה תתנרמל. למען הסר ספק ניתן לחזור על הבדיקה בעוד מספר שבועות.

16/11/2019 | 22:03 | מאת: אביטל

כשכתבת לי לחזור על האיסוף שתן לחלבון לאחר חודשיים שאקח את המינון הגבוה של הטריטייס כתבת שבמקביל אבצע גם מיקרואלבומין, קריאטנין ונתרן. התכוונת שיהיו כלולים גם באיסוף או בתור דגימה בודדת?

הכוונה הייתה באיסוף

17/11/2019 | 22:06 | מאת: אביטל

1. אז פשוט לבקש מרופאת המשפחה כשמכניסה לי בדיקות דם ושתן שתכניס לי איסוף שתן לחלבון, אלבומין, קריאטנין ונתרן? 2. אם אני עושה את האיסוף צריך עדיין לבצע גם את המיקרואלבומין/קריאטנין והפרוטאין/קריאטנין רטיו בדגימה בודדת או שזה כבר לא רלוונטי?

כדאי להשוות בין הערך שמתקבל באיסוף לבין זה שמתקבל בבדיקת יחס ולכן ממליצה לבצע גם וגם

24/11/2019 | 15:20 | מאת: אביטל

תודה רבה

מנהלי פורום נפרולוגיה