בדיקת עמילואיד ואיסוף שתן לא תקינים

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

25/10/2018 | 16:53 | מאת: לרה

היי, שלום רב. נמצאת בברור רפואי כבר תקופה. ב2016 ביצעתי כחלק מהבירור בדיקת SAA- Serum Amyloid A. התוצאה הייתה 8 (בעוד שטווח הערכים נע בין 0-6.4). כיום, לאחר שנתיים, ביצעתי בדיקת איסוף שתן של 24 שעות. תוצאת הCreatinine Clearece יצאה גבוה מהנורמה. התוצאה יצאה 137 (טווח הערכים נע בין 80-125). קריאטינין בדם יצא 0.56 (טווח הערכים בין 0.51-0.95). הייתי רוצה לדעת קודם כל מה משמעות תוצאת העמילואיד? האם נראה כי יש קשר בין שתי התשובות? והכי חשוב- תוך כמה זמן לוקח לעמילואיד בסדר גודל הערך שלי לשקוע באיברים פנימיים ולהתחיל לעשות נזק? קראתי איפשהו שזה לוקח עשרות שנים אבל לא בטוחה שזה נכון. אשמח למענה.

לקריאה נוספת והעמקה

שקיעת העמילואיד באיברים יכולה לפגוע בהם בטווח של שנים. כמובן שכמות העמילואיד ששוקע הינה חשובה (ככל שהמחלה שגורמת לעמילואידוזיס פעילה יותר, יותר עמילואיד יווצר וישקע) וכמו כן וריאציות בין אנשים שונים. הרמה שאת מתארת אמנם מוגברת אך מעט מעל לנורמה. בנוגע ל- creatinine clearance - מעט מוגבר ולכן יכול להעיד על מצב של "היפרפילטרציה", כאשר הכליה עובדת מעט ביתר. זה יכול להופיע במצבים שונים כגון השמנת יתר, באנשים עם כליה בודדת ועוד. כאשר יש עמילואידוזיס, חשוב לבדוק את רמת החלבון בשתן אותה לא ציינת.

27/10/2018 | 22:05 | מאת: לרה

קודם כל אני נורא מודה לך על התשובה הסבלנית. גם רופאה אמרה לי היפרפילטרציה, אך בשל עומס במרפאה לא הספיקה לפרט ויצאתי נטולת כל ידע בנושא. האם יש דרך לעצור את ההיפרפילטרציה ולהחזיר את הכליות לתפקוד נורמלי לפני שזה מוביל לבלאי של הכליות? האם זה הפיך? תוך כמה שנים בשלב ההיפרפילטרציה מתחילות להתעורר בעיות כלייתיות? לגבי החלבון- בעוד כשבוע אעשה איסוף שתן ואדע. לא נבדק באיסוף הקודם לצערי. סובלת גם ממצב טרום סוכרתי בעקבות שימוש ממושך בסטרואידים. האם ערכים של 125-130 לאחר ארוחה גם עלולים לתרום להיפרפילטרציה? לגבי שקיעת העמילואיד באיברים- האם זה שיש עמילואיד מוגבר זה אוטומטית נחשב לעמילואידוזיס? (המחלה). כמו כן, אמרת שזה תהליך של שנים. הכוונה היא יותר לטווחים של 5-6 שנים? או 15-10? או בכלל עשרות שנים? חשוב לי לדעת טווח כדי שאדע לעקוב כמו שצריך. תודה רבה רבה!

במצבי היפרפילטרציה, הטיפול כולל תזונה דלת נתרן ודלת חלבון (אם כי הגבלת החלבון יכולה להשתנות בהתאם לרקע הרפואי) וכן תרופות ממשפחת מעכבי האנזים המהפך (מעכבי ACE). שליטה על לחץ הדם גם היא חשובה. חוסר איזון ערכי סוכר אכן תורם להיפרפילטרציה. בנוגע לעמילוידוזיס - כפי שכבר ציינתי, התקדמות מחלת הכליות תלויה רבות בכמות העמילואיד ששוקע, ברמת פעילות המחלה כמו גם בגורמים נוספים (למשל היכן השקיעה בכליות וכו'). כל אלה יקבעו את קצב ההתקדמות, כמו גם הטיפולים הניתנים. לכן אין דרך לנבא את התקדמות המחלה במקרה זה, וחשוב להיות במעקב החל מהיום.

מנהלי פורום נפרולוגיה