ocd

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

09/06/2013 | 03:08 | מאת: eli

רציתי לדעת אני סובל מספר שנים מ OCD ובעיית ניקיון באופן כפייתי וכבר מספר שנים כל פעם לאחר יציאה של צרכים גדולים אני מנקה את פנים פי הטבעת כדי שהתחתונים שלי לא ילכלכו משאריות צואה ואני מפחד שעל ידי שאני מנקה לאחר כל יציאה זה יכול לגרום לצניחה אנאלית ואני מתבייש גם ללכת לפסיכאטר ולספר לו על זה שלא יאשפזו אותי בכוח מה לעשות ?

לקריאה נוספת והעמקה
09/06/2013 | 13:10 | מאת: מכון CBTIsrael

צהריים טובים אלי, צר לנו לקרוא את תחושותייך הקשות. יחד עם זאת חשוב לנו להדגיש כי ישנו פתרון לבעיה ממנה אתה סובל. הגישה הקוגניטיבית התנהגותית טוענת כי הבעיה המרכזית ב-OCD היא רמת החרדה הגבוהה הנגרמת עקב המחשבות הטורדניות, עקב רמת האיום הנתפס. טיפול CBT אינו מתיימר למנוע את המחשבות הטורדניות כיוון שהוכח כי הן בלתי נשלטות. במקום זאת, מסייע הטיפול לסובלים מ- OCD לזהות ולשנות את דפוסי החשיבה הבעייתיים שגורמים לחרדה שבעקבותיה נגרמת ההתנהגות הכפייתית. במהלך הטיפול יילמד המטופל שהבעיה אינה טמונה במחשבות. המפתח להתמודדות הוא מה אנחנו עושים עם המחשבות, כיצד מגיבים אליהן, וכיצד מתמודדים איתן. טיפול זה יכול להתבצע באופן פרטני או קבוצתי ונחשב ליעיל ביותר בבעיית – OCD. מחקרים מצביעים על שיפור ניכר של 55%-85% בקרב מי שטופלו ב-CBT. במהלך הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי (CBT) מתבקש המטופל להכין רשימה של מצבים המעוררים את הפחדים כפייתיים. הטיפול יתחיל בחשיפה הדרגתית, אמיתית, או באמצעות דמיון מודרך, למצבים שגורמים חרדה. קצב התקדמות הטיפול תלוי ביכולתו של המטופל לסבול חרדה ולהתנגד להתנהגות הכפייתית. המטרה העיקרית בחשיפה היא לאפשר למטופל לחוות את המצבים מעוררי האובססיה, מבלי לעסוק בקומפולסיה. בהמשך יוכל המטופל ליישם את הטכניקות והכלים שלמד גם בסיטואציות אחרות שייתקל בהן. במהלך תרגילי החשיפה מתבקש המטופל לשים לב למחשבות והרגשות המתעוררים. CBTמסייע למטופל לזהות ולהעריך מחדש את אמיתות האמונות הקשורות בהשלכות האפשריות של ביצוע או אי ביצוע הקומפולסיות. הטיפול האידיאלי ב-OCD יכלול שילוב של טיפול CBT וטיפול תרופתי. מקווים שעזרנו, צוות מכון CBT

היי אלי, אין מה לחשוש מאשפוז בכפייה. כדי שפסיכיאטר יחליט לאשפז אדם בכפייה(דבר שאינו קורה בתדירות גבוהה), חייבים להתקיים שני תנאים: האדם הוא פסיכוטי, כלומר חווה הזיות ומנותק מן המציאות (ואינו מבין שהחוויות שעובר אינן קשורות במציאות). בנוסף, על האדם להיות מסוכן לעצמו או לסביבתו, כלומר לגלות סימני אלימות. הסימפטום שאתה מציין ודאי שאינו קשור בשני התנאים הללו. בנוסף, אין חובה לפנות לרופא פסיכיאטר. ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי, רצוי בגישה קוגניטיבית התנהגותית. פסיכולוג/ פסיכותרפיסט אינו קשור במחלקה פסיכיאטרית כלשהי ואין לו כל סמכות להחליט על אשפוז. בנוסף, טיפול מסוג זה עשוי להיות יעיל יותר, לטווח ארוך יותר. בהצלחה! שרון לויט, MSc פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית קליניקה: טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון, כעסים ועוד לאתר הבית: www.cbthaifa.com

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית