מחשבת אוסידי- שאלה לד"ר שרון

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

28/08/2020 | 16:53 | מאת: רחלי

שלום ד"ר שרון, שמעתי פעם שיש כללי אצבע להבחין בין מחשבת אוסידי לבין מחשבה רגילה.. האם נכון? אם כן, אשמח לדעת מהם כללי אצבע אלה.. תודה רבה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה
29/08/2020 | 23:27 | מאת: סובל

היי, בתור מי שחווה OCD.. מחשבת אוסידי חוזרת בתדירות מאוד גבוהה, יכולה להיות מלווה בטקסים התנהגותיים שפוגעים בתפקוד וגורמים לסבל. מחשבה רגילה, לדוגמא מחשבה שלילית רגילה יכולה להפריע באופן נקודתי לאירוע מסוים אך לא לגרום לסבל מתמשך ולא מתלווים אליה טקסים התנהגותיים לא רציונליים. ההבדל העיקרי הוא שבאוסידי המחשבה מתאפיינת הרבה פעמים בצורך להשיג שליטה על האירוע, ויש הימנעות מלחשוב על המחשבה הזאת שמא יקרה משהו ממש רע. במחשבה רגילה יכול להיות פחד שהוא הגיוני, כמו פחד מאריה, וזה נקודתי לאירוע, כך שלא תחשבי על זה כל הזמן. זו חוות דעתי בנושא, אך שוב איני מומחה, ולכן יש להתייעץ עם מנהלת הפורום.

01/09/2020 | 15:16 | מאת: רחלי

תודה רבה! ד"ר שרון- אשמח גם למענה ממך :) רחלי

היי רחלי, מחשבות טורדניות בדרך כלל סובבות סביב נושאים מסוימים. בבסיסן יש פחד מאובדן שליטה. אדם שיש לו פוביה או פחד "רגיל" בדרך כלל פוחד מדברים חיצוניים. אדם שיש לו מחשבות טורדניות פוחד מעצמו, ממה שהגוף או הנפש מסוגלים לעשות לו. לרוב המחשבות סובבות סביב נושאים של אחריות אישית ומוסרית. בדרך כלל מחשבה טורדנית מכילה את מרכיב הספק, כלומר יש תמיד ספק אם היא נכונה או לא, גם אם בעמקי ליבך את יודעת שאינה נכונה. וגם אם הספק מוסר לרגעים, הוא תמיד חוזר. המחשבה כוללת דחף עז "לפתור" את הנושא, להרגיע או להסיר את הספק. זו גם הסיבה שלא ניתן לענות בהיגיון למחשבות טורדניות, שכן הספק תמיד יחזור ויעקוף את ההיגיון. לכן, אין זה נכון לנסות להסיר את הספק בדרכים "הגיוניות". לפיכך, גם אם תזהי מחשבה כטורדנית, תמיד יתגנב ללבך הספק שמא היא אמיתית ולא טורדנית... אדם בדרך כלל לומד להכיר את עצמו ואת הנושאים שמפחידים אותו ביותר, וכך יותר קל לו לזהות נושאים טורדניים שהופיעו אצלו בעבר. בברכה, ד"ר שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794957

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית