4 צעדים לטיפול ocd......

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

05/08/2018 | 09:40 | מאת: משה

שלום ,ישנה שיטת טיפול לocd שנקראת ארבעת הצעדים של ד"ר ג'פרי שוורץ ,(אפשר לכתוב בגוגל ולמצוא מאמר מתורגם שמסביר השיטה)האם את מכירה? השאלה שלי האם השיטה שלו יכולה לרפא לגמרי ocd? האם היא יותר מומלצת מהשיטה הקלאסית חשיפה ומניעת תגובה?תודה

לקריאה נוספת והעמקה

היי משה, אני מכירה את השיטה, מדובר במספר טכניקות שלקוחות מעולם ה- CBT. לא ידוע לי על מחקר שהראה שהטכניקות האלה יעילות יותר מחשיפה, או שהן הפתרון האולטימטיבי שמחסל את כל הסימפטומים של OCD. בכל מקרה, כל טיפול ב- OCD חייב לכלול מרכיב של חשיפה ומרכיב של שינוי גישה כלפי המחשבות, כשהן מופיעות באופן ספונטני. ארבעת הצעדים מדברים רק על שינוי הגישה (בדרך מסוימת), אבל הטיפול חייב לכלול גם את מרכיב החשיפה. אם יש אדם כלשהו שחושב שאפשר להתגבר על OCD מבלי להתמודד בצורה ישירה עם הפחדים שלו, אלא רק על ידי בריחה והסחות דעת, הוא טועה בגדול. כדי לנצח OCD חייבים להתמודד עם חרדה, ולקבל את הנחת היסוד שאתה הולך להתמודד עם חרדה במהלך הטיפול, ושהחרדה תשחרר אותך. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

05/08/2018 | 23:33 | מאת: משה

לפי הבנתי את השיטה הוא מציין שעל ידי העברת המחשבה למחשבה אחרת נעימה וחיובית לאט לאט נוצר שינוי ביוכימי במוח,וזה בעצם כמו הגישה ההתנהגותית ,שנקנית פה התנהגות חדשה,ואז בעצם במקום כל פעם להיחשף לפחד אחר, אזי החלק שאחראי לזיהוי שגיאות במוח לומד בצורה אוטומטית לא להתייחס למחשבות הללו כלל ולהירפא לגמרי..כמובן שאינני ממקום ויכול לחלוק עליך אלא אני מנסה להבין את השיטה הזאת,על מנת לעזור לעצמי...כמו כן שאלה נוספת בבקשה, הוא אומר שיש באוסידי מרכיב ביולוגי ,אז בעצם זה אומר שלפי דבריו הנטייה לאוסידי תמיד קיימת וזה לא תוצאה ממניעים פסיכולוגים לגמרי.?דרך אגב אני מיישם את החשיפה ומניעת תגובה עלי וזה אחלה אבל כמובן שאשמח לפתור את הבעיה מהשורש.

07/08/2018 | 22:11 | מאת: משה

יצא לי לקרוא היום שוב את השיטה שלו , יש שני מאמרים מתורגמים לעברית (http://helpocd.info/articles/The_use_of_mindfulness.htm) (http://helpocd.info/articles/Dr_Jeffrey_Schwartz__Four_Steps.htm) אני מבולבל מאוד ואובססיבי מאוד לגבי השיטה, ואשמח מאוד שתעזרי לי. אני הייתי בטוח שלפחות לפי שיטתו הבעיה של האוסידי נפתרת לגמרי ולחלוטין, אך לאחר שקראתי שוב את שני המאמרים אני מסתפק מאוד, אני חושב שהוא מדבר על זה שהיחס שלי לדחפים ולאובססיות ישתנה ,אך הם כן ישארו, מה את חושבת על כך? המאמרים הללו מבלבלים מאוד כי הוא חוזר על זה כמה פעמים שלפי השיטה הזאת יש באפשרותנו לשנות את הביוכימה במוח ולתקן את caudate nucleus שזה בעצם הרמזור המקולקל.אשמח לתשובה בבקשה אשמח גם להתייחסות לשאלה הקודמת האם כוונת שיטתו זה , להעביר את האובססיה במחשבה אחרת?( כמובן לא להילחם בה אלא להעביר אותה למחשבה אחרת) תודה רבה.

היי משה, קודם כל, לא כדאי להיות אובססיבי לגבי השיטה, כי זו כבר אובססיה בפני עצמה וזה ליפול מהפח אל הפחת... כל הרעיון בטיפול ב- OCD הוא לא לנסות באופן אובססיבי "לפתור" את זה כל הזמן ו"להעלים" את זה, זה בדיוק הפוך, ממקום של שחרור וקבלה. ללמוד לחיות עם הבעיה, וככל שחיים איתה בשלום (כלומר עם המחשבות) כך היא הולכת ומתפוגגת מעצמה. בקשר לשיטה עצמה, כמו שאמרתי, אני לא מכירה מחקרים שנותנים לה עדיפות על פני שיטות אחרות ויעילות מאוד. חלק מהטכניקות הן מיושנות והוכחו כלא יעילות (למשל הניסיון להחליף מחשבה אובססיבית במחשבה אחרת- לא עובד). ואין בכלל מה להיכנס לנושא של הביוכימיה במוח, הידע שיש לנו בנושא הוא מאוד מעורפל. בנוסף, אני ואתה לא רופאים ולא יכולים להבין לעומק את הביוכימיה הזו. לדעתי, עדיף להתייחס לזה כאל בעיה פסיכולוגית, כפי שהיא באמת. זה מפשט דברים במקום לסבך. ממליצה לך בחום לפנות לטיפול, כי באופן כללי מאוד קשה להתגבר על OCD באמצעות עזרה עצמית בלבד. זה מאוד מבלבל, קשה לדעת לאיזה כיוון ללכת ואיך בדיוק לעשות נכון.

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית