סרטן המעי הגס וגורמי סיכון

דיון מתוך פורום  סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול

03/08/2018 | 15:39 | מאת: סטודנט

שלום, סבתי נפטרה מסרטן המעי הגס בגיל 50+, לאמא שלי(בת 60+) - הבת שלה - כל כמה שנים בקולונוסקופיה מוצאים פוליפ קטן. האם אני צריך להתחיל בבדיקות בגיל 45? והאם יש הגיון בשמירה על דיאטה, בייחוד הקטנת כמות בשר אדום? ומה לגבי בשר עוף? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום. סליחה לשמוע על ההיסטוריה משפחתית. הדבר הכי נכון זה בשביל אמא שלך לעבור בדיקות גנטיות לראות אם יש מוטציה תורשתי אצלכם. אם כן אז אתה יכול לעשות בדיקה גנטית ואז לדעת מתי להתחיל לעשות קולונוסקופיה וכל כמה זמן. בלי בדיקה גנטית מומלץ אצלך אולי אפילו לעשות הקולונוסקופיה הראשונה בגיל 40 ולפי תוצאה להמשיך מעקב. כמובן גם אחים ואחיות של אמא כבר צריכים לעשות.

07/08/2018 | 21:10 | מאת: סטודנט

תודה על התשובה. אימי(וגם אחיה) עוברים קולונוסקופיה כל 3 שנים, ותמיד, כאמור, נמצא איזה פוליפ עד 1ס"מ. האם, במקרה ואעבור יעוץ גנטי, ויתברר שהכל "נקי", מותר להתחיל להיבדק מגיל 50? ולא מובן לי הראציונל לבצע בדיקה גנטית אצל אימי, אם היא גם ככה עוברת קולונוסקופיה כל כמה שנים.

הי. אם הגנטיקה "נקי" אז אומרים שמתחילים בגיל 50 אן 10 שנים לפני אבחנה גידול או פוליפ ראשון אצל קרוב משפחה. אם אצל אמא הגנטיקה שלילי -זאת אומרת אצלך ואחים/אחיות יהיו שלילי. הגנטיקה זה לחפש מוטציה "משפחתי". אם משהו ש"נפגע" (סרטן / פוליפים) נמצא שלילי אז זה לא משהו משפחתי חזק עם סיכון מאוד גבוה.

מנהל פורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול