בדיקת מלאי הורמון גדילה

דיון מתוך פורום  אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים

28/11/2017 | 12:15 | מאת: dina

שלום, בתי בת 4 נמוכת קומה ( מאוד) נשלחה ע"י אנדוקרינולוג לתבחין קלונידין שתוצאתו הייתה חוסר בהורמון גדילה. כרגע ממתינים לביצוע בדיקה נוספת- טסט גלוקגון. 1) ההפניה לבדיקת השניה של מלאי הורמון הגדילה נעשה ללא פגישה עם הרופא כך שלא יצא לי לברר למה מעדיפים לבצע טסט גלוקגון ולא מבחן ארגינין. אפשר הסבר קצר על למה להעדיף בדיקה אחת על השניה? איזה בדיקה קלה יותר מבחינת תופעות לוואי לילדה הארגינין או הגלוקגון? 2) למרות שאני לא נוהגת לקרוא על אבחון מחלות ודרכי טיפול באינטרנט הפעם חרגתי ממנהגי וקראתי ( לצערי...) נתקלתי בתסמונת טרנר שגם היא יכולה להסביר קומה נמוכה. מה יכולה להיות הסיבה שכלל לא העלו בפני אפשרות זו? הרי הבדיקה לנוכחות התסמונת פשוטה יותר מבדיקות הורמון הגדילה המבוצעות

לקריאה נוספת והעמקה

בדיקת הורמון גדילה על ידי גלוקגון מטרת הבדיקה: בדיקת יכולת הפרשת הורמון גדילה בילדים שגדילתם אינה מספקת הבדיקה בודקת הורמון נוסף - קורטיזול. עקרון הבדיקה: מתן גלוקגון דרך הוריד או דרך השריר גורם להפרשת הורמון גדילה על ידי הורדה קלה של רמת הסוכר בדם ובתגובה לירידה זו בלוטת יותרת המוח ויותרת הכיליה מפרישים הורמונים לתיקון המצב: הורמון גדילה מיותרת המוח וקורטיזול מיותרת הכיליה. הבדיקה נערכת בצום כיוון שמזון או קלוריות גורמים לעליית רמת הסוכר בדם ודיכוי הפרשת הורמון גדילה אופן הבצוע: יש להגיע לבדיקה בשעה 8:30 בבוקר בצום (ילדים מעל גיל שנתיים צום 8 שעות, ילדים שמשקלם פחות מ 10 קג- צום משעה 5 בבוקר). הבדיקה נמשכת 3 שעות. בזמן הבדיקה שוכבים עם מחט קטנה בוריד (כדי לחסוך דקירות חוזרות). דרך מחט זו לוקחים 6 דגימות דם (0, 60, 90, 120, 150, ו-180 דקות) לאחר זריקת הגלוקגון. תופעות לוואי: בחילות ובאופן נדיר כאבי בטן והקאה אמצעי זהירות: בתום הבדיקה נבדקת רמת הסוכר בדם כדי לוודא שחזרה לנורמה. יש לאכול ולשתות או לקבל עירוי נוזלים במשך כחצי שעה עם תמיסת מלח וסוכר. בדיקת הורמון גדילה על ידי ארגינין מטרת הבדיקה: בדיקת יכולת הפרשת הורמון גדילה בילדים שגדילתם אינה מספקת עקרון הבדיקה: מתן ארגינין (חומצה אמינית הנמצאת בהרכב חלבונים רבים שאנו אוכלים) דרך הוריד אופן הבצוע: יש להגיע לבדיקה בשעה 8:30 בבוקר בצום (ילדים מעל גיל שנתיים מ 11 בערב, תינוקות מתחת לגיל שנתיים או במשקל פחות מ- 10 קילוגרם צום מ- 4 בבוקר. למרות הצום מותר לשתות מים בלבד. לפני תחילת הבדיקה קחו את ילדכם לשרותים (שאלו את האחות אם צריך לתת את השתן לבדיקה). הבדיקה נמשכת 2 שעות. בזמן הבדיקה שוכבים עם מחט קטנה בוריד (כדי לחסוך דקירות חוזרות). דרך מחט זו לוקחים 5 דגימות דם (30,0, 60, 90, ו-120 דקות) מתחילת מתן העירוי. תופעות לוואי: לארגינין לא נראו עד היום. באופן נדיר יכולה להיות אלרגיה לחומר אמצעי זהירות: לאחר גמר בדיקת הורמון גדילה נבדקת רמת הסוכר בדם כדי לוודא שהיא תקינה. יש לאכול ולשתות או לקבל עירוי נוזלים במשך כחצי שעה עם תמיסת מלח וסוכר.

1) בכל ילדה נמוכה מהנורמה חייבים לבדוק את המין הגנטי. אם שעברה בדיקת מי שפיר נבדק המין הגנטי וכתוב בבדיקת מי השפיר, 46XX. פגם אפילו קטן באיזור מסויים של כרומוזום X יכול לגרום לתסמונת טרנר ולקומה נמוכה. בלי קשר לבדיקות הורמון גדילה בודקים .הבדיקה נקראת קריוטיפ מלאוקוציטים. 2) אם יש חוסר בהורמון גדילה, יש לבדוק האם חסר גם הורמון הקורטיזול. בדיקת גלוקגון בודקת גם הורמון גדילה וגם הורמון זה ולכן זו בדיקה מועדפת. אם הוכח חוסר בהורמון גדילה ולא נבדק קורטיזול, יהיה צורך בטסט מיוחד נוסף לבדוק אותו.

מנהל פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים