המתח !

דיון מתוך פורום  נטורופתיה

17/10/2002 | 17:22 | מאת: יותם

אני צריך תשובה בבקשה - הגוף שלנו מיצר מתח בשרירים בעזרת חומרים מסויימים שהוא מפריש ובטח יש לו גם חומרים שהוא מפריש כדי להפסיק את המתח. האם ניתן לקנות את החומרים האלה ולהשתמש בהם כדי להפסיק מתח לא רצוי?

לקריאה נוספת והעמקה
18/10/2002 | 17:37 | מאת: רויטל ברמן

שלום יותם, אני מוכרחה לציין שזהו ניסוח מעניין לשאלה הנפוצה איך מפחיתים מתח בחיים ו/או איך משחררים שרירים תפוסים כרונית (לא הבנתי בדיוק מי מהשתיים היא הבעיה שמטרידה אותך)... אז אם במתח נפשי עסקינן, ישנם 10 ויטמינים ומינרלים לפחות שחסר בהם יכול לגרום ללחץ נפשי (ויטמין C, אבץ, סידן, מגנזיום, ח.פולית, B6...). אם יש לך חסר. במקרה כזה שינוי תזונתי (בשילוב אופציונלי עם נטילת תוסף מזון) יכול לעזור מאוד. תזונה: -נסה להמנע מכל הממריצים - קפה, תה (חוץ מתה צמחים ללא תאין וקפאין), קוקה-קולה. (אם אתה מעשן - זה הזמן לקצץ קצת במינון). -תפחית את הפחמימות הפשוטות במזונך (סוכר, לחם, תפו"א...) והחליפו בפחמימות מורכבות (שיבולת שועל מאוד מאוד רצויה כדייסה או גרנולה כל בוקר, אורז מלא, לחם שיפון מלא וכו') ופזר את ארוחותיך לאורך כל היום - כל 2-3 תאכל דבר מה, אפילו קטן. זה נועד למנוע עליות וירידות חדות ברמות הסוכר בגופך לאורך היום מה שמחמיר לחץ נפשי. תוספי מזון שעשויים לעזור: קומפלקס B + ויטמין B5 + ויטמין C (לסולגאר למשל יש קופלקס B+C - סטרס קומפלקס). צמחי מרפא כגון לאונורוס, היפריקום, ולריאן, פסיפלורה, שיבולת שועל (כצמח מרפא) ואחרים, יכולים לעזור לך אך זה דורש אבחנה וטיפול אישיים אצל נטורופת (אני ממליצה לך ללכת), מאחר ושלא לוקחים צמחי מרפא כך סתם (זה כמו תרופה מהבחינה הזו) ע"מ למנוע נזק. אבל, החיפוש שלך אחרי "תכשיר" הוא לא נכון בעיניי. זה אמנם שיטת הטיפול המועדפת היום ע"י רב הציבור (והרופאים) אך היא לא פותרת את הבעיה עצמה. השאלה היא מה בזמן האחרון גורם לך לכל כך הרבה מתח ? מה עובר עליך ? איך אפשר לשפר את חייך ע"מ להוריד קצת מהלחץ בו אתה שרוי. אני ממליצה לך לנסות לטפל בזה, אפשר במגוון שיטות - תבחר מה מתאים לך יותר. שיחות עם בעל מקצוע-נטורופת/פסיכולוג/הילר, פעילות גופנית משחררת, חוג יוגה, התעמלות ושאר פתרונות יצירתיים. ואם בשרירים תפוסים עסקינן: כעיקרון פירידוקסין (ויטמין B6) יכול לעזור בכיווצי שרירים והמינרלים אשלגן וסידן כשאינם מאוזנים (עקב מחלת כליות, תרופות משתנות, קורטיזון, הקאות/שלשולים או פשוט צריכה עודפת של נתרן) יכולים לגרום לבעיות בהתכווצות שרירים. אם השרירים תפוסים כתוצאה מפעילות ספורטיבית, אז המחקרים מראים שהדרך היעילה ביותר לטפל בזה היא ביצוע אימון אירובי (ריצה, אופניים, הליכה מהירה...) אשר מזרים דם לאותם שרירים ומשחררם. אז תשתחרר... :-)

18/10/2002 | 19:44 | מאת: יותם

פששש.... כמה מידע בתשובה אחת אז ככה : דבר ראשון אני מדבר על מתח נפשי שגורם למתח גופני - ככה שזה שניהם אבל קודם הנפשי דבר שני האם צריכה של ויטמינים משתנת מאדם לאדם כלומר האם העבודה שכיום אני יותר מתוח משנה שעברה אומרת שהיום אני יצרוך יותר ויטמינים בעצם כדי לחסל מתח? דבר שני אני לא ממש בטוח אם פסיכולוג או הילר או משהו בסגנון יעזור הבעיה פשוטה - יש לי שאיפות גבוהות ולכן הלחצים גם גבוהים - מבחנה מודעת אני יודע שכישלון זה לא נורא ולפעמים אפילו מבורך ואני גם יודע שאסור ציפיות גבוהות ואני מנסה לישם את כל מה שאני יודע אבל יש דברים שגם אם אתה יודע שהם לא טובים פשוט קורים בלי שליטה כמו זה שאני נלחץ מכל מיני דברים קטנים.

מנהלי פורום נטורופתיה