פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

22/05/2002 | 00:06 | מאת: מירה

למה הכוונה בפרסברציה? ועל מה זה מצביע ?

לקריאה נוספת והעמקה

פרסברציה הינה חזרה עקשת על מילה או תנועה, גם כשלא מתכוונים לבצעה, בדר"כ זו תופעה פתולוגית שקשורה לנזק מוחי. אנשים שלא מבינים או יודעים את הפרו משתמשים בה לעתים, בצורה לא נכונה!

21/05/2002 | 23:10 | מאת: א.

שלום רב, יש לי ילד בן 6 שאובחן כלוקה ב-ADHD , ומאידך הינו בעל אינטליגנציה גבוהה. הומלץ לנו, לקראת שנה הבאה על אפשרות שיבוצו בכיתה קטנה, במסגרת בי"ס רגיל. שאלתי היא, איך בכיתה קטנה שבה ילדים נוספים עם בעיות (אולי שונות) הוא יוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלו? בנוסף, באם לא יתקבל לכיתה כזו,האם יש מקום לשבצו במסגרת של "חטיבה צעירה" ? תודה, א.

לקריאה נוספת והעמקה

בילדים בגיל זה עם תופעות של הפרעות קשב וריכןז והיפראקטיביות יש לטפל באופן כוללני, אם הומלץ על שיבוץ בכיתה קטנה סימן שהוא עבר נספר איבחונים ושיש הסכמה בין אנשי המקצוע על נחיצותה של מיסגרת קטנה עם תיגבות ותסומת לב יחידני. אנשי המקצוע הם אלה שישיבו על שאלותיך בהתיחס על בנך באופן אישי ופרטי, באופן כללי המסגרות האלה מיועדות לענות על צרכי הילד ולסיע לו למצות את היכולות שלו, על אף הקשיים המאובחנים. בכיתה א' מקדישים את מרבית השעות לימוד להקניית מיומנויות היסוד: קריאה, כתיבה וחשבון ולכן עדיין לא מדובר על "הפסד" של חכנים או העדר מיצוי היכולת לימודית מרבית הילדים אמורים להיות עם קשיים דומים לאלו של בנך ולפעמים יש בזה יתרון כי ההתקדמות מתואמת ליכולת של ילדים עם קשיים משותפים, דרכי ההוראה מותאמים יותר ויש תשומת לב לכל ילד, באופן אישי, שלא לדבר על תוספת של מחנך או כוח חינוכי נוסף המצוי בכתה בכל עת. ההפניה לכתה קטנה נעשת למשך שנה או שתיים ועל מערכת החינוך חלה החובה לעקות אחר הילד ולהביאו לועדת השמה בשנית לאחר תקופה מסויימת, במידה ובנך ירכוש את הקריאה ומיומנויות של כתה א'-ב', יכול להיות ישיולב בכיתה ג' רגילה. תדוני על זה עם הממליצים על הכתה הקטנה באיזור מגוריך.

27/05/2002 | 21:31 | מאת: א.

תודה רבה על התייחסותך. א.

19/05/2002 | 11:59 | מאת: ערן

בני בן 3 ויש לו בעיית גימגום והוא בעיקר נתקע עם חזרה עם מילה אחת ( 5-7 פעמים ורואים שהוא חושב על המשפט ) עד אשר הוא משלים אותו גם כאשר המשפט לא מורכב . הוא ילד נבון , מבין וחברותי . אנו לא מנסים לשדל אותו ונותנים לו להשלים את המשפט. הדבר החל לפני כחצי שנה , היתה היחלשות קצרה ( מס' שבועות ) בגימגום אך היא חזרה . ברצוני לדעת מה כדאי לעשות ולאיזה ייעוץ לפנות ( אני יודע שתור לקלינאית תיקשורת לוקח המון זמן ! ) . כמו כן על מה כדאי להתמקד עם הילד בכדי לגרום לגימגום להיעלם / להיחלש והאם הדבר טבעי ? .

לקריאה נוספת והעמקה

עייני בקשה בפרק על חוסר שטף בדיבור בילדים באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il כמו כן, חוסר שטף בדיבור בגיל זה, ולעתים עד גיל 6, הינה תופעה "נורמלית" החולפץ עם הזמן, היא מציינת צורך בהתאגנות של משפט אומחשבה וכל עוררות של תשומת הלב או לחץ בעניין זה יכולים לגרום לעליה במודעות ולקשיים מתמשכים. תני לילד להתבטא, קבלי את התופעה כחלק נורמלי בהתפתחות השפה ותני לו להתגבר ולהבשיל. ניתן להגיע להתייעצות אישית אצל קלינאי תקשורת דרך קופ"ח, ואין מקום לחשוש ממחסור בקליחנאים, יכול להיות שיש אחת קרוב לביתכם, בדקו דרך הקופה וגם עיינו באתר בחיפשו אחר קלינאי באיזור מגוריכם. בהצלחה!

18/05/2002 | 22:56 | מאת: שירית

הבן שלי כמעט בן 4 ומדבר מצוין. הוא לא אומר את האות "ר" אלא רק כשמעירים לו. האם נכון להעיר לו ? האם יסתדר לבד? ועוד שאלה: לפעמים הוא מחליף בין אותיות כמו למשל: במקום קבלת שבת הוא אומר: קלבת שבת (אני מוכרחה לציין שזה מתוק להפליא). ישנם עוד מילים שבהם הוא מחליף כך את האותיות. האם זו בעיה שדורשת התערבות? האם מצביעה על בעיה בעתיד כמו ליקוי למידה? תודה. שירית

לקריאה נוספת והעמקה

הינך מתארת ילד עם התפתחות נורמלית, בשלב רכישת ההגא ר ובשלב רכישת מילים. גם כשאתם חושבים שזה חמוד על הילד ללמוד לדבר נכון, ולשם כך אתם מהווים דוגמ שדיבור נכון ובמידה והמילים קשות או ארוכות לו עליכם לעזור לו על ידי חלוקת המילים להברות והאטת קצב הדיבור. לקבלת מידע נוסף עיינו באתר האגודה של קלינאי התקשורת בישראל: www.ishla.org.il

19/05/2002 | 22:53 | מאת: שירית

תודה על תשובתך. לא ממש הבנתי האם לתקן אותו או לא?

10/05/2002 | 16:36 | מאת: קלינאית

למתענינים לגבי חומר עבערית על אספרגר- לאחרונה יצא ספר בעברית . הספר טוב למדי וניתן להשיגו דרך עמותת אפי או במיתוס.

11/05/2002 | 00:15 | מאת: אבי

שלום פרידה לעמותת אפי - אספרגר ישראל יש אתר באינטרנט http://www.asperger.org.il/ אתר חדש ומומלץ אבי

תודה על המידע!

10/05/2002 | 08:21 | מאת: צפנת

שלום רב. בתי יעל בת חמש וחצי, ילדה חמישית במשפחה בת ששה ילדים. לומדת בגן חובה ועתידה להתחיל כיתה א' בשנה"ל הבאה. יעל חיונית מאוד, אינטלגנטית, בעלת שפה עשירה ביותר ומתקשרת עם הסביבה במגוון גילאיה באופן מצויין. היא רכשה את לימוד המספרים והאותיות בגן באופן חלק וללא בעיות. לכאורה אין בעיה כלל. דבר אחד מציק לי. היא אינה יודעת לשייך את שמות הסבים והסבתות . כשהיא משוחחת איתן בטלפון היא רואה את דמותן מולה. היא יודעת אם היא מדברת עם "סבתא עם הקוקו" או עם "סבתא בלי הקוקו", אבל לא יודעת לאמר מי מהן היא סבתא מלכה ומי סבתא מרים. היא גם לא יודעת מי מן הסבים (לפעמים היא שוכחת איך קוראים לסבים שלה) הוא בעלה של מי מבין הסבתות. נסיון לשייך בעלי חיים למקומות המגורים שלהם וכדו' עלה יפה מאוד, כך שלא ממש ברור לי מהיכן נובעת הבעיה. שוחחתי עם האחות בתחנה לבריאות המשפחה והיא טענה שכל עוד יעל יודעת לספר סיפור על תמונה, לשייך דברים אחרים וכו', הכל בסדר. בדיקות התפתחות שגרתיות עלו יפה ובהתאם לגילה. (יש לציין כי עקב המרחק מעיר המגורים של הסבים והסבתות אנו בעיקר משוחחים איתם בטלפון ולא נפגשים לעיתים קרובות) האם לדעתך יש בעיה המצריכה התערבות? תודה צפנת

לקריאה נוספת והעמקה

לדעתי נשמע מתאורך שמדובר על חוסר ידיעה או הכרות מספקת עם בני המשפחה. נסי ללמדה על ידי תמונות של כל אחד מבני המשפחה וספרי לביתך סיפורים קצרים על כל אחד, כך שיהיה לה נקודת התיחסות וסיפור להזדהות וזהות של כל אחד. נסי להציב את התמונות כך שיהיו זמינים ותוכלי לקשרם לכל אחד שמטלפן. לא נירא לי כקושי בלמידה אלה בילבול ברור בין דמויות פחות קרובות ומוכרות לה.

04/05/2002 | 22:54 | מאת: הדר

בני בן השנתיים וחודש מצליח לחבר עד 2 מילים. ידוע לי שאלו "דרישות המינימום" מבן שנתיים. באיזה גיל, הוא אמור לחבר יותר משתי מילים.

מדובר על תהליך של הבשלה והתפתחות. עודדי אותו לחבר משפטים בנות 3-4 מילים ותסיע לו על ידי חזרה על מה שהוא אומר במשפטים פשוטים. שפה ודיבור בילדים הינם כמו תוכנית חסכון, משקייםפ ומכניסים כמה שאפשר ומחקים ל"פידיון"! קיראי את האמור באתר אגודת קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il

11/01/2009 | 15:20 | מאת: סשה

04/05/2002 | 20:44 | מאת: פנינה

שלום, יש לי בן בגיל 16. עד היום הוא אובחן כלוקה ב- A.D.D . ילד פיקח וחכם,רגיש ופגיע, בעל "פיוז קצר" , רמת תסכול נמוכה ,דיבור יתר ובעל התפרצויות זעם ואלימות שעליהם מצטער אח"כ . ילד שחי בעיקר בעולם המבוגרים ואין לו חברים למעט במהלך שעות הלימודים.מאז מעולם למד במוסדות החינוך המיוחד וגם שם הוא חריג ושונה. לאחרונה אובחן כלוקה בתמונת "אספרגר" .שכל מה שהצלחתי להבין הוא שזו רמה מסויימת של אוטיזם, והלקות היא בלימוד והפנמה של קשרים חברתיים. מה זה בדיוק ? מי ואיך מטפלים ?האם יש אתר או ספרות בעברית ? המון תודה

לקריאה נוספת והעמקה

סינדרום אספרגר הוגדר רק לפני כעשר שנים, על כן עדיין אינו מוכר דיו! הוא מגדיר אנשים בעלי קושי בהבנת "כללי החברה", מתיחס ללקות למידה בתחום החברתי והקשרים עפ בני אדם ו ובני גילו של הילד. לאחרונה קמה בארץ קבוצת הורים המעוניינים לקדם את הידוע בארץ על הנושא. תפני אלי בטלפון ואשמח לתת לך שם וטלפון של חבר בקבוצת הורים המקדמים את המודעות לנושא. לא ידוע לי על חומר קיים בעברית, אך אני בטוחה שאירגון ההורים ידע לכוון אותך בנושא ייחודי זה. ההורים מתכוננים לעשות יום עיון בנושא, כך שתוכלי אף להצטרף לקבוצת הורים ולהיות פעילה בקידום הידע והמודעות לסימדרום זה.

24/05/2002 | 20:09 | מאת: מירב

שלום ותודה. מה מס' הטל' ?

24/05/2002 | 21:43 | מאת: פנינה

שלום, הרופא שאיבחן את בני כלוקה בתמונת אספרגר הינו רופא ילדים. לדבריו הטיפול בילד אמור להעשות ע"י קלינאי תקשורת ! מה הקשר ? ככל הידוע לי קלינאי תקשורת מטפל בבעיות שפה/לשון, לבני אין כל בעיה בתחום הביטוי המילולי. אודה להסבר. פנינה

17/06/2002 | 00:04 | מאת: סיגל חורי - קלינאית תקשורת

ראשית, האיבחון של תסמונת אספרגר הינו איבחון מורכב וכדאי שיכלול התייחסות של רופא ילדים, פסיכולוג או פסיכיאטר ילדים וקלינאית תקשורת שמתחברת לעניין דרך ההתייחסות הרחבה יותר של המושג תקשורת, קשר חברתי, חשיבה חברתית ושימוש ופיענוח של רמזים וסימנים המתקיימים בתוך התקשורת עם הזולת. תחום זה הינו רחב ועשיר, הרבה יותר ממה שנידמה לנו כשאנו מבצעים תקשורת ספונטנית ויעילה. וכאן נכנסת עבודתה של הקלינאית עם שימוש בכלים מתחומי השפה, החשיבה (קוגניציה), ןגם.... התקשורת. כמו - כן לילדים רבים בעלי תסמונת אספרגר אין אומם בעיות באוצר המילים או בתחביר, אך הם מתקשים יותר בהבנה ובשימוש של שפה מופשטת ובהבעה מילולית של רעיונות מופשטים. בהצלחה לך ולילדך! חשיבה

20/11/2003 | 21:31 | מאת: מירי

יש לי ילד שהוגדר כסובל מבעית אספרגר מה הדין של הילדים האלה שמתלוננים עליהם במשטרה - והם נקראים לחקירה. האם יש למשטרה זכות לחקור אותם

11/01/2004 | 09:32 | מאת: יוחאי

שלום לכולם! אני עובד סוציאלי שמטפל באדם מבוגר (בשנות השלושים המאוחרות לחייו) שאובחן כלוקה בתסמונת אספרגר. אני מחפש עבורו מסגרת של דיור מוגן באזור ירושלים. האם מישהו מכיר מסגרות לבוגרים בירושלים או מחוצה לה? בלית ברירה הציעו עד כה לשלבו במסגרות של דיור מוגן עבור נפגעי נפש - כפי שאני יודע שקורה במקרים רבים עם נפגעי אספרגר מבוגרים - אבל נראה לי שייתכנו אופציות טובות יותר עבורו. אם מישהו מכיר, שמע או יודע, אשמח לקבל פרטים. בתודה, יוחאי חקק 02-6250728

01/05/2002 | 01:15 | מאת: א.א

בני בן שנתיים ושבעה חודשים התחיל לאחרונה לגמגם בדיבור בעיקר בתחילת משפט ? האם יש מקום לדאגה ? איפה ומי בודק את זה בקופ"ח

לקריאה נוספת והעמקה

אין מקום לדאגה, ניתן לקבל מידע נוסף באתר: www.ishla.org.il פניה לקלינאי תקשורת בקופה בו הינך מסוטח תסיר מלבך כל שאלה אישית נוספת בהצלחה!

29/04/2002 | 15:10 | מאת: שי

היכן ניתן ללמוד בארץ רטוריקה ? מטרתי לשפר את יכולותי בדיבור בפני קהל.

לא בטוחה, אולי במסגרת חוג לבלשנות באוניברסיטה או בבית ספר למשחק אם מדובר על עמידה מול קהל יותר מאשר על הכנת התוכן להצגה. בהצלחה!

26/04/2002 | 21:34 | מאת: דנה

האם יש קשר בין הגיל בו ילד מתחיל לדבר, רמת התחביר בגיל מסויים (הכוונה שנה וחצי עד שנתיים) יכולת הרכובת משפטים אוצר מילים ובין יכולתו השכלית של הילד בעתיד? האם דיבור לפני גיל שנה ומשפטים בגיל שנה וחצי יכול לנבא מחוננות?

התפתחות שפ ה מוקדמת מיצגת התפתחות תקינה, ולא מתחת לנורמה. באשר למחוננות יכול אולי, אבל לא חייב להיות סימן מוקדם. במחוננות יש השפעה על המשך ההשקעה בילד, מצד ההורים ועל היכולות הבאות לביטוי בתפקודים רבים, אשר רמת התפתחות שפה הינה רק חלק ממנה. השאלה היא גם בקשר להתפתחות של תפקודים, אסטרטגיות למידה וניצול היכולות הבאות לביטוי. היום ידוע שיש לקחת בחשבות גם את ההתפתחות הריגשית ולא רק את היכלות כדי לנצל את היכולות למצויינות.

25/04/2002 | 22:19 | מאת: רויטל

אחייני בן 3.5 ומדבר מילים בודדות ולא משפטים. הילד בעל יכולת ריכוז והבנה גבוהות למרות שקשה לתקשר עימו בגלל שאינו מדבר. הילד נשלח לאבחון דרך קופות חולים והנ"ל המליצו גן מיוחד. מה הטיפול המומלץ? והאם ידוע למישהו על גנים מיוחדים לילדים בקשיי דיבור?

לקריאה נוספת והעמקה

במערכת החינוך ישנם "גנים שפתיים" המיועדים לילדים עם קשיים יחודיים בתחום זה, מופנים לגן זה לאחר אבחון והחלטה בועדת ההשמה של משרד החינוך, על פי איזור המגורים. לבניית תוכנית התערבות העונה על צרכיו של אחינך יש מקום לפנות לקלינאי המטפל בו ולקבל הדרכה מעשית.

30/04/2002 | 02:46 | מאת: בנימין

מומלץ לרשום לגן שפתי

25/04/2002 | 11:39 | מאת: לילי

בתי היא בת שנה ושבעה חודשים ועדיין לא מדברת, מלבד "אבא" ו "אמא". היא מקשקשת הרבה אבל בלי משמעות. עשינו בדיקות שמיעה בקופ"ח ואח"כ בבית חולים והכל תקין. היא מבינה כל מה שאומרים לה ומבצעת הוראות, אבל הכל בלי מילים מובנות. מה לעשות?

את מתארת ילדה שנימצאת בתחום הנורמה, אליך להמשיך לעודד אותה לחקות מילים ושמות. עייני באתר האגודה של קלינאי התקשורת ובמידה וביתך איננה מוסיפה מילים בטווח של חודשים, שלושה או אינה מחברת שני מילים ביחד בגיל שנתיים, תוכלי לפנות לבדיקה וקבלת יעוץ אישי אצל קלינאי תקשורת מהקופה בה הינך מבוטחת. www.ishla.org.il

21/04/2002 | 23:36 | מאת: אלין

שלום לכולם אני מחפסת מקום רציני לילמוד קליניקאית תקשורת,בירושלים או בתל אביב. אין לי בנתיים שום קצה חוט. תודה על העזרה

22/04/2002 | 19:02 | מאת: קלינאית תקשורת

הי אלין - בירושלים- יש חוג להפרעות בתקשורת במכללת הדסה בתל אביב - באוניברסיטה.. בהצלחה!

אכן קיבלת מידע מדוייק, תודה לקלינאי אלום שם!

21/04/2002 | 12:05 | מאת: הדר

שלום, אני בת 28. מאז ומתמיד סבלתי מגמגום קל. כשאני עם מעט אנשים או בנוכחות המשפחה אין לי בעיות, והדיבור יוצא תקין לחלוטין. אולם לפני כיתה או קבוצה של אנשים יכולות להתקע לי מילים או משפטים. כיון שזה מביך אני משתדלת להמנע מכך. אולם בשבוע הבא אני חייבת להעביר הרצאה קצרה במקום העבודה ואני ממש לחוצה. יכול להיות שהכל יצא בסדר, אבל אני נורא פוחדת לגמגם. האנשים שאני עובדת איתם כבר שנתיים לא מודעים להפרעת הגמגום שלי. האם יש משהו שיכול לעזור ? אולי לנסות להרגע עם חומרים טבעיים כמו rescue ? המון תודה

לקריאה נוספת והעמקה

הכי טוב לא לנסות להסתיר, זה זולל אנרגיה וכידוע לך, ככל שתשתדלי להסתיר, יהיו לך יותר תקלות. התחילי את ההצגה בלהגיד שאת מתרגשת, שתפי את האנשים הקרובים לך במקום בחששותיך וקרוב לוודאי תגלי שישנם עוד אנשים המתרגשים בדוברם בפני קהל. באשר ל"גימגום" רגישות יתר לצורת הדיבור גורע מהיכולת להתרכז בתוכן, תהיי "משוחררת" וקבלי את התקלות בברכה, כהשהייה להתארגנות. תזכרי שמותר לך לשתוק ולדבר לאט, בקצב הנוח לך. חומרי הרגעה יכולים להקל במידה מסויימת על ההתרגשות, אך לי לא ידוע שהם אכן מסייעים לדיבור, הם פועלים על החרדה המתלווה לדיבור בלבד! בהצלחה!

20/04/2002 | 22:15 | מאת: טובה

בני כמעט בן שנתיים וחצי ועדיין דיבורו לא כל כך ברור.הוא כמעט ולא מחבר משפטים ובהרבה מילים הוא מבטא את סיומת המילה. שמיעתו תקינה. הבנתו ברמה מאוד גבוהה, מדובר בילד חכם מאוד שנמצא בסביבת ילדים ויש לו גם שני אחים בבית בני 10 ו- 6 שמדברים איתו ומשחקים איתו המון.בני הבית והסובבים אותו מבינים אותו היטב אך מלבד זאת אני מוטרדת מאוד מה יכולה להיות הסיבה לכך שהוא עדיין לא מדבר ברור ושוטף? במה אני יכולה לעזור לו לפתח את מיומנות הדיבור? או שאולי אני בכלל לא צריכה לדאוג והדיבור יתפתח בהמשך? אודה לך מאוד באם תעני לי תשובה מפורטת כי נושא זה מטריד אותי מאוד. בתודה מראש ושבוע טוב ושקט, טובה!

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לעיין בפרק על התפתחות שפה ודיבור לקבלת מידע מורחב, www.ishla.org.il בנוסף כדאי לך לרכןש את הספר על שיטה הנן להתפתחות שפה באגודת קלינאי התקשורת: 03-9217815 ךקבךת הדרכה ספציפי לגבי בנך ולעריכת מעקב אישי תוכלי לפנות לקלינאי התקשורת לביצוע איבחון וקבלת מידע אישי יותר. אם יהיהו לך עוד שאלות תולי שוב לפנתו אלי.

20/04/2002 | 18:27 | מאת: חוקר

האם גם לילדים אוטיסטים יש בעיות בתקשורת? זקוקה לתשובה בדחיפות תודה החוקר

לקריאה נוספת והעמקה

אוטיזם מוגדר כבעית קשר ותקשורת בראש ובראשונה!

18/04/2002 | 23:10 | מאת: עוזי

בני בן שנתיים, אינו מדבר באופן ברור. הוא מחבר עד 3 מילים במשפט, אומר הרבה מילים אולם בין לבין משתמש גם בג'יבריש. אני מבינה את מה שהוא אומר, אולם זרים לא ממש. הוא ממלא אחר הוראות, ומבין את מה שנאמר לו. האם יש מקום להתערבות של קלינאית תקשורת?

לקריאה נוספת והעמקה

לא, עדיין מוקדם ולפי תאורך לא ברור שיהיה צורך בעתיד. תני לו זמן להתפתח, תדברי אליו בצורה ברורה ותעודדי אותו לתקשר על ידי מילים במשפטים, ותשתדלי להבין אותו ולחזור על רצונותיו כדי להדגים לו דיבור תקין. תוכלי לעיין באתר של קלינאי התקשורת לקבלת מידע נוסף, על התפתחות השפה והדיבור בילדים. www.ishla.org.il

17/04/2002 | 22:50 | מאת: אירית

דיבור לא ברור בגיל 3

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני באתר קלינאי התקשורת www/ishla.org.il בפרק שאלות ותשובות

14/04/2002 | 22:50 | מאת: סילביה

בני בן ה-3 סובל מגמום בתחילת משפט + החלפת אותיות, אנחנו ההורים לא מפריעים לו בשעת הדיבור אבל החברה לא תמיד סבלנית, בני לומד אנגלית כשפה שניה כבר כ- 10 חודשים, רציתי לדעת האם יש קשר בין הדברים? כמו כן בני התחיל לדבר בגיל שנה וחצי ואז גם גמגם אבל הדבר פסק לאחר מס' חודשים מועטים וחזר שוב, הוא לא משתמש במוצץ מגיל 10 חודשים וכמו כן אין לא בעיות אכילה. מה אפשר / צריך לעשות כי הגמגום מפריע גם לבני. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

להעזר בסבלנות ולסיעה לו במצבים בהם החברה פחות סבלנית. קיראי יותר באתר של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il ב 75% מהמקרים צדובר על תופעה חולפת הקשורה להתתחות שפה תקינה. בעניין של שפה שניה, תלוי כיצד מתבצעה ההוראה והלמידה ובכמה יש דרישה על הילד "לדבר", במידה וזו מסגרת חופשית המתאימה לילד בגילו, אין פסול אבל במידה ונכנס ללחץ או מרגיש דרישה לדבר רצוי לשקול באופן רציני את מהות הלמידה של שפה שני, בשיתה זו ובגיל זה. ניתן לפנות להתיעצות אישיית לבירור הסוגיה!

14/04/2002 | 14:30 | מאת: נועה

רציתי לדעת ממה נובעת התופעה של דיבור חטוף (בקריאת טקסטים ובמצבי לחץ והתרגשות)? האם התופעה על רקע גנטי? מה הטיפול? והיכן ניתן לקרוא על כך?

זו תופעה קשה לטיפול, אצל מרבית האנשים שייך לקווי אישיות כלליים ולא ספציפיים רק לדיבור, לא כל דיבור חטוף ימצאה את מקורו האותה תופעת אישיות, וכו'. ניתן לקרוא מעט בפרק על הפרעות קצב בדיבור באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בשאלות אישיות כדאי להתיעץ עם קלינאי תקשורת באופן אישי.

12/04/2002 | 00:33 | מאת: נועה

יש לי ילדה כמעט בת חמש שמאנפפת כשהיא מדברת. כיצד אפשר לעזור לה וללמד אותה כיצד לדבר נכון ולא דרך האף ?

לקריאה נוספת והעמקה

יש להפנות אותה לבדיקה רופא אאג' ובמקביל לקלינאי תקשורת, בשלב ראשון כדי להבטיח שהחך והלוע פועלים נכון ובאמת מדובר על הרגל ולא על בעיה במבנה. ברקע הרפואי שלה יש ניתוח פוליפים? לפעמים בעקבות הניתוח מתגלה אי ספיקה של החך, וגם דיבור מאונפף. רצוי גם לבדוק אתת שמיעתה ואת החדות ואבחנה שמיעתית, כדי להבטיח את תקינותה. במידה והבעיה היא תפקודית, הקלינאי יטפל ויתן לכם תוכית עבודה אישית בהצלחה!

12/04/2002 | 19:31 | מאת: נועה

היא לא עברה ניתוח פוליפים. המון תודות

10/04/2002 | 19:50 | מאת: sha

איך פותרים בעיית ריכוז?! מגיל קטן מאוד, גיל 6 תחילת הלימודים בביה"ס לא הייתי מרוכזת. בגיל מבוגר יותר אני זוכרת שכשהייתי מכינה את שיעורי הבית לבד הייתי באמצע ההכנה מתחילה לבהות ולדמיין דמיונות, ממש סיפורים שלמים, מהסיבה הזו הייתי מושכת את ההכנה עד שעות הערב המאוחרות. בכיתה לא הייתי מרוכזת, הייתי מאוד איטית והייתי בן האחרונים לסיים להעתיק מהלוח.. לא מסוגלת עד היום לשמוע משהו מרצה, או מדבר כמו מורה בכיתה למשל.. שוב פעם חוזרת לדמיונות, מאבדת עניין אחרי שתי דקות. ולעניין אחר... אני לא מסוגלת לקרוא כתבות ארוכות.. אני מתחילה לשייט לי בין השורות הלבנות, וחוזרת לחלומות, ועוברת דף וסוגרת את הספר או את העיתון.. עם ספרים זה לא קורה, אני קוראת ולא משייטת כל כך הרבה, לא סוגרת את הספר אחרי שתי שורות.

פני לאבחון פסיכולוגי, הם יותר מיומנים באיבחון וטיפול בבעיה המתוארת בהצלחה

09/04/2002 | 10:39 | מאת: ים

שלום בני בן שנתיים וחצי מדבר משפטים יפים אבל מה לפעמים נתקע לו הדיבור האם זה אמור להדאיג אותי או שבגיל זה זה טבעי . קורה לו שנתקעת לו מילה מסוימת האם צריך לעזור או להניח לו לסיים את המילה או המשפט . ברצוני גם לסיים שיש לו נוזלים באוזן אחד ובאוזן השניה יש פקק ויש לו פוליפים האם כל זה קשור ??? אודה לך על תשובתך המהירה, תודה , ים

לקריאה נוספת והעמקה

לא, אין קשר. ה"גמגום" מונה בפינו הפרעה בשטף הדיבור, זו לרוב תופעה חולפת (ב 75% מהילדים) מופיעה ונעלם ככל שהילד גודל ורוכש אוצר מילים וכושר ביטוי, זהו שלב התפתחותי, לכל דבר. עייני באתר קלינאי התקשורת לקבלת מידע נוסף. www.ishla.org.il באשר לנוזלים תני לרופא הילדים או אאג' לעקוב ולטפל, על פי שיקול דעתו. בקשי הפניה לביצוע בדיקת שמיעה ומעקב שמעתי במקביל לרופא.

10/04/2002 | 11:59 | מאת: ים

תודה. עפ"י דברייך האם אין צורך בינתיים לטפל בבעיה ? ומתי יש צורך האם לחכות חודש, חודשיים,חצי שנה ולראות אם יש שיפור ? ומה לעשות כשהמילה נתקעת להמתין בסבלנות או לעזור לסיים את המילה ? ועוד שאלה שלא קשורה - האם שיבושי מילים צריך לתקן ? תודה , ים

07/04/2002 | 22:58 | מאת: יוסי

שלום היית שמח לשמוע את דעתך על אפקטיביות הטיפול בהיפנוזה על גמגום. מדובר על גמגום מגיל צעיר מזה כ 20 שנה שאינו על רקע פיזיולוגי, לפחות כפי שניתן לדעת. האם ניתן או רצוי לשלב את הטיפול בשיטות נוספות? האם תוכלי להפנות אותי למאמרים או ספרים שדנים בנושא? תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

לצערי טאינני יודעת על מחקר שיכול לתת תשובה לשאלתך, תןכל לשאול את אנשי הקבוצה לעזרה עצמית - אמבי - לאנשים עם גימגום:www.ambi.org.il סוג ואופיו של הגימגום לא ניתן לקיטלוג, ודאי לא אצל מבוגרים...... ישנם סוגי טיפול שונים, אשר עוזרים במידה זו או אחרת, והקבלה של האדם את עצמו ואת אופי דיבורו עוזר לא פחות בלהפחית את התופעות הנראות ונשמעות. האם מיציתה את הטיפולים ה"קונבנסיונלים"?

22/04/2002 | 04:45 | מאת: ניצי לבנדה

שלום, יש לי בן בגיל 41/2 שהתחיל לגמגם לפני כשנה וחצי. הגמגום התחיל לאחר שעברנו להתגורר בארה"ב לאור שליחותו העסקית של בעלי. בני מקבל טפול של קלינאי תקשורת ואפילו פנינו לפסיכולוג אך ללא הועיל.גמגומו מאופיין בחזרה על מילים ראשונות בעיקר וכן בהברות. הוא לא מגמגם כל משפט ויש ימים שהוא מגמגם פחות ולהיפך. אני מבקשת את עצתכם ואם יש אפשרות לטפול קצר בחודש יולי בו נבקר בארץ. תודה מראש

05/04/2002 | 17:22 | מאת: חלי

05/04/2002 | 17:25 | מאת: חלי

שלום רב בני החל לקבל רטאלין 3/4 כדור ולאחר כ-45 לאחר מתן הכדור הוא מתלונן על כאבי ראש חזקים ואז תשומת הלב שלא כבר לא נתונה ללימודים. מה עושים? בברכה חלי

פניתך הגיע לפרורום הלא נכון, חיזרי לשאול את רופא הילדים, הנאורולוג או את הרופא שהמליץ על התרופה

05/04/2002 | 16:41 | מאת: שוש

שלום יש לי שאלה מסובכת, כל האנשים סביבי טענים שטון הדיבור שלי "עצבני" ו"תוקפן", אני אישה בריאה שמחה ומאושרת, למה זה קורה? ומה ניתן לעשות? תודה

ניתן לבדוק אצל קלינאי תקשורת או אצל פסיכולוג חברתי, הסיבות יכולות להיות רבות וודאי לא כל הזמן את נשמעת כך. תנסי להקליט את עמצך ולשמוע, ללא התגוננות, באופן אוביקטיבי, שאלי את האנשים שאת יכולה לסמוך עליהם, ותפעלי בהתאם לתחושותיך, בהצלחה!

30/03/2002 | 14:56 | מאת: דנה

מהי רמת הדיבור הממוצעת של ילד בן שנה ושמונה חודשים? מהי בערך כמות המילים שעליו לומר? איזה הוראות עליו להבין? מה קצב רכישת השפה עד גיל שנתיים? והאם שכחה של מילים שכבר אמר היא טבעית? תודה וחג שמח מהמודאגת מעט

לקריאה נוספת והעמקה

הינך מתארת ילד עם התפתחות תקינה.... עייני באתר קלינאי התקשורת לקבלת תשובה מורחבת.... www.ishla.org.il

01/04/2002 | 17:19 | מאת: רונית

תודהפרידה קורנברוט כתב/ה: > > הינך מתארת ילד עם התפתחות תקינה.... > עייני באתר קלינאי התקשורת לקבלת תשובה מורחבת.... > www.ishla.org.il

17/04/2002 | 22:47 | מאת: אירית

28/03/2002 | 23:28 | מאת: יעל

אני אם לילד בן 6 לקוי שמיעה מלידה, עם ירידה חמורה-עמוקה בשמיעה. הוא משתמש במכשירי שמיעה (כרגע עם PHONAK SONO FORTE), ומשולב בחינוך הרגיל, בגן חובה, ומועמד לעלות לכתה א' רגילה. מבחינה שפתית יש לו פיגור אקספרסיבי של כשנה לעומת ילדים בגילו, ורצפטיבי הוא כמעט כמו בני גילו. לציין - למרות הירידה העמוקה - הוא לא "נשמע" חרש. בערך בגיל 4 הילד שיתף פעולה מספיק כדי לבצע בדיקה אודיומטרית מלאה, ואז נמצא AIR BONE GAP משמעותי באודיוגרמה. בזמנו בוצע CT ראש - ואמרו שלפי ה CT לא רואים את הסיבובים האחרונים של הקוכליאה - אז או שמדובר ב CT שאינו מושלם טכנית או שמדובר במונדיני קל. לא נראה דבר באוזן תיכונה. דבר נוסף שאמרו לנו, שידוע על מקרים בהם רואים AIR BONE GAP וזה בעצם משהו טכני ולא אמיתי, וזה נעלם בהמשך. אנחנו מאד מפחדים שאנחנו מפספסים פה משהו ובסוף ניתוח כן יוכל לעזור לו ולשפר לו קצת את השמיעה.

לקריאה נוספת והעמקה

התיעץ עם רופא אאג ועם האודיולוג והקלינאי המטפלים בילד. במידה והיה מש הו הולכתי באוזן יתכן ובינתיים הסתדר..... בכל מיקרה חזרו על הבדיקה כעת, כשהחורף הסתיים והילד לא מוצנן או מנוזל. הוא מספיק גדול כדי לאפשר לבצע בדיקה מהמנה, בקשו מהאודיולוג לפענח את הבדיקה. יש להבדיל בין ירידה עצבית - קבוע - לעומת ירידה הולכתית - משתנה?-

03/04/2002 | 10:55 | מאת: יעל

כנראה לא הסברתי את עצמי: הטימפנומטריה שלו תקינה לחלוטין. אין לו נוזלים, וזה שינוי קבוע כבר לפחות שנתיים (לפני גיל 4 הוא לא הסכים לשים את המתמר של ה BONE). אני מצרפת כתובת עם צילום של האודיומטריה האחרונה שלו: http://photos.yahoo.com/bc/drhass2000/vwp?.dir=/files&.dnm=audiometry.gif&.src=ph&.view=t&.hires=t

28/03/2002 | 21:05 | מאת: איתי

.מזה כשבוע לאחר נוכחות באירוע של מופע חי ורעשני התחיל רעש בוזן. בבדיקות שמיעה נמצא שיש לי ירידה בשמיעה בתדרים גבוהים בשתי האוזניים. השמיעה שלי הוגדרה כבגדר הנורמה והוזמנתי לביקורת בעוד 6 שבועות יש איזו שהיא אפשרות להתגבר או להקל על התופעה המציקה? האם יש צורך בבדיקות נוספות? האם לרפואה אלטרנטיבית יש פתרונות לבעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

בעקר הינך סובל, כנראה, מירידה זמנית בשמיעה, בעקבות החשייפה לרעש....זאת בתנאי ושמיעתך היתה ללא נזל תרם החשיפה!!!! קבל זאת כאות הזהרה לרגישותך והמנע מחשיפה הפוגעת בשמיעה. כעת, משהתגלה הנזק אליך להמתין ולא להחשף לרעש. אין הוכחות מדעיות להטבה בשמיעב לאחר טיפול ברפוא אלטרנטיבית, האוזן הפנימית שלך ניזוקה וכעת אליה להחלים, כמו כל אבר פצוע אחר בגוף...... המתן ושמור על עצמך!

23/03/2002 | 21:18 | מאת: שרון ושרית

הילד נמצא היום בגן שפתי ( לילדים המתקשים בדיבור ) אך נראה שבעיתו אינה מתמצית בכך אלא בבעיה רחבה יותר של תקשורת לא טובה . בעיה מרכזית היא חוסר היכולת של הגננות ( והקלינאית תקשורת ) לאבחן את הבעיה . למי היית מציעה לגשת לאיבחון ( כולל פרטי ) ? האם יש גנים מיוחדים המטפלים בהפרעות התנהגות שונות ? נ.ב. הילד בן 4 , באופן כללי אינטלגנטי , אינו סובל מאוטיזם אך אינו " רגיל "

לקריאה נוספת והעמקה

תתיעצו במכון להתפתחות הילד, דרך קופ"ח ובאיזור המגורים שלכם. כדאי שתעלו את התלבטויותיכם בפני צוות המטפל בגן, כולל פסיכולוג הגן, אשר הינו חייב להכיר את הילדים ולעבוד גם עם ההורים. לחוות דעת נוספת, של קלינאי תקשורת תמצאו מבחר של קלינאים באתר האגודה, חפשו על פי איזור מגורים ותקבלו מושג על האבחנות האפשריות. www.ishla.org.il לפעמים האבחנה אינה משנה את ה"איבחון" ודרכי העבודה נוגעים בעקר בביטוי הבעיה של הילד, כדאי להתיעץ עד שתהיו שקטים שמיציתם את מקורות הטיפול. בהצלחה!

01/05/2002 | 14:51 | מאת: בעל נסיון

הגננות וקלינאית התקשורת בגן אינן יכולות לבצע אבחון. פני למשל למרכז לגיל הרך של קופ"ח ברמת חן בתל אביב שם תוכלי לבצע (בתשלום) אבחון מקיף על ידי פסיכולוגית וקלינאית ומרפאה בעיסוק יחד ולקבל אבחון רציני. ארז

20/03/2002 | 10:15 | מאת: ליהי

אני בחורה בת 30 וביום יום אין לי בעיות דיבור. הבעיה שלי כשאני נמצאת עם הרבה אנשים ואני צריכה לדבר, אני נלחצת ונתקעות לי מילים או שאיני יכולה להוציא כלל את המילים ואז אני שותקת ולא משתתפת בדיון. גם כשאני צריכה לקרוא קטע משיר או ממסמך כתוב מול אנשים אני מתרגשת ולא מסוגלת לקרוא, מה לעשות?? זה מפריע לי מאוד ובמיוחד כאמא לילדים. יש לציין שמול משפחתי הקרובה הדבר אינו קורה לי. אשמח לקבל עיצה.

לקריאה נוספת והעמקה

מצבך מוכר וקשור לפחד קהל, ואולי גם לחוסר ביטחון, כדי לברר את התופעה ולנסות להקל תוכלי לפנות למספר מקורות: ראשון ליעוץ פסיכולוגי, אולי גם לקלינאי תקשורת שהינה גם פסיכולוגית (ישנה אחת כזאת, דרך אגודת קלינאי התקשורת), אינני חושבת שניתן ליע לך על ידי קלינאי תקשורת, אבל תוכלי לנסות להתיעץ. ישנם שיטות לטיפול על ידי חיזוק אישיותך והורדת החרדה מהביקורת........וכו' בהצלחה!

21/03/2002 | 09:04 | מאת: ליהי

אפשר לקבל פרטים יותר מדויקים? טלפונים?

21/03/2002 | 15:33 | מאת: עזריאל

לליהי שלום! אני טפלטי במקרה דומה בקינזיולוגיה ובהצלחה!, כדאי לל לנסות את שיטת הטיפול הזאת. בברכה. עזריאל.

24/03/2002 | 08:04 | מאת: ליהי

עזריאל, באמת אשמח לקבל יותר פרטים, אין לי מושג על מה מדובר. תודה.

19/03/2002 | 13:02 | מאת: ספיר

שלום, האם קיים מידע מהימן בעברית בנושא חיך שסוע והיכן ניתן למצוא אותו? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

יש מעט באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בנוסף קיים בכמה בביה"ח נרכז לטיפול בנושא, תוכל לפנות שם לקלינאי התקשורת, ביניהם: בי"ח הדסה י-ם, ביה"ח איכילוב בת"א, רמב"ם בחיפה ומאיר בכפר סבא.

29/07/2002 | 09:45 | מאת: ירון

לי נולד תינוק עם חיך שסוע אם תרצי מידע שלחי לי EMAIL [email protected]

23/09/2002 | 16:01 | מאת: מיכל

אם תרצי מידע של חיך שסוע פני אלי אוכל לעזור לך לבני יש את הבעיה

19/03/2002 | 02:41 | מאת: נורית

האם ידוע לך על קשר בין נטילת אנטיביוטיקה פרופילקטית בגיל הרך לבין הפרעות קשב ועוד - בגיל בוגר יותר?

לקריאה נוספת והעמקה

לא ידוע לי, שאלי את הרופא שהמליץ על התרופה או פני לפורום רפואת ילדים

18/03/2002 | 14:46 | מאת: ariella

שלום רב, אני אם לבת שמונה וחצי. בתי אובחנה כהיפוטונית בגיל מאוחר יחסית וזאת לאחר שלחצתי לקבל אבחון ב"מכבי" בשל סימנים מסויימים, טופלה ע"י מרפאה בעיסוק ומצבה השתפר מאד. דבר נוסף שהבחנתי בו הוא כי היא נחנקת לעיתים קרובות כשהיא שותה וגם אם אינה שותה מהר. שאלתי היא האם יכול להיות קשר בין הדברים או שיש לחפש את הסיבה בכוון אחר לגמרי? אם כן, למי ניתן לפנות המקרה כזה, לרופא הילדים? לתשובתך אודה. בברכה, אריאלה

לקריאה נוספת והעמקה

יש דברים נוספים שכדאי לבדוק, כמו את היכולת לבלועה נוזלים, קשב ותסומת לב בזמן בליעה, בריאותה הכללית וינשימת דרך הפה. יש היום מודעות בקרב קלינאי תקשןרת לבעיות בליעה בילדים, תוכל לבקש באגודת קלינאי התקשורת את הפרטים של קלינאי שעובד בבליעה, ולעבור איבחון ראשונה אשר יבדוק אם יש קשר בין ההיפוטוניה לקושי בבליעה, כדאי לבדוק. ישנם מרכזים לאיבחון וטיפול בבליעה בביה"ח תל-בשומר, איכילוב, וולפסון, הדסה בירושלים ובמקומות נוספים בארץ פני קלבלת איבחון של קלינאי תקשורת 03-9217815 www.ishla.org.il

18/03/2002 | 08:23 | מאת: דנית

שלום רב, בני בן 7 חודשים ואומר רק הברה של דה-דה-דה. האם זה בסדר? מה צריך ילד בגילו להפיק מבחינת דיבור?

מה שהוא רוצה, כעת לא ניתן להתערב במה שהוא אומר, חשוב לעודד את הקשר ואת המשחקים כמו השמעת קולות, לדבר אליו ולתת לו גירוים שמיעתיים. עם הוא בריא ומקבל תסומת לב, אז הוא מקבל מה שהוא צריך..... תהני ממנו. תעייני באתר www.ishla.org.il

16/03/2002 | 23:01 | מאת: ארז

איך מטפלים ב"ר" מתגלגלת ?

תלוי בגיל והמוטיבציה. מה הכוונה לטפל ב "ר"??????

18/03/2002 | 20:02 | מאת: ארז

זאת אומרת להגות אותה נורמלית..

15/03/2002 | 18:21 | מאת: מרינה

דר שלום האם תוכלי בבקשה ליעץ לי(סליחה על השגיאות אני דיסלקתית) באיזו שפה לדבר עם ביתי התינוקת היא בת 8 חודשים,שפת האם שלי היא רוסית ואני נוהגת לדבר אל התינוקת ברוסית,בעלי מדבר אל התינוקת בעיברית ובנינו אנו מדברים עיברית(בעלי אינו דובר רוסית) מה לעסות כאשר אנו ביחד: כשבעלי בסביבה או אנו אוכלים או מטילים באיזו אני צריכה לדבר לתינוקת עיברית או רוסית? בעלי לא מבין מצד חד ומיצד שני אני מעונינת שהלדה תיפנה אלי בעתיד ברוסית ולא לבבלבל אותה. ןעם לדבר רוסית מה לעסות שבעלי לא מבין? עד כה אמרתי משפט לילדה ברוסית ומיד תירגמתי לעיברית.....האם זה נכון לעסות? זה די מעיף... מאוד חשוב לי שהילדה תדבר ב 2 השפות. מה לעסות? בתודה מראש,מרינה

בעמך ענית על השאלה, במידה והנושא חשוב, את יכולה לדבר אליה ברוסית, ובמצבים בהם בעלך או מישהו אחר בסביבה אינו מבין רוסית, תוכלי לתרגם להם. שפה הינו כלי לתקשורת וחשוב לקדם ולפתח את התקשורת שלה עם הסביבה, ככל שהיא תגדל היא תראה לך את הדרך שלה יהיה יותר קל, תוח ויעיל לתקשר, אך ברור שהקניית שתי שפות במקביל דורש עבודה ומודעות, ובעקר רצון. השאלה, אם היא מתפתחת בהתאם לנורמה, אז אין שום סיבה שלא לחשות אותה לשתי שפות במקביל, במידה ויהיה קושי מיוחד, אז יהיה צורך בחשיבה חוזרת, כעת היא צעירה ואין סיבה לאלחשוף אותה לשתי שפות. שאלי את עצמך באיזה שפה יהיה לך יותר קל לאהוב ולהתרגז אילה, באיזה שפה תהיי יותר קנה ותרגישי טוב ביצירת קשר איתה, והינה לך התשובה...... תמיד תוכלי ללמד אותה את השפה השניה כשפה שניה, על ידי חוגים ופעילויות ומשחקים ולתקשר איתה ברוסית.... עייני בפרק בנושא זה באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il

12/03/2002 | 12:16 | מאת: נחמה

יש לי ילד בן 5.5 שאובחן ע"י פסיכיאטרית לילדים כ- PDD אולם במכון עלם בק. גבעת חיים איחוד אובחן ע"י מנהלת המכון ומרפאה בעיסוק כ- PDS ברמה מאוד גבוהה אין לי מושג מה זה ? האם יש חומר כתוב באתר כלשהוא? אני מעוניינת גם לקבל שמות של גנים שמטפלים בילדים כאלה, כרגע הוא בגן רגיל עם סייעת צמודה. תודה

האחראיות לאיבחון PDD הינו בידי הפסיכיאטר, אינני מבינה מה זה צריך להיות PDS, ברור שאת זכאית לקבל הסבר על האיבחון הזה והאם יש הבדל בין מה שנקבע בידי האיש מקצוע המוסמך לכך 0פסיכיאטר9 ובין הצוות המטפל, יתכן שמדובר רק על חומרת התופעה ולא על עצם קיומה. העקר הינו תפקודו של בנך בחברה ובמשפחה ויכולתו לתקשר עם סביבתו המיידית. באר לקבלת מידע נוסף נסי באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il תוכלי גם להכנס לאתרים נוספים משם. תוכלי גם לנסות חיפוש במנוע google. בקשי מצוות הגן להפנות אותך למקורות מידע נוספים.

11/03/2002 | 21:56 | מאת: חגית

בני בן 2+9 חודשים. התחיל לדבר ממש ברור לפני כחודשיים ,עדיין לא ממש דיבור אלא מחבר מס' מלים ויוצר משפטים. יש עדיין הברות שאינו מבטא למשל פרה זה דרה. נראה כי הוא מאוד מתאמץ להוציא כל מילה , והמאמץ הוא בגרון ממש רואים את הוריד בצוואר שלו מתנתח. הוא צועק המון. פשוט ככה. ומדבר במאמץ. נראה לי שהמאמץ לדבר הוא כדי להימנע מלהגיע לגמגום, כשזה קורה לו שנתקעת לו מילה למשל ממממממ וזה יכול להימשך זמן רב והוא מתעצבן ומבין שנתקע לו אז הוא מנער את הראש בכעס ועושה "בררררררר" או יורק, או סתם צועק, ואומר שוב - המאמץ הזה נראה לי גורם לו לצרידות. האם לבקש הפניה לאבחון? ומה הלאה? האם הוא מועמד לטיפול קלינאית תקשורת? האולי עליו ללמוד איך לדבר נכון- בלחש אולי?

לקריאה נוספת והעמקה

1. בהחלט כדאי שבנך יאובחן על ידי קלינאי תקשורת, זהו הגורם המקצועי המוסמך להמליץ על דרך התערבות ייחודית. 2. קבלי מידע על הנעשה בהתפתחות שפה באתר הבית של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il 3. בקשי מרופא הילדים להפנותו לביצוע בדיקת שמיעה, כשלב ראשון לאבחון 4. תני לבנך לאכול אוכל מוצק ורגיל, כדי לאפשר לו לפתח את התנוות בפה והקואורדינציה עם פעילויות נוספות, כמו נשימה, בליעה וכו'. בהצלחה!

16/03/2002 | 20:15 | מאת: יוסי

דר' שלום אני מעונין לדעת האם בגיל 53 אפשר לשפר את ליקוי הדיבור , אני מגמגם , האם יש לזה פתרון שיעזור לי לשפר את צורת הדיבור שלי . תודה רבה אשמח לתשובה מהירה .

16/03/2002 | 20:20 | מאת: יוסי

דר' שלום , אני מעונין לדעת האם בגיל 53 אפשר לתקן את הגמגום ולשפר את ליקוי הדיבור , זה מציק לי מאד , אני מענין לדעת האם יש לזה פתרון , ענה לי בהקדם האפשרי . תודה רבה

11/03/2002 | 20:18 | מאת: אורית

יש לי ילדה בת 4.5 מאד אסוציאטיבית וקורה לעיתים קרובות כששואלים אותה שאלות היא לא עונה לעניין. איך אפשר לעזור לה להתמקד ולענות לעניין?

כדאי שתאובחן בידי מישהו מקצועי, התחילי בבדיקת שמיעה ובקשי מקלינאי התקשורת לבדוק את נושא האבחנה, קשב ותפקודים שמיעתיים לפני שתחליתי מה הדרך להתערב.

09/03/2002 | 14:18 | מאת: א.מ.

שלום רב, אני מחפשת אתר עם הדרכה בעברית לנושא ליקויי דיבור בשיתוק מוחין, וכן מחפשת קבוצת תמיכה או פורום להורים לילדי שיתוק מוחין.בתודה!!!

לקריאה נוספת והעמקה

אתר של אילן, וכתובות נוספים ב: www.ishla.org.il קבוצת הורים: אילן.

11/03/2002 | 00:06 | מאת: א.מ.

תודה רבה.

09/03/2002 | 14:09 | מאת: טובה

בני בן שנתיים וארבע חודשים. הוא אומר מילים רבות אך לא כולם ברורות לכולם. מבחינת משפטים כמעט והוא לא משתמש. השמיעה שלו תקינה וכן ההבנה שלו ברמה מאוד גבוהה. יש לציין כי הוא נמצא המון בחברת ילדים ובסביבה עם הרבה גירויים. יש לו גם שני אחים בני 6 ו 10, שנדברים איתו המון ומשקיעים בו המון. הוא ילד מאוד חכם שמבין שיחה גם ברמה גבוהה. שאלתי היא מה הסיבה לעיכוב בדיבור? או שזה עדיין בתחומי הנורמה? והאם כדאי לפנות לקליניאי תקשורת? מבחינת מילים הוא משתמש בדי הרבה מילים אבל את חלקם הוא אומר בצורה לא כל כך ברורה, כמו למשל את הסיומת של המילה. אשמח לתשובה לשאלותי. בתודה, אמא שדואגת!

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לקבל מידע נוסף באתר www.ishla.org.il בנוסף עקבי אחרי שינויים שחלים בדיבורו של בנך ואם אין שיפור משממעותי תוך חודשיים, שלושה םני לקלינאי תקשורת לקבלת חוות דעת, הדרכה ולעריכת מעקב מסודר.

09/03/2002 | 08:04 | מאת: אבי

בני בן שנתיים וחודשיים. הוא מדבר בעזרת מילה בודדת בכל פעם. בזמן הדיבור הוא מכפיל ברוב המילים את ההברה האחרונה ומשתמש בסיומת של המילה ומשמיט הברה ראשונה (למשל המילה כדור הופכת לאדור). עם זאת אוצר המילים שלו הוא די טוב ויש לו כ- 150 מילים בשימוש. בנוסף הוא ממעט להשתמש במשפטים אפילו של 2 מילים ויותר. הילד סובל מנוזלים באוזניים בבקור אצל רופא אאג נעשה טיפול - בדיקת BERA - עצב שמיעה תקין אך סובל מנוזלים באוזניים מעת לעת. אשמח לדעת: האם התפתחותו תקינה , מדוע נוהג כך בדיבורו מה מומלץ לעשות . בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

נשמע שהנוזלים באוזניים יכולים להיות גורם מעכב. יחד עם זאת בנך רכש מפר רב של מילים, כדאי לעקוב אחר התפתחותו על ידי קלינאי תקשורץ אשר תוכל לכוון ולהדריך, ובעקב לעקוב אחר דגם התפתחותו, האם יש לו אבחנה שמיעתית וזכרון לרצפים, ועוד. פני בבקשה לאיבחון והדרכה, מעקב יכול לתת תשובה לצורך בהתערבות. בומתיים תשתדלי לתת לו אוכל רגיל, אשר יחייב אותו ללעוס היטב, דברי אליו במשפטים ברורים ואל תחזרי על שגיאותיו, גם לא אם זה נחמד. השתדלי להבין אותו כמה שאפשר ותעודדי אותא להשתמש בדיבור.....

08/03/2002 | 15:00 | מאת: אפרת

היכן אני יכולה למצוא חומר בנושא - שירה ומוסיקה כאמצעי לטיפול בילדים אוטיסטים?

לקריאה נוספת והעמקה

תבררי באמותת אלו"ט, בכפר עופרים יש להם תוכנית יפה מאד וודאי יוכלו לכוון אותך בהמשך

07/03/2002 | 08:13 | מאת: דורית

לבני בן ה- 3.5 מיתר קול משותק (הוא נולד פג והונשם תקופה ממושכת וכתוצאה מכך כנראה נגרם השיתוק). הוא בטיפול מאז גיל שנתיים וקולו עדיין חלש למדי (בבית אין בעייה לשמוע אותו אך במקומות סואנים לא שומעים אותו). כתבתי בעניין זה בעבר לפרידה קורנברוט והיא ענתה לי שבטיפול נכון ניתן להפיק קול כמעט רגיל. מאחר ואין כמעט התקדמות, רציתי לשאול אם ניתן להמליץ לי על מכון או קלינאי תקשורת המתמחה בתחום זה. ושאלה נוספת, נא מר לי שישנה אפשרות שבני ישתמש במגבר. רציתי לדעת באיזה מגבר מדובר, לאן הוא מחובר וכיצד משתמשים בו. תודה מראש.

אשמח להסיע לך, ואך לתת לבנך לנסוץ את המכשיר הנייד, המתאיםפ לשימוש אישי. םני אלי דרך כתובתי בפורום או בטל: 052-555468.

11/03/2002 | 08:06 | מאת: דורית

באמת תודה רבה. בינתיים החלפתי את קלינאית התקשורת. ממכבי נתנו לי קלינאית מאוד צעירה שמעולם לא נתקלה במקרה של מיתר קול משותק. ביקשתי להחליף והגעתי לקלינאית הרבה יותר מנוסה. היא הסבירה לי שבגיל 3.5 כמעט ולא ניתן לשפר את המצב כיוון ששיפור דורש הרבה תרגול שקשה לדרוש מילד בן גילו, אבל לדעתה לקראת גיל 5 הבעיה כמעט תיפתר. בכל מקרה אנחנו ממשיכים אצל הקלינאית החדשה ובינתיים איני מעוניינת להשתמש במגבר. בכל מקרה, אני באמת מודה על נכונותך לעזור.

05/03/2002 | 14:12 | מאת: גלית

אני בת 20 ומידי פעם כשאני הוגה מילים המכילות "ש" , ה"ש" נשמעת שורקת , כשזה קורה אני מודעת לכך(וזה קצת מפריע לי). האם יש טעם ללכת לטיפול? מהי הדרך הנכונה להגיית האות "ש"? תודה.

05/03/2002 | 15:19 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

נראה כי יש לך שיבוש קל של ה"ש". ניתן לטפל בכך, אך בגילך הדבר דורש נכונות רבה לעבודה. בד"כ ניתן ללמוד להפיק את האותיות "השורקות" באופן תקין בקלות יחסית, אך קשה לצפות (בלי להכיר אותך) באיזו מידה תיישמי זאת בחיי היום-יום. אם הדבר מפריע לך באופן משמעותי, ניתן לפנות לאבחון וקבל תשובה יותר ממוקדת אישית עבורך. למרות כל זאת, זיכרי שאנשים רבים מדברים כך, והדבר לא בהכרח מפריע לתיפקודם.

בדקי גם את עניין המנשך ושינויים שחלו בסגירה בקידמית של השיניים (מנשך) והאם בבליעה את נוטה לדחיקת הלשון קדימה. יתכן שיש בעיה תפקודים ומבנית גם יחד. פני לקליאני לאיבחון ואל תוותרי, המידה והינך חשה שזה מפריע לך, רצוי שתבדקי את האופציות העומדות לרשותךץ לי יש נסיון טוב עם מבוגרים שמחליטים לשפר את עצמם או את דיבורם. בהצלחה!

05/03/2002 | 13:52 | מאת: דפנה

אם תוכל/י לכתוב לי היכן אוכל למצוא מידע באינטרנט על מיתרי הקול בייחוד דברים המועילים/ מזיקים להם, תודה מראש

05/03/2002 | 15:15 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

ראשית, את יכולה להכנס לאתר אגודת קלינאי התקשורת, ולקרוא את מדור השאלות והתשובות בנושא הפרעות קול. כתובת האתר: ishla.org.il מעבר לכך, אתרי האינטרנט שופעים במידע בנושא. עלייך רק להכניס מילת חיפוש: voice therapy או vocal hygiene ואני מבטיח לך שתקבלי רשימה ארוכה של אתרים רלוונטים. בהצלחה

05/03/2002 | 13:35 | מאת: רונית

שלום, בני בן 2:5 אומר מילים בודדות - צירוף דו מילי, (בדר"כ אינו הוגה את כל המילה אלא רק את סופה ולכן אנשים אחרים מתקשים להבינו לפעמים). רק בסביבות גיל שנתיים הוא החל להרחיב את אוצר המילים שלו. הבנתו נראית תקינה לחלוטין - גם הבנת סיטואציה וגם הבנה מילולית. מקיים תקשורת טובה עם אחרים, ילד ערני בריא ופעיל. בנוסף עד לאחרונה בשעת משחק לשונו הייתה בחוץ ולכן היה מרייר די הרבה- האם יכול להיות לכך קשר לאיחור השפתי? (לא ניכרת העדפה לסוג מאכלים מסויים) האם כדאי לחכות או לפנות לאבחון אצל ק"ת , אם כן כיצד (אני גרה באזור פתח- תקוה, ושייכת לקופ"ח כללית). תודה רבה.

05/03/2002 | 15:09 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

בגיל זה קיימת שונות רבה בין ההתפתחות השפתית של ילדים שונים. בגיל שנתיים ילדים מתחילים, בד"כ לחבר שתי מילים ונכנסים לשלב ה"דו-מילי". עם זאת ילדים יכולים לעשות זאת בגיל מאוחר יותר, ועדיין הדבר נחשב נורמלי ותקין. היות וילדך בן 2:5 והוא מחבר שתי מילים, נראה כי הוא בטווח התקין. עם זאת, יש לשים לב אם הוא רוכש מילים חדשות לעיתים קרובות. אם נראה לך שהוא מפתח את השפה בקצב איטי מידי, יתכן ויש מקום להתייעץ עם קלינאי תקשורת. חוסר בשלות מוטורית באיזור הפה יכולה, כמובן, להשפיע על יכולת ההפקה והדיבור של ילדים. לעומת זאת, לא צפוי שהדבר ישפיע על היכולת השפתית (דהיינו על מורכבות השפה של הילד). אם עדיין את מודאגת, את כמובן יכולה לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת. לשם פניה דרך קופ"ח עלייך לפנות לרופא הילדים, לתאר את הבעיה ולקבל הפניה לאבחון באחד ממכוני הקופה. בהצלחה

02/03/2002 | 23:31 | מאת: קרין

אני בת 24 וסובלת מגמגום קל האם בגילי אפשר עדיין לטפל בבעיה? ואם כן הטיפול הוא ממושך?

03/03/2002 | 12:26 | מאת: ד"ר עופר אמיר - קלינאי תקשורת

בהלחט ניתן לטפל בגמגום בגילך. עליך לדעת כי בשלב זה, מתוך הנחה שהגמגום "מלווה" אותך מגיל צעיר, לא צפוי שהגמגום ירפא, אך בד"כ ניתן לשפר את חומרת הגמגום ובעיקר את דרכי ההתמודדות החברתית והתקשורתית. לגבי שיטות טיפול. יש מגוון שיטות, ויש חשיבות רבה להתאמת שיטת הטיפול למטופל. קיימות שיטות טיפול העובדות באופן אינטנסיבי למשך של כ-3 שבועות, ולעומתן קיימות שיטות טיפול המבוססות על מפגשים שבועיים ובהן הטיפול אורך מספר חודשים. במידה ותהיי מעוניינת, ניתן לפנות לאגודת קלינאי התקשורת לקבלת מידע על קלינאי תקשורת המתמחים בגמגום באזור מגורייך בטלפון: 9217815 בהצלחה