מיכל צפיר: "כך תעברו את חנוכה הקרוב מלי להשמין"

(19)
לדרג

חנוכה תכף מגיע ואיתו גם איום הסופגניות ונס פח השמן. ועם זאת, בואו נודה: אין כמו סופגנייה חמה ומתוקה כדי להשכיח את הדאגות. כיצד נוכל לעבור את החג מבלי למנוע מעצמנו הנאות ומנגד - בלי להעלות במשקל? מיכל צפיר - גורו הכושר והבריאות, ריכזה עבורינו את הטיפים הכי יעילים בנושא

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

כולם יודעים שחנוכה זה אורות, סביבונים וכמובן – סופגניות ולביבות. כבכל שנה, גם הפעם כנראה שנאלץ להתמודד עם אותה הדילמה: לאכול וליהנות - אבל לסבול מייסורי מצפון, או לחסוך את הקלוריות ולהישאר מבואסים. אז פנינו לגורו הכושר והבריאות – מיכל צפיר, ששמחה לשתף אותנו בכמה טיפים מעשיים שיעזרו לנו להיות מבסוטים מבלי לפגוע בגזרה.

"השנה, לנוכח הנסיבות רובינו מוזמנים פחות למסיבות חנוכה, ולכן סביר להניח שדווקא העובדה הזאת מהווה יתרון מסוים עבור מי שמעוניין להימנע מפיתויים – אין מסיבות בגן של הילדים, אין ישיבות או מפגשי עבודה מלאים בכל טוב, כך שלפחות בעניין הזה אפשר לומר שהרווחנו משהו מהעובדה שהקורונה עדיין כאן", אומרת צפיר. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם משפע הסופגניות הססגוניות שמונחות לראווה על מדפי המרכולים והקונדיטוריות. נוסיף לכך את העובדה שחלקנו נוטים למצוא נחמה מתוקה דווקא בעתות משבר, מה שהופך את הפיתוי למשמעותי אף יותר.

מיכל צפיר/קרדיט לצילום: אסף שמע (שוקו)

אז מה עושים? ובכן, שימו לב לטיפים של מיכל צפיר בנושא:

הקפידו על שתיית מים לאורך היום: "לא רבים מודעים לכך, אבל למעשה תחושה של צמא עלולה להטעות ולגרום לנו לחשוב שאנחנו רעבים. לכן, בכל פעם שמתחשק לי מתוק, יש לי טריק: קודם כל לוודא שאני לא צמאה. ואכן, כוס מים לפני שניגשים לאכול מהסופגנייה יכולה לסייע לנטרל תחושות מדומות של רעב, בעוד שבפועל הצורך של הגוף הוא בנוזלים", אומרת צפיר.

אל תדלגו על ארוחות: אם אתם חושבים שתצליחו להתגבר על הגרעון הקלורי בכך שתוותרו על ארוחה ותתנחמו בסופגנייה במקומה – טעות בידיכם. "כשאנחנו מוותרים על ארוחה, אנחנו גם מוותרים על צורך תזונתי חשוב, וגם לרוב נותרים רעבים. וכידוע – רעב הוא מתכון בדוק שגורם לרובינו 'להתנפל' על סופגניות במקום להסתפק במועט", אומרת צפיר.

אל תילחמו בעצמכם: אם אתם מרגישים שאתם פשוט לא יכולים לוותר על סופגנייה – לכו על זה. "מחקרים הוכיחו שדווקא כשאנחנו מנסים להימנע ממשהו שמאוד קשה לנו לעמוד בפניו, ולא מצליחים לעמוד בפיתוי – כך סביר שנחוש תחושות אשם שדווקא יגרמו לנו 'להתנחם' באוכל. וכך למעשה נוצר מעגל שגורם לנו לאכול יותר. לכן, אם מישהו נחוש לאכול סופגנייה, אני לא חושבת שהוא צריך לוותר על זה. עם זאת, אני ממליצה להסתפק בסופגנייה קטנה יחסית או בחצי סופגנייה".

עשו עם עצמכם הסכם: "צפיר מציעה שפשוט תחליטו מראש כמה סופגניות אתם מאפשרים לעצמכם לאכול במהלך החג. שבו, חשבו את הקלוריות בהתאם לכמות הקלוריות היומית הסבירה שתכננתם להכניס, וכך תדעו מתי לעצור. "בדרך כזאת אנחנו לא מונעים מעצמנו הנאה, ומצד שני - כן מגבילים את עצמנו ולומדים מהו מינון נכון. בסופו של דבר, אני חושבת ששמירה על איזון בריא היא אחד מהיסודות החשובים בשמירה על משקל תקין ואורח חיים בריא".

תתמקדו במה שכן "מותר"": במקום לחשוב כל הזמן על כמה שאתם מסכנים כי אתם לא יכולים לזלול סופגניות, תחשבו על כל הדברים שמהם אתם דווקא כן יכולים ליהנות: סלט ירקות מזין, פלטת גבינות, מרק עשיר, חליטת תה עם עשבי גינה ריחניים. גם חברה טובה של משפחה או חברים, בהתאם להגבלות המותרות בהחלט יכולה לרומם את מצב הרוח.

העדיפו לביבות אפויות: "מוקש" נוסף שמצפה לנו בחג הוא כידוע הלביבות. כדי ליהנות מהמאכל המסורתי מבלי לשלם בכמות קלורית גדולה, צפיר ממליצה שתנסו להכין לביבות אפויות. הרשת מלאה במתכונים ללביבות טעימות ומגוונות: תרד, בטטה, כרובית – הכל הולך, הכל טעים. כדאי לנסות.

זכרו שאף פעם לא מאוחר לחזור למסלול: חגגתם? נהניתם? זללתם יותר סופגניות ממה שתכננתם? במקום לכעוס על עצמכם, זכרו שתמיד אפשר לחזור לתלם אחרי החג. אם כבר נהניתם, אל תהרסו לעצמכם את התחושה הטובה.

"חשוב לזכור שחנוכה הוא רק חג אחד מבין חגים ואירועים שונים לאורך השנה. אם לומדים לאמץ אורח חיים נכון ובריא בחיי היומיום קל יותר להתנהל מוצלח יותר, גם כשאנחנו מוזמנים לימי הולדת, למפגשים ולכל אירוע אחר שכולל מזונות מפתים ופחות מזינים", אומרת צפיר לסיכום, ומאחלת לכולכם חג שמח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום