חשד לסרטן דם - בת 62

דיון מתוך פורום  המטולוגיה

20/02/2020 | 16:04 | מאת: נדב יוסף

שלום, אמא שלי כבת 62 מצב כללי טוב עד לפני כחודשיים. מלפני חודשיים התחילו שיעולים עד היום והתחילו כאבי בטן עזים מלפני כשבועיים. בדיקות דם אחרונות: טרם B2MG. LDH בעליה - 2181. CRP בעליה - 62.6. HGB - 10.8, ALP - 143, GGT - 49, ALT - 48. AST - תקין. עברה אולטרסאונד ו- CT (מצ"ב פענוח CT). הממצאים בכבד, בטחול, בשורש המזנטריום, ברטרופריטונאום יכולים להתאים להליך לימפופרולפרטיבי כגון לימפומה. עם תהיליכיים ספציפיים בטחול. לימפאדנופתיה בשער הכבד. קשרי לימפה קטנים באגן הקטן. טחול מוגדל כ-16.5 ס"מ. אתמול נשלחה למיון ואושפזה להמשך בירור/בדיקות. אשמח לדעת אילו בדיקות עליה לבצע ואילו בדיקות עליי לדרוש שיבצעו? כגון MRI וכו' מה הסכנות? מה שיעור התחלואה? האם ניתן לדעת האם מדובר במקרה סרטני או רק לאחר בדיקת הביופסיה. מה עליי לבדוק בכדי שאכן האבחון שיתנו תואם למתרחש. האם כדאי לעשות שוב CT? מה לגבי בדיקת PET? האם צריך לבדוק את מח העצם?

לקריאה נוספת והעמקה

אבחנה של גידולים המטולוגים כגון לימפומה נעשית על ידי ביופסיה, לרב מבלוטת לימפה וזו הבדיקה הדחופה ביותר. ההחלטה על אופן הטיפול נעשית על פי תוצאות הביופסיה. במקרים רבים יש צורך גם בבדיקת מח עצם וpetct אך לעיתים זה מבוצע לאחר קבלת תשובת ביופסיה. עד לקבלת האבחנה יש להקפיד שהמטופל מקבל מספיק נוזלים ולעיתים נדרשת תרופה בשם אלוריל השומרת על הכליות מפני חומרים המופרשים מהגידול. בחלק מהמקרים ניתן לתת טיפול ראשוני בסטרואידים אך לרב מומלץ להתחיל טיפול זה רק לאחר שנלקחה כבר ביופסיה וממתינים לתשובה.

22/02/2020 | 12:37 | מאת: נדב יוסף

שלום ד"ר גוטווין, ביום חמישי אכן בוצעה בדיקת ביופסיה, וממתינים לאבחנה. אתמול נלקחה בדיקת מח עצם. בנוסף, התחילו מיום חמישי נוזלים, סטרואידים (פרדניזון), אלוריל ולוסק. היום התחילה לקבל גם קלקסן. האם הטיפול שהתחילה לקבל מומלץ? למה כדאי לתת את הדעת? לאחר בירור היום עם הרופאים אומרים שהבדיקות דם תקינות למעט - LDH אך גם במדד זה ישנו שיפור ויש ירידה בערכים אך עדיין גבוה (לפי הרופאים). בנוסף, אנו רוצים לבצע בדיקת petct אך נאמר לנו שלא היתן לבצע זאת בתקופת האשפוז אלא רק בקהילה. מה עלינו לעשות בנושא? עד כמה קריטי הבדיקה הזאת לגבי אבחנה יותר מדוייקת (עם הביופסיה)? ועד כמה קריטי בדיקה זו לגבי החלטת הטיפול במחלה? תודה רבה רבה

התהליך שאתה מתאר הוא התהליך המקובל בזמן חשד אבחנה של לימפומה ורצוי להמשיך בו. Petct היא בדיקה חשובה להערכת היקף המחלה אך לרב לא ניתן לבצע אותה בזמן אישפוז ולכן מקובל לבצע מיד לאחר השחרור.

23/02/2020 | 07:47 | מאת: נדב יוסף

שוב שלום, קודם כל רציתי להגיד ממש תודה על התשובות/העזרה. כאמור, כרגע אנו ממתינים לביופסיה, במידה ותתקבל התשובה המרה. 1. האם את ממליצה לשלוח את דגימת הביופסיה לחוות דעת שניה? אם כן, אז איפה לעשות זאת? דרך מי? נשמח לעזרה בנושא. 2. האם את ממליצה לקבל חוות דעת שניה לגבי המשך טיפול? 3. עד כמה ניתן להמתין עם הטיפול? והאם זה יכול רק לגרום להרס סעיפים 1+2? חשוב לי להדגיש, כרגע אנו מאושפזים בשיבא וזה לא שאנו לא סומכים על הצוות הרפואי אלא כן רוצים לדעת שעשינו את המיטב בכדי להגיע למסקנות הכי טובות שיש.

לרב, אם התשובה חד משמעית, אין צורך בחוות דעת שניה שעלולה לעכב את הטיפול.

03/03/2020 | 17:16 | מאת: נשב יוסף

שלום דר גוטווין, כאמור, היום קיבלנו את תשובת הביופסיה. מצ"ב האבחנה הפתולוגית + סיכום מחלה ותוכנית טיפול מוצעת. 1. עד כמה חשוב במקרה זה לבצע בדיקת petct? האם כדאי לדחות טיפול עד לתשובת בדיקה זו? (נכון לעכשיו יש לה תור לבדיקה ב-23/3) 2. עד כמה חשוב לפעול לקבלת חוות דעת שניה לביופסיה? והאם גם זה יכול לפגוע אם לא נקבל טיםול בהקדם? 3. האם ישנו טיפול ביולוגי מומלץ? או האם ניתן לדלג על שלב הכימותרפיה במחלה זו? והאם זה בכלל מומלץ תודה רבה רבה

אין באפשרותי לראות קבצים

03/03/2020 | 21:02 | מאת: נדב יוסף

ותמונות?

מנהל פורום המטולוגיה