פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

שלום רב , יש לי ילד כבן 4 וחצי והוא קורא את האות שין כסין לדוגמא:סמס ולא שמש .. האם זוהי בעייה או שהיא תחלוף עם הזמן?
שלום רב, ילד בן ארבע וחצי אינו אמור להפיק את הצלילים "ש" "ס" באופן תקין, ובהחלט מקובל שבגיל זה יהיו שיבושי היגוי של האותיות ה"שורקות" ("ש", "ס", "ז", "צ"). הצלילים הללו נחשבים לצלילים אשר נרכשים אחרונים מכל צלילי השפה. אין כל צורך לעשות דבר. עד גיל 6 לערך השיבושים הללו אמורים לסתדר מעצמם. במידה ולקראת הכניסה לכיתה א' עדיין קיימים השיבושים, מומלץ לפנות להערכה אצל קלינאי/ת-תקשורת, אך לא לפני כן. בנתיים, תהנו מהשיבושים המשעשעים הללו. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, יש לי בן כבן שנתיים וחודש - ילד נבון , מבין הכול , מדבר ואומר מילים בודדות ובמיוחד את סופן של האותיות , אך עדיין אינו יוצר משפטים . הוא מחבר 2 מילים או 3 מילים כדוגמא: "אבא בוא" או "אמא הב הב צץ" (אמא הכלב לקח לי את המוצץ).. מה דעתך? האם אני צריכה להיות מודאגת ולהפנות אותו לקלינאית תקשורת בגלל שהוא עדיין אינו מדבר ברצף ויוצר משפטים? אודה על תשובתך... - אמילי
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. את מתארת ילד בן שנתיים וחודש אשר מרבית ה"משפטים" שלו הם בני מלה אחת או שתיים, אך גם נתת דוגמא למשפט בן 3 מילים (הדוגמא עם הכלב והמוצץ). זו, למעשה, התפתחות נורמלית לחלוטין. ילד בן שנתיים אמור להיות בשלב דו-מילי, כלומר לחבר שתי מילים, ולא הרבה מעבר לכך. במקביל, מקובל שהוא עדיין משתמש בהרבה מאוד "משפטים" בני מלה אחת. אמנם, יש ילדים רבים אשר משתמשים במשפטים יותר מורכבים בגיל זה, אך עליך לזכור שטווח הנורמה הוא רחב ביותר. לכן, על פי התאור שלך, לא נראה שיש כל סיבה לדאגה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן ה-5 נתקף בזמן האחרון (שבועיים) בהתפרצויות זעם המלוות בבכי, צעקות וזרקית חפצים. דיברתי עם הגננת שלו שהמליצה לי ל האתר שלכם וכשסיפרתי לה על התופעה היא אמרה שזה טבעי לגילו ושהוא בסך-הכל מנסה אותנו. אבקש לציין כי בני הוא ילד מאד רגוע, עדין, מתחלק עם חברים, מקובל מאוד בגן, וכל הסיפור הזה התחיל רק בשבועיים האחרונים מה לעשות? בנוסף בגלל בעיות בדיבור הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת והידרוטרפיה אך נכון לעכשיו הוא מת מתפתח בהתאם לגילו ומבצע את כל מה שילד בגילו אמור לבצע (שזה כולל כתיבת מספרים,אותיות ואת שמו). תודה מראש
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט בחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. אני חושש שאת מציגה את השאלה בפורום הלא מתאים. הקשיים שאת מתארת יכולים, אמנם, להיות קשורים באופן עקיף לקשיים מסויימים בתחום ההבעה השפתית. אבל נראה לי שההתנהגות של בנך קשורה באופן ישיר יותר לתהליכים ושינויים רגשיים אותם הוא עובר - ללא קשר לעובדה שהוא נמצא בטיפול אצל קלינאית תקשורת. את יכולה, כמובן, להתייעץ עם הקלינאית המטפלת אשר מכירה את הילד היטב, ולחלופין אני מציע לך להעלות את השאלה בפורום הפסיכולוגי. בהצלחה וכל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
הבת שלי בת שנתיים וחצי, היא התחילה לדבר לפני חצי שנה.היא ילדה שנייה, אחות לילדה בת שמונה וחצי. יושבים איתה המון, ספרים שירים דיקלומים וכל הדברים שעושים עם ילדים. אני חושבת שיש לה בעיה. היא יודעת לזהות צבעים, צורות, לדקלם מספרים וא-ת' לפי הסדר, יודעת שמות של חברים ובני משפחה - אפשר לשוחח איתה קצת. אבל כשאני מדברת, איתה שואלת אותה שאלות היא עונה תשובות ממש לא בכיוון, היא יודעת את התשובות אבל היא מקשקשת שטויות לא קשורות או ממלמלת. זה קורה במיוחד גם כשזרים שואלים אותה אבל גם איתי. מה עושים? זה סתם לחץ שלי? או שיש בעיה, למי לפנות?
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. אני מבין מהפניה שלך שנראה לך שיכולת התקשורת של הבת שלך היא מתחת למה שצפוי מהגיל שלה. על מנת לענות על השאלה ברצינות, נראה לי שהדבר הנכון ביותר הוא לפנות עם הילדה הצעירה לאבחון שפתי אצל קלינאי/ת-תקשורת. אבחון כזה יעריך את יכולת ההבנה וההפקה של הילדה ויענה על השאלה שלך. בתום האבחון תדע אם היכולות השפתיות והתקשורתיות של הילדה הן בתחום הנורמה או שיש סיבה כלשהי לדאגה. ניתן לפנות לאבחון שפתי דרך קופ"ח (צריך הפניה מרופא הילדים) או באופן פרטי. עם כל זאת, ולמרות שאני חושב שכדאי לברר את הנושא ע"י אבחון, חשוב לא ליצור לחץ מיותר אצלכם (ההורים) בשלב זה. מותר לילדה בת שנתיים וחצי "להלחץ" כאשר היא מדברת עם זרים, והיא לא מצופה להיות רהוטה ולבנות משפטים נכונים תחבירים בגילה הצעיר. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב, יש לי בן כמעט בן חמש. היות והשפה לא התפתחה כראוי לאחר גיל שנתיים טיפלנו באינטנסיביות בעניין וכיום הוא מדבר למופת. מגיל שנתיים ועד לפני חצי שנה הבן שלי עבר ביוזמתינו ארבעה אבחונים. באבחון הראשון נאמר לנו שכנראה מדובר בוויסות חושי MSDD נלחצנו מאוד היות וישר קישרנו את העניין לPDD. אך נאמר לנו מפורשות שלא מדובר בכך לאורך כל האבחונים. הילד שלנו מאוד חברותי ותקשורתי ואהוב על הילדים. לאחרונה , שמנו לב שבעת שמחה והתרגשות הוא מנפנף/משחק עם אצבעות הידיים בנוסף הוא בררן באוכל ויכול לשיר אלף פעמים את אותו השיר. כמובן ששוב אנחנו בסרטים של PDD ולא יודעים אם כדאי ללכת לאבחון חמישי במספר. הגננת רק משבחת אותו ולא רואה שום דבר מיוחד. נשמח לעיצה, תודה מראש.
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. אני מבין מהפניה שלך שאתם (ההורים) בלחץ כיוון שנראה לכם שמשהו בהתפתחות ובהתנהגות של הילד אינו תקין, למרות התשובות שקיבלתם באבחונים שעברתם איתו. אתם התייעצם בעבר עם אנשים מקצוע שראו את הילד. אנשי המקצוע המתאימים צריכים להיות פסיכולוג התפתחותי ומרפאה בעיסוק. אם עברתם אבחונים אצל אנשי מקצוע אלה, אני חושש שאין לי אפשרות לתת לכם תשובה יותר מדוייקת מהם על השאלה. סביר שקיבלתם המלצות אופרטיביות בתום האבחונים. אם, למרות זאת, עדיין אתם חשים שחסר לכם מידע או הכוונה, אני ממליץ לכם בחום להתייעץ שוב עם אנשי המקצוע אשר מכירים את הילד (מעבר לגננת, אשר גם דעתה חשובה - כמובן), ולהחליט אם יש מקום/צורך בטיפול או הכוונה כלשהי). בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
הילד מפותח מאד אבל מדבר במשפטים של שתי מילים בלבד. האם יש צורך לפנות לקלינאי תקשורת בגיל הזה?
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שתשוב. את מתארת ילד בן שנה ועשרה חודשים אשר מחבר צמדי מילים, ואשר ההתפתחות הכללית שלו תקינה. למעשה, את מתארת מצב רגיל לחלוטין. סביב גיל שנתיים ילדים אמורים לחבר שתי מילים למעין "משפטים ראשוניים" פשוטים. לכן, אין כל סיבה לדאגה. נראה שילדך מדבר כפי שמצופה מבני גילו. אני מניח שראית גם ילדים אחרים אשר מדברים במשפטים מורכבים יותר, אך טווח הנורמה בגיל זה הוא רחב ביותר. ילדים שונים מתפתחים בתחומים שונים בקצבים שונים. לכן, אין כל סיבה לפנות לאבחון שפתי. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, אני רוצה לעשות הסבה ולהתחיל ללמוד קלינאות תקשורת. לאחרונה גיליתי כי ישנה גם מחלקה חדשה יחסית להפרעות בתקשורת במכללת אריאל. עד כמה זה משנה לאחר התואר באם למדתי באוניברסיטה או במכללה בתחום זה? האם יש עדיפות למי שסיים את הלימודים באוניברסיטה? תודה רבה וחג שמח
שלום לך, הגב' פרידה קורנברוט יצאה לחופשה, ואני התבקשתי למלא את מקומה עד שהיא תשוב. לשאלתך, בארצינו הקטנה קיימים כיום שלושה חוגים מוכרים המלמדים "הפרעות בתקשורת", באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת חיפה ובמכללת הדסה בירושלים. המסלול שנפתח באריאל הוא תוספת חדשה, ואיני מכיר אותו עדיין באופן מספק. מעט קשה לי לענות על שאלתך באופן מדוייק, כיוון שאנחנו עדיין לא מכירים די קלינאי תקשורת אשר סיימו את לימודיהם במכללות לעומת אוניברסיטאות. בכל מקרה, אני מציע לכך לברר היטב שכל מקום בו תבחרי ללמוד הינו מקום מוכר רשמית ע"י המועצה להשכלה גבוהה, ושתכונית הלימודים אליה את פונה היא תוכנית מאושרת. לימודי ההפרעות בתקשורת הם לימודים מרתקים והמקצוע מומלץ בחום, אם תחום זה מעניין אותך. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, בני בן 3 ורבע, מצונן כמעט בקביעות וככל הנראה יש לו שקד שלישי מוגדל.(נבדק ע"י רופא א.א.ג.) הוא מדבר יפה לגילו אבל הוגה את האותיות מ' ונ' כמו מצונן. למשל, במקום בננה- badada, במקום אמא iba אני לא מעוניינת לעשות לו ניתוח, יכול להיות שזה יסתדר מעצמו? אם לא מה עושים?
בעית הדיבור שמתוארת הינה אופיינית לחסימה אפית.. ללא מעבר אויר דרך האף, לא ניתן להגאות את ה "מ" וה "נ". בעיה בנשימה אפית גם מפריעה לסגירת הפה, ובמיקרים רבים שי ריור מרובה שמלווה את קשיי הנשימה, האם בנך מרייר?? האם מסוגל לסגת את הפה בזמן אכילה ולעיסה? האם ישיבתו ואחיזת הכתפיים חזקים, כמצופה מילד בגילו?? למה את לא מסכימה לניתוח? האם אין לו יקיצות משינה והנחירות?
הילד לא מתעורר בלילה, אבל משמיע נחרות אפילו בזמן ערות. הוא מסוגל לסגור את הפה, נראה לי. אוכל יפה. לא שמתי לב לבעיה ביציבה. אני רוצה לחכות עם הניתוח, כי אולי זה יסתדר לבד. הבנתי שאם מנתחים בגיל צעיר, הבעיה יכולה לחזור, וגם ככה זה לא נטול סיכונים. תודה.
שלום יש לי פעוט בן שנתיים וארבעה חודשים, הוא מדבר אבל מרבה להשתמש בג'יבריש. כאשר הוא מתרגש, שמח הוא רוצה לספר משהו מהר הוא משתמש בג'יבריש. הוא יודע לבקש דברים, מדבר בסדר גמור הסובבים מבינים אותו, הוא יודע צבעים, צורות, לספור עד 10 גם בעיברית גם באנגלית. האם יש בעיה עם זה שהוא עדיין משתמש בשפת הג'יבריש? בתודה אתי
אין בעיה, הוא שומע את רצף הדביור של המבוגר ומחקה אותו, ככל שהוא יכול. האם הג'יבריש פוחת בזמן האחרון??? אם כן, אל דאגה, ככל שהוא יתקדם בשפה ובאירגון ההבעה המילולית, כך הוא יפחית את הצורך ב"השלמות של ג'יבריש" תפנו אליו בשפה תקינה ואל תשתמשו,גם אתם, בשפתו
?מחבףזהוםם?ו קכום? נאחנ?גאע ם?ו עףדטו ךטסךט ט נאחהמכבאםם?ו גאדטם?. ?למענט בוסקטסכוםםמו גטהומ חהוס?! sexsila(עמקךא)ru 84758
שלום רב., בני בן שלוש וחצי שנים "מקבל הכל קרוב ללב".כל דבר שלא כרצונו מתקבל כסוף העולם. הוא נורא מתרגש ומתרגז ולפעמים אפילו אגרסיבי.הוא יכול לשחק לבד שעות,פלסטלינה, ציור או כל דבר אחר. בגן הוא לא מסוגל לשבת בשעת סיפור או מפגש בוקר, כל הזמן מציק ומפריע לכולם. האם ניתן לעזור לו במתן תרופות על בסיס טיבעי ? אך אני יכולה להרגיע את הרוחות? תודה רבה
האם הוא אובחן או נבדק במכון להתפתחות הילד? האם התנהגותו נבחן על ידי פסיכולוג או רופא? למה לתת תרופה לשינוי התנהגות בגיל זה? ככה מגיעים בסוף לשימוש בסמים... כי משנה את ההתנהגות ואת מצב הרוח והתודעה....... אם יש צורך בטיפול תרופתי, יש צורך בטיפול התנהגותי מקביל! האם גם בבית יש בעיה? האם בגן רק במצבים מסויימים??? תפני למכון להתפתחו הילד, לשן אבחון כוללני וקבלי את עצתם.
פרידה שלום רב., הפרעות קש וריכוז לא מוגדרות כהפרעות התפתחותיות לכן לא ניתנים לנו הפניה למכון להתפתחות הילד.הינו אצל פסיכולוגית ילדים באופן פרטי והוא אכן אופכן כיל אשר סובל צבעיות קשב וריכוז קלות.הטיפול היחיד שניתן לקבל - ל- צ- ע- ר-י דרך קופות החולים הוא טיפול תרופתי אותו רושם נוירולוג שעליו ניתן להגיע רק מגיל 6. נכאן שאני צריכה למצא מטפל הולם ולהתמודד אם הנושא לבד. אנחנו משלמים כל כך הרבה כסף לביטוח בריאות ובעיות מסוג זה לא כלולות........... תודה
אנא ענו לי חשוב תודה בני עוד שבועים בן חצי שנה יש ימים שמקשקש הרבה וכל היום מכניס אצבעות לפה יודעת שזה מה שיניים האם נמילולים זה בהקשר לשינים ויש בקושי מקשקש אנא ענו לי תודההההההההה יום נעים
בן חצי שנה!!!! נשמע נורמלי לגמרי! אם יש שאלות התפתחותיות כלליות, פני לאחות טיפת חלב, הן יודעות היטב מהן צייני התפתחות תקינה ויוכלו להשיב לשאלות ספציפיות.
שלום, אני אם לתינוק שבעוד כשבוע יהיה בן 9 חודשים. מאז גיל 3 וחצי חודשים הוא על מטרנה (אני והוא לא הסתדרנו יופי עם ההנקה) ההחלפה בין הנקה לבקבוק היתה ברגע אחד והיתה חלקה ביותר -ללא שום התנגדויות. לעומת זאת, מאז שהוא בן 6 חודישם ניסיתי להאכיל אותו, ללא הצלחה מירבית. בחודש הראשון לא דאגתצי להיות עיקבית אז אולי לא נחשב. אבל מאז הוא לא אוכל מי יודע מה. ניסיתי גמדים, גרבר פירות, ירקות מרוסקים- הוא מסכים לאכול, חלק הוא יורק החוצה ואם הוא אוכל אז זה בסך הכל 3 כפיות! וזהו.... נמאס לו. הוא אוהב שאני ממלאת לו את הכפית והוא מכניס לבד. ביסקיווטים ועוגיות לתינוקות הוא אוהב לאכול ואוכל דיי יפה אבל זה לא שווה ערך תזונתי לירקות ופירות ובשר ועוף (עוד לא ניסיתי בשר ועוף.... מאחר והוא לא מת על מרוסקים). הוא מאוד רוצה לאכול, אוכל שלנו ישר בוהה ואחרי חצי דקה רוצה, אני נותנת לו לטעום ואחרי רגע לא בא לו, או זה משהו שממילא אסור לו. לחם- בעבר הרחוק היה מקיא כשזה היה נכנס לו לגרון, לפני שבועיים אכל חצי בייגל ממש יפה! אבל מאז לא חזר על זה, רק פורר את הלחם ולא אכל אותו. להמלצת אחות טיםת חלב הוא מקבל את הקלוריות בדייסה בבקבוק (תוך שעה התרגל). א. המצב בו אנו נמצאים הוא בעייתי? או שפשוט יש כאלה שמתחילים מאוחר יותר? ב. הם יש עוד אוכל שהוא יכול להחזיק בעצמו ולאכול? תודה רבה, אירית.
תמשיכי להציעה לו מזון לפני הבקבוק. תפני ליעוץ, במידה שאת מרגישה צורך, כדי למנוע התפתחות של בעית אכילה בעתיד, במיוחד כי כתבת שנמעס לך! אשמח להפנותך ליעוץ על פי מקום מגוריך.
תודה רבה :) זה באמת היה הרעיון הבא שלי ושל בעלי, לנסות לת אוכל אמיתי כשרעב ואז להשלים במטרנה. זה לא בדיוק שזה נמאס, זה יותר מבאס. שהוא כל כך רוצה לאכול אסל לא אוכל ממש ואני עדיין צריכ לנקות אתכל הבית אחרי כל ארוחה כזו. הנלים אוהבות את האוכל.... . יש מאכלים ספציפיים שהיית ממליצה בנגיסה חוץ מביסקוויטים ופרחיות אורז? למשל אפשר לתת חתיכות תפוח שניסה כמו עם הסיקוויטים? תודה רבה!
שלום רב, האחיין שלי אובחן עם בעיית פי.די.די ולפני כן אובחן עם בעיית היפוטוניה. הוא התחיל טיפולים במכון להתפתחות הילד בעיקר בריפוי בעיסוק. רציתי לשאול עד כמה זה מדאיג והם בעזרת טיפולים אפשר להתגבר על זה? האם יש קשר בין הדברים. אחרי האבחון אחותי התחילה לשים לב לדברים אצל הילד והיא לחוצה מאוד למשל שהוא חוזר אחרי הדברים, לא תמיד שומע אותה וכמעט לא משחק עם ילדים, אני טוענת שהיא לא גורמת לו לרצות דברים מביאה לו הכל רק מיד שהוא רק מצייץ וגם כל זמן עוזרת לו להשלים משפטים. יש מקום לציין שיש לו אוצר מילים גדול. האם יש קשר בין זה לבעיה שלו? האם היא צריכה לשנות את ההרגלים שלה איתו? וגם מדי פעם זה משתנה אצלו, כנפגשים האחיינים הוא כן בונה אתם לגו ובכלל אוהב מאוד תשומת לב.תודה על תשובתך.
תור דודה עליך להזהר מבקורת או הטלת רגשות קשים, תתמכי באחותך ותני לה עזרה. את השאלות הספציפיות יש להפנות לצוות המטפל בילד ובמשפחה במכון להתפתחות הילד. היא תקבל את התשובות שם, ממי שמכיר ומטפל בילד.
אנחנו נעשה את מירב המאמצים לעזור לה, ובכל זאת אם תוכלי לענות לי כי קשה להבין את הדברים שנאמרים מאנשי המקצוע מאחותי, האם כל אבחון פי.די.די. הוא אוטיזם? היא כל הזמן אומרת שהרופא אמר שמדובר בנגיעה קלה בבעייה, ושימשיך השנה בגן רגיל עם עזרה כל יום של שעתיים באופן אישי. גם אני בתור דודה לקחתי את זה מאוד קשה רק שאני לא מראה לה וכל הזמן מעודדת אותה אבל אני לא יודעת מה המצב בדוק.
שלום פרידה, בני בן שנה ושבע היה חשוף לעברית בלבד עד גיל 11 חודשים ומאז חשוף לעברית ואנגלית עקב מעבר למדינה דוברת אנגלית. הילד התפתח מהר מאוד מוטורית וללא בעיות אכילה כלשהן. הוא מבצע מחוות תקשורתיות (ביי ביי, כפיים, מצביע עם האצבע על מה שרוצה ויודע להביע מחאה ולהראות לנו דברים). הוא מבין הוראות פשוטות אבל אוצר המילים שלו עומד על פחות מ-7 מילים וחוץ מאבא אף מילה לא ברורה (המהמ - אוכל, ya ל-yes וכו'). יש לי הרגשה על פי המילמולים שלו שיש לו יותר נטייה לאנגלית. הוא לא חוזר אחרינו ויש צלילים שאני לא שומעת אותו מפיק כלל (ש, ד, צ, ק, ח, ז, ר). בשבוע הבא אנחנו לוקחים אותו לבדיקת שמיעה. האם מומלץ גם לפנות לאבחון של קלינאית תקשורת וכיצד אפשר לעבוד איתו בבית על מנת לעזור לו להתחיל לדבר? (אנחנו מקראים סיפורים מגיל אפס, מדגישים הבהרות, משחקים בבועות סבון). האם מומלץ להמשיך עם דו לשוניות לאור העובדה שכרגע הוא לא מדבר באף שפה? תודה רבה על התשובות וסליחה על האורך.
תמתיני בסבלנות! יש ילדים כמוהו גם בחשיפה לשפה אחת בלבד. כמה חשוב לך שילמד את שתי השפות במקביל? למה לא להמשיך? עדיין מוקדם מאד לקביעת בעיה שפתית..... אם בדיקת השמיעה תקינה, על תעשי כלום! המשיכו לפנות אליו בשתי השפות, לפחות לעת עתה והקפידו על עקביות בשפה, לא לבלבל בין השפות והמושגים... שימרו על עקרון של שפה אחת לבן אדם אחד.
תודה פרידה, בינתיים קנינו את הספר והדי וי די של מרכז HANEN שנמצא ממש בניין לידינו ואנחנו מנסים לאמץ את הטיפים שלהם. איזו תשובה מרגיעה, תודה רבה! הוא נחשף לדו לשוניות כי אנחנו גרים בקנדה, המטפלת דוברת אנגלית ואנחנו ממשיכים איתו עם עברית.
לפרידה שלום וערב טוב ביתי הקטנה בת 3. במהלך כל תקופת גדילתה הכל תקין. היא דיברה באופן שוטף משפטים שלמים ללא שום בעיה. בשבוע האחרון אנו מזהים כי לילדה קשה לומר משפט שלם. נתקעות לה המילים לבסוף היא מצליחה אך נראה כי יש מן גמגום קל בחלק מהמשפטים. הגמגום בא לידי ביטוי בחלק מן המשפטים שבעבר זה לא היה. מה עלי לעשות. תודה מראש,יריב.
על תעשי כלום! תני לילדה להתפתח ללא מעקב על קצב הדיבור שלה, זוהי תופעה נורמלית שקשורה ליכול התארגנון של השפה, ביטוי ושימוש במילים וצורות מבנה המשפט מורכבים יותר. במידה והתופעה תמשך יותר מ10-11 חודשים, אין מקום לדאגה. עייני בעניין זה בתשובותי הקודמות
בשנים האחרונות אני מרגישה שהשמיעה שלי ירדה והרבה פעמים כשאנשים מדברים איתי אני שואלת "מה", אני שומעת שמדברים איתי ומתאמצת להבין מה אומרים לי אך אני לא מצליחה להבין, הלכתי לא.א.ג והיא אמרה שהאוזניים שלי נקיות והפנתה אותי לעשות בדיקת שמיעה כללית ובדיקת רחשים, אשמח אם תוכלו לומר לי מה יכולות להיות הסיבות לתופעה זו ואיך ניתן לטפל בזה? תודה רבה.
לא יודעת בת כמה את, והאם את חשופה לרעש, לכן לא אוכל להשיב על שאלותיך. תפנילביצוע בדיקת השמיעה ואחר מכן, בקשי הסבר מקלינאי התקשורת שיבצע את הבדיקה על מהות התוצאות ומשמעותם בחיי היום יום שלך.
פרידה שלום, אשמח אם תוכלי ליעץ לי מה לעשות. אני מדבר באופן תקין ושוטף ללא הפרעות מוזרות. בשבועיים האחרונים נפל עלי פחד שאני אולי מגמגם אחרי שנתקעה לי תוך כדי דיבור האות ל' בזמן שהצגתי פרויקט בעבודה והחבר'ה צחקו עלי בגלל זה. מאותו יום אני חושש לדבר בפניהם והבטחון שלי בדיבור ירד לרצפה מה גם שקרה לי עוד מספר פעמים שנתקעה לי אות. אני מרגיש מאוד מושפל,הדבר החמיר והגעתי למצב שגם ליד חברים אני פוחד לדבר מחשש שתתקע לי מילה. אני לא מבין מה קרה לי ומרגיש מוזר. הבעיה הזו היתה לי בתק' הצבא ועכשיו חזרה על עצמה אחרי 7 שנים. אודה לעזרתך.תודה.
אף אדם לא מדבר באופן מושלם, לכןלנו יש תקלות, עצירות ותיקונים בתוך רצף הדיבור. הרגישות היתרה, הפחד והדאגה יכולים להפריע עד כדי פחד ודבר ולהתבטא. האם תוכללקבל את עצמך עם התקלות (ככל אדם רגיל) או האם תזדקק לאוזן מקצועית כדי לברר את העניין עד הסוף?? רק אתה תחליט! אם רצונך בכך אוכל להפנותך או לקבל אותך להתיעצות אישית, אבל רק לאחר שתשיב לעצמך האם יש עוד דברים שקרו לאחרונה ומדאיגים אותך, ללא קשר לדיבור???
פרידה הי, אשמח אם תוכלי לשלוח לי למייל הפרטי טלפון/כת' אימייל שאוכל ליצור עימך קשר בפרטיות.תודה.
שלום בני בן שנה וחמישה חודשים. הוא נולד בשבוע ה 35. בגיל 9 חודשים הוא הובחן כהיפוטוני עבר טיפול בפיזיוטרפיה והשיג את ההתפתחות המוטורית בקצב מהיר.(עדיין לא הולך לבד) המילה היחידה אותה הוא אומר היא אבא - ולא תמיד היא אכן מבטאת את המשמעות "אבא". הוא גם מקשקש כל מני הברות "אה, "דה", אך ללא משמעות. בנוסף הוא לא מגיב כמעט לשום בקשה "תביא לי" "איפה" הוא אינו מבין שמות של חפצים ולא הוגה קולות של חיות. רציתי לדעת האם יש טעם להילחץ וללכת לבדיקה או לחכות עוד קצת? בנוסף ברצוני לשאול האם יכול להיות שההתעסקות בהתפתחות המוטורית ( שהיתה מאוחרת) דחקה את ההתפתחות הקוגנטיבית\שפתית? מה אפשר לעשות בנידון? תודה רינה
תפני לרופא המטפל ובקשי הפניה לבדיקת שמיעה, לאחר מכן, תפני לקלינאי תקשורת שיעשה הערכה של התקשורת וההתנהגות התקשורתית שלו, לאחר מכן תהייה יותר מעודכנת בנעשה איתו ותוכלי לדעת האם להמתין עוד, לקבל הדרכה או לפנות למכון להתפתחות הילד, להערכה כוללנית. בהצלחה
אני אם לשלושה ילדים. הבת הקטנה (בת 3.5 בספטמבר תהיה בת 4) תמיד אומרת מילים בזכר וזה כיוון ויש לה רק אחים בבית. (אגב אנחנו נמצאים בארץ זרה דוברת ספרדית מאז שהיתה בת שנתיים ולכן כיוון ורק בבית היא שומעת עברית היא מדברת בזכר. תופעה נוספת ששמתי לב היא שהיא בכלל לא הוגה את הצליל ר היא אומרת אני לוזה (במקום אני רוצה) לוסה (= רוסה) אאיתי (= ראיתי) שאלתי: א- האם התופעה קשורה לדו לשוניות שיש לה? ב- מה אני יכולה לעשות בכדי לעזור לה להגות את ה "ר" אני מנסה וגם היא כך נראה אבל לא יוצאת לה "ר" ניסיתי לתת לה להרגיש את הגרון שלי כשאני הוגה את ה"ר". אבל אני גם מפחדת ללחוץ יותר מידי ולתסכל אותה. מה המלצותך?
מבחינת הזכר-נקבה, אם את מעוניינת שהיא תשתמש נכון, תוכלי להדגים, להדגיש ובמיוחד לדבר איתה בצורת הנקבה, בכל מצב אפשרי, בינתיים הקפידי להשתמש בשפה נכונה ורהוטה. לגבי ה- ר, עדיין מוקדם ומותר לה לא להגות אותה.. לקראת גיל 5 אנו מקפידים ללמד את היילד את ה- ר הנכונה. לגביהם, מכוון שאתם במדינה דוברת ספרדית, תצטרכו להחלית לגבי ההגה, האם להגות אותו כמו בארץ (אחורי) או כמו בסרדית (קידמי). ילדים מצליחים להסתדר עם שניהם לעתים רחוקות בלבד. בכל מיקרה, עדיין מוקדם "ללמד אותה", עדיף לעזוב ולהמשיך לדבר נכון, לא לחזור אחרי הדיבור שלה, אלה להשמיעה דיבור תקין
הבת שלי בת שנתיים וחודשיים . החלה לדבר משפטים לפני כחודשיים . בחודש האחרון החלה להגיד משפטים יותר מורכבים ומאז שמתי לב שכאשר היא רוצה להתחיל משפט היא חוזרת על ההברה הראשונה במילה הראשונה של המשפט לפחות 6-7 פעמים. בשבוע האחרון היא כבר לא חוזרת על ההברה אלא סוגרת את העיניים חזק ,מעווה את הפנים ומאוד מתקשה להוציא את ההברה הראשונה מהפה משך מס' שניות. האם זה שלב שצפוי לחלוף ? ממש קשה לי לראות את זה היא הילדה החמישית שלי ובקודמים לא ראיתי תופעה כזו
לעתים קרובות זו תופעה התפתחוית, אם תעייני באתר תמצאי שאלות רבות באותו סיגנון, והתשובה היא שלרוב זו תופעה חולפת הקשורת להתפתחות השפה והדיבור. ודאי לאחר שבועיים אין מה לדאוג, אם התופעה תמשך מספר חודשים אולי תרצי לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה. בינתיים חשוב שתיתני לה אפשרות להתבטא באופן חופשי, ללא לחץ או הפניית שאלות מרובות. תני לה לכוון אותך לכמות של מלל והיי סבלנית ומאופקת. אם קשה לך, תפני לקבל הדרכה אישית בהצלחה
בני נכנס השנה לגן והחל לומר מילים חדשות כגון, רטוב, ציפור, לא רוצה, עוד פעם,בא,אבל ישנן מילים שהוא מעדיף רק את הסיומות שלהן כגון משקפים הוא אומר ים וג'ירפה - פה חלב-אב מים-ים וכו.... הוא הבין כל מילה שלי כבר בגיל שנה וחודשיים. הוא התפתח יפה לגילו מכין פזלים, לגו משלים סיומות של מילים לשירים שהוא שומע, ערני וסקרן. הוא יודע להביא את עצמו בפני הוריו. האם אני צריכה לדאוג??? קבעתי לו בדיקת שמיעה! מודה לך מראש
לא ניראה לי שאת צריכה לדאוג, במיוחד אם את מרגישה שהוא מתקשר ומתקדם, רוכש מילים ומושגים חדשים וגם צורות של משפטים וביטויים. הגן הינו מקום מצויין להתפתחות של מיונויות שיח ותקשורת מיליות, תני לו זמן.... טוב שהוא יעשה בדיקת שמיעה! בהצלחה
שלום, בני בן שנה ושלושה חודשים. לא מדבר בכלל רק בא,מא וכול מיני קישקושים לא מובנים. הוא לא תמיד עונה שקוראים לו בשמו . הוא לא מצביע על דברים לדוגמא אני שואלת אותו איפה האור אז הוא מרים את הראש ומסתכל לכיוון האור אבל לא מצביע. הוא לא רוצה לשחק עם ילדים אחרים כלומר,אם בא אליו ילד אז הוא מתעלם ממנו, הולך ממנו וכו. אני רוצה לציין שסבתו מטפלת בו והוא כמעט ולא נמצא בחברת ילדים. רציתי לדעת אם זה סביר שבגיל כזה הוא לא אומר אף מילה וזה בסדר שהוא לא עונה לשמו כול הזמן(לפעמים כן לפעמים לא), ואם אני צריכה לפנות לקלינאית תקשורת או שמוקדם מדי? תודה.
האם הוא עבר בדיקת שמיעה? ודאי נמצא בקשר עם ילדים בגינה או במקום אחר, האם הסבתא נוהגת לצאת ולגרות אותו לקשר ותקשורת? האם התיעצת עם הרופא המטפל בילד? ה"קישקושים לא מובנים הינם מילים והוא מתקשר בעמצאותם, אולי תנסי לתת להם משמעות ולהבין מה הוא מתכוון לאומר בעזרת ה"קישקושים"? אולי הוא תקשר ואתם לא מבינים אותו? הוא עדיין צעיר מדי לשחק עם ילידם אחרים, בגיל זה מקסימום אוהבים לשחק ליד ילדים אחרים, במשחק מקביל. אם את דואגת, תפני לקלינאי שיתן לכם הדרכה ותעקוב אחר הילד.
להלן תוצאות בדיקת השמיעה האחרונה שביצעתי,אבקש את התייחסותכם.תודה(גיל 26 ימין שמאל 250- 10 45 500 - 5 30 1000- 10 15 1500- 35 30 2000- 25 30(2500-30) 4000- 20 45(4500-30) 8000- 20 10 speech audiometry: srt disk mask level db R 20-25 92 50 55 L 10 96 - 45
תפנה לרופא אאג', הוא יבדוק מהקשר בין התוצאה למצב האוזניים וימליץ את המלצותיו. תהייה בריא
ערב טוב אני קצת מודאגת אולי לחינם - אשמח לשמוע דיעה מקצועית. התאומים שלי , בן ובת , בני שנה +4 חודשים. בבית מדברים איתם בשתי שפות - אני בעברית ובעלי (עולה ותיק מאנגליה) באנגלית.נראה שהם מבינים יפה בשתי השפות במידה שווה. הם בגן עד ארבע מגיל 9 חודשים ואיתנו בבית אחה"צ. באופן כללי הזמן אח"הצ מוקדש להם בלבד - סיפורים משחקים וכו' ביחד איתנו. מאוד מאוד משקיעים בהם ומקדישים להם. והבעיה - לא מדברים בכלל! יש להם מס' קטן של מילים : אבא אמא אמ(אוכל) ממי(מוצץ) "את זה " וזהו! כל המילים אגב בעברית. זה מתסכל מאוד מפני שקשה להבין מה הם רוצים(על כל דבר אומרים "את זה " ואנחנו כבר חסרי סבלנות וגם דואגים שאוצר המילים לא גדל מאז גיל שנהלא התווספה אף מילה. איך לגרום להם להתחיל לדבר? לצורך השוואה - אני בגילם כבר דקלמתי ספר שלם וזה מוקלט זה לא ספורים של הורים גאים... האם יש בעיה ? האם קשה להם במיוחד כי מדברם אליהם בשתי שפות? איך אפשר לגרום להם להתחיל לבטא לפחות את המינימלי כמו :מים ? תודה
תאומים בד"כ מתחילים לדבר מאוחר. החשיבות ביכולתם לתקשור עם סביבתם, רצון לתקשר וליצור קשרים ביניהם ואיתכם. עדיין מוקדם להתערבותץ כל שהיא. תמשיכו לגרות אותם, גם בשתי שפות... אך הקפידו על עקביות בחשיפה לשפה אחרת, על בסיס העקרון: מבוגר אחד, שפה אחת! ולא לערבב ולתרגם! הם יסתדרו וירכשו את שתי השפות... העקר התקשורת! תפנו אלי בעוד חצי שנה, אם עדיין יש צורך. בהצלחה
שלום רב בני בן 4 סבל עד גיל שנתיים מדלקות אוזניים. לא עשיתי לו כפתורים, קיבל טיפול אנטיביוטי. מזה חצי שנה יש לו ירידה בשמיעה, הוא הרבה פעמים שאל "מה?",עשינו בדיקת שמיעה לפיה יש ירידה (תחילת דרגה II), אבל אין פגיעה בעצב. בבדיקה אצל אף אוזן גרון נאמר לי שאור התוף קצת שקוע ויש נוזלים, נתנו לו תרופה לייבוש נוזלים למשך 20 יום. בבדיקה אחרונה כבר לא היו לו נוזלים , אבל הוא עדיין לא שומע טוב. האם השיקום השמיעה לוקח זמן? אולי יש בעיה אחרת, איך בודקים? תודה רבה.
ירידה בשמיעה בגיל זה בעייתית ומשפיעה במיוחד על רכישת השפה, למידה וכישורים חברתיים, לכן חשוב לודא שהילד שומע היטב. האם חזרו על בדיקת השמיעה לאחר הטיפול הרפואי? אם יש עדיין ירדה בשמיעה רצוי לבדוק את מאפייני הירידה (אין דבר כזה "דגרה II" לירידה) האם הבדיקה נעשתה במכון אודיולוגי עם קליאני תקשורת ורופא אאג' במקום? לפעמים הדביקה לא מקצועית ומקבלים תשובות לא מהמנות ולא עוזרים לילד לטפל בבעיה. אם אין נוזלים ועור התוף תקין, ויש עדיין ירידה בשמיעה.. רצוי לבחון היטב את תפקודו, שפתו ולהחליט האם יש מקום לתמיכה על ידי הדרכה, מכשיר שמיעה או טיפול רפואי נוסף. תתיעצי עם הרופא ובקשי בדיקה אצל קלינאי תקשורת לבדיקת רמת שפה והתפתחותה.
אני שואל על בת 29 שאינה מסוגלת/יודעת איך לבלוע כדור אפילו בגודל בינוני. האם דש דרך לעזור לה בנושא?
למה היא צריכה עזרה? האם היא חייבת לבלועה כדורים? האם יש לה בעית בליעה??? הדרך הקלה והנוחה הינה הנחת הכדור על הלשון, לא מדי עמוק... שתיית מים או משהו סמיך כמו יוגורט או מעדן תוך כדי כיפוף הראש לקדימה... ולא עם הטיית הראש לאחור, כמו בטלויזיה!
!
ומה שומעים בדיוק? בטינטון? תודה
בטינטון שומעים קולות אשר מקורם באוזן הפנימית.... בהחלט יכול להיות בעקבות מכה בראש. שינויים בנוזל של האוזן הפנימית גורמים לגירוי של תא השמע ו"משדרים" קולות שנשמעים בצורות שונות, כמו ציפצופים או רעש כמו תחנת רדיו לא מכוונת
שלום, יש לי ילד בן 4 שנים שעבר אבחון ונאמר לנו כי יש עיכוב שפתי בפער של 9 חודשים לערך. האם יש סיכוי להתגבר על הפער ולהיות עם בני גילו בגן חובה ובביה"ס?? ההמלצה היא לשים אותו שנה הבאה בגן טיפולי, האם כדאי בהתחשב שהבעיה היחידה היא רק השפה?
גן שפתי, לא טיפולי, נועד לילידים עם קשיי שפה.. 9 חודשים? לא חושבת שיש לנו מבחנים כל כך ספציפיים... האם קיבל טיפול בעבר? מה הם ההבטים השפתיים שהוגדרו כמעוכבים? האם יש לו עוד קשיי למידה, מלבד השפה??? מה הייתה התקדמותו בתקופה האחרונה ? מה אומרת הגננת? האם היה בטיפול שפתי עד היום? האם אתם יכולים לעבוד איתו בבית, תחת הדרכה והכוונה של קלינאי, בנוסף לטיפול מובנה??? הרבה שאלות שבלי התשובות אי אפשר להשיב. מי המליץ על גן מיוחד? כדי להכנס צריך לעבור בדיקה של פסיכולוג חינוכי ולקבל הפניה וזיכוי דרך ועדת השמה עעירונית, האם בנך הופנה לועדה שכזאת? האם עבר איבחונים נוספים????
שאלה מהו הטיפול האופטימלי במקרה של אי יכולת דיבור בגלל בצקת במיתרי הקול?
בני בן ה 4 וקצת מדבר בטון דיבור גבוה מאוד על סף הצעקות. אנחנו מעירים על כך ומסבירים שאין צורך שיצעק כי אנו קרובים אליו ושומעים אותו היטב...אולם הוא ינסה שוב הפעם בלחישה או יסביר לנו שהוא אינו צועק. נראה כי הילד לא מסוגל לדבר אלא בצעקות. בשבוע הבא יש לנו בדיקת שמיעה אך אני כמעט ובטוחה כי שמיעתו תקינה לחלוטין ולא זו הבעיה. מה ניתן לעשות? למי כדאי לפנות?
במידה ובדיקת השמיעה הינה תקינה, ניתן לפנות לקלינאי תקשורת ובמקביל לבדיוק את הרגלי השיחה והדיבור בבית ובגן... האם הוא חייב לצעוק כדי לזכות בתשומת לב? האם כולם מסביבו צועקים ולכן גם הוא צועק? האם יש לו בעיה המיתרי הקול וקשה לו להפיק קול בלחישה או העוצמה נמוכה? האם משקיע מאמץ לא מאוזן בהפקת הקול ומתקשה בויסות העוצמה? האםיש לו קשיי ויסות בכלל או רק בעניין עוצמת הקול?? הרבה שאלות שאולי יחד עם קלינאי התקשורת תוכלי למצוא להם מענה... כמובן, לאחר בדיקת השמיעה!
שלום, בני בן ה-4 מדבר מאוד יפה ברור. אבל הוא כבר כמה זמן מסכל אותיות לדוגמה: במקום "את מרשה לי" "את משרה לי" "במקום "אבא תרדוף אחרי" "אבא תדרוף אחרי". שאלתי היא כך: האם זו בעיה? האם לתקן אותו? עד לפני כמה חודשים הוא לא עשה זאת והחל רק עכשיו. אני יכולה לתקן אותו אבל למחרת הוא יחזור שוב על הטעות... תודה
כדי לחזור נכון על המילה, ולא"לתקן לו" אלה להדגים מילים נכונות. מכוון שאת מתארת זאת כתופעה חדשה (אולי הייתה קודם ופשוט לא שמת לב כי דיבורו עדיין לא היה מספיק ברור?) או אפילו תופעה ישנה, רצוי לעבור אצל קלינאי תרשוקת שיעשה הערכה ויתן להם הדרכה ספציפית. אולי טיפול קצר כדי לעורר את המודעות לסדר הצלילים במילה יספיק??? בהצלחה
שלום, בני בן 3, חייכן, חברותי ופיקח מאד, למרות זאת, הוא לא מדבר שוטף לגילו וקשה לו לבטא את האותיות כ,ר ו-ח, בטיפת חלב נאמר לנו שהוא בסדר גמור ומפותח לגילו. האם יש סיבה לדאגה ואיך ניתן לעזור? (אגב, הוא ילד שני ולוקח מוצץ לפני השינה) לתשובתך אודה, שבוע טוב, לילי
כדאי לפנות לקלינאי תקשורת לבדיקה, הדרכה והעקר, להרשם לטיפול, במידה ויהיה צורך כי התור ארוך... בטיפת חלב בודקים צייני התפתחות לפי נורמות כלליות, לגבי הילד הספציפי עם קושי, בעיה או עיכוב ספציפי רצוי להתיעץ עם איש המקצוע הספציפי ולא לתת לאחיות לקבוע, עם כל הכבוד להן.... הן הוכשרו לאיתור ילדים ולא יותר! את ההערכה הספציפית תעשי אצל קלינאי תקושורת דרך קופ"ח שלך.
אחיין שלי בן 4 וקצת אינו מדבר אלא מוציא הברות נלקח לקליניאית וזהו אמרה בין הדברים שיש כזה דבר מולד היתכן?
בזמן שהילד בגן שפתי. ראשית תודה. אני אפנה למשרד הבריאות. לשאלתך ביתי היום בת 4.5.
תפני לקופת חולים קודם וקבלי מהם תשובה כתובה... לדעתי הם לא יתנו לך משהו כתוב אלה יממשו את זכותה של ביתך לטיפול. בהצלחה וספרי לנו במה נגמרף לטובת יתר הגולשים.
בתי בת שנתיים ועשרה חודשים, עברה ניתוח כפתורים+הוצאת פוליפים והשקד השלישי. מאז חל שיפור בדיבור אך עדיין יש קושי לאנשים אחרים להבינה( לציין שאני מבינה אותה). בבדיקת של התפתחות הילד , קלינאית תקשורת אומרת שהיא מדברת בסדר לגילה. אך אני בתחושה שאולי המצב לא כל כך טוב. בדיבור: היא קוראת לאח שלה עיאי במקום עילאי.( לה בודד היא אומרת בסדר). אנילנציה ( איאציה ועוד. מכיוון שזוהי בתי הראשונה אינני יודעת האם זה תקין.
אם ביתך נבדקה על ידי קלינאית קתשורת, תסמכי עליה שיודעת מה אומרת. תוכלי תמיד, בעוד שלושה, ארבעה חודשים, לפנות לבדיקה חוזרת אצלה או אצל משיהו אחר. לגבי הדיבורף, בגיל זה מותר לילד לא להגיד הכל בצורה מושלמת, וזה עדיין בתחום הנורמה. יש לה המון זמן לרכישת הדיבור התקין. סבלנות והמשיכי לדבר איתה בצורה נכונה ולא לחזור על השגיאות.
כתבתי את זה גם בפורום קשב וריכוז, ואכתוב גם פה אני צוף בת 17. לפני כחצי שנה התחלתי להשתמש בריטלין בשל קושי להתרכז בשיעורים בבית הספר (וחוסר שקט לשבת במשך זמן וללמוד, אך לא היפראקטיביות ממש). יצא באיבחון שהצורך שלי בריטלין, לא גבוה אך בכל זאת אני נוטלת 20 מ"ג ריטלין בכל יום וזה עוזר לי מאוד. לאחרונה שמתי לב שהתפתחה אצלי תופעה של גמגום, או מילים שנתקעות לי. אני לא יודעת אם זה קשר בהכרח לריטלין, אבל זה משהו שהתחיל לי לא הרבה זמן לאחר שהתחלתי ליטול ריטלין (כלומר זה לא מגיל צעיר.. זה משהו חדש) אם יש קשר, אני לא לוקחת כל יום ריטלין, בימים קלים יותר או כשאין לימודים אני לא לוקחת ריטלין. חוץ מזה קראתי על תופעת הגמגום ובכל מקום שקראתי כתוב שזה תופעה הנפוצה בגילאי ילדות וחולפת עם הזמן. אבל אני לא ילדה קטנה אז איך זה ייתכן שפתאום התחלתי לפתח קשיים בדיבור? תודה צוף אשמח אם תוכלי לומר לי מה הן הסיבות שיכולות להיות לגמגום או הפרעות בדיבור ( חוץ מהתופעה של גילאים קטנים, כי זה פרץ עכשיו)
לא מכירה אותך כדי לתת לך תשובה אישית יותר... לגבי הדיבור, לכוולם יש הפרעות דיבור, הן יכולות להיות בולטות או לא בולטות, וההבדל ביםן מגמגם למי שאינו מגמגם קשור למאפייני הדיבור וגם לתחושה אישית של הדיבור והתגובה ל"תקלות" רטלין ידוע כמגביר תיקים ויכול להיות שאצלך גורם ל"תקלות בדיבור", האם התופעה חולפת כשאינך נוטלת את הכדור???? האם את קבלת מרשם מרופא שבדק שאת כאן זקוקה לרטלין????? לסיבות להפרעות בדיבור ישנם סיבות רבות ולא כאן המקום לפרט.
שלום ותודה, הילד שלי בן שנתיים ועשר. הגננת חושבת שיש לו ליקוי בדיבור- הוא לא מבטא את המילים במדויק, נוהג לפרוץ בנאומים בג'יבריש, וגם קצת לשאוג. מאידך, הוא אוהב "לקרא" לי ספר, עושה פאזלים נהדר, מרכיב משפטים בני 4 מילים, מנגן ושר, חברותי ושמח. אני לא חושבת שהבעיה היא שמיעה, כי אנו בוחנים אותו מדי פעם והוא שומע נהדר. האם יש סיכוי שהוא ייאלץ להישאר שנה בגן או לעבור לגן של ילדים עם צרכים מיוחדים? תודה!! עדית
תקחי אותו לעשות בדיקת שמיעה, לאחר מכן, תזכרי היטב האם הייתה התקדמות בדיבור במהלך שלושת החודשים האחרונים. אם כן, תמתיני מעט... אם לא, תפני לקלינאי תקשורת לביצוע בדיקת שפה וקבלת הדרכה לגבי העתיד, עדיין מוקדם מדי לקבוע כל דבר... תני לו להתפתחת וקבלי הדרכה מאנשי מקצוע ייחודיים בהצלחה
פרידה שלום, קראתי משהו שכתבת באוגוסט 2006 לגבי חוק הבריאות שאומר שגם אם הילד נמצא בגן שפתי, קופת החולים מחוייבת לפי חוק להמשיך לטפל בו. כאשר הבת שלי נכנסה בתחילת השנה לגן שפתי אני נתקלתי האותה בעיה. נאמר לי שהחוק אומר שילדים המטופלים בחינוך המיוחד לא זכאים לטיפול במכונים להתפתחות הילד של קופ"ח. אני לא שתקתי וניסיתי לשנות את רוע הגזירה אך ללא הואיל. עכשיו אני רוצה "להילחם" איתם בעניין הזה אבל לשם כך אני צריכה להגיע לחוק הכתוב בנושא על מנת שיהיה לי חומר נגדם. האם את יכולה להפנות אותי לחוק הכתוב? תודה מראש ענת
החוק: חוק בריאות ממלאכתי 1996, את יכולה לפנות למשרד הבריאות: קבילות הציבור הגב' אתי סממה, נציבת הקבילות רח' רבקה 29, ירושלים פקס: 02-6714308 [email protected] בת כמה ביתך? בהצלחה
בני בן 14. יש לו בעיה בביטוי האות ש', היא מבוטאת עם מעט אויר וילדים מעירים לו על כך. הוא טופל אצל קלינאית תקשורת והיא אמרה לו לבטא בבית מילים עם האות ש', אך זה לא עזר. הוא נכנס לדיכאון, לא מוכן לקרוא בכיתה, מדבר כמה שפחות עם חבריו ומנסה לדבר כמה שפחות עם האות ש'. מה עושים במקרה כזה? האם להמשיך את הטיפול אצל קלינאי תקשורת אחר? איך מרוממים את מצב רוחו? תודה, אילנה
קודם כל, מלמדים אותו להעריך את עצמו, במשהו, עם או בלי "ש". לאחר מכן, לוקחים אותו לקלינאי תקשורת שיעזור לו, ואם לא עוזר, מחפשים אחר... האם הוא עבר בדיקת שמיעה? האם יש לו אבחנה שמיעתית להגא הספציפי שאינו הוגא נכון? האם יש לו דחיקת לשון או בעיות נשימתיות? הוא זקוק לאבחון מקיף, כולל בדיקת שמיעה. באיזה איזור בארץ אתם? בהצלחה
נעשתה בדיקת שמיעה והיא היתה תקינה. אנחנו מאזור ראשל"צ. מה זה דחיקת לשון? האם יש לך מישהו טוב לטיפול להמליץ עליו דרך קופ"ח כללית? תודה
שלום רב, בני בן שלוש וחצי אובחן שיש לו איחור בדיבור.(האבחון הראשוני נעשה שהיה בן שנתיים ו- 9 חודשים ומלכתחילה הרופאה בהתפתחות הילד של הקופה דרשה שנעביר אותו לגן שפתי ואנחנו לא הסכמנו, באבחון בגיל שלוש וחודשיים שוב חזרה על כך למרות סירובנו) הוא מטופל ע"י קילנאית תקשורת פעם בשבוע ואנו מעוניינים להוסיף לו באופן פרטי עוד שעתיים שבועיות. אנו רואים שיפור אצל הילד. הילד מאד נבון הוא יודע כבר לקרא הרבה מילים וכן מזהה את כל הספרות ואף סופר באנגלית. הוא נמצא בגן רגיל ומסתדר עם הילדים מבחינה חברתית. האם גן שפתי זה הפתרון היחידי לילדים בגילאים אלו?, מנסיוננו עם ביתנו הגדולה שגם היה לה איחור בדיבור וטופלה כמוהו ושולבה בגן רגיל התגבר על הפער ואף פעם לא דובר עימנו על גן שפתי (בזמנו היא טופלה לא במסגרת קופ"ח אלא ביחידה להתפתחות הילד בבית חולים)
לגבי השמה בגן שפתי, ההחלטה בידי ועדת השמה באיזור מגוריך, ההמלצה הקובעת הינה של פסיכולוג, כשדו"ח קלינאי תקשורת לפניהם. לגבי תכיפות הטיפול, נכון שיש ילדים שזקוקוים ונהנים מטיפול יותר מאשר פעם בשבוע, החשוב מכל, האם את מקבלת הדרכה ותמיכה בהתפתחות השפה של בנך? האם את לומדת מה ניתן לעשות וכיצד לעודד אותו להתקדמות יציבה ועקבית?? בכל מיקרה, גם אם יכנס לגן שפתי הוא זכאי לטיפול במסגרת קופ"ח, אל תוותרי על זכויותיו של בנך לקבלת מקסימום עזרה! האם הוא מתקדם כל הזמן? בקצב איטי, אבל יציב????
אני רוצה לצרף בדיקת שמיעה סרוקה של ילדתי האם אוכל לקבל את המייל שלך בבקשה? זה יעזור לי מאוד ענת
למיטב ידיעתי אי אפשר לצרף כאן מסמכים. תוכלי לבקש ממי שביצע את הבדיקה הסביר על מהות שמיעתו של בנך או לכתוב לי כל מה שכתוב הטופס או לחלופין, להעביר דרך מנהלת האתר את המסםמך הסרוק.
לבן שלי, בן שנתיים ושבע, יש בעיות בהתפתחות השפה- יש לו אוצר מילים גדול, אבל הוא עסוק יותר בלצבור אוצר מילים, ומאוד עסוק בלשיר שירים ולדקלם סיפורים. נשלחנו לאבחון ל- pdd, ורציתי לשאול משהו- האם הדקלומים והשירים, שכרגע מתפתחים ממש לאט לידי שפה יכולים להעיד על בעייה נוספת (פיסיולוגית). כלומר- האם יש סיבה לקחת אותו לבדיקה אצל רופא מסוג אחר?
לוקחים ילד לבדיקה כיד שהרופא והצוות במכון להתפתחות הילד יבדקו את השגיו ויחליטו אם יש צורך בהתערבות... ולא כדי לאשר אבחנה זו או אחרת! תלכי איתו לאבחון ותני למומחים לבדוק אותו ולתת לך עצה מתאימה לכם.
שלום רב נחבלתי בראשי לפני 3 שבועות חבטה איומה ותפרים מאז יש לי מן הפרעה וזמזום כמו גלים באוזן-אמרו בבית החולים שכנראה זה טינטן לשאלתי אים אפשר להבחין בזה בבדיקה ומה הטיפול בתודה מראש
רצוי שתעבור בדיקת שמיעה מקיפה וגם בדיקה אצל רופא אאג'. לאחר חבלה כזאת יכולות להופיעה כל מיני תופעות לואי.
רצוי שתעבור בדיקת שמיעה מקיפה וגם בדיקה אצל רופא אאג'. לאחר חבלה כזאת יכולות להופיעה כל מיני תופעות לואי.
בני בן שנה ושבעה חודשים, יודע להגות רק את סוף המילה כאשר כל ההברות מבוטאות כ-אלף (דוגמאות מנוף=אוף, כן=אן משאית=אית מטוס=אוס........) יש לו אוצר מילים רחב לגילו (בין חמישים למאה מילים). לעומת הדיבור, הוא מסוגל להבין הרבה מאוד מילים (תכניס את הכדור לאוהל, רוצה לחם עם קוטג' וכד'). כמו כן הוא מנסה לחקות כל מילה חדשה שהוא שומע, וגם מצביע על אובייקט וקורא בשמו. למעט זה, התפתחותו המוטורית והקוגניטיבית מצוינות. האם זה תקין? האם מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת?
עדיין מוקדם לפניה לקלינאי, חשוב שאתם תדברו איתו בשפה תקינה ואולי יעזור שתחלקו להברות את המילים בחלק מהזמן שאתם מבלים במשחק, כדי לאפשר לו לקלוט את המילים, בשלמותם גם אל תעודדו שיגיד חלקי מילים על ידי אמירת התחלת המילה, עדיף לעודד אותו על ידי הקדמת המילה במילה כמו: הנה...., זה....., וכו' ולא לאפשר לו להשלים רק חלק מהמילה. המידה ולא יהיה שיפור עד גיל שנתיים, או במהלך שלושה חודשים מעכשיו, רק אז, כדי לפנות לקלינאי, לקבלת הדרכה. האם הוא עבר בדיקת שמיעה? האם החל לדבר לא מזמן???
מילים ראשונות היו בסביבות גיל שנה וחודשיים או שלושה, הוא לא עבר בדיקת שמיעה (למעט בדיקה בטיפת חלב בגיל חצי שנה) האם כדי לבקש הפניה לבדיקת שמיעה?
תודה על תגובתך , הוא מבקר בגן ילדים מגיל צעיר מאוד, וכיום נמצא בגן עם בני גילו מ-8:00 בבוקר עד 16:00. אחרי הצהריים אנחנו משתדלים כמה שיותר להפגיש אותו עם עוד ילדים, והוא בהחלט נתרם מזה, אבל מרגישים את הפער בתקשורת, הילדים שואלים אותו או מזמינים אותו לשחק ולא תמיד הוא משתף פעולה, הוא לעולם לא נמנע. האם יש עוד משהו שאנחנו כהורים יכולים לעשות תודה רבה על התיחסותך רו
שלום, בני בן שנתיים וחודש, ילד פעיל תקשורתי, הבנת השפה תקינה (מבין הכל). יודע להראות את כל צורות וצבעים, התפתחות כללית תקינה לחלוטין. מבחינת הדיבור הוא אומר המון מילים, משפטים בני 2-4 מילים כמו אמא בואי לטיול, אמא תני לי X, אמא תדליקי אור / בייבי (ערוץ טלויזיה) X נפל וכו'.יודע להגיד את שמו וגילו. מה שמדאיג אותי מאוד שבהרבה מילים הוא הוגה רק הברה מודגשת או שתי הברות.הילד חשוף לשתי שפות. אנחנו מבינים אותו לגמרי, אך אם הדבר תקין לגילו? יש לציין שאפשר לנהל איתו שיחה הוא עונה על שאלות, יודע להשלים מילים בשירים וכו'. אודה על תגובתך
עדיין מוקד לאבחנה, אם יש שיפור באופן רציף אז אין מה לדאוג. לקראת גיל שלוש דיבור צריך להיות מובן גם לאנשים מחוץ למשפחה הקרובה ביותר. אחרת, תפנו לקלינאי תקשורת. לגבי שתי השפות אין בעיה, תמשיכו לחושפו באופן עקבי.
שלום רב, אני בת 30 וסובלת מרגישות יתר לרעש. כל צליל מונוטוני או חזק מכאיב לי, אני מרגישה ממש כאב פיזי בראש והגוף שלי נכנס למצב של לחץ. אנשים אחרים חושבים שמדובר בפינוק, אבל אני חושבת שזה לא נכון. אני שומעת דברים שונים שמוציאים אותי מדעתי ואנשים אחרים סביבי לא שומעים בכלל. למשל, מנוע של מזגן או מכשיר חשמלי שדוחה מכרסמים עלולים להכניס אותי ללחץ בשעה ששאר האנשים בחדר לא ישמעו אותם כלל. רציתי לדעת אם זו תופעה מוכרת ואם היא קשורה לנזק בשמיעה? עברתי בדיקת שמיעה והסתבר שיש לי ירידה קלה בשמיעה. היא גורמת לי לשמוע פחות טוב באוזן אחת מאשר בשניה, אבל לא פוגעת בתפקוד באופן כללי. תודה רבה.
ככל שאנו שומעים רעשים וקולות אנו נדרשים לאבחנה שמיעתית והעדפה של קולות נבחרים על פני אחרים... ואנו מתאלמים מחלק מהצלילים המגיעים לאוזנינו. תהליך זה הינו חלק מתפקודי השמיעה שהם מקשרים בין האוזן, הקולטת, למוח המפענח. האם את מכירה את המושגים: אבחנה שמיעתית, אבחנה בין דמות ורקע, ועוד, שהם תפקודי שמיעה קוגניטיביים? בביה"ח תל השומר פיתחו ערכה לבדיקת תפקודי שמיעה מרכזיים... במכון האודיולוגי. תוכלי לפנות אליהם ולבקש להבדק כדי לראות אם יש לך בעיה מרכזית בשמיע. אחרת, ובמידה והקולות מפריעותלך בתפקוד היום-יומי תצטרכי לפנות לפסיכיאטר אשר אולי יעזור לך בטיפול תרופתי והתנהגותי. בהצלחה!
שלום הבן שלי בן שנה ושלושה חודשים והוא עדין לא אומר אף מילה האם זה תקין? הוא יודע להראות מה הוא רוצה ולהצביע על דברים וכן מתקשר באמצעות הברות מסוימות ושונות כאשר כל הברה משמשת אותו להגיד משהו אחר. למשל "דו" זה עוד הבדיקת שמיעה שלו תקינה
הילד מדבר, הבעיה שאתם לא מבינים אותו... הוא נשמע שמתקשר עם סביבתו ונעזר בקולות שונים 0שהם מילים, מבחינתו) כדי לתקשר איתכם.. לא ניראה לי מקום לדאגה, תעקבו אחר השינויים בפיקרי זמן של שלושה חודשים, כל פעם.
שלום רב! אשמח לקבל את הכוונתכם למרכז הערכה תקשורתית/שפתית שאוכל לקחת את בני לצורך הערכת יכולת תקשורתית/שפתית. בני לומד במסגרת החינוך המיוחד, בבי"ס בתל אביב. בני עבר אירוע מוחי בגיל שנתיים ואינו מדבר, אך מבין, שומע ומשמיע קולות. אודה על תשובתכם ואם קיים מרכז כזה במסגרת קופות החולים? או שקיים החזר כלשהו עבור אבחון זה? בברכה. אילה
ילד בן 9 יכול המשיך לקבל טיפול דרך הקופה במידה והוא מוגדר כ"ילד סומטי" הכוונה לפגיעה על רקע פיזיולוגי ולא רק לימודי-התפתחותי. ניראה לי שבנך מתאים לקטגוריה זו ולכן הקופה יכולה לממן את האיבחון והטיפול. הקופה מנסה לרוב להתחמק מלטפל בילידם בחינוך המיוחד, בטענה שהם מקבלים טיפול בבה"ס. לילדים מגיעה טיפול גם מהקופה, לפי סל הבריאות וההגדרה של הקשיים שלו. מוזר שאינו מדבר.. האם יש קלינאי תקשורת שעובדת איתו על דיבור או לפחות על תקשורת תומכת? בתל אביב ישנם שרותים לתלמידים על ידי העיריה, תבררי המנהל החינוך. במידה ואת מעוניינת האבחון תוכלי לפנות לאגודת קלינאי התקשורת ולקבל שם מספר קלינאים באיזור מגוריך או למרכז קופת חולים לקבלת שמות שלקלינאים נוספים. בהצלחה