פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3715 הודעות
3228 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

שלום. ברצוני לדעת אם ישנם טקסטים סטנדרטיים בעברית שמשתמשים בהם למבחני הפרעות דיבור. אני מחפש טקסט כזה, שיהיה מאוזן מבחינת התפלגות העיצורים והתנועות שבו, ושיהיה נייטרלי מבחינה רגשית, לצורך מחקר עם דוברי עברית. במחקר דומה, שנעשה בארצות הברית השתמשו בשני טקסטים: רשימה של מלים ללא קשר בינהן: North American Adult Reading Test קטע פרוזאי: The rainbow passage אשמח לדעת אם יש טקסטים דומים בעברית. תודה, יונתן.

לקריאה נוספת והעמקה

לא ידוע לי על טקסט תואם תפנה לבתי הספר להפרעות בתקשורת או לבלשנות

הילד שלי בן שנתיים ושבעה חודשים החל לגמגם לאחרונה. הוא דיבר יפה ומגיל צעיר יחסית אך בחודשיים האחרונים החל לגמגם וזה נראה שיותר ויותר... בנוסף גם הדיבור נעשה לא ברור. האם זהו שלב התפתחותי? האם יש קשר לגמילה מחיתולים? מה לעשות? אני מתחילה להילחץ..

לקריאה נוספת והעמקה

זה שלב התפתחותי, עיין בקשה בתשובות נוספות בפורום זה

11/10/2010 | 10:17 | מאת: מרינה

שלום בתי בת 1.9 . תינוקת בריאה עם שמיעה מצויינת. אני מדברת איתה רק רוסית ובגן ( משפחתון קטן , 4 ילדים, היא הכי גדולה ) גם דיברו איתה רק רוסית. מאתמול היא הולכת לגן חדש שבו מדברים רק בעיברית. אבא מדבר איתה רק אנגלית אנחנו מאוד מקפידים לא לערבב שפות כש מדברים איתה!!! היא צופה טלוויזיה ב 3 שפות אני ובעלי מדברים בינינו עיברית. ילדה מכירה סביב 50 מילים פסיבי ברוסית ואנגלית, מבינה כש שואלים האם רוצה לאכול, לשתות, איפה אבא, בואי, תביא, איך עושה דג ( אריה ), רוקדת כש שרים לה שיר ספציפי אוהבת להקשיב לאגדות ושירים. דברים שמטרידים אותי: (1 אומרת 2 מילים בלבד ( תביא וביי , שניהם ברוסית( אבל היא מקשקשת המון בג'יבריש (2 לא ממהרת להעתיק התנהגות של אחרים, למרות שאם היא נדלקת היא יכולה לחזור על פעולה ( מאוד נדיר). 3) 50 אחוז מהזמן עסוקה בלכרסם צעצועים מעץ ופלסטיק. ואז גם קשה למשוך את תשומת ליבה. חוץ מזה תינוקת בריאה ושמחה האם אנחנו הגזמנו עם השפות? הרופא בטיפת חלב הייתה בהלם. באיזה מקרים ומאיזה גיל כדאי לפנות לקלינאית תקשורת? המון תודה מראש אמא , כמובן מודאגת

ילדים החשופים ליותר משתי שפות מתעכבים לעתים בחיבור של משפטים, ודי ברור למה! יחד עם זאת הם זוכים להיות יותר גמישים ובעלי יכולת שפתית והחלפה של שפות... במידה ונעשה באופן עקבי - הכלל - מבוגר אחד, שפה אחת. וניראה לי שאתם אכן מקפידים על כך. העקר, התקשורת והבעה של מחשבות, רגשות והכרת העולם סביבה. תהיו רגישים וערנים לקשיים מיוחדים, כעת לא ניראה לי בעייתי, אבל במידה ותהייה עצירה בהתפתחות או נסיגה, תצטרכו לשקול שוב את צעדיהם!

09/10/2010 | 19:06 | מאת: קובי

ביתי בת 3 וחצי ומאז שהתחילה לדבר היא מהגה את כל השורקות בלי בעיה בצורה מושלמת כמו בוגרת. הבעיה היא רק באות ש' שהיא מהגה ע"י הוצעת האויר תוך לחיצת הלשון לחיך והוצאת אויר כמו באות ס' אבל עם הלשון בחלק הפנימי יותר של החיך. אני מדגיש שההיגוי של ז' ו- צ' הוא ללא שום בעיה. שמעתי שליקוי כזה של דיבור, אבל גם עם ז' ו- צ' קשור למשהו במוח ואולי לא ניתן לתיקון. אבל כאמור כאן מדובר רק ב- ש'. 1. האם זהו ליקוי דיבור שניתן לתיקון? 2. אם כן, באיזה גיל כדאי לנסות לטפל בזה? 3. האם כדאי לנסות לאתגר את הילדה ו"לתקן" ולהעיר לה (בלי לחץ)? 4. האם זהו ליקוי שחולף לבד מחיכוי בגיל מבוגר יותר? אודה לכם על תשובתכם.

לקריאה נוספת והעמקה

1. ניתן לקתיקון, כשהילד בשל ומוכן 2. בגיל 5- 5.5 ואחרי גיל זה או לאחר בקיעת השיניים הקבועות 3. תדברו נכון ואל תתקנו לו, יש מספיק מטלות שפתיות ולא כדאי ללחוץ 4. לא יודעת ותידעו בעוד 20 שנה!

08/10/2010 | 12:31 | מאת: מירב

בני בן 10 חודשים הינו תאום אשר נולד כחודשיים טרם זמנו ללא ביות רפואיות בלידה וללא צורך בקבלת חמצן,שהה כחודש בפגיה ללא טיפול ושוחרר לאחר שעלה במשקל והגיע ל 3 קילו.אחיו התאום בעל רקע זהה.כיום הינו ילד מאוד פעלתן שזה מכבר התחיל לזחול,צוחק,הבעיה שמטרידה אותי היא שאינו מגיב לקריאת שמו,אינו מפנה את הראש ואינו מגיב לרעשים,יש לציין כי לא קיימת בעיית שמיעה(נבדק במכון שמיעה).הילד מאוד אוהב טלויזיה וניתן לראות כי הוא שומע ומבין.יש לציין כי התאום שלו כן מגיב לשמו ולמתרחש סביבו גם אם הטלויזיה דולקת.מה יכולה להיות הבעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

תפני בקשה את שאלתך למי שעוקב אחר התפתחותם או למכון להתפתחות הילד. ילדים במשקל נמוך ושנולדו טרם זמנם נמצאים בקבוצת סיכון וחייבים מעקב צמוד להבטיח את התפתחותם התקינה. רצוי גם לא להשוואות בין הילדים, כל אחד היניו בן אדם עם קצב התפתחות אישית

04/10/2010 | 21:16 | מאת: טל

שלום בני בן שנתיים ושבע,אומר מילים בודדות וצרופי מילים(לא רוצה),חתול=תול,עוגיה=יה,לשתות=תות.האם תקין לגילו?לאחרונה התחיל לעמוד על שלו,אם רוצה משהו,ואני מסבירה לו שאני לא מסכימה,אז הוא פשוט צורח ובוכה.ולא יעזור כלום!מה לעשות?האם לחכות עד שידע לדבר באופן שותף ואז לא לוותר לו שלא ירגיש תסכול אולי?

לקריאה נוספת והעמקה

רצוי שבשלב הזה תפני ליעוץ מקצועי. לפי התאור ניראה לי שהילד מתוסכל וזקוק ל"דחיפה קלה" בתחום השפה וההבעה. תפני לקליאני תיקרושת ובמקביל,לרופא להפניה לבדיקתשמיעה

04/10/2010 | 08:43 | מאת: אניטה

מה עושים ? הבת שלי אומרת "אמא, את כל כך צועקת" ואני בכלל לא מתכוונת לצעוק. לא מבינה למה אני מדברת בקול רם מדי ואיך ניתן לשלוט בזה.[לפני עשר שנים איבחנו אצלי הפרעת קשב וריכוז קלה] האם טיפול יכול לעזור ? אני בת 58 תודה על התשובה

רצוי שתעברי בדיקת שמיעה, הקול החזק יכול להיות סימן לירידה בשמיעה! אם את רוצה לבדוק מה קורה, לאחר הבדיקה ובמידה ולא ימצאו כלום, תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת ולבדוק האם יש משהו בטכניקת הדיבור שניתן לשנות ולהקל עליך

שלום!! עד לפני כחודש בתי דיברה משפטים מלאים בעלי אוצר מילים גדול ללא שום בעיות. שמנו לב שלאחר השבוע הראשון בגן (לא גן ראשון) היא התחילה לגמגם ולחזור על מילים. קראתי בפורומים שונים ואנחנו פועלים לפי כל ההמלצות אך נראה שלאחרונה המצב טיפה החמיר. היום הילדה אמרה לי:"אבא, אני לא מצליחה לדבר" וזה היה די קורע לב, הסברנו לה ששמנו לב ושהיא צריכה להמשיך כרגיל והכל יסתדר... הרופא המשפחתית אמרה לנו השבוע שאין מה להתרגש ולא לעשות עם זה כלום. אשמח לקבל עצה

לקריאה נוספת והעמקה

אתה פעלת נכון ובאמת אין מה להתרגש... תדמיין שיש לך רק שתי חוליצות בארון, אין בעיה גדולה לבחור איזה ללבוש... כשיש המון חולצות וכולם טובות, קשה לבחור... ההשהייה או חסור שטף בדיבור דומים למצב שהיא רוצה להגיד משהו ויש לה כל כך הרבה מילים שהיא תריכה לבחור מתוכם וגם לארגן אותם ברצף והקצב הנכון, שהיא משהה את הדיבור... תופעה נורמלית בגיל זה, היא תחליוף ותחזור ואין מה להתרגש. עכישו אתה צריך באמת להכינס לעצמך בראש את התשובה שנתתה לביתך!

05/10/2010 | 12:52 | מאת: איתי

02/10/2010 | 08:25 | מאת: לי

הבת שלי עוד חודשיים בת 4. מדברת מעולה הבעיה היא שלא מצליחה להגיד את האות 'צ' אלא מבטאת אותה כמו 'ס'. לדוגמא - ביסה במקום ביצה... איך אפשר ללמד אותה להגיד 'צ' ?

תנסי ללמד אותה להגיד ט לפני ה- ס. לדעתי היא עדיין צעירה מדי כדי ללמוד להגאות כך, אבל תנסי במשחק ובכיף. בהצלחה

30/09/2010 | 11:27 | מאת: שרי25

בני שנה וחצי ולא מדבר לאחרונה התחיל להגיד בה בה בה ולפעמיים אבא אבל מבלי להתכוונן לאביו וגם אומר גה גה ומו אם אני שואולת אותו איך עושות החיות ומעבר לזה כלום הוא מבין הכל ומלמל בגבריש כל הזמן ואם אני מדברת אליו בטון כועס (במידה ועשה בלאגן בחדרו) הוא גם עונה לי בגי'בריש כועסת עברתי בדיקת שמיעה ואין בעיה. עוד דבר קטן הוא התחיל ללכת בגיל שנה וחמש ואת הכול ההתפתחות המוטורית עשה בשלבים מאוחרים כמו ישיבה זחילה וכו' בספטמבר הוא נכנס לגן של 17 ילד (עד עכשו היה אצל מטפלת) האם אני צריכה ללכת לאבחון אצל קלינאית תקשורת ?

עדיין לא, מבידה והוא תקשורתי, אין צורך להתערב. את מציינת שהחל ללכת בגיל מאוחר וניתן להגיד שהוא הקדיש את מאמציו בהליכה ובמוטוריקה (מה שאופייני לבנים!) כעת, כשהוא הולך ונמצא בין ילדים אחרים, יש לשניח שיתחיל לדבר בשפה ברורה, כל הג'יבריש הינו מבחינתו שפה ותקשורת! תמתיני לגיל שנתיים ושלושה חודשים ותבצעי את אבחון התפתחות שפה ותיקשורת בטיפת חלב. חוץ מזה, אם את מרגישה צורך, תוכלי לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הכוונה ויעוץ, לא לטיפול!

29/09/2010 | 22:24 | מאת: ענת

שלום . הבת שלי בת 3 וחודש . מאז ומתמיד היא מחליפה את האות 'נ' ב- 'ל'. במקום עננים היא אומרת עללים וכדומה . יש לה אוצר מילים דיי גדול והיא מדברת משפטים שלמים . לפעמים יש לה קצת עיוותים בדקדוק אבל בסך הכל היא מדברת דיי יפה ובכל יום אוצר המילים שלה גדל . הבעיה היא שישנם כמה אותיות שהיא מחליפה אותן באות אחרת . היא עיקבית בהחלפה . בכל המילים שהיא מכירה תמיד ה- נ מוחלפת ב- ל . האם צריך לקחת אותה לאיבחון של קלינאית תקשורת או שעם הזמן היא תתקן את עצמה לבד . תודה

כדי להגאות נכון היא תזדקק להבשלה של תהליך "אבחנה פונולוגית" לכך היא עדיין צעירה. תוכלי להגיע איתה לקלינאי תקשורת ולקבל הכוונה לקראת גיל שלוש וחצי- ארבע, במיוחד אם הדיבור איננו רור או לא משתפר מספיק

28/09/2010 | 00:54 | מאת: אמא מודאגת

שלום רב. בני בן ארבע וארבעה חודשים.התחיל את השנה השניה בגן טיפולי שפתי עקב איחור משמעותי בדיבור.בשנה הראשונה חלה התקדמות יפה והוא התחיל לדבר , אומנם לא היגה את המילים בשלמותן אך השיפור היה ניכר, והיינו מאוד אופטימיים.בתחילת השנה הזו התחלפו הגננת שמאוד אהב וגם בת השרות. בנוסף התחיל גם צהרון חדש שכלל אינו מכיר.לפני שבועיים בערך הוא החל לגמגם והגמגום מחריף מיום ליום.האם הגמגום יכול להיות קשור לכל השינויים שהוא חווה , או שז רק צירוף מקרים?האם להמתין ולראות או כבר לתגבר בקלינאית נוספת פרטית? יש לציין שכאשר הוא מגמגם אנו לא מעירים לו ונותנים לו בסבלנות לסיים את דבריו. האם אנו נוהגים נכון? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

את נוהגת כשורה וכניראה שהחוסר שתף בדיבור קשור לכך שהוא מתחיל להרחיב את אוצר המילים ולוקח לו זמן לבחור מה להגיד. זה שלב נורמלי אצל מרבית הילדים ואין לך מה להתרגש בשלב זה. הןא ןדאי ימשיך להתקדם ולהתפחת וטוב שהוא בגן שפתי בהצלחה

27/09/2010 | 21:16 | מאת: אמא של שליו

הבן שלי בן שנה ועשרה חודשים, ילד ראשון מדבר כמה מילים, מאוד אוהב לרוץ , ילד מלא אנרגיה אוהב מאוד להיות בגן, אוהב לראות סדרות בערוצי ילדים אני לוקחת אותו הביתה מהגן בשעה 17 ומאז הוא ואני בד"כ בבית הוא מסתובב בבית, משתולל, רואה טלויזיה או משחק עם עצמו אך יש לי הרגשה שאיני תורמת לילד להתפתח ומצד שני איני יודעת איך לגרום לכך שמעתי שבגיל הזה קוראים ליד ספרים או משחקים איתו אז מה מקריאים ? במה משחקים? אודה לעזרתכם כיצד ניתן לפתח את הילד שכלית ובכלל? תודה רבה

כדאי לך לרכוש ספר ספציפי לנושא זה דרך אגודת קלינאי התקשורת, טל 08-9151106 או 03-9075373. הספר ניקרא הנן hanen והוא יתן לך המון ראיונות וכוונים, מותאם לשפה העברית בנוסף, כדאי לשוחח איתו על כל דבר שאתם עושעם ביחד, להשמיעה לו שפה תקינה ואשירה. ספרים הם טובים ביחד עם שיחה והסבר כי ספרי בילדים לדעתי כתובים בשפה שהיא קצת קשה ולא בשפה היום-יומית שאנו רגילים אליה

27/09/2010 | 17:12 | מאת: אני

שלום רב! כיצד אוכל ללמד ילד שהוגה ש שורקת מדי לשים את הלשון במנח המתאים כך שלא "תשרוק". האם ישנם טיפים שיכולים לעזור במקום להפנות אותי לקלינאית תקשורת נוספת לטיפול? בתודה

עיף ונכון לפנות לקלינאי תקשורת אשר לאחר הערכה, איבחון וקבלת פרטים (כמו גילך הילד וכו') יתן לך הדרכה מתאימה אישית לו, לא חייבים טיפול אם לא רוצים!

25/09/2010 | 20:33 | מאת: מירב

שלום רב, בני בן השנה ואחת עשרה חודש הוא תאום שנולד פג בשבוע 32 ומאז היותו תינוק בן חצי שנה הוא מאוד מאוד מרייר, אמרו שיניים אבל התבדנו לפני חודשיים עבר ניתוח להסרת שקדים ופוליפ עקב נחירות והפסקות נשימה, קיווינו שהדבר יביא לשינוי ,אך גם כאןלא נראה שיפור הוא עדיין רטוב רוב הזמן דבר שמצריך להחליף לו חולצה אפילו אחת לשעה. יש לציין שהוא ילד מפותח ונבון מדבר יפה וחסרה לו רק אות אחת -ל חוץ מזה הוא קצת רגיש לטקסטורות באוכל -בררן, ולעיתים רגיש למגע של לכלוך וחול מה עושים? האם יש דרך להפסיק את הרטיבות?

לקריאה נוספת והעמקה

בגיל זה "מותר לו" לרייר, אבל את מתארת מצב יותר חמור וכניראה שנשאר לו הרגל של נשימה דרך הפה (לכן עבר כריתת פוליפים) ויש צורך לחזק את הרגליו: רצוי שיאוכל אוכל קשה, ילעס מסטיק ובכלל שיפעיל את פיו כמה שיותר על ידי לעיסה ובליעה, וכמובן דיבור. אולי יש מקום להתייעצות לגבי טונוס (מתח) שרירי הגוף, בכללותו, לפעמי ילדים היפוטוניים (ילדים עם מתח שרירים בסיסי ירוד) מתקשים באחיזת שרירי הגב, הפה נפתח והראש נוטה קדימה, וכך הרוק "נשפח" מחוץ לפה. אבחון כזה ניתן לביצוע אצל פיזיוטרפיסת או לחלופין אצל לקינאי תקשורת לגבי פעילות הפה והנשימה האפית. ויחד עם זאת, יכול להיות שהוא עדיין בשלב של בסתגלות לאחר הניתוח ולא כדאי למהר לאבחונים נוספים. תתייעצי עם הרופא אאג' שניתח אותו או לחלופין עם רופא הילדים שלו. אם הוא במעקב של פגיה או התפתחות תוכלי להתייעץ גם עם רופא התפתחותי לגבי מתח השרירים בגוו.

30/09/2010 | 11:26 | מאת: שרי25

בני שנה וחצי ולא מדבר לאחרונה התחיל להגיד בה בה בה ולפעמיים אבא אבל מבלי להתכוונן לאביו וגם אומר גה גה ומו אם אני שואולת אותו איך עושות החיות ומעבר לזה כלום הוא מבין הכל ומלמל בגבריש כל הזמן ואם אני מדברת אליו בטון כועס (במידה ועשה בלאגן בחדרו) הוא גם עונה לי בגי'בריש כועסת עברתי בדיקת שמיעה ואין בעיה. עוד דבר קטן הוא התחיל ללכת בגיל שנה וחמש ואת הכול ההתפתחות המוטורית עשה בשלבים מאוחרים כמו ישיבה זחילה וכו' בספטמבר הוא נכנס לגן של 17 ילד (עד עכשו היה אצל מטפלת) האם אני צריכה ללכת לאבחון אצל קלינאית תקשורת ?

25/09/2010 | 12:08 | מאת: מיכל

שלום רב! בני בן שנה וחודש מפותח מוטורית - הולך לבד ומאוד עצמאי בשטח. הוא חייכן מאוד וממלמל הרבה (למרות שעדיין אין מילה ראשונה)ומצביע על דברים כאילו מבקש שנאמר לו מה זה, מבין מה שאומרים לו אם כי לגבי מרות כשנאמר לו "לא" מחייך וממשיך לעשות למרות זאת. הוא נכנס לגן גדול והשבוע הראשון היה קשה (בגן 30 ילדים ),לאחר שהיה איתי/מטפלת עם עוד ילדה לסירוגין, הגננת צינה בפני כי אינו מגיב לשמו ולא למרות למרות שבבית הוא לרוב מגיב לשמו וגם לסביבה בה אין הרבה אנשים יגיב לשמו. אגב בדיקת שמיעה תקינה. האם עלי להיות מודאגת? מה המשמעות? האם נורמאלי לגיל זה? תודה מראש מיכל

לקריאה נוספת והעמקה

לפי תאורך ואם עבר בדיקת שמיעה, לא ניראה לי שיש משהו לדאוג לו. ודאי ששהיה בגן עם 30 ילדים בגיל זה מהווה קושי ודורש הסתגלות, ועם ימי החג והשבתות אי אפשר בכלל לעלות על הדעת שה"גננת" הצליחה להכיר אותו או יודעת עליו משהו. ילד בגיל זה איננו נענה לאמירת לא מרחוק, כדי שילמד את המילה יש לעזור לו בהכוונה ממשית ליד אמירת המילה ולא לצפות שבהככונה מרחוק הוא ישמע למילה "לא". בגיל ז הילד מגלה את עצמאותו וילחם עליה, אחד הדרכים להכיר ולנתעצם היהנ בדיוק זו, המשך פעילותו מבלי "להשמע" להוראות. תוודאי שאכן שמיעתו נבדקה ואם הכל תקין, תני לגננת להכיר אותו ואל תיגררי,בשלב זה, לדאגה מיותרת

26/09/2010 | 21:14 | מאת: מיכל

23/09/2010 | 21:30 | מאת: מירב

הי בני בן שלוש ושמונה חודשים. בגיל שנה ועשרה חודשים החל "להיתקע" בדיבור בעיקר במילה הראשונה. עם הזמן חל שינוי באופן הדיבור אוצר המילים התרחב אבל הוא עדיין נתקע ונעצר ואומר הרבה אה אה אה . . .בין המילים. לפעמיםמדבר רציף ולפעמים נתקע. הייתי השבוע במכון להתפתחות הילד באבחון והמאבחנת המליצה להתחיל טיפול פעם בשבוע במכון. העניין הוא שהיא כלל לא התייחסה או הזכירה את העניין של רצף בדיבור (שלא נחשב לגמגמום בשל הגיל המוקדם) ואני קצת לא שלמה עם הקביעה שלה . . תוכלי בבקשה להפנות אותי למומחה בתחום שיוכל לומר האם באמת כדאי להתחיל ב"טיפול" ואיזה דברים אני יכולה לעשות כדי לשפר את הדיבור.מצד אחד אני לא רוצה לפספס את המועד אם באמת צריך לטפל אך מצד השני מכל הספרות שקראתי רשום במפורש שלא כדאי להפוך את זה לבעיה ולהביא את זה למודעות שלו כי אז זה יכול דווא כן להפוך למשהו חמור. אודה מאד על תשובה מפורטת במידת האפשר תודה

23/09/2010 | 21:43 | מאת: מירב

רציתי רק להוסיף עניין אחד נוסף. בני נולד בארץ אחרת ודיבר בעצם שתי שפות אנגלית בגן ועברית בבית) חזרנו לארץ כשהיה בן שנתיים וחצי בערך. סיפרתי את זה למאבחנת והיא אמרה שאין לזה שום משמעות. (זה גם מה שערער לי את האמון באבחון . . .)

19/09/2010 | 15:29 | מאת: sholumit

בני בן השנתיים וחצי מדבר מילים בודדות חלקם לא מובנות. יש לו הסטוריה של ניתוח פוליפים, בבי"ח כאשר הוא נולד הוא לא עבר בדיקת סינון שמיעה, נכון לעכשיו בדיקת השמיעה שלו תקינה אבל המילים שהוא מדבר הם בחלקם לא ברורות, הוא יודע להסביר את עצמו מצוין בשפת הגוף. יפנו אותנו לאבחון לריפוי בדיבור. שאלתי האם זה לא מוקדם מידי, או שזה הדרך וזה מה שצריך לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

זה לא נשמע מוקדם בכלל, טוב תעשו אם תפנו ותקבלו הדרכה, יעוץ וגם טיפול כי שנתיים וחצי ורק מילים בודדות מהווה איחור בהתפתחות השפה והדיבור בהצלחה

19/09/2010 | 12:40 | מאת: יונתן

שלום רב מזה כשנה הנני סובל מצרידות קלה כשאני מרים את הקול מעט מהנורמה, טופלתי אצל א.א.ג. לקחתי כדורים כ-3 חודשים מסוג omperadex 40-mg אך ללא הועיל, עשיתי בדיקה של מיתרי הקול נימצאו תקינים. בבדיקה נוספת שעשיתי גסטרוסקופיה הכל נמצא תקין. האם יש פתרון לבעי מסוג זה ??? נ.ב.אינני צועק או מרים את הכל בקביעות. אשמח לקבל חוות דעת מקצועית . תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

תוכל לפנות לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה להרמת הקול אם הכל תקין, אז פשוט אתה צריך לנשוף יותר אוויר ולא ללחוץ על הגרון בצעקה, תוכל ללמוד את הטכניקה ולהעזר בה בעת הצורך

התינוק שלנו בן 5 חודשים עוד מעט כבר בכניסתו לגיל 4 חודשים הוא החל בדיבור קולני ועבר לצעקות + הוצאת לשון בליווי צעקות אבל לא של עצבים . השאלה היחידה האם זה תקין שהילד צועק 5-7 דקות ברצף . האם צריך להרגיע אותו או לתת לו להמשיך. אותנו זה מאוד מצחיק אבל רוצים לדעת שזו לא בעיה .

התינוק לא קראה את התדריך לחינוך הורים...... תהנו ממנו ותרגעו, תנו לו להראות לכם את הדרך להורות טובה!

17/09/2010 | 12:10 | מאת: בחור נואש

אז ככה.. לפני כשלוש שנים בערך התחילה אצלי בעיה מוזרה התחלתי לבלוע מילים קושי בהגיית אותית כמו ר' צ' ועוד הרבה קשה לי להכניס אותן בתחילת משפט או באמצע משפט למשל אם אני אומר את המשפט "תזהר" לא ישמעו כמעט את הז' והיא תצא לי על גבול הס' זה ממש מתסכל אותי. אני בחור בן 20 בצבא כרגע לא רוצה לגשת אם הבעיה הזאת למרפאה, חשוב לי לציין שעברתי ניתוח אף אוזן גרון כשהייתי קטן בעקבות שקד שהפריע לנשימה ולשמיעה, כמו כן עד כיתה ג' בערך הייתי מדבר באות ס' טופלתי אצל קלינאית תקשורת והבעיה נפתרה חייב עזרה למי לפנות בעניין מה יכולה להיות הבעיה

לקריאה נוספת והעמקה

תפנה לקלינאי תקשורת, אבל כדאי בכל זאת לבדוק אצל נאורולוג למה יש בעיה שלא הייתה קודם

16/09/2010 | 17:09 | מאת: אופיר

פרידה שלום וגמר חתימה טובה. אני בן 33 עוסק בדיבור מול קהל. בשנות העשרים לחיי הרגשתי שהתחלתי לגמגם, לא גמגום חריף אבל פה ושם נתקעה לה מילה כמו שקורה לרב האנשים אני חושב והמשכתי הלאה, עם השנים התחלתי לקחת את ההיתקעויות במילים יותר ויותר קשה ויחסתי להן יותר חשיבות אך תמיד הדבר חלף מעצמו באופן ספונטני כעבור שבוע שבועיים. לאחרונה מיזה כחודש וחצי אני חש שהגמגום החריף אצלי ודווקא בהרצאות בפני קהל אני מרגיש שנתקעת לי אות אחת ל3-4 שניות ומשתחררת אני מרגיש שאני ממש פוחד לדבר וחושב פעמיים לפני כל מילה שאני צריך להגיד. המבעים ההומים של השמתתפים מלחיצים אותי והעניין מתסכל אותי עוד יותר. אני חושש לפתוח את פי בפני קהל. האם הנושא מוכר לך? יש פתרון לדבר הזה? אני חושש שמדובר בעניין של המחשבות החרדתיות מלדבר אך לא בטוח ולכן פונה אליך ליעוץ.תודה רבה.

15/09/2010 | 16:28 | מאת: חנה

שלום וברכה! רציתי לשאול אם מוכרת לך שיטת PROMPT, המיועדת לשיפור ההפקה אצל ילדים עם חולשת שרירים והפרעות בהיגוי? אשמח אם תוכלי להסביר על השיטה ואם ידוע לך, מה היא יעילותה. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

אין לי משוג מה זה?

14/09/2010 | 01:18 | מאת: מיכל

שלום רב! בני בן שנה וחודש מפותח מוטורית - הולך לבד ומאוד עצמאי בשטח. הוא חייכן מאוד וממלמל הרבה (למרות שעדיין אין מילה ראשונה)ומצביע על דברים כאילו מבקש שנאמר לו מה זה, מבין מה שאומרים לו אם כי לגבי מרות כשנאמר לו "לא" מחייך וממשיך לעשות למרות זאת. הוא נכנס לגן גדול והשבוע הראשון היה קשה (בגן 30 ילדים ),לאחר שהיה איתי/מטפלת עם עוד ילדה לסירוגין, הגננת צינה בפני כי אינו מגיב לשמו ולא למרות למרות שבבית הוא לרוב מגיב לשמו וגם לסביבה בה אין הרבה אנשים יגיב לשמו. אגב בדיקת שמיעה תקינה. האם עלי להיות מודאגת? מה המשמעות? האם נורמאלי לגיל זה? תודה מראש מיכל

19/09/2010 | 21:44 | מאת: מיכל

13/09/2010 | 21:03 | מאת: טל

בני בן 2.6 אומר חצאי מילים,עוגיה=יה,גלידה-דה.האם תקין? תודה

1. האם עבר בדיקת שמיעה? 2.האם הוא מתקשר ומתכוון למילים או חצאי מילים שכן אומר? 3. האם הוא "משתפר" בתקופה האחרונה? 4. האם אתם מדברים איתו בצורה נכונה ותקינה? אפשר לפנות לקלינאי תקשורת שיתן לכם הדרכה, שכקיר את הילד ויתן חוות דעת אישית. ההתיעצות בתוך הסל המסופק על ידי קופת חולים.

13/09/2010 | 20:26 | מאת: אבא של הבן שלי

התינוק שלנו בן חמישה חודשים מקסים מדהים וחיוני. מתפתח כפי שצריך. אני קורא המון וכמובן שמרגע לרגע מבין פחות איך אמורה להיות ההתפתחות של השפה. עד לפני כ-3 שבועות היה מדבר ואפילו צועק הרבה יחסית בעיקר בהברות פתוחות של האאא וכ'ד. לא גה לא דה , בה, לה ולא שום צליל אחר. לאחרונה הצליל העיקרי המלווה אותו הם קולות רטינה. הוא צוחק ומחייך עד מאד שמצחיקים אותו ושרים לו. הוא מקסים ומתקשר, אנחנו גם מדברים איתו כל הזמן ודואגים להשמיע לו קולות כמו גהגה ודהדה אבל הוא לא חוזר עליהם. אשמח מאד לדעת אילו קולות הוא אמור להוציא ובאיזה גיל. מה "נכון" בשלבי ההתפתחות והאם הכל בסדר עם הגוזל שלנו. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

מזל טוב להולדת התינוק, ודאי זה ילדכם הראשון! לפי התאור הילד מתפתח בצורה תקינה והגריה והדיבור אליו יבשילו, יחד איתו... בגיל זה אינם "מדברים" אלה יכולים להתחיל לעקוב אחר קולות ואנשים ולהגיב בדרך זו או אחרת, עדיין אין כוונה לקולות ולזה יש עוד כמה חודשים. ילדים תקינים מתפתחים על פי לוח הזמנים הפנימי ולא באים לעולם עם סםר הוראות ותקן מסויים. תהנו ממנו, תגרו אותו וגם זה במידה ותתנו לתהליכי התפתחות הטבעיים לעשות את שלהם.

10/09/2010 | 12:51 | מאת: אילנה ומורן

שלום רב, אנו סטודנטיות לפסיכולוגיה ואנו עורכות מחקר במסגרת עבודת הסמינר שלנו. נודה לכן מאוד באם תקדישו מזמנכן היקר כדי למלא את השאלון המצורף, שהינו מיועד לאמהות לילדים אוטיסטים. הדבר יסייע לנו מאוד להמשך המחקר, ובסיומו נשמח לשתף אתכן ולשלוח לכן קישור לסמינר . להלן קישור לשאלון: http://tfasim.org.il/tofes/ugs93 השאלון נשלח אלינו פשוט ע"י לחיצה על המקש "שליחה" שנמצא בסיומו. השאלון כמובן אנונימי ונשלח אלינו לתיבת דואר פרטית ומאובטחת. ניתן ליצור איתנו קשר במייל [email protected]. תודה למנהלת הפורום שאישרה לנו לפרסם את השאלון :) בתודה מראש,,אילנה ומורן

לקריאה נוספת והעמקה

יש בעיה בבקשה שלכן, יש כאן למיקרה הטוב "צמצום מרחב במחקר" רק גושלים באתר ישיבו!! ובנוסף, פתחתם את הדלת לכל מיני "שקרנים ומצחיקנים" ליכולים להרוס את המחקר עצמו... האם המדריך שלהם למחקר אישור פנייה זו???? לא ניראה לי!

16/09/2010 | 14:44 | מאת: אילנה ומורן

את בהחלט צודקת באשר לצמצום מרחב המחקר,א-ב-ל בגלל הבעייתיות של מציאת נבדקות והרצון לשמור על פרטיותן ובעיקר אלמוניותן והעובדה כי זהו סמינר (ולא תזה או דוקטורט)המדריכה שלנו (ווועדת האתיקה של האונ' הפתוחה) אישרו להעביר את השאלונים בפורומים אינטרנטיים, ורק בהם. לגבי "השקרנים והמתחזים" לצערי בגלל המגבלה שציינתי המחקר אכן חשוף לבעיה זו, אך עם זאת ישנן דרכים בכל זאת כן לגלות את דפוס השקרנים הממלאים את הטופס סתם, בעיקר השקרנית הפחות "מוצלחים". כמו כן, אנו מנסות לקוות כי העובדה שלוקח זמן למלא את השאלון יסנן, לפחות חלק. בנוסף, אנו מקוות מאוד כי בכל רוב העונים אינם כאלה ואכן העונים יעשו זאת מטוב ליבם לעזור במחקר! עוד נקודה, למרות שאני אכן מסכימה איתך לגבי הבעייתיות של שאלונים אנונימיים לגולשים,אולי דווקא העובדה שזהו שאלון אנונימי מאפשר לעונות (הגולשות האנונימיות) לתת את התשובות הכנות ביותר. לגבי האמונה בשאלונים באינטרנט, כמו בכל בדיקה סטטיסטית גם להעברת שאלונים יש חיסרונות (בהחלט לא מעט). עם זאת אני רוצה להדגיש שוב כי העברת השאלון דווקא באתרי אינטרנט אינה נעשית בגלל ניסיון שלנו, הסטודנטיות, להתחמק מעבודה או לקצר תהליכים, אלא להפך! (ככה אני הבנתי את הרושם שנוצר אצלך- ואם לא אז אני מתנצלת וכל החלק הזה מיותר (-: ) זו המגבלה ששם לנו המוסד האקדמי בכדי להגן על אוכלוסיית הנבדקות. שוב, אנו מאוד מאוד נודה לכל מי שתהיה מוכנה להקדיש מזמנה ולעזור לנו במילוי השאלון אילנה ומורן

09/09/2010 | 19:14 | מאת: אחת

שלום,אני בת 17 מאז ומתמיד היה לי דיבור מאנפף..עברתי שני ניתוחים לקונכיות וגם ניתוח להזזת מחיצה..זה אומנם שיפר את הנשימה מאוד אבל הדיבור המאנפף נשאר וזה מאוד מפריע לי! מה יכולה להיות הסיבה? ואיך ניתן לטפל בבעיה?

לקריאה נוספת והעמקה

הסיבה: בריחת אוויר מהאף הפתרון: טיפול בדיבור - טיפול קול לנושא של תהודה ותמיכה בקול תפני בהקדם לקלינאי תקשורת בהצלחה

04/09/2010 | 18:52 | מאת: מתעניינת

רציתי לשאול האם זה בסדר שתינוק מדלג על אחד מהשלבים בהתפתחות השפה? כלומר האם יכולות להיות השלכות לכך שתינוק שלא דיבר עד גיל 3 יתחיל פתאום בגיל זה לדבר ישר במשפטים?

בודאי שזה בסדר, במיוחד אם אתם מבינים מה הוא אומר. גיל 3 איננו תינוק, זה פעוט!

02/09/2010 | 20:20 | מאת: אורית שגיא

לתכנית מעגן ברחובות דרושה קלינאית תקשורת לעבודה בהיקף של 5 שעות שבועיות . לפרטים נא לפנות לאורית שגיא [email protected]

www.ishla.org.il

02/09/2010 | 14:22 | מאת: גלית

שלום, שמי גלית ואני מעוניינת בלימודי קלינאות תקשורת. הנושא מרתק ומעניין אותי מאוד והלימודים עוד יותר רציתי לשאול לגבי השכר.. ומהו השכר הממוצע של קלינאית תקשורת? איפה אפשר להתקדם בתחום?

השכר הממוצה כמו של מורה, במיקרה הטוב. אם את מעוניינת בכסף, בשלב ראשון, כדאי שתפני למקצוע כמו ראיית חשבון או משהו בכלכלה. ישנם הרבה שעובדות באופן פרטי ואף מפעילות מרכזי טיפול, אך עובדות בעקר בתעריפי קופת חולים ולאחר שהן משלמות את ההוצאות, מיסים וכו' לא נשאר הרבה, כמה כבר אפשר להרוויח מאמל כפיים? המצקוע מרתק ומעניין ויכולים להתקדם במחקר (באקדמיה) או בניהול שרותים וקביעת מדיניות(כמו משרד הבריאות, רווחה וחינוך וכו') אבל שוב, במשכורות ממוצאות נמוכות במשק

13/01/2017 | 20:23 | מאת: דנה

שלום, אני יודעת שהשירשור הזה הוא ישן אך אני מקווה שעדיין תוכלו לעזור לי. הגשתי לאחרונה מועמדות ללימודי קלינאות תקשורת בכמה מוסדות לימוד ויש לי מספר שאלות לגבי השכר בתחום. אני מבינה שהשכר הממוצע בתחום הוא נמוך אך ברצוני להבין מה השכר הממוצע כאשר עובדים בפרטי לאחר כל הורדת המיסים? ניסיתי לשאול מספר קלינאיות תקשורת אך קיבלתי תשובות מתחמקות וחשוב לי להבין למה לצפות כלכלית מהתואר לפני הכניסה לתחום ולכן אשמח לקבל תשובה במספרים.

22/04/2017 | 23:02 | מאת: קארין

היי לא אוכל לענות לך על השאלה אך גם אני מתעניינת בידיוק בנושא הזה. מעוניינת בתור הזה אבל קצת חוששת מהשכר כי מצד אחד הבנתי שהוא לא גבוה מצד שני הבנתי שקלינאית לוקחת המון כסף על דעת טיפול ויש לה ביום הרבה טיפולים שאנשים קבועים כמה חודשים מראש. קיבלת תשובה ממקור כלשהו? בקשר להכנסה של קלינאית...

02/09/2010 | 09:05 | מאת: טל

בתי בת 3 ו 7 חודשים לא מבטאת ק ו ג האם צריך ללכת לקלינאי תקשורת או שאפשר לחכות. היא ילדה בריאה שומעת נהדר, מתבטאת מציון. ומלאת ביטחון עצמי. הדאגה שלי שבשלב מסיום יצחקו עליה ילדים אחרים וגם אולי זה לא יעלם.... מה דעתך?

לקריאה נוספת והעמקה

ההגאים האלו נרכשים בסביבות גיל 4 - 4 וחצי אצל מרבית הילדים. אם היא עדיין לא תרכוש אותם באופן ספונטני, תפני קלינאי תקשורת אחרי גיל 4. אפילו אם תמתין מעט זמן, זה יהיה נכון. לא כדאי ללחוץ עליה בגיל צעיר מגיל הרכישה כי היא עדיין לא בשלה ולא כדאי להלחיץ אותה 0או אותכם) דברו איתה נכון, אל תחזקו את המילים הלא נכונות שהיא אומרת אלה חיזרו על המילה בצורתה הנכונה כדי לאפשר לה לשמוע את המילה הנכונה, מבלי לבקש שהיא תחזור אחריכם אלה רק להשמיעה!

29/08/2010 | 21:44 | מאת: אורית

בני בן כמעט שנתיים וחצי.דו לשוני (אנגלית ועברית)הוא מבין מצויין את שתי השפות אך מדבר רק בעברית. המילים שלו לא תמיד ברורות והוא אומר משפט אבל בלי פועל לדוגמא:אני "כי" כול (אני רוצה לאכול) הוא משתמש במילה "כי" במקום פעל. האם זה תקין? הוא מביע את עצמו מאוד טוב גם ללא המילים ואנחנו מבינים אותו מצויין השאלה היא האם הוא לא בשלב שמצריך בירור. תודה

במידה ותשימו לב שדיבורו לא משתפר, אז יש מקום להתערבות של קלינאי תקשורת. חשוב לעודד אותו לדבר ולהציעה לו מגוון של מילים ומשפחות מילים (פעלים, שמות תואר, וכו) האם שמיעתו נבדקה? כדאי תמיד להתחיל משם! בהצלחה

05/08/2011 | 04:13 | מאת: ענבל

הילדה שלי בתשנתיים ושמונה חודשים היא השנה ניכנסת למזגרת גן עירייה והיא לא מדברת היא אומרת רק אמא .בא.אההה גהההה ועוד אבל לא משפטים ולא מילה מלאה ואני דוהגת שהייתי קטנה היא אמרה כמה מילים ונעלם להההה מה עושים איתה במצב כזה אשמח לקבל תשובה למייל שלי

27/08/2010 | 17:35 | מאת: אמיר

שלום לבני בן ה-14 יש בעייה הבגיית האותיות ש ס צ... כלומר, שהוא אומר נגיד צריך יוצא לו: סריך, שסעריך וכו מה לעשות? האם יש תרגילים שאפשר לעשות בבית?

זה הזמן להפנותו לטיפול של קלינאי תקשורת... אם היה יכול לעשות זאת לבדו, מזמן כבר היה מצליח להגאות נכון. חבל על כל זמן שעובר והוא עדיין לא למד את ההיהוי הנכון.

26/08/2010 | 20:30 | מאת: עידן

הגיל הוא 18. כשאני רוצה לדבר, אני מרגיש שאני מתכנן את מה שאני רוצה לומר בפה במקום שהדיבור ייצא בתת-מודע.. כתוצאה מזה הדיבור יוצא לי לפעמים לא ברור או דיבור מהיר או מתפרץ. האם יש אפשרות לטפל בזה?

לקריאה נוספת והעמקה

אם יש לך המוון מוטיבציה ובאמת מפריעה לך, אז... כן!

26/08/2010 | 16:45 | מאת: שמרית

בתי בת שנה ועשרה חודשים. היא אינה מדברת, אך כל הזמן מקשקשת בג'יבריש (טה טה טה) עם הטעמה של שאילת שאלות או קריאות פליאה. את זה היא עושה מגיל מאד צעיר. היא מבינה הכל, מפותחת מוטורית אבל אומרת רק "אבא קחי". לעיתים אומרת עוד משהו (בובה, טטה לסבתא וכו') אך מסרבת לחזור על זה. עוד לא לקחתי לבדיקת שמיעה, למרות שממש לא נראה לי שזו הבעיה. מתי צריך להתחיל לדאוג?

בגיל שנתיים ושלושה חודשים קחי אותה לטיפות חלב לבדיקת תקשורת. תבצעי בדיקת שמיעה כדי שלא להשאיר את התחום הזה ללא בדיקה. דברי אליה במשפטים "פשוטים" ותעודדי את המילמול שלה, שהוא מבחינתה שפה מדוברת. טוב שהיא מתקשרת, זה מראה שיש לה יכולת תקינה. היא מבקרת בגן ילידם? יש עוד ילדים בסביתה? הסביבה של ילדים בגלה ומבוגרים אחרים יתרמו רבות להקדמותה, בכלמיקרה, כעת עדיין מוקדם להתערבות כל שהיא. את מתארת שימשו בשפה מילולית ותקשורת תקינה, אלו התנאים הבסיסיים להתפתחות שפה מדוברת.....

26/08/2010 | 13:38 | מאת: מיכל

שלום , יש לי תאומות בנות שנה וחצי , הן נולדו פגות בשבוע שלושים (גיל מתוקן שנה ושלושה חודשים . ) לאחת הבנות יש אוצר מילים של כ 8 מילים שנאמרות כמו שצריך ועוד כמה מילים כמו מה - שהכוונה למים , האו שהכוונה לכלב וכו' . הבת השנייה מבינה הכל מצויין , היא מפטפטת המון אך ללא משמעות ( לפחות כזו שאפשר להבין) , היא אומרת אבא ,אמא, האו האו ,פו שזה אומר פופיק ,מה שזה מים וזהו , כן ולא היא מסמנת עם הראש . כשהייתה בפגייה היתה לה בעיה באוזן שמאל עם השמיעה בגלל הפגות חזרנו על הבדיקה אחרי חצי שנה ( בדיקת BERA)והכל יצא תקין . האם המצב תקין ? האם בכלל יש להתייחס לפגות בהקשר של שפה ? מה עושים ?

לקריאה נוספת והעמקה

את מתארת ילדים תקינים מבחינת התפתחןת. ודאי כבר שמת לב שיש הבדל ביניהם, בכל התחומים ואפילו אם הם תאומים, עדיין לכל אחד יש קצב ואישיות משלהם. אין לך מה לדאוג כרגע, אם הדיבור לא יהיה מובן בגיל שלוש וחצי לאנשים זרים או אם את תרגישי שהתפתחותם נעצרת במהלך תקופה של שלושה- ארבעה חודשים, רק אז, תפני לקלינאי תקשורת. בכל מיקרה, ידוע שתאומים מפתחוים תקשורת" ביניהם ולרוב מאחרים עם התקשורת המילולית עם סביבתם.

23/08/2010 | 21:58 | מאת: מורן

שלום. אנו עוברים לאנגליה ובתנו תהיה אז בת 11 חודש. אני אצטרך למצוא מסגרת עבורה. כיצד היא תתמודד עם מטפלת או גננת דוברת אנגלית? למה לצפות בתקופה הראשונה והאם יש דרך להכין אותה לכך? יש לציין כי היא נמצאת איתי בבית עד כה כך שהשינוי הוא גדול. כמו כן, אנו נגור בלונדון שם יש קהילה יהודית וישראלית גדולה כך שניתן למצוא מסגרת דוברת עברית. מצד אחד אני לא רוצה לעשות משהו שיפגע בה אך בכל זאת מדובר במדינה דוברת אנגלית. אשמח לשמוע את דעתך, בתודה מראש

ילדים מתמודדים יפה בשתי שפות, החשוב לשמור על עקרון של מבוגר אחד-שפה אחת, ולהיות עקביים.. לא לבלבל בין השפות ולא להחליף. יש מצבים שבחוץ מדברים שפה אחת ובבית שפה אחרת ובד"כ זו לא בעיה לילדים שמפתחוים שפה. ידוע לי שיש לונדון גני ילדים לדוברי עברית, תלוי מה היכולת הכספית ולכמה זמן אתם נוסעים, בכל מיקרה, תשמרו על עקביות של השפה ותתנו לה את המושגים בשתי השפות... שפה של הגן באנגלית "מתורגמת" בבית לעברית כדי לאפשר לה הכפלה של הידע הלשוני לשתי מילים, כל פעם. לפעמים ילדים דו-שפתיים מתעכבים המעבר משלב החד מילי לצרופי מילים, אבל מדביקים יפה את הפער, בהמשך. המחיר שווה מאד!

סיימתי תואר שני קלינאית תקשורת ומחפשת עבודה באיזור המרכז (יודעת אנגלית טוב מאוד)

האם יש לך תעודה ממשרד הבריאות? האם את חברה באגודת קלינאי התקשורת? ביזה איזור בארץ את?

06/09/2010 | 19:34 | מאת: שיר

שלום אשמח שתצרי איתי קשר במייל במידה ואת עדיין מחפשת עבודה, אני גננת שמחפשת קלינאית תקשורת לגן ילדים עם בעיות שפה. אשמח לשמוע ממך שירה

06/09/2010 | 19:34 | מאת: שיר

שלום אשמח שתצרי איתי קשר במייל במידה ואת עדיין מחפשת עבודה, אני גננת שמחפשת קלינאית תקשורת לגן ילדים עם בעיות שפה. אשמח לשמוע ממך שירה

23/08/2010 | 07:46 | מאת: שלי

שלום רב בני בן שנתיים שואל שאלות ומשפטים בני שלוש -ארבע מילים . הבעיה זה שלא כל המילים ברורות מחסיר אותיות לדוגמא המילה בלון אומר יאלון או המילה שומעים אומר מומעים אני מבינה אותו ברוב המיקרים השאלה אם צריך בדיקת שמיעה או לפנות לקלינאית תקשורת בגיל הזה תודה רבה .

לא, עדיין מוקדם לפנייה לגורם מקצועי. אפשר לעשות בדיקת שמיעה, כדי לצאת לידי חובה, אפילו רצוי. אם את לא מרגישה שיפור במהלך התקופה הזאת, ועד חנוכה, אז כדאי לשקול פנייה לקלינאי תקשורת. בינתיים תדברו איתו ברור, בלי לחזור על ההחלפות או עוותים שהוא עושה. בהצלחה

22/08/2010 | 17:03 | מאת: אני

אני בת 25 ומגמגמת, לפעמים באופן כבד, ברוב הפעמים באופן קל, זה משתנה בתקופות, מה עושים כדי למגר את התופעה באופן מוחלט??

24/08/2010 | 11:03 | מאת: יעקב

שלום לך. למיטב ידיעתי ונסיוני, עוד לא נמצאו הדרכים למגר את התופעה באופן מוחלט. אך אפשר להקל, לרכוש כלים להתמודדות, לעבור תהליכים של קבלה עצמית, ועוד. את מוזמנת להיכנס לפורום גמגום בתפוז, ולהכיר אנשים אחרים שמתמודדים עם אותן הבעייות.

21/08/2010 | 09:12 | מאת: אני

שלום, אני רוצה לשנות את טון הדיבור שלי לטון יותר נעים ורגוע. לעיתים קרובות אני נשמעת תוקפנית ובקורתית כשזאת לא הכוונה. האם יש סוג התמחות מסויים לקלינאית תקשורת שיכולה לעזור לי? האם גם מורה לפיתוח קול יכול לעזור לי? תודה

לפני כשנה קיבלתי מכתב דומב לשלך, האיש היה בטיפול ולאחר מכן היה מאד מרוצה מהתוצאות. תנסי גם את לפנות לטיפול של קליאני תקשורת בהצלחה

20/08/2010 | 18:15 | מאת: דנה

שלום בתי בת 3 וחצי והחלה לגמגם לפני כחודשיים, היא דיברה רגיל ותקין לחלוטין, אציין כי כשהחל הגמגום הייתי לקראת סוף ההריון השלישי שלי, בימים אלו אפילו נראה לי כי הגמגום מחריף, התייעצתי עם הגננת והיא יעצה להתעלם ושזה יעבור, אבל זה כבר חודשיים וזה נדמע מיום ליום רק גרוע יותר. אשמח לעצה מה עליי לעשות.

לקריאה נוספת והעמקה

תעייני בתשובותי לנושא זה, בפרורום הזה. זו אחת השאלות השכיחות ביותר כי התופעה הינה התפתחותית ומתאימה לגיל, במיוחד לילדים היותר מילוליים... אבל, ההורים נלחצים ולעתים לא ממש יודעים כיתצד להגיב. על כן, הגננת צדקה והעובדה שאת בסוף ההריון היא מיקרית, את גם יותר רגישה לכל שינוי ו"מחפשת" סיבה לחוסר שטף בדיבור, אובכן, אין סיבה ואל תחפשי קשר בין מה שקורה בחיי ביתך ודיבורה, במיקרה את שמתלב וכעת, לפני לידה, מחפשים בזכוכית מגדלת שינוי בהתנהגות אצל הילדה. תני לה לחזור לגן ולגדול ואל תיכנסי לחיפוש בעיה כשמדובר על תופעה התפתחותית מתאימה לגיל. מזל טוב ללידה הקרבה

20/08/2010 | 17:19 | מאת: אסנת

בתי בת ה-6 מתקשה להביע את עצמה במיוחד בקבוצה גדולה, מתבלבלות לה המילים במשפט. מה עושים?

כדאי שתפני לקלינאי תקשורת לבדיקת כישורי שפה. האם היא תכנס לכתה א' השנה? האם הגננת לסבה את תשומת ליבך לעניין? בהצלחה

18/08/2010 | 01:43 | מאת: סירין

שלום, בני בן 4 וחצי,בשבוע האחרון שמתי לב כי הגימגום אצלו מחריף וזה מתבטא בקושי בשליפת מילים וגם לפעמים הוא פותח פה גדול על מנת להוציא מילה, פתיחת הפה נמשכת מס' שניות, קשה לו להתחיל משפט, בתחילת המשפט הוא מגמגם אך משלים אותו במילים ברורות. ובנוסף,יש לו קושי בהגיית האות ר' מאז ומתמיד הוגה אותה כ-ל' ואני מנסה ללמד אותו להגות את האות נכון אבל זה לא מצליח. אציין גם כי בקשר לגמגום אני מרגישה שיש תקופות שהגמגום אצלו נעלם ותקופות בהן הגמגום מחריף. הילד מאוד חכם וערני והגננת תמיד ציינה שהוא נחשב למנהיג בכיתה. הוא הבכור ואחריו יש אחים תאומים בני 3 אשמח אם תייעצי לי מה לעשות כי אוטוטו גנים ואני לא רוצה שהילדים יחקו אותו והדבר יחמיר.

לקריאה נוספת והעמקה

1. תעייני בתשובותי הקודמות בעניין זה, תווכחי שהתופעה הינה חלק מהתפתחות הנורמלית, במיוחד כשאת בעצמך מתארת שיש תקופות ושינוייםפ, בנוסף לזה, בנך מנהיג ולא יסבול בכל מיקרה, תניחי שמרבית הילדים בגילו מציגים גם הם תקופות של חוסר שטף, אל תעמידי אותו במבחן ואל תדרש ממנו מטלות מילוליות אלה תני לן להוביל, בלי לחץ. לגבי ה "ר", תפני לקלינאי תקשורת לקבלת טיפול, לקראת גיל חמש.. רצוי כבד לפנות כדי שלאחר המתנה של מספר חודשים, כשיגיעה תורו, יהיה בגיל המתאים (5) להקניית ה"ר". בהצלחה

16/08/2010 | 15:55 | מאת: יוליה

דודה שלי חולה פרקינסון כבר כמה שניםץ אחת מתופעות שהופעיו הזמן האחרון זה בעית הדיבור. הקול שלה נהיה מאוד שקט, עד שכדי לשמוע אותה אנחנו חייבים להתקרב אליה למרחק של 10 סנטים האם יש מכשיר כלשהו (סוג של מיקרופון) שיאפשר לה לתקשר עם הסביבה?

לקריאה נוספת והעמקה

כן, יש מיקרופון נייד, אישי וקך מאד במשקל ובהפעלה! תפנו לחברה מהלב, המכישר ניקרא "מדונה" והיתרון של החברה הזאת היא שהם יבנו לה מערכת על פי מימדי הקול והעוצמה שלה, ספציפית. לגבי הקול יש טיפול על ידי שיטה LSTV מיוחדת לחולי פרקינסון. האם הדודה מטופלת במרפאה להפרעות תנועה? יש כזאת מרפאה במרבית בתי החולים והאיכילוב יש מרפאה עם קלינאית קתשורת מומחית בשיטה LSTV. בהצלחה!

15/08/2010 | 21:10 | מאת: שלי

בתי מדברת מגיל שנתיים בערך ועדיין לא הוגה היטב את האותיות הנל. במקום ח? הוגה ש?, ובמקום ר? הוגה ל?. לגבי האות ש? היא מסוגלת להגות אבל לפעמים מחליפה בס?. האם יש לפנות לאבחון או להמתין?

להמתין, להתמין, להמתין! יש לה מטלות נוספות בגיל זה, בעקר בתחום אוצר המילים ומבני המשפט..... במידה ויש פגיעה ממשית במובנות דיבור רצוי להפנותה לאבחון החל מגיל שלוש וחצי. בכל מיקרה, כדאי שהיא תעבור בדיקת שמיעה, כבר עכשיו.

14/08/2010 | 22:43 | מאת: אמא מודאגת

ילד בן 4 שסובל באיחור חמור בדיבור.הוא נמצא במערכת חינוכית(מעון)מגיל שלושה חודשים.בבית אנו מדברים שני שפות ואולי זו הבעיה.אנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת בעיר מגורינו דרך קופת חולים,קיבלנו 9 טיפולים וישנו שיפור ממש קליל.הילד אובחן דרך אותה רופת חולים וכל מה שנאמר לנו הוא שיש לו רק איחור בדיבור וזהו.שאלתי היא האם כדאי לפנות ליעוץ ואולי אפילו טיפול פרטי?האם ישנו הבדל בין הטיפול והאיבחון הפרטי לטיפול ואיבחון של עובדי קופת חולים?אודה מאוד לכל המוכן לענות לעזור בעצה מקרב לב!

לקריאה נוספת והעמקה

לדבריך הילד בטיפול, הוא כמובן זכאי ל- 27 טיפולים מדי שנה, כשסופרים את השנה לפי יום ההולדת שלו ולא שנת לימודים בגן או במעון! האם הו נבדק במכוןלהתפתחות הילד? אולי רצוי פסיכולוג חינוכי שיבדוק את השגיו בכל התחומים וימליץ, אם צריך, על גן שפתי ולא רק קלינאי בקהילה?? אם הוא התחיל להתקדם כדאי להתייעץ עם הקלינאי שעובדת איתו והיא תוכל לענות הכי טוב לגבי טיפול יותר אינטנסיבי, אולי פעמיים-שלוש בשבוע ולא רק פעם? המלצתי, תרכשו את הספר של הנן HANEN דרך אגודת קלינאי התקשורת, יש שם המון המלצות לקידום השפה של ילד עם איחור התפתחותי ותקבלו גם הדרכה להמשך העבודה בבית ולא רק בטיפול של השל הקלינאית. בהצלחה!

17/08/2010 | 12:14 | מאת: אמא מודאגת

שלום לך פרידה אני מאוד מודה לך על התשובה.הילד שלי לא נבדק במכון להתפתחות הילד כי נאמר לנו משם כאשר הגשנו ניירת "שאין צורך בבדיקה שם מפני שחוץ מאיחור בדיבור הילד מתפתח כמו שצריך לגילו" תודה לאל.אני כמובן ארכוש את הספר אשר המלצת לי עליו והמשיך במאבק.בתודה ענקית אמא מודאגת!

13/08/2010 | 15:46 | מאת: יולי

ד"ר קורנברוט שלום, האם חשיפה לשפה שלישית בגיל הרך, מבלבלת את התינוק ויכולה לפגוע לשפת האם שלו או בשפה השניה? יש לציין כי הכוונה היא לא ללמד את הילד שפה שלישית (מבחינת קרוא וכתוב ודקדוק, אלא פשוט לחשוף אותו לשפה נוספת מבחינת דיבור) אודה לתשובתך, יולי

לילד ללא קושי, אין בעיה. רצוי לשמור על עקרון של מבוגר אחד- שפה אחת ולא לבלבל אותו אלה להיות עקביים בפניה ובהעשרה השפתית. חשוב להבין שהילד ירכוש שתי מערכות של מילים (או שלוש) לאותו מושג! העקר: תקשורת!!! בהצלחה

13/08/2010 | 09:23 | מאת: ר.י

האם יש עדיין תקווה שילד בן 4.5 ידבר הוא אומר רק מה..מה.ו בה..בה..מאובחן PDD

הוא ודאי בטיפול של אנשים מקצוע שיצתנו לך תשובה ספציפית ולא כללית, כפי שאני יכולה לעשות על פני הפורום הזה!