שאלה בנוגע לאיש צוות רפואי - פאראמדיק

דיון מתוך פורום  טראומה והלם-קרב

26/12/2010 | 16:16 | מאת: אורן

שלום רב, בעברי עבדתי במד"א בתפקיד פאראמדיק. לפני מס' שנים הגעתי לטפל בזירת פיגוע. כחלק מהתפקיד נתבקשתי לעבור בין ההרוגים ובצע קביעת מוות. אחסוך ממך את המראות המזוויעים שריאתי. בזמן האירוע שעברתי בין הגופות לא חשתי בכל תגובה רגשית, לא עצב, לא זעזוע, לא גועל וכו'. הייתי מאד ממוקד בעבודה והמראות כלל לא חילחלו לתודעתי. רק לאחר זמן מה החלתי לעכל את שריאתי. רציתי לשאול כיצד נקראת תופעה זו, בה אדם הנמצא במקום נורא כגון זירת פיגוע, בין גופות וחלקי גופות, והוא לא חש בשום תגובה רגשית.

לקריאה נוספת והעמקה
31/12/2010 | 05:15 | מאת: צVק@

חלק מערך בויקיפדיה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%A6%D7%99%D7%94 דיסוציאציה (בעברית: היפרדות או ניתוק) היא הפרעה באינטגרציה התקינה של התפקוד הפסיכולוגי והתודעה של האדם. ההפרעה באינטגרציה היא בלתי צפויה, ולרוב בלתי ניתנת להסבר על ידי הלוקה בה. בתהליך הדיסוציאציה נוצר נתק או הפרדה בין חוויות או התנהגויות מסוימות של האדם לבין שאר החלקים המודעים של הנפש (זכרונות, מחשבות, רגשות, פעולות, תחושת הזהות העצמית). דיסוציאציה מתקיימת לעתים קרובות כתסמין (סימפטום) בהפרעות נפשיות דוגמת הפרעת זהות דיסוציאטיבית, הפרעת דה-פרסונליזציה. הפרעות נוספות בהן הניתוק עשוי להתרחש, הן אמנזיה דיסוציאטיבית, פוגה, מצבי דה-ריאליזציה, דז'ה וו, והפרעה קונברסיבית, שלעתים הן תגובתית ותוארו בעבר כחלק מהיסטריה. מצבים דיסוציאטיביים הם אופייניים מאוד להפרעת דחק פוסט טראומטית או לתגובה החריפה לדחק, המוכרת כ"הלם" (כולל תגובות "הלם קרב").

שלום אורן, מה שאתה מתאר, למרות שחסכת מאתנו את המראות המזוויעים (כולנו בפורום הזה התנסינו בכך) הוא אירוע טראומטי. כל אחד מגיב לטראומה באופן שונה. יש מי שמתמוטט במצבים כאלו, ומקבל טיפול, ואחרים משביתים לזמן מה את התגובה הרגשית וממשיכים בעבודה הבלתי-נסבלת. השבתת התגובה הרגשית היא מנגנון הגנה המאפשר לך להמשיך ולתפקד במצבים קשים. זהו מנגנון הכרחי לכל מי שעוסק בתחומים הקרובים למוות כגון רופאים מנתחים, צוותי הצלה או קברנים. גם העיבוד המאוחר יותר של החוויה הטראומטית הוא טבעי וצפוי. כעת, כשאתה מודע לכך, כדאי מאוד שתפנה לקבלת תמיכה רגשית, כדי להימנע מהסימפטומים הפוסט-טראומטיים שיכולים להופיע גם שנים רבות לאחר האירוע. אחד הסימפטומים הוא הדיסוציאציה, כפי שציטט צביקה (שייחס אותה בטעות לתגובה הטבעית שלך בזמן האירוע עצמו), שעשויה לפגוע בתפקוד שלך בעתיד. בהצלחה, ד"ר דרור גרין

30/08/2011 | 06:28 | מאת: יאיר

האם דיסוציאציה יכולה להופיע בשילוב עם סימפטומים פוסט-טראומטים אחרים, כמו שכחה (הדחקה), או חוויה חוזרת ונשנית של האירוע, סיוטים, פחדים כאלה ואחרים?

מנהל פורום טראומה והלם-קרב