שינוי תרופות ללחץ דם וכולסטרול

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

16/10/2019 | 10:34 | מאת: מנשה רז

שלום ד"ר, סבתא בת 87 לוקחת כדור לכולסטרול ממשפחת הסטטינים (סימבסטטין) רבות בשנים. א. האם לדעתכם יכול להיות קשר בין הכדור שלוקחת לבין כאבים כרוניים שיש לה גם הרבה שנים, אך בשנה האחרונה התחזק? האם כדי להחליף כדור? יש שממליצים על Q10 האם מועיל השימוש (ראיתי דעות סותרות בנושא)? ב. וכן לגבי כדור ללחץ דם שלוקחת (נורמלול), גם אחרי רבות בשנים? קראתי שבבריטניה כבר מ2006 לא ממליצים על משפחת הכדורים הזאת. יש לציין, שסבתא סובלת מבצקות ברגליים האם בגלל הכדור? האם כדי להחליף את הכדור לכדור יותר מודרני. אם כן לאיזה? המון תודה

לקריאה נוספת והעמקה

כדורים ממשפחת הסטטינים יכולים לגרום לכאבי שרירים. אפשר לשקול ניסיון הפסקה של הכדורים או הפחתת מינון (תלוי המינון שמקבלת) אבל רק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל שמכיר את מחלות הרקע והסיבה לטיפול בתרופה זו. לגבי קיו-10, אפשר לנסות לקחת. זה לא מזיק. לא ברור האם יעיל. בנוגע לנורמיטן - נכון שהיום זו לא תרופה ראשונה לטיפול בלחץ דם (בעבר היתה) אבל אם היא מאוזנת חבל להפסיק את התרופה. לא נפוץ שגורמת לבצקות. תרופות קלאסיות יותר שעושות בצקות הן אמלודיפין/ נורווסק/ וזודיפ. יש להקפיד על תזונה דלת מלח שתעזור בהפחתת הבצקות ובאיזון לחצי הדם. אם מדובר בבצקות חדשות, יש להתייעץ עם הרופא המטפל האם יש צורך בבירור הסיבה או בטיפול תרופתי (כגון תרופות ממשפחת המשתנים)

17/10/2019 | 07:45 | מאת: מנשה רז

שלום ד"ר, לגבי התרופה ללחץ דם, הרופא משפחה לא ממליץ על משתנים, כי הם מרוקנים ויטמנים. גם תקופה שהבאתי לה פוסיד (כמעט חודשים) לא היה שינוי משמעותי בבצקת. כדי לבקש שינוי לתרופה מודרנית יותר? המון תודה!

אין הרבה תרופות מודרניות ממשפחת המשתנים. אבל כדאי לוודא שבוצעה הערכה לסיבת הבצקות ולראות האם אפשר לתת תרופה שאינה פוסיד שיכולה גם לעזור לאיזון לחץ הדם וגם להפחתת הבצקות. למשל תרופה כמו דיזותיאזיד (אם נתרן מאפשר) או אלדקטון (בהתאם לתפקוד הכליה ואשלגן).

21/10/2019 | 20:42 | מאת: מנשה רז

שלום ד"ר, לגבי תחליף לסטטינים מה היית ממליצה?

יש היום תרופות להורדת כולסטרול הניתנות בהזרקה. כדאי לבדוק עם הרופא המטפל האם היא עומדת בקריטריונים לקבלת התרופה

מנהלי פורום נפרולוגיה