עלייה בערכי דופק ולחץ דם

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

15/12/2018 | 08:49 | מאת: אורי

בן 48. בריא. משקל מאוזן. לפני כחצי שנה שמתי לב שיש לי דופק גבוה יחסית (לא היה בעבר), סביב 100 פעימות בדקה במנוחה. במדידות התגלה גם שיש לי גם לחץ דם גבוה - ממוצע של 94 על 140. לאחר בדיקות הולטר, כלייה, אולטרסאונד וכו' שהיו תקינים, הוחלט שאתחיל לקחת חצי כדור (25 מג) דיזותיאזיד, בכל בוקר. לאחר כחודשיים בערך אכן נרשמה ירידה בערכים לאיזור 82 על 125, והדופק ירד לאיזור ה 75 פעימות בדקה. כיום, אחרי חצי שנה שאני לוקח את התרופה, הערכים עלו והם סביב 90 על 135 והדופק בממוצע הוא 92. הנתונים לסיכום: לפני חצי שנה - דופק 100, לחץ דם 94 על 135. מתחיל לקחת חצי כדור דיזותיאזיד בעצת קרדיולוג לאחר בדיקות אקג, תפקוד כליות, אולטרסאונד וכו' שיצאו תקינות. לפני 3-4 חודשים - דופק 75, לחץ דם 82 על 125. כיום - דופק 92, לחץ דם 92 על 135. כלומר ערכי הדופק ולחץ הדם חזרו להיות גבוהים. השאלות שלי: א. האם כדאי לשקול לעלות מחצי כדור דיוזתיאזיד לכדור שלם (כלומר מ 25 מ"ג ל 50 מ"ג ביום). ב. אולי כדאי לשלב עם כדור אחר (למשל נורמלול) כדי להוריד קצת את הדופק? ג. האם יש צורך בבדיקות נוספות? מבחינת ההרגשה שלי אני מרגיש בריא יחסית.

לקריאה נוספת והעמקה

ראשית אין להסתמך על מדידה בודדת אלא לבצע מעקב של לפחות שבוע ימים – בוקר וערב. חשוב לבצע עם טכניקת מדידה נכונה. בהנחה שהנ"ל אכן בוצעו: העלאת דיזוטיאזיד מעל ל 25 מ"ג ליממה לא נחשבת כמביאה רווח מבחינת האפקט על לחץ הדם, וכרוחה ביותר תופעות לוואי. יש כדור בשם PAMID שהוא גם כן שייך לקבוצת משתני הטיאזיד , נחשב כיעיל יותר. ניתן לשקול המרה אליו. כמובן שמומלץ לבצע שינוי באורחות חיים כמו דיאטה דלת מלח, הורדה במשקל, ופעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון וכו. כל אילו יכולים לשפר את איזון לחץ הדם בלי תוספת של תרופות. חסם בטא כמו נורמלול אינם נחשבים כתרופת בחירה למטופלים ללא מחלה לבבית ידועה. אתה מעיד על עצמך כאדם בריא. מדוע בדק אותך קרדיולוג? מסכימה איתך כי דופק של 93 במנוחה לגבר צעיר יחסית הוא מהיר ולא תואם. האם נבדקו סיבות כגון אנמיה, הפרעה בתיפקודי בלוטת התריס? האם בוצעה בדיקת אקו- לב ?

15/12/2018 | 18:43 | מאת: אורי

תודה ל המענה המהיר. המדידות בוצעו כפי שצריך, ומשקפים ממוצע לאורך זמן. לקרדיולוג הופנתי על ידי רופאת המשפחה עקב הנתונים שהיו אז - דופק גבוה יחסית וכו' והוא לאחר בדיקות שיצאו תקינות - כולל אקו לב, דם ובלוטת התריס, המליץ על הדיזותיאזיד. אבל כעת הנתונים חזרו לקדמותם, וגם הדופק שוב נראה כי עובד במהירות גבוהה יחסית. אולי מפספסים משהו? מה נכון לשקול כעת?

מנהלי פורום נפרולוגיה