פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3677 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

09/04/2024 | 11:17 | מאת: yosef

אני בן 23 מגמגם מגיל קטן גמגום בינוני אני זכאי לסיוע מביטוח לאומי?

שלום לבני בן השנה ו 8 חודשים ישנם דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם מידי יום ביומו שהחלו לפני מספר חודשים ומאז זה רק החמיר. מידי פעם במשך היום הוא יורק על אנשים, עלינו (הוריו), ילדים בחוץ ובגן (נמצא איתי בגן עם אמא פעמיים בשבוע) ובנוסף, גם על אנשים בטלוויזיה. לאחרונה, בעת היריקה הוא גם מכה עצמו במצח ובראשו. כמו כן, הוא נוגח בנו לעיתים קרובות ובכל בני המשפחה בראש וברגל ומרביץ לנו בפנים (לעיתים צוחק מיזה) אציין שכל זה נעשה גם כשהוא לא מתוסכל/עייף לא עוזר התעלמויות/הערות/דיבור ברוגע/הסחות דעת. הוא ממשיך עד שנרגע. בנוסף, לעיתים בגן עם אמא, הוא חוטף משחקים לילדים אך גם משחק ואף נותן משחקים. הוא יוצר קשר עין ותקשורתי אך שום מילה שאומר אינה ברורה מלבד המילה אבא שהחל לקרוא לכל מיני חפצים אבא. לאחרונה, כשרואה קרובי משפחה שמכיר ואת הסבים והסבתות שרואה מספר פעמים בשבוע הוא נעמד כמו "פסל" למשך מספר שניות עד שמשתחרר אבל לא רץ אליהם ולא קןרא להם ישר אלא מקבל פניהם ופניי כולם על ידי כך שמראה חפצים שלו כגון: חיתול, מוצץ (שנותן אפילו לדמויות בטלוויזיה). לי הוא כלל אינו קורא אך יודע להצביע על כולנו ועל דברים שרוצה. אציין, כי יש לו נוזלים רבים באוזניים, שקד שלישי וסובל מתסמונת דום נשימה חסימתי. צריך לעבור במאי ניתוח שקד כנראה גם כפתורים. כשאומרים לו תן חפץ למישהו מאיתנו הוא נותן למישהו אחר ממי שהתבקש לתת. אשמח למענה ולדעת את הסיבות להתנהגויות הללו בתודה מראש

שלום רב, קראתי אבעיון את פניתך, לדעתי יש בעיה בהתנהגות החברתית של הילד, לא ברור מה ההתפתחות הכללית, בכל מיקרהבנוסף לטיפול בניתוח הייתי ממליצה הפניה למכון להתפתחות הילד, להערכה התפתחותית כללית ולקבלת הדרכה לגבי התנהגותו של בנך. מאחלת לו בריאות שלמה

תודה על תגובתך המהירה אציין כי בני נמצא במכון התפתחות הילד שם נאמר לנו שזה ככל הנראה התנהגותי תואם גיל וכל מה שבדקו בנוסף תואם גיל ושאין צורך להמשיך אך אני לא שקטה. אשמח להסבר על מה שכתבת האם זה אכן תואם גיל? האם זה עלול להיעלם? האם זה קשור לבעיות הנוזלים והשקד? תודה מראש

04/03/2024 | 17:52 | מאת: בנימין

האם הגיית אותיות שגויה היא גנטית או לא

לא גנטי... כל האנשים בעולם לומדים את כל השפות בסביבה הטבעי שלהם, כולל היגוי! עד גיל כמה חודשים כולנו מסוגלים ללמוד כל שפה וכל היגוי, עם התפתחות השפה והשמיעה בגיל 8-9 חודשים מתחילים לחקות את קולות הסביבה ולא את מה שיכולנו להגות בתנאים אחרים... ככה לומדים לדבר את השפה בסביבת הילוד והתינוק

28/02/2024 | 13:25 | מאת: לילי

היי אשמח לעצתך, אני ובעלי גרים באנגליה, בעלי דובר אנגלית בלבד ואני דוברת עברית שפת אם ואנגלית. נולד לנו ילד ראשון לפני חודשיים ואנחנו רוצים שהוא ידבר בשתי השפות, אם כי חשוב יותר שידע אנגלית טוב כי אנחנו גרים באנגליה. מה הדרך הנכונה לעשות זאת? עד עכשיו דיברתי איתו בשתי השפות, פעם אנגלית ופעם עברית. בעלי נמצא איתו פחות. אשמח להבין מה הדרך המומלצת למצב זה. תודה רבה!

הכלל אומר: "מבוגר אחד, שפה אחת". אם את רוצה שיהיה דו שלוני וילמד את שתי השפות במקביל, אז עליכם להקפיד על עקביות בשפה המדוברת איתו. אפשרות אחרת היא להחליט שאנגלית תהיה השפה הבסיסית, ראשונה ועברית תלמד כשפה שנייה, עם חשיפה מוגבלת והקנייה בתוך משחק או פעילות, אבל לא ביום יום. הכוונה ללמד אותו גם לבטא ולא רק להבין... בכל מקרה כעת עדיין מוקדם להחלטות. השאלה באיזה שפה את תחבקי ותאהבי אותו ובאיזה שפה תקראי לו כשיהיה מקרה חרום...

26/02/2024 | 19:14 | מאת: יעל

מדובר בילדה בת 11, הסובלת מקשיי קשב וריכוז ומטופלת תרופתית. לילדה שמיעה תקינה. קיים אצלה קושי בהגיית צ וכן שגיאות כתיב שיש בהן בלבול בין צ ל-ס

רק עבודה עם קלינאית תקשורת תשפר את האבחנה השמיעתית ואחר כך את ההיגוי. בלי עבודה על אבחנה בשמיעה לא תוכל ליים את ההיגוי התקין

יש לי ילד בן שנתיים ותשעה חודשים שיש לו נטייה לחזור על דברים שהוא אומר, נגיד הוא יכול לומר מס' פעמים "טיפסתי גבוה וכמעט נפלתי" או אמא'לה נקרע התיק יש לציין שהוא אומר בהתלהבות ולא בצורה מונוטונית כלל ותמיד זה בהקשר הנכון. אשמח לדעת האם זה מראה על בעיה האם זה מצריך טיפול?

לפי התאור לא נראה לי שיש בעיה כלשהיא. אולי רוצה לקבל תשומת לב ולכן חוזר ע לעצמו, אולי נהנה לדבר ולתקשר?

18/01/2024 | 21:08 | מאת: גלית

בזמן האחרון אני לא ברורה יותר מדיי שאני מדברת אנגלית שלא כמו שפת האם וגם נבלעות המילים וצריכה טיפ איך לשפר את זה

אז מה השאלה? נכון תירגול משפר את הדיבור, בכל מצב

02/01/2024 | 10:54 | מאת: קלינאית

אני קלינאית תקשורת ומטפלת בילד בן 7עם עיכוב התפתחותי.יש בעיות היגוי והיפוטוניה ואנפוף. ועוד. האם יש דרך רפואית לעזור למניעת אנפוף בנוסף לטיפול היגוי? האם יש טעם לפנות למרפאה לתפקודי חיך? החיך שלם

האם הילד בטיפול של מרפא בעיסוק? חשוב לגבי ההיפוטוניה, פיזיותרפיה? ספורט? האם נבדק אצל רופא אאג לגבי תפקוד החך? יכול להיות שסע תת עורי? אולי גם ירידה בשמיעה ואבחנה ירודה? לא הייתי פונה למרפאה לתפקוד החך לפני הבירור היסודי. אם זה ילד עם עיכוב התפתחותי, האם יש לו תסמונות ידוע או רק עכיבו, בגיל 7 שנים יכול להיות איחור משמעותי שיסמן את היכולת שלו ליישם את מה שאת עושה בטיפול, במיוחד לגבי דיוק ההיגוי והיפוטוניה . הוא מוכר למכון להתפתחות הילד? משהו רואה את ההתפתחות הכללית ועוקב אחר השגיו,בנוסף לך? יותר שאלות מתשובות... חומר למחשבה בהצלחה

25/12/2023 | 14:08 | מאת: יפית

שלום, בתי בת 7.5 חודשים. מבחינה מוטורית מתפתחת יפה, זוחלת על 6, נעמדת על חפצים. מוטוריקה עדינה כבר מתנסה באחיזת צבט. אוכלת מוצקים במרקמים שונים. מבחינה תקשורתית, יוצרת קשר עין, צוחקת, מזהה אנשים שהיא מכירה, מגיבה לשם שלה, אוהבת שירים ולשחק קוקו ועוד. מה שמטריד אותי זה העניין השפתי, אף פעם לא הייתה תינוקת ״דברנית״ מדי, אבל כן משמיעה קולות. בעיקר צעקות עם טון שונה (יש צעקה של שמחה, של התלהבות וכו) ואת ההברה ״אה״. היא משתמשת ב״אה״ כמעט להכל אבל גם לזה יש טונים שונים. היא למשל קוראת לנו או לכלב או שהיא רוצה שנשחק איתה או שהיא סתם אומרת ״אה״ להנהתה. לפעמים בעיקר כשהיא רוצה שארים אותה או כשעייפה היא אומרת ״מה״ ו״נה״. ולעתים נדירות יוצא לה ״בה״. שמתי לב שכשיש לה משהו בפה למשל נשכן, היא יותר מפיקה הברות. דבר אחרון, אני ממש מנסה לגרום לה לחקות אותי אבל נראה שהיא לא מנסה בכלל, זה רק מצחיק אותה. פניתי לרופאת ילדים שהתרשמה שההתפתחות שלה תקינה בעיקר בתחום התקשורת ואמרה לי שלדעתה המלמול עוד יגיע אבל אני דואגת. קבעתי תור לבדיקת שמיעה שכמובן יש רק עוד 3 חודשים. האם יש סיבה לדאגה? האם יכול להיות שהיא פשוט תתחיל למלמל מאוחר יותר? מה אפשר לעשות בינתיים עד בדיקת השמיעה?

את מתארת תינוקת עם התפתחות תקינה, תהני ממנה, אם היא משתמשת בקולות לתקשר, זה מבחינתה כמו מילים. זה גם מראה שהיא שומעת היטב.

25/12/2023 | 02:01 | מאת: בליעת רוק

היי מאז ומתמיד שאני זוכרת את עצמי אני בולעת רוק בכל הזדמנות ומרגישה שתמיד יש לי וחייבת לבלוע אחרת אני מרגישה שמצטבר לי ״מים״ בפה וזה קשה לי להתמודד עם זה בפעמים שדעתי מוסחת או שאני עושה דברים לרוב אני לא שמה לב לזה בנוסף הבליעת רוק המרובה גורמת לי לכאבי גרון וייבוש שלו פעמים רבות ונגיד עכשיו אני חולה עם כאב גרון והבליעת רוק מחמירה לי את זה ואני לא מצליחה להפסיק תודה

כולנו בולעים רוק, כליטר עד ליטר וחצי ביממה! את חולה ואולי הגרון רגיש ולכן את מודעת , כי כואב… זה חלק מהמחלה תהייה בריאה ותיגעי שזה נורמלי לבלועה את הרוק לעתים קרובות

16/12/2023 | 21:54 | מאת: מיטל

שלום רב, יש לי תופעה ששמתי לב אליה בשנה אחרונה. כשהפה שלי מעט פתוח הלשון מונחת על החך התחתון עם נטייה מובהקת לצד שמאל, כשהפה סגור הלשון מתמקמת קרוב לאמצע אך במהלך היום יכולה לזוז שמאלה (מעט או הרבה) ושוב אחרי זמן מסוים לחזור למרכז. במקביל יש תחושה בצד ימין של הפנים של 'תפיסות'. האם התופעה מוכרת? מה אפשר לעשות איתה? מה הסיבה שזה יכול לקרות? תודה

אין לי פרטים לגבי גיל, רקע רפואי כו'. הצעתי, תפנה לרופא נאורולוג לבדיקה מקיפה כדי לשלול בעיה נאורולוגית. אחרי זה ואם אין ממצא, תפנה לקלינאי תקשורת או לרופא אורטודנט, במידה ויש סימנים של לחץ על סגר השיניים. האם יש לך הפרעת היגוי בדיבור?

24/12/2023 | 11:37 | מאת: מיטל

בת 42, היו סימני לחץ סגר כרגע לא. הייתי אצל נוירולוג לא מצא כלום. ללא הפרעות בהיגוי או דיבור או אכילה. לאחרונה זה בא והולך. איך קלינאית תקשורת יכולה לעזור?

אנחנו מתמחות בתפקודי הפה, בין היתר בדחיקת לשון…..עברת פעם טיפול אורטודנטי, אפילו בנעורים?

25/12/2023 | 08:34 | מאת: מיטל

תודה על התגובה, אשקול לפנות לקלינאית.. היה לי גשר בנערותי.

30/11/2023 | 03:13 | מאת: אישה

שלום לבני בן שנה ו- 4 חודשים יש שיבוש בכל מילה שאומר. בנוסף, אומר כמעט לכולנו אדה ולעיתים מחליף את המילה "אה" (אבא, אמא ולעוד אנשים),תתה- סבתא אה- אור וגם מצביע על האור כשאומר זאת תה- לפתוח קה-קח הא- הלו כששם טלפון ליד האוזן או חפץ אחר ליד האוזן תיתה-שעון תיק תק אמאמ בתנועות שפתיים כשרוצה לאכול ולשתות לעיתים קולות של מספר חיות אך לא באופן עקבי ואינו מצביע על חיות כשנשאל על חיות שלמד אלא רק שואל מעצמו על כל חיה בספר לדוגמא שואל אה בזמן ההצבעה עושה רושם כי מבין כל מה שאומרים לו משתמש בתנועות ידיים נכונות בזמן שירים כולל 1,2,3 עם האצבעות, יודע איברי גוף אך לא מנסה לומר את שמם נמצא איתי בבית וגם בגן עם אמא פעמיים בשבוע בנוסף, נרתע וצורח במקלחת מזרם המים של השפורפרת. מוכן רק באמבטיה שלו אך לא מתיישב במים. לעומת זאת, נהנה משטיפת פנים וידיים בברז הרגיל. אינו מחבק אלא מעט הודף אותנו כשאנו מחבקים אותו ומנשק רק עם שפתיים מרחוק, אך אוהב מגע, ליטופים ודגדוגים. לעיתים חובט בראשו בחלון/בדלת ואף נוגח בנו כשאנו אומרים לו לתת לנו נשיקה ולעיתים סתם נוגח, צובט בעיקר כשמתוסכל אוהב לשחק רק במשחקים שנהנה מהם שזה רק משחקי נגינה כגון שולחן פעילות לזמן די ממושך. בפאזל הוא ממש דופק על זה בכדי לנסות להכניס צורות וישר עובר ממשחק למשחק משחק פטיש עם קוביות הוא אוהב גם והכנסת צורות לקופסא. לאחרונה, הופך את הבימבה שלו ומשחק עם הגלגלים אבל גם נהנה לעיתים לנסוע בזה. אשמח מאוד לחוות דעת על כל מה שכתבתי. תודה מראש

את מתארת ילד עם התפתחות תקינה, לא מבינה מה השאלה....?? למה את דואגת? שימי לב לכל הדברים הטובים שהוא עושה ותתגאי בו, בהצלחה

23/11/2023 | 11:24 | מאת: אמא אחת

הבת שלי בת שנתיים דו לשונית. כלומר- בבית מדברים אידיש ובגן עיברית. היא מבינה את שתי השפות בערך אותו דבר, אבל מדברת רק עיברית, וגם זה כ20 מילים. האם זה תקין?

נשמעה תקין המלצה לא לבלבל בין שפות במשפט ורצוי להקפיד על שפה אחת לכל מבוגר, ככה תעשו לה סדר ברכישת השפה כשהיא מדברת ולומדת מילה חדשה, אפשר לתרגם לה אותה כדי ששתי השפות יהיו מקבילות

שלום, שמי אלון, אני בן 21 לאחרונה אני שם לב שהדיבור שלי נהיה מהיר. לעיתים קשה לי לבטא את עצמי, יוצאים לי מילים או משפטים לא מובנים מהפה, ואני צריך להתחיל את המשפט מהתחלה כדי שיבינו אותי. תחושה של "אתה יודע מה אתה רוצה להגיד אבל אתה לא מסוגל להגיד את זה בצורה קוהרנטית" יכול להיות שמדובר בפגיעה עצבית / מוחית? עדיין לא הלכתי לאף מומחה בתחום וזה די מדאיג אותי. תודה

הופעת קשיים בדיבור או בהרכבת משפט בגיל הזה נדירים, אבל יכולים לקרוא על רקע לחץ רגשי (מי לא בלחץ היום בארץ) בכל מיקרה וליתר בטחון רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל שלך. אם הוא סבור שאין משהוא בריאותי, אז תוכל לפנות לקלינאי תקשורת להערכה וקבלת הדרכה או טיפול, בהתאם למצבך. בכל מקרה קודם כול לקבל חוות דעת רפואית כל טוב

04/11/2023 | 08:28 | מאת: שרון

שלום בני בן ארבעה חודשים. לפני שבוע וחצי בערך החל ממש למלמל. להסתובב מצד לצד ונהיה יותר חייכן וחברותי. פצאום הכל פסק. הפסיק למלמל. עצבני ובוכה כל הזמן ופחות פעיל. וגם קשר עין פחות טוב. הוא מסתכל ומחייך, אבל אולי עסוק יותר בסביבה. אני בלחץ מכיוון שאנחנו אחרי חיסון המחומשת הידוע לשמצה האם זה משהו ידוע? תודה

ילדים מתפתחים ב"מדרגות",משיגים משהו ולוקחים פסק זמן להשיג הבא. אם יש שינוי בהתנהגות, בכי וחוסר שקט יכול להיות שקשור למצב בריאותי, ללא קשר לחיסון. דלקת באוזן, עצירות, או כל דבר אחר... אולי כדאי להדוק עם הרופא ילדים? החיסון יכול לגרום למעט חום או תגובה במידי, כמהלך 24 שעות אחרי שניתן...מעבר לזה יכול להיות כל דבר אחר. טוב שאתם מחסנים, הנחיות משרד הבריאות והמצות שיוצאות נבדקות לעומק

04/11/2023 | 14:31 | מאת: שרון

תודה על המענה אין סיבה לחשוד בהפרעה תקשורתית?

שלום, אשמח לקבל הכוונה לגבי הבן שלי. הוא בן 3, מדבר יפה מאוד, אבל במקום להגות את האות ש' הוא הוגה אותה בתור ש שמאלית (לצורך העניין, סוקולד/חסמל וכו'). אף אחד בסביבתו לא מדבר ככה אז זה כנראה לא חיקוי, מה שכן, מבנה השיניים שלו הוא כזה שכשהוא סוגר את הפה, יש רווח בין השיניים העליונות לתחתונות. היינו אצל רופאת שיניים שאמרה שאין מה לעשות עם זה כרגע כי אלו שיניי חלב. אז השאלות שלי הן בעצם האם יכול להיות שההגייה שלו מושפעת מהמבנה של השיניים? אם כן, האם יש מה לעשות עכשיו? והאם יכול להיות שזה "ייתקע" לו גם אחרי שהשיניים הקבועות יהיו בפה? תודה רבה ובשורות טובות לכולנו

הקשר בין השיניים לדיבור קיים אבל לא הדוק או ישיר. כנראה שהילד עדיין משתמש במוצץ, מה שפותח את הרווח ולא מאפשר סגירת השיניים הקדמיות אם הוא יפסיק, יש סיכוי טוב שהשיניים הקבועות יבקעו בצורה נכונה ויסייעו בהיגוי. בכל מיקרה, הטיפול אצל קלינאי תקשורת לקראת גן חובה, בתנאי שיש שיניים יציבות.. חלב או קבועים. כרגע רצוי לדבר איות ברור ולא לחשוב שהדיבור שלו ״חמוד״ אלה לנסות להבין מה אמר ולחזור על זה בהיגוי תקין כדי לאמן את האוזן לשמוע את ההיגוי התקין

23/10/2023 | 12:57 | מאת: משה

אני אדם כבן 40 ויש לי בעיה שאני מוציא את הלשון בעת הגיית אחת מהאותיות ז' ס' צ' ש' שמאלית בעבר ביקרתי אצל קלינאית תקשורת והיא אמרה לי שהיה ניתן לשפר זאת עד גיל 8 אבל בגיל מבוגר יותר כבר לא שייך. ברצוני לוודא האם אכן לא ניתן לשפר את הבעיה של דחיקת לשון אחרי גיל 8 נ.ב. לא ידוע לי על שום השלכה נוספת, לא בבליעה לא בנשימה ועוד

לדעתי, המידה ויש לך מודעות ומוטיבציה, יש מקום לטיפול, מידת ההצלחה תהיה תלויה ביכולת שלך ליישם התנהגות הלשון נכונה בעת ניהול שיחה. אם אתה מעוניין ורציני, כדאי לך לנסות… אחרת, לא כדאי בהצלחה במה שתבחר

דרוש קלינאי/ת תקשורת לילד עם גמגום קל בן 9.5 במחיר שפוי.

עלות האיפול כלולה בסל השרותים של הקופה אם לא, כדאי לפנות לשרות החינוכי של ביהם או למרכז רפואי , למחלקה לטיפול בדיבור בבית חולים, שם משלמים מחיר שנקבע במשרד הבריאות, שפוי כדבריך

תודה.

05/10/2023 | 12:24 | מאת: מסאלחה איאל

שלום רב. כיצד אוכל לדעת האם לימודי קלינאי תקשורת בטורקיה מוכרים בארץ. תודה רבה

במשרד הבריאות או המועצה להשכלה גבוהה, במשרד החינוך י שמחלקה שיכולה לכוון אותך לגבי הכרה בתואר.... הייתי בודקת בכל מקום לפני שאחשוב ברצינות ללמוד בטורקיה

29/09/2023 | 16:26 | מאת: מיקה

שלום, בת שלי מקבלת קצבת ילד נכה וצריכה לעבור לנכות של מבוגר עטד כמה חודשים. אחד הליקויים - איבוד שמיעה באוזן אחד והפרעות רשות בהבנת הדיבור. צרידות קבועה. טופלה במהלך השנים ע י קלינאי תקשורת ללא הועיל. כנירא הבעיה נוסעת ממחלה נוירולגית שיש לה. האם ניתן לבצע אבחון הבנת הדיבור לצורך הגשה לביטוח לאומי.

מה דעתה של הקלינאית שעבדה איתה? את קשורה עם עו"ס בשרות החברתי במקום מגוריך? אם יש לה גמלת נכות, בטח כלל את ההיבטים שאת מצינת, הרי זה לא חדש...

05/09/2023 | 07:02 | מאת: אור

שלום אימי בגיל 93 הייתי אצל דיאטנית איתה שהמליצה על ארוחות , הבעיה שאימי לא נותנת שיאכילו אותה כלומר היא נועלת את הפה לא תמיד אבל הרוב האם קלינאית תקשורת תוכל לסייע בזה? תודה

השאלה למה נועלת את הפה? ,האם יש לה מה האבחנות הרפואיות ורמת התפקוד בכלל, לפני שמסתכלים על האכילה כן, קלינאית תקשורת יכולה לתת מענה לאחר אבחון קליני ושקילת מצבה הרפואי, תפקודי וכו' בהצלחה

04/09/2023 | 11:29 | מאת: ענת הרשקוביץ

לארגון המטפל באנשים עם מוגבלויות דרוש/ה קלינאי/ת תקשורת למרכזי יום לבוגרים באיזור השפלה אם את/ה מחפשים עבודה עם ❤️ ונשמה ואופק מקצועי לקידום מקומך איתנו! בואו להיות חלק פעיל מצוות מקצועות הבריאות ולהוביל חדשנות בתחום דרישות תפקיד: • תואר ראשון בקלינאות תקשורת. • רישיון העסקה מטעם משרד הבריאות. • ניסיון של שנה לפחות - יתרון • יכולת הדרכה ועבודה בצוות   תיאור התפקיד : • ביצוע אבחוני לעיסה ובליעה. • אבחון והערכה בתחום התקשורת. • התאמת כלי תת”ח. • הדרכות צוותים טיפוליים היקף המשרה מלאה, אווירה משפחתית ונעימה, שכר הולם ותמריץ למתאימים, אתגר עניין וגיוון

בהצלחה!

24/08/2023 | 14:52 | מאת: שאלה

שלום בני בן שנה וחודש אומר אדה הכוונה אבא, אמא (לא הוגה את האות ב) אתה הכוונה סבתא סבא בנוסף אומר דג, אוטו, קיגה(עוגה) כל המילים הנ ל אומר רק כשאני אומרת לו להגיד אותן, חוץ מהמילה אדה שזה אומר מעצמו כשרואה אותנו. כשרעב עושה עם הפה אמ אם לגבי שאר המילים שמנסה להגות, הוא גם אומר אדה/אה לא תמיד נענה לשמו. בנוסף כשאני קוראת למישהו הוא עונה במקומו אה(כנראה הכוונה מה ולא רק מתי שאני קוראת לו) הוראות שמבין -עושה כיף עם היד, משחקי קוקו, מחבואים, תן-קח, מחיאות כפיים ובום בום כמו תוף. יודע להראות ראש, בטן, רגליים. כמו כן, מצביע לעיתים. כשאומרים לו בוא הוא לא זוחל אלינו, רק בעגלה/מיטה/על הידיים הוא מושיט לנו ידיים. יוצר קשר עין עם כולם. מתעניין מאוד בפנים של אנשים וקשוב עם מבט חודר כשמשוחחים איתו כשהוא מול החלון, הוא חובט את מצחו בחלון, ולא נראה שזה מזיז לו מטיח ראשו במשטח הפעילות עד שבוכה כשזה מכאיב לו ומעיף ראשו לאחור ומלפנים כשהוא על הידיים (מתוסכל כשלא מקבל משהו) או בזמן עייפות הוא בגן עם אמא פעם בשבוע ואני רואה שהוא רציני ומסתכל בזמן השמעת שירים וריקודים בגן. הוא תינוק עם הבעה רצינית לרוב לאנשים מבחוץ, עד שמחייך אליהם זה לא קורה ישר בעת ריקוד הוא שם רק יד על הראש במקום שתי ידיים בשיר ידיים למעלה בדיקת שמיעה תקינה. mri תקין(היקף ראש גדול שבתחילה חרג טיפה מהנורמה. כעת מאוזן. מרפס נסגר ותקין) אשמח לדעת האם תקין ובמידה ולא מה יכולה להיות הבעיה? תודה מראש

לא נראה לי שיש בעיה התפתחותי,?אםימשיך לפגוע בראשו, רצוי להתייעץ עם רופא ילדים ולהבין אם זה מתוך תסכול או צורך בגריה עצמית… או כאב!

22/08/2023 | 10:45 | מאת: רחלי

הבן שלי בן 7 חודשים נולד לאחר הריון תקין בלידה רגילה בריא בד"כ התפתחות מוטורית תקינה תקשורתי מחייך וצוחק מתרשמת משמיעה תקינה מפנה ראש לשני הצדדים אבל לא מפיק כמעט קולות יש ב וסוג של פ שתיהם עם הוצאת רוק כשמדברת אליו לא מפיק צלילים אלא מחייך או צוחק כשהיה קטן יותר גיל 4 חודשים כן היה מפיק כל מיני קולות ומנהל סוג של שיחה אבל אין את זה עכשיו. זה היה רפלקסיבי? אשמח אם תייעצי לי מה לעשות משתדלת לדבר אליו ולקרוא ספרים תודה רבה!

מתארת התפתחות נורמלית! מה השאלה?

04/09/2023 | 23:07 | מאת: רחלי

מהטיפת חלב הבנתי שמצופה שיפיק הברות כפולותבהבה מהמה והוא מפיק לרוב בבידוד תקין?

שלום, רציתי לשאול בקשר לבעיות היגוי באותיות השיניות בעיקר ס',ז',צ', (ש'פחות נשמעת כך), האותיות הנ"ל נשמעות אצלי עם לשון יוצאת מבין השניים.והן כלל לא שורקות.אשמח אם תוכלי לענות לי, איך קוראים לבעיה שלי? האם יש דרך לטפל בה בקלות ואיך? אציין שחסר לי כמה שיניים עליונות בעיקר בשני הצדדים וכן למטה האם זה קשור? והאם אחרי שאעשה שתלים הדיבור יתוקן אוטומטית? תודה רבה

קוראים לשיבוש "שינשון" אחרי השתלים תיגש לקלינאי תקשורת לבדיקה ואז תקבל מענה ליתר השאלות. בלי שיניים קדמיות קשה להגאות את השורקות, כולם!

14/08/2023 | 13:24 | מאת: יעל

שלום רב בזמן דיבור אני יורקת וזה לפי דעתי נובע מלחץ או חרדה כל שהיא הבנתי שזה ניקרא דיבור רטוב בדקתי את הנושאשל בלוטת הרוק והיא תקינה האם יש פיתרון לבעיה הזו האם ידוע לך הבעיה ואיך ניתן לפתור אותה

אני מנחשת שהדיבור שלך מהיר מדי וחסרה לך קואורדינציה להאטה ובליעת רוק במהלך הדיבור, במיוחד במצבי לחץ. תתרגל להאט ולבלועה את הרוק, פילו בהתחלה לבלועה כל כמה מילים, כדי לתרגל. אין מחלה או הפרעה בבלוטות הרוק שגורמת להפרשה יתרה, הרוב הבעיה הינה בליעה פחותה בהצלחה

26/07/2023 | 10:52 | מאת: תינוקת לא ממלמלת

היי התינוקת שלי בת חצי בקושי ממלמלת ושהיא ממלמלת היא מדברת ממש בשקט או אה וזה לא תמיד היא רוב הפעמים שקטה אבל היא מגיבה בהתלהבות לנו ולמשפחה הקרובה צוחקת מתפתחת לפי גילה אני אשמח לדעת עם לחכות או לפנות לייעוץ בנושא

תעזבי! היא נשמעת בסדר גמור...

17/07/2023 | 20:52 | מאת: מיכל

היי. בת 1.5 עם עיכוב שפתי. אומרת כ3 מילים בלבד ( אמא לא ביניהם). בעבר אמרה מילים אחרות וכיום לא מצליחה להגיד (יש לה רגרסיה) יש לה המון התקפי זעם, נרתעת הרבה פעמים ממגע ומתעצבנת כשאני מנסה להרגיע אותה. בנוסף, היא מרביצה המון. גם לי וגם לילדים נוספים. מרביצה לי כשהעא רגועה ובעיקר כשהיא עצבנית (בנוסף גם נושכת). בהקשר לילדים אחרים היא מרביצה באופן אוטומטי כשמתקרבים אליה או כשהיא מתקרבת. כל שאר ההתפתחות של הילדה די תקינה. האם הסימנים להערכתך מעידים על אוטיזם? ביקשתי הפניה להתפתחות הילד אבל הבנתי שזנ תהליך של כמה חודשים

לדעתי צודקת לגבי הפניה להתפתחות הילד… בנתיים צריכה לעבור בדיקת שמיעה ואם ניתן להגיע למרפא בעיסוק לבדיקה לגבי רגישות למגע ומרחב סביבה. תוכלי גם לפנות לקלינאי תקשורת, אבל חייבת בדיקה התפתחותית מקיפה בהצלחה

02/07/2023 | 22:14 | מאת: חגי

שלום בני כמעט בן 4 והוא מכניס את האות ה אני חושב במקום ר רקפת - הקפת, גזר -הזר, רגע - הגע וכו אשמח להמלצה מה ניתן לעשות והאם זה תקין בגיל זה תודה

בהחלט, תפני לקלינאי תקשורת דרך הקופה....הוא זכאי לטיפול או להחזר על תשלום לטיפול פרטי. בגיל זה עדיין מעט צעיר, אבל כדאי כבר לפנות כי המתנה בתור בשלב זה לא תפגע בהתפתחות אוצר המילים ועוד. לפעמים ילדים בגיל זה "קולטים" את העניין ורוכשים את ההגה באופן ספונטני, אז, לא בלחץ אבל כדאי כבר לפנות לטיפול. בהצללחה

10/05/2023 | 20:37 | מאת: אמא דואגת

שלום בתי, בסוף החודש תהיה בת שנה נןלדה בשבוע 34+5 ( מתוקן כמעט עשרה וחצי חודשים). מבחינה מוטורית מתקדמת יפה. מבחינת שפה ותקשורת היא מגיבה לשמה, ממלמלת, אומרת צירופי הברות, מחייכת,צוחקת ומאוד מתעניינת בסביבה. אבל כמה דברים מדאיגים אותי: קודם כל, לפני כמה חודשים התחילה לעשות שלום והפסיקה. גם למחוא כפיים התחילה לפני חודשיים ואז הפסיקה ואז שוב חזרה לכך ליום יומיים ועכשיו שוב ככשרה ימים לא מחאה כפיים. אני מרגישה שלא מצליחה ללמד אותה לחקות וגם כשמלמדת אותה את כל השירים היא פשוט מטפסת עליי או מחייכת אבל לא עושה את התנועות. בנוסף, בבדיקות הדם עלתה אנמיה. האם עליי לדאוג ממצבה? האם ייתכן שהפסקת מחיאת הכפיים היא בגלל האנמיה? תודה

ילדים מתפתחים בקצב משלהם, פגים אשר יש להתחשב בלידה לפני שהיו ממש מוכנים ובשלים..... לכן מתקנים את הגיל עד גיל שנתיים, בערך. גם חלקם מתפתחים בהמשכיות ואחרים בשלבים, כשמשיגים שלב, עוזבים ועובדים למטלה אחרת. אם היא תקשורתית ומגיבה לסביבה, גודלת ומפתחת בכל ההיבטים, יש לתת לה זמן לאחד את כל מה שלומדת ולהשתמש בזה. אין קשר בין אנמיה להתפתחות, במצב רגיל אלה אם יש עוד נושאים רפואיים שעולים על הפרק. האם עברה בדיקת שמיעה? האם את מתרשמת מירידה בשמיעה? זה נושא שחשוב לבדוק.... חוץ מזה, אם את עדיין דואגת, פני למכון להתפתחות הילד ושם יעשו הערכה התפתחותית מקיפה. מאמינה שפגית נמצאת בכל מיקרה במעקב התפתחותי צמוד...?

14/04/2023 | 21:15 | מאת: נטע

שלום רב. בני הן ה 6.5 אומר ש במקום ס אומר צ' במקום צ ואומר ז' במקום ז. למשל אומר "אכלתי היום שלט בצהריים" (ומתכוון לסלט). או אומר "ראיתי ז'ברה" (ומתכוון לזברה). מה מומלץ לעשות? תודה רבה

תפני לקלינאית תקשורת דרך שרותי הקופה, גם אם יש המתנה ארוכה. בהצלחה

אוקיי,תודה. הבעיה הזו מוכרת? איך קוראים לה? שאומר למשל גז'רתי צ'יפורניים" במקום לומר "גזרתי ציפורניים"

11/04/2023 | 16:53 | מאת: נינט

שלום, בן 3 דיבר יפה ובצורה מובנת מאוד, פתאום התחיל לגמגם בתחילת משפט והיום אחרי חודש כזה של גמגום קל לפתע הילד מגמגם ממש לא מצליח לסיים משפט אומר אאאאבא אאאאני רורורורוצה לראואות טלויזזיה. מציינת שלפני דיבר באופן שוטף, קראתי שבגיל הזה זה יכול לקרות אבל האם כאשר זה מחמיר זה מראה על בעיה? ובנוסף לילד יש נוזלים באוזניים שנאמר שלא משפיע על הדיבור אך יש ירידה קטנה בשמיעה יכול להיות שזה קשור? יכול להיות קשור לפחדים? לדוגמה כלב קטן קפץ עליו והוא נבהל. אני ממש מודאגת. הוא ממש מתאמץ לדבר.

מתנצלת על האיחור בתשובה.... ילדים מתפתחים וככל שהשפה שלהם נעשת אשירה יותר, כך גם יש להם צורך בחיפוש וארגון המילים, החזרות מאפשרות להם לחשוב איך לבחור בין המילים ואיך לבנות את המשפט... אצל חלק גדול של הילדים זו תופעה נורמלית תחת הכותרת של חוסר שטף התפתחותי. רצוי לתת לו את הזמן ולא להלחיץ על ידי שאלות או פמיות ל"בדיקת" התופעה... אשר עדיין איננה גמגום. אם את מאד מודאגת, פני לקלינאי תקשורת שתיתן לך הדרכה ותעקוב אחר התפתחות השפה של בנך. בהצלחה

02/04/2023 | 16:46 | מאת: רוני

היי, הבת של בת חמישה חודשים ושבועיים מבחינה מוטורית כבר מתהפכת לשני הצדדים , מסתובבת סביב עצמה (זחילת ציר) סקרנית,וחייכנית, מסתובבת לצלילים וקולות היא מקשקשת ומשמיעה קולות שונים כמו אהה, גהה, אה ג'ו, קה וכאלה אבל אני לא שומעת בה / דה / מה יכול להיות ששמעתי אותה במקרה ובאופן לא מכוון בבב / דה אבל גם זה אם זה היה קרה פעם אחת או פעמיים האם זה תקין ? מתי צריך לבחון את זה ? ומתי היא אמורה להשמיע כאלה קולות ?

בגיל חמישה חודשים המנעד של קולות עדיים בצלילים אחוריים בהיגוי, נשמע תקין

27/03/2023 | 23:45 | מאת: אמא לארבע

לביתי בת ה4.5 יש בעיות בשליפת מילים, היא מדברת הרבה במילים כלליות, מחליפה בין מילים דומות סמנטית / פונולוגית, ולפעמים אומרת משמעות דומה למה שרוצה לאמר, לדוגמא: אני זוכרת שהחנות הזו היתה פעם שלנו, במקום לאמר- קנינו פעם בחנות הזו. במקביל היא מתקשה לשוחח עם חברות. (משחק משותף שאינו כולל שיח ארוך ומורכב- היא משחקת) האם מדובר בבעיות שליפה שגורמות לבעיות בתקשורת וביח, או שמדובר בהפרעות תקשורת שגורמות לבעיות בשפה?

שלום, את מתארת קושי בהבטים שונים וזה כמו ביצה ותרנגולת.. יחד עם זאת, גם ילד שחסרים לו מילים יכול לתקשר עם החברים שלו ולהשתתף במשחק וכו'. האם היא בטיפול של קלינאי תקשורת? האם עברה אבחון להפרעת תקשורת (גם אם היא קלה)? רצוי להיות בקשר עם גורמי טיפול כדי לא רק לאבחון אלה להתערב ולקדם אותה, בגיל זה יש המון מה לעשות והטיפול האינטנסיבי בהחלט יכול להקל על תפקודה התקשורתי ושפתי במקביל

01/05/2023 | 22:22 | מאת: אמא לארבע

תודה על התשובה וסליחה שאני חוזרת רק עכשיו. הייתי היום אצל הרופאה ההתפתחותית בקופה יחד עם הקלינאית חשש להפרעות תקשורת נשלל לחלוטין. השאלה שלי אם היא מחליפה כעשר מילים ביום ואומרת כ2-3 משפטים שהם לא ברורים לי כאמא, האם זה תקין? כי בקופת חולים טענו שקשיים בשליפה תקינים עדיין בגיל הזה. האם הם צודקים? אני רוצה להיות רגועה לגמרי.

12/03/2023 | 21:37 | מאת: עדי

שלום רב, האם זה נכון לעשות בדיקת שמיעה בזמן טינטון? הטינטון בא לסירוגין והפעם הופיע אחרי חשיפה למוזיקה רועשת. תודה רבה!

רצוי לבצע בדיקת שמיעה, הטינטון ישפיע או לא על השמיעה אבל חשוב לדעת. טיטון לאחר חשיפה לרעש הינה הזהרה לגבי הנזק העתידי לשמיעה במידה והחשיפה לרעש ימשך... במידה והינך חשוף לרעש רצוי להשתמש במגיני אוזניים מיוחדים, לא מה שנקנה בבית מרקחת כי זה לא עושה את עבודת ההגנה על השמיעה בצורה משמעותית.

13/03/2023 | 14:05 | מאת: עדי

תודה על תשובתך. אני לא חשופה לרעש בדרך כלל, הייתי בהופעה וזה הופיע אחרי , ועדיין במשך יותר משבועיים. הרופא עשה לי בדיקת שמיעה קצרה שלא יצאה תקינה אבל חשבתי שזה לא נכון לעשות בזמן טינטון כי זה משפיע על הבדיקה. לא עדיף לחכות? אשמח גם להמלצה על אטמים 🙏

לא להמתין לבדיקת שמיעה.... הטינטון לא תמיד יחלוף! תחפשי בחברות של מכשירי שמיעה ותקבלי המלצה לגבי מידת ההפחתה של הרעש הרופא עשה בדיקה של קולן, אולי אבל לא בדיקת שמיעה. בדיקת שמיעה מבוצעת במכון אודיולוגי במכשיר מיוחד ובחדר אטום.

01/03/2023 | 08:09 | מאת: פיני

שלום. אשתי נמצאת בימים של לחצים שונים. באופן פתאומי הרגישה , שאינה יכולה להוציא מילים מהפה משך כמה שניות, למרות שהיא יודעת ברור מה היא רוצה. בבוקר המצב השתפר אך עדיין לא לגמרי. האם זה דורש טיפול, מלבד להרפות מהלחצים? תודה

הצעתי, לבדוק בדיקה גופנית, לחץ דם ועוד כדי להיות בטוחים שאין גורם פיזי שגרם לקושי החולף. לא יודעת בת כמה היא ומה מצבה הרפואי, אבל לפני שקובעים שמשהו רגשי חשוב לבדוק את ההיבט הפיזי ובריאותי

01/03/2023 | 15:27 | מאת: פיני

ראשית, תודה!!! אשתי בת 46, בריאה באופן כללי. השאלה שלי הייתה, האם התופעה לכשעצמה צריכה טיפול מידי, (כגון: חשש למשהו מוחי). תודה לתשומת הלב שהפנית אותנו לבדיקות הרגילות.

מקווה לבשורות טובות

29/11/2023 | 21:42 | מאת: נעמי

זו יכולה להיות תגובה או תופעה של מיגרנה?

19/02/2023 | 15:28 | מאת: אור

שלום, אני בשנות ה30+ שלי, הייתי אצל אורתודנטית לגבי הקיבוע בשיניים בלסת תחתונה. אמרה שצריך לטפל בדחיקת לשון. הלכתי לקלינאית תקשורת שאבחנה אצלי דחיקת לשון והגייה לא נכונה של אותיות ס,צ,ש וכו' היא התחילה איתי טיפול במקביל לשימוש באפליקציה עם סרטונים של MyObrace Activities ולא כ"כ הצלחתי לתרגל הרבה מרוב עומס בעבודה ובבית. לאחר תקופה ניסיתי להתחיל טיפול של קלינאית תקשורת אחרת והיא בעיקר מראה לי איך להגות את האותיות הנ"ל בצורה תקינה (בשונה מהקודמת, ממש מראה לי ועוזרת להגות כמו שצריך) ואני רואה שלמרות שאני מתרגל מדי פעם (לא כמו שהיא ביקשה כי כאמור יש עומס בבית ובעבודה) ואני רואה נסיגה בטיפול. מה אתם מציעים לעשות?

יש לך 2 אפשרויות: לתרגל ברצינות ולהפסיק את החיפוש למה אינך מתרגלת... בסוף המטרה שתשני את הרגלי הדיבור וזה תלוי רק בך, שום קלינאי לא תעשה את העבודה בשבילך 2. לא לעשות כלום ולהשלים עם המצב של השיניים שלך מה שבטוח שלא כדאי לך להשקיע מאמץ, עבודה וכסף בטיפול אורתודנטי ללא הצלחה ושיפור הדיבור והבליעה בדחיקת הלשון אחרת שיניים שוב יצאו ממקומם ותהיה מתוסכלת מאי הצלחה לטווח ארוך. בהצלחה

19/02/2023 | 20:08 | מאת: אור

אבל מוזר שעד שהגעתי לאורתודנטית ואח"כ לקלינאית תקשורת אף אחד מהמשפחה לא שם לב לזה וגם אני לא הרגשתי שזה מפריע לי בכלל כמו בתקופה שאח"כ עד היום (לאחר שהייתי אצל האורתודנטית ואח"כ אצל הקלינאית תקשורת) לא נשמע שזה הכל בראש ופסיכולוגי?

לא נשמע מוזר.......!

15/02/2023 | 18:21 | מאת: גמגום אצל מבוגרים

אני בת 33 ( וחצי שנה אחרי לידה)כשאני מדברת עם אנשים פתאום ניתקעות לי המילים / גמגום. למה? זה בחיים לא היה לי!! ממש מתסכל!!

כנראה בחופשת לידה היית פחות מעורבת בשיחות ואת בהתאהבות בתינוק שלך… אהבה עושה לנו בלגן!! אל תדאגי ואל תתני לזה משקל, גמגום זו תופעת ילדות, לא בגילך

12/02/2023 | 21:50 | מאת: יעל

הבנתי שלגננת בגן שרוב הסיכויים שבתי תלך יש מבטא כבד. עד כמה זה צריך להדאיג. לילדה שלי אין שום בעיה שפתית האם אני צריכה להיות מודאגת? תודה

לא צריכה להיות מודאגת.... העקר שהיא תהיה גננת חמה וטובה לבתך.

05/02/2023 | 21:05 | מאת: נעמה

תודה! *אשמח לשמוע עם יש לך המלצה על קלניאית באיזור מודיעין *אם יש כזה דבר מעל גיל 18 לקבל עזרה מהקופח *ואיך אני יכולה לעבוד לשמוע דוקא מאוזן החלשה יותר שאני עם שתיהם!

יש מספר קלינאי תקשורת באזור מודיעין, עובדים באופן פרטי וגם עם הקופות, בבתי הספר ובגני ילדים... חוץ מגמגום או רקע רפואי מוצהר, אין טיפול בסל לבני 18 השאלה לגבי האוזן לא ברורה... זה לא כמו בעיניים שמכסים עין לחיזוק שרירי העיניין, לא לחיזוק הראיה! בכל מיקרה, המוח מעבד את המידע ולא רלוונטי מאיזה אוזן נכנס, חוץ מלסייע במיקום הקול במרחב.

שלום לך יש לי הפרעות בליעה קשות גם לנוזל גם למוצק בשל פרקינסוניזם לרוב מצליחה לבלוע אבל יש לי חנק הנוזל שעולה נכנס לדרכי הנשימה מעין אספירציה .האם ניתן לעזור לי בכך ? לתרגל ע"י קלינאית תקשורת למנוע חדירת נוזלים לאף היבש ולגרון איפה מוצאת קלינאית תקשורת שמגיעה לבית דרך קופת חולים או פרטי באזור תל אביב יפו תודה

בכל מרפאת תנועה, שמאמינה שבה את מטופלת, יש קלינאי תקשורת מומחה לנושא בליעה. יש מרפאות בליעה כמעת בכל בית חולים, שאולי תוכלי להגיע לקרוב לביתך, דרך הפניה מהרופא המטפל בקופח. אולי באתר של קלינאי התקשורת תמצאי מי שהיא שתטפל בך באופן פרטי וגם דרך קלינאי תקשורת של הקופה. בנתיים תוכלי להעת את הירידה של הנוזלים לגרון בשימוש המסמיך שתייה, שניתן לרכישה בבית מרקחת ולשימוש על פי ההנחיות בתבית בהצלחה

שלום לך ענית לי להסמיך נוזלים זה לא עוזר לי כי מתקשה לבלוע גם מוצקים לא רק נוזלים בולעת ויש לי קוצר נשימה אחכ כל הזמן למעשה ויש קשיי בליעה גם לרוק לפעמים ממש צריכה ללחוץ על הגרגורת כדי לבלוע הרוק קלינאית תקשורת יכולה לעזור לי לא יכולה לעשות בדיקת בליעה נחיר אחד סתום כל הזמן באופן קבוע האם אצטרך זונדה אני לא מעונינת בכך כל הזמן יש לי קוצר נשימהמהאף ומהגרון

30/01/2023 | 21:10 | מאת: נעמה

אני מושתלת שתל שבלול את השני פחות משתמשת.... תכלס קורה שאני מדברת לא ברור -בולעת מילים או לוחשת אשמח לשמוע איך אפשר לעבוד על זה לא לדבר בלחש או מידי בקול...

רצוי לעבוד עם קלינאי תקשורת ועדיף להשתמש בשני שתלים, שמיעה מאוזנת תשפר את הביקורת העצמית לדיבורך בהצלחה

05/02/2023 | 21:02 | מאת: נעמה

תודה! *אשמח לשמוע עם יש לך המלצה על קלניאית באיזור מודיעין *אם יש כזה דבר מעל גיל 18 לקבל עזרה מהקופח *ואיך אני יכולה לעבוד לשמוע דוקא מאוזן החלשה יותר שאני עם שתיהם!

26/01/2023 | 19:09 | מאת: :::

שלום הבן שלי בן ה4 מדבר די יפה מאז ומתמיד היה עניין שמילים שהיה אומר וידע מצויין פתאום הפכו למילה אחרת או בהברה דומה לדוגמא מתאים = מותר קורה לו המון אציין שהוא בגן שפתי אין כל כך יחס לעניין הזה לדעתי בגן האם מדובר במשהו מוכר?

רצוי לשאול את קלינאית התקשורת בגן. יכול להיות שמגלה את המילים ומשחק בהן וגם שיש לו קושי במיומנויות יסוד לשמירה על רצף ואבחנה שמיעתית. הוא בגן שבדיוק מטפל בזה, אז כנראה בכל מיקרה מטופל… תבקשי הדרכה מהגננת והקלינאי תקשורת להתייחסותך

26/01/2023 | 09:58 | מאת: מאיה

שלום רב. בתי בת שנתיים ו-8 חודשיים, חכמה וורבלית מאוד, בעלת אוצר מילים רחב מאוד ומדברת משפטים מורכבים. היא החלה לגמגם לפני כ- 10 חודשים, באופן שאינו רציף, בתחילת משפט בעיקר. במהלך התקופה היו גם הפסקות בהן הילדה דיברה בשטף ולא היה זכר לגמגום, ולאחר מכן לצערי זה חזר. הלכנו למס' מפגשים אצל קלינאית תקשורת אך אני עדיין מאוד מודאגת. האם פרק הזמן הממושך מעיד על כך שזה לא יעבור? תודה.

החזרה בתחילת המשפט מאפשר לה בעקר לארגן את המשפט ולבחור את המילים שמתכוונת לאומר. זו תופעה מוכרת ולרוב, חולפת עם הבשלות השפתית, בתקוה שלא הופכים את חוסר שטף ההתפתחותי לתופעה שצריך לטפל בה. הייתי מפחיתה את הלחץ ובתשומת לב לצורת הדיבור ונותנת חה זמן לגדול לפני התערבות כל שהיא, במיוחד לפני גיל 3

שלום. בן זוגי עבר ב27/11 לפני כמעט חודשיים כריתת גרון חלקית בה הוסר גידול בבלוטות הרוק שפרץ אץ קנה הנשימה וכן פגע בקריקואיד, במיתר הקול הימני ובבלוטת התריס . כרגע הוא עם טרכאוסטומיה. כחודש וחצי לאחר הניתוח כנגד כל הסיכויים שהציגו לו הכירורגים הוא הצליח להעביר אוויר דרך קנה הנשימה ואף להפיק קול חלש מאוד דרך המיתר השמאלי. האונקולוג אפילו עשה לרינסקופיה וראה תזוזה של מיתר הקול הימני. ךאחר שבוע וחצי שבו הקול ויכולת מעבר האוויר דרך הקנה הלכו והשתפרו, ביום אחד נוצרה בצקת מתחת למיתרי הקול. זה קרה לפני שבוע. האם נשמע או ידוע לך מניסיונך שהבצקת נוצרה כתוצאה משימוש יתר או שימוש לא נכון של החולה במיתר הקול, וכיצד לדעתך נכון לטפל בה? תודה על תגובתך. מיכל

לא סביר שהבצקת נוצרה מהשימוש בקול או הנשימה. יתכן והבצקת הינה חלק מתהליך הריפוי. רצוי שיעבוד עם קלינאי תקשורת כדי להפיק קול בצורה מיטבית ובמינימום מאמץ. מכוון שעבר ניתוח הוא זכאי לקבל טיפול במסגרת הקופה ובכל מיקרה, רצוי שטופל במסגרת בית החולים בו הוא נותח. בקשי מהמנתח להפנותו לקלינאי תקשורת, גם אם עדיין זקוק לטיפול אונקולוגי משים לניתוח. מאחלת לו החלמה מהירה ויעילה

12/01/2023 | 19:39 | מאת: מור

שלום הבן שלי בן 3 וחצי התחיל באופן פתאומי לגמגם באופן ניכר קצת לפני יומולדת 3. והתחיל להיעלם ולחזור לאחר תקופות. חודש אחרון לא גמגם בכלל ודיבר ממש יפה ועכשיו שוב פעם חזר לו הגמגום. על מה יכול להעיד עצם העובדה שהגמגום שלו מופיע ונעלם כל פעם מחדש? זה אומר שיש סיכוי שזה יישאר איתו? גמגום באופן כללי אמור להיות תמידי או להיעלם ולחזור כל פעם מחדש?

יש סיכוי סביר שבמידה ולא תלחצו, הגמגום יחלוף ויחזור, זה סימן של שלבים בהתארגנות של המשפטים.. נותן זמן לחשיבה וארגון המשפט. בכל מיקרה ובמידה שהינך לחוצה, רצוי לקבל עצה פרטנית אצל קלינאי תקשורת שמטפל בילדים צעירים. הוא זכאי לקבלת יעוץ וטיפול דרך קופ"ח.

26/12/2022 | 14:33 | מאת: I

שלום שוב, הוספה מידע : גילי - 30 ועד 35. מצב בריאותי כללי - טוב ללא בעיות כלליות. הדיבור השתנה בשל טיפול שיניים לקוי. לאחר טיפולי שיניים שונים ותקינים הדיבור לאט לאט חזר למצבו הרגיל, אך עדיין עם מעט הפרעות. שאלתי הינה - האם התרגיל שכתבתי עליו בהודעה הקודמת תשפר ותחזק את דיבורי עד שתחזיר את דיבורי למצב שהיה כבעבר. תודה רבה מראש.

לא ישפר

26/12/2022 | 13:50 | מאת: I

שלום רב, התרגיל: הנחת הלשון מאחורי השיניים הקדמיות בלסת העליונה במשך 5 עד 10 דקות בכל יום. השאלה: האם תרגיל זה ישפר ויחזק את דיבורי? תודה רבה.

קרוב לוודאי לא ישפר רק דיבור מבוקר ומדויק ישפר את הדיבור

13/12/2022 | 21:30 | מאת: סיון

ילדה בת 4 וחצי העיכוב היחידי שהיה לה זה שהיא לא החזיקה חפצים בגיל חצי שנה עשינו פיזותרפיה, ריפוי בעיסוק והיא זחלה מאוחר בגיל 1.3 והלכה בגיל 1.9 (אמרו שעד גיל שנציים היא תלך אז הלכה מוקדם מהמצופה) אך לא דילגה על שלבים ושעתה הכל, היא מדברת מגיל מאוד מוקדם בגיל 1.8 ידעה לספור עד 3 ומהר מאוד עד 10, היה לה תמיד אוצר מילים רחב, ידעה שירים, חכמה , סקרנית , ילדה מאוד טובה ,תמיד הייתה ברורה לנו, חברותית, אוהבת להיות עם חברים כל הזמן ורוצה בהם ובפעילויות כל הזמן ובגיל שנתיים היה שינוי קיצוני כי לא ראתה חברים כלל בגלל הקורונה היא הייתה כבת שנתיים וחצי , לא ישנה בכלל, נהייתה עצבנית, דעתנית , כל דבר מתעקשת, הייתה תקופה נוראית בשילוב של גן שהיא לא אהבה ללכת אליו, גם דיברו אליה לא יפה שם, בקיצור זה המשיך את ההתנהגות הנוראית הזאת כהתלוננו פתאום היה שינוי ואז עוד פעם חזר, מאז אוקטובר כשהיא בגן חדש היא השתנתה מאוד לטובה והיא הולכת גם לגן בשמחה אך באמצע השנה שעברה התחילו לצוץ כל מיני דברים ,שלי היו נראים מוזרים קצת והגננת השנה גם אמרה לי לגבי זה אך היא בעצמה לא יודעת לשים את האצבע אם זה משהו מעבר כי היא גם נורא חכמה מצד שני, וגם הגננת סיימה רק תואר ואין חה הרבה ניסיון, ששואלים אותה לדוגמא במפגש על פסח והיא מצביעה להשתתף היא מספרת על זה שהייתה עם חברה שלה אתמול, או כמויות היא ידעה עד 10 עוד בגיל 3 פתאום היא סופרת ואומרת מספר אחר (היא סופרת עד 15 בלי להתבלבל) וכשאני נותנת לה לספור אצבעות היא פתאון תתבלבל בספירה ולהגיד לי כמה יש אבל כשאנע אומרת לה להתרכז ולספור שוב היא מצליחה או לפעמים פתאום יכול להפריע לה מוזיקה או שאני שרה (לא תמיד( היא ילדה מאוד אנרגטית אבל פתאום אומרת לי לאחרונה אחרי ריצה קצרה שהיא התעייפה אבל בגדול שהיא רצה ומשתוללץ עם חברים לא אומרת על זה שום דבר, כשאני מקריאה לה סיפורים היא תמיד מבינה את הסיפורים כנל על הצגות שהיא רואה, חגים מבינה טוב מאוד, היה לה בעיות ממש רציניות עם בגדים וזה ממש השתפר אך עכשיו היא כל הזמן רוצה גקט וזה חייב להיות סגור עד הסוף ולרוב היא לא מורידה אותו כל היום אפילו אם פתאום יהיה חם באמצע היום, היא יודעת את כל הצבעים ממזמן מגיל 3 ואת כל הצורות מגיל 3 , לאחרונה גם לפעמים אני שואלת אותה משהו היא שואלת אותי מה? או לא מבינה מה אני שואלת, לא תמיד, אבל פועלות רגילות מהיום יום היא תמיד עונה ועושה, היא יודעת להתלבש לבד גם מלפני כשנה אבל היא יכולה פתאום להשתמש עם יד אחת או שהיא לא תסתכל על היד (הכוונה לקשר עין יד) מספריים היא יודעת מעולה, היא מציירת , היא עושה עבודות, היא נורא תקשורתית עם אנשים , היא יודעת להגיד שהיא נעלבת ולהביע רגשות ולשאול את האחר למה כואב לך *, למה אתה בוכה ויש לה הבנה בהרבה דברים מעל הגיל שלה אבל יש פתאום את הדברים הקטנים האלה שמוזרים לי, גם לפעמים במהלך דיבור יוצא לה רוק או שהיא אוכלת מלוכלך אבל זה לא תמיד ורוק בכמויות ממש קטנות של טיפה שניים, וגם אוכל זה תלוי מה היא אוכלת ,אני לא יודעת אם זה קשור לחשש שלי שאז היה לה עיכוב מוטורי או שבאמת זה בעייתי

אז מה השאלה?

15/12/2022 | 15:44 | מאת: סיון

אם יש מה לדאוג שממש צריך ללכת לרופאים לבדוק או שזה נשמע לך נורמלי לגילה

23/12/2022 | 16:57 | מאת: סיון

אשמח לתשובה

11/12/2022 | 11:46 | מאת: מיכל

בני בן ה 3 וחצי מדבר ללא היגוי של סוף המילה למשל: באותיות שהוא לומד - אלה ולא אלף, בה, ולא בית, גימה ולא גימל וכו' כך גם שמות של ילדים אריאה ולא אריאל.. האם זה מצריך טיפול אצל קלינאית או שזה חולף עם הגיל? תודה רבה!

אם התופעה עקבית׳, רצוי לערב קלינאי תקשורת, לא בלחץ או דאגה גדולה, רק לבדיקה ומעקב בשלב ראשוני

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > ... 74