OCD ממש נוראי. לא יודע מה לעשות

דיון מתוך פורום  הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית

29/07/2017 | 03:27 | מאת: רוני

שלום, אני בן 25 וכבר 9 שנים בערך יש לי OCD. ככה לפחות נראה לי, אף פעם לא אובחנתי רשמית. אחת הדרכים שבהן הOCD הזה מתבטא, זה ביצוע כל מיני משימות שהמוח שלי מכריח אותי לבצע. מדובר בכל מיני דברים מוזרים. לפעמים גם ממש מסוכנים. למשל עכשיו יש לי דחף לשבת על מעקה או חומה כשמתחתיי הלמטה. כלומר שאני יושב לכיוון החיצוני בגובה רציני של כמה מטרים בודדים או אפילו עשרות מטרים. הדחפים המוזרים האלה לא מגיעים סתם. תמיד יש גירוי חיצוני. במקרה הזה ראיתי במהלך טיול אנשים יושבים ככה בכמה מקומות ולכן עלה לי הצורך לחוות את זה. בדרך כלל אחרי שאני מבצע את הפעולה, המוח שלי נרגע ולא דורש את זה יותר. לרוב אחרי פעם אחת או כמה פעמים בודדות. עכשיו במקרה הזה מדובר בדחף שהוא מאוד מסוכן. ואני חושש להחליק וליפול. האם במצב כזה כשאני נופל ומת זה נחשב לתאונה או התאבדות? סתם מסקרן אותי לדעת.. בכל אופן בגלל החשש הזה אני עכשיו מפחד להתקרב למעקות.זה ממש עושה לי חרדה.ומעקה הכוונה לא האלה הדקים שעליהם אין מצב אני אשב לכיוון כלפי חוץ, אלא האלה הרחבים, כמו חומת לבנים כאלה של 20 סנטימטר...ככה שהעניין הזה מאוד מעסיק אותי למרות שיש לי עוד הרבה OCD לא פתורים שמעסיקים אותי ותמיד צצים עוד, אבל העניין המוזר עם המעקה מאוד מטריד אותי ודי מנטרל אותי. אני די מפחד מזה. הOCD די דפק לי במוח את המנגנונים של הסכנה. לפני שהיה לי OCD לא הייתי בחיים עושה את הדברים המסוכנים האלה או אפילו חושב על זה. אבל לקול הפנימי של הOCD יש את הדרישות שלו וצריך לרצות אותו כדי שיפסיק להציק לפחות בעניין הזה. אני יודע שזה נשמע ממש פסיכי ומופרע אבל אין לי שום דבר פסיכוטי..זה הכל הפרעה נוירוטית אצלי..ואני לא מתלהב לנסות טיפול כי לא נראה לי שזה ממש יעזור לי.אז יש אולי עצות לתת לי כדי לפתור את הOCD הזה כדי שאני לא אהרוג את עצמי בטעות? החשש שלי גם זה שכאני אשב על המעקה שאני אנסה להתקדם עוד קצת ועוד קצת במעקה לכיוון החיצוני כדי לראות מה הגבול שאני יכול לשבת בלי להחליק אבל בסוף אני כן יחליק למטה ואפול.. איזה הפרעה מזעזעת זאת..במקום להתעסק בדברים נורמליים המוח שלי רק חושב על כל ענייני הOCD האלה..בעיה רצינית. לא יודע אם זה משהו שבכלל אפשר לפתור.

לקריאה נוספת והעמקה

היי רוני, בוודאי שאפשר לפתור את הבעיה. כדי להיפטר ממחשבה טורדנית שגורמת לך לעשות טקס, צריך להפסיק את הטקס ולהיחשף למחשבה ללא ניסיונות להרגיע אותה. במקרה שלך, הישיבה במקומות מסוכנים היא סוג של טקס, ולכן הייתי מסתפקת בהתקרבות למקום המסוכן בלי לשבת בו ממש, ודמיון שאתה קופץ מן המקום הגבוה, כחשיפה. הדמיון צריך להיעשות באופן פעיל ורצוני, כלומר אתה צריך לדמיין זאת באופן מכוון ולאפשר לחרדה לבוא, עד אשר היא תדעך מעצמה (ללא ניסיון להרגיע אותה!). חשוב לזכור, שאת הטקס עצמו אסור בתכלית האיסור לעשות, אם אתה רוצה להיפטר מן ההפרעה. אולי ה"קול הפנימי" שלך רוצה לרצות את ההפרעה כדי להרגיע את המחשבה, אבל הריצוי מרגיע בטווח הקצר בלבד, ולמעשה הוא זה שגורם למחשבות לחזור על עצמן שוב ושוב. רק הפסקת הריצוי הזה תגרום, בסופו של דבר, להיחלשות המחשבות עד להפסקתן. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

07/08/2017 | 09:40 | מאת: רוני

המון תודה על התשובה שרון! אבל יש משהו שעדיין לא לגמרי ברור לי- "הטקס"- לשבת על איזשהו מעקה יחסית רחב באיזשהו מקום, לא בהכרח יותר מדי גבוה, נגיד 4-5 מטר, זה משהו שאנשים עושים באופן ספונטני ופשוט יושבים בכיף שלהם. האם אני צריך להימנע מזה לחלוטין? במסגרת השיטה שאת מציעה את כן מציעה חשיפה מתונה כמו התקרבות למקום אבל אם אני אגיע, אשב, לא אזוז ברמה שתסכן אותי, זה לא יהיה יותר טוב ויעזור יותר להרגיע אותי? מניסיון שלי עם הפרעות OCD דומות מהסוג הזה שהיה לי, בדרך כלל חשיפה מתונה וביצוע של הפעולה באופן מבוקר כן עוזר לי להרגיש שהשלמתי את המשימה וביצעתי את הדחף הזה שהמוח שלי ביקש ואני אמשיך הלאה..דווקא אם אני לא אבצע את זה בכלל, אפילו שזה פעולה די נורמלית למרות שאצלי זה מוגדר כחלק מ"טקס" אני חושש שזה ימשיך להישאר תקוע לי במוח. כי באופן מתון לעשות את זה, נגיד גובה 4-5 מטר זה די נורמטיבי..אם אני לא אלך לאיזה גורד שחקים של 120 אז אני לא בטוח שזה בעיה..כי אני חושב שעדיין יש מצב שמנגנון הסכנה כן ימנע ממני לעשות את זה בגובה יותר מדי גבוה ובסופו של דבר הדחף הזה הוא סביב התחושה איך זה מרגיש לשבת ככה ולראות את התהום למטה..וברגע שהשלמתי את זה אני אוכל לעבור הלאה עד שייתקע אצלי במוח הOCD הבא, לצערי ככה זה עובד אצלי, אשמח לדעתך, תודה

היי רוני, "טקס" הוא כל דבר שאתה עושה כדי להירגע. השפעתן של פעולות מרגיעות היא מזיקה, שכן היא מעודדת את ה- OCD. "חשיפה" היא פעולה שאתה עושה כדי להפחיד את עצמך, לא כדי להירגע. מטרת החשיפה היא פחד ורק פחד. פעולות כאלה מחלישות את ה- OCD, מאחר ש"מטרתו" היא לגרום לך "לפחד מהפחד", להירתע מן המחשבה ולנסות לדחות אותה. חשיפה היא בדיוק ההיפך מכך. מהתיאור שלך, נשמע שאכן מדובר בטקס, ולא בחשיפה. המטרה היא להירגע, ולכן הפעולה מזיקה ואיני ממליצה עליה. כדי לקיים חשיפה, יש צורך במציאת פעולות אחרות, שמפעילות את הפחד ואינן מרגיעות, או לחלופין- לא לעשות פעולות בכלל, מאחר ש"השארת" המחשבה במוח היא דבר חיובי בסך הכל (גירושה אמנם מרגיע באותו הרגע, אך מעודד את ה- OCD להמשיך להתקיים).

09/08/2017 | 22:48 | מאת: רוני

שוב תודה על תשובתך שרון, אבל אצלי אני מרגיש שאצלי זה קצת שונה מהOCD הרגיל.. הOCD שלי כולל איזשהן משימות שהמוח שלי חייב לבצע כדי להירגע, וברגע שהמוח שלי מרגיש שהוא השלים את המשימה וקיבל מספיק אינפורמציה מהסיטואציה הזאת, אז אני כבר לא מרגיש צורך לחזור על זה...ככה שOCD מסוגים שונים באים והולכים אצלי.. אני לא יודע אם זה בכלל נכנס להגדרה של טקס ואם אני כן אבצע את הפעולה הזאת ואחרות שהמוח שלי דורש אז זה כן ירגיע אותי ויאפשר לי להמשיך הלאה.. אף פעם לא אובחנתי רשמית כOCD..זה בכלל OCD מה שיש לי? כי אין לי את כל הקטע הזה של הטקסים...אני מרגיש פה די מבולבל. אני גם לא יודע איך להבדיל בין מה שאת מגדירה כישיבה על מעקה שהיא חלק מטקס או כסתם ישיבה ספונטנית ולגיטימית כפי שאנשים נורמלים עושים כל הזמן גם אם זה קצת מסוכן...מקווה שתוכלי להבהיר לי את העניינים האלה..המון תודה לך על העזרה!!!

היי רוני, כל עוד זה מרגיע אותך, זה טקס. לא משנה כמה פעמים אתה עושה את זה. טקס יכול להיות גם פעולה "רגילה" שאנשים עושים, כל עוד היא נעשית לשם הרגעה היא נחשבת לטקס. וזו הסיבה שהטורדנות גם "נודדת" למקומות אחרים ולא חולפת. הבעיה מוגדרת כ- OCD לפי דרגת החומרה שלה, כלומר עד כמה זה משפיע לך על החיים ומפריע לתפקודך. יכולה להיות טורדנות מסוימת שלא ממש מוגדרת כ- OCD (מאחר שהיא קלה ו/או לא קיימת זמן רב). נשמע שאכן יש מרכיב טורדני בפחד שלך. מחשבות טורדניות הן מחשבות מפחידות ולא הגיוניות, שחוזרות על עצמן, בעוד שהסובל מהן בד"כ יודע שהן לא הגיוניות.

מנהל פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית