העלאת HDL

דיון מתוך פורום  כולסטרול ותוספי תזונה

18/11/2010 | 17:34 | מאת: רן

בן 39 רמת ה-HDL שלי יחסית נמוכה 32.44 ( המקסימום בשנים האחרונות היה 41 ) , ה- LDL ברמה של 106 והכולסטרול הכללי 156.39 , טריגליצרידים 89 .... רציתי לדעת האם רמת ה-HDL שלי ממש לא טובה בייחס לשאר התוצאות ואיך ניתן להעלות את ה- HDL ? תודה .

לקריאה נוספת והעמקה
21/11/2010 | 11:10 | מאת:

רן שלום , הכולסטרול הרע LDL צריך להיות נמוך מ- 130,מומלץ פחות מ- 100(אצלך 106) הכולסטרול הטוב HDL צריך להיות גבוה מ-45, רצויי מעל ל-60 (אצלך 32.44) , הטריגליצרידים צרכים להיות נמוכים מ- 150 (אצלך 89), כולסטרול כללי צריך להיות נמוך מ- 200 (אצלך 156.39) . כמו כן בודקים גם את היחסים בין סוגי הכולסטרול .למשל היחס בין הכולסטרול הכללי לטוב צריך להיות נמוך מ 3.7 (אצלך 4.8) ואת היחס בין הרע לטוב שצריך להיות נמוך מ 3 (אצלך 3.26). מכאן שלמרות שערכי הכולסטרול הכללי והכולסטרול ה"רע" (LDL) שלך תקינים ואף טובים, ערכי ה-HDL נמוכים ולכן היחסים לא טובים. ישנה חשיבות רבה לרמות LDL נמוכות אך יחד עם זאת ישנה גם חשיבות להעלאת רמות ה- HDL . רמות נמוכות של HDL קשורות בעליית הסיכון הכוללת לתמותה ממחלות לב . ה- LDL מוביל כולסטרול מהכבד אל שאר רקמות הגוף,הוא משקיע את הכולסטרול שהוא נושא על דופן העורק ויוצר רובד טרשתי המצר את כלי הדם וגורם למחלות לב.לעומתו ה- HDL מוביל כולסטרול בכיוון ההפוך ,מדפנות כלי הדם אל הכבד באופן זה הוא מונע נזקים ולכן רצוי שרמתו תהיה גבוהה. הגורמים לרמות נמוכות של HDL הינם : עישון, מיעוט פעילות גופנית, עודף משקל או השמנת יתר, עודף טריגליצרידים, צריכת פחמימות יומית גבוהה, סכרת, גורמים גנטיים ועוד. לכן,שינויים התנהגותיים הם הדרך היעילה ביותר להגיע לרמות מוגברות שלו. על מנת להעלות את הכולסטרול הטוב עליך לבצע פעילות גופנית אירובית. פעילות גופנית, נמצאה בין הגורמים היחידים המסייעים להעלאת הכולסטרול הטוב. מומלצת פעילות אירובית כמו הליכה מהירה או ריצה, 4-5 פעמים בשבוע, למשך שעה בכל פעם. פחמימות במזון יכולות להשפיע על רמת HDL. מזון המספק כמויות גדולות של פחמימות הנספגות במהירות (מזון בעל מדד גליקמי גבוה כגון לחם לבן, דברי מתיקה, מזונות המכילים סוכרים פשוטים), ומתפרקות מהר ליחידות חד סוכר כגלוקוזה, מביאים להפחתה ברמת HDL, ולעומתם פחמימות הנספגות לאיטן (מדד גליקמי נמוך כגון לחם מלא, פחמימות מורכבות) אינן מדכאות את רמת HDL. התזונה המומלצת להורדת כולסטרול כוללת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים למשל קמח מלא, אורז מלא, שיבולת שועל, פסיליום, ירקות ופירות עם קליפתם. מומלץ להוסיף לתזונה מזונות המכילים אומגה 3 (אגוזי מלך, זרעי פשתן טחונים, ודגי ים צפוניים מסוג: סלמון, טונה, מקרל, סול, בקלה, הליבוט). כמו כן, חשוב להימנע ממזונות המכילים שומנים רווים, למשל מרגרינה, חמאה, גבינות צהובות שמנות, בשר ובעיקר איברים פנמיים כמו למשל כבד. מומלץ להוריד מזונות מטוגנים ומזונות העשירים בסוכרים כמו למשל ממתקים, חטיפים, מאפים ועוד.כמו כן אני ממליצה לך לצרוך שמן זית, מיץ רימונים, יין אדום (כוס ביום), תה ירוק העשירים בפנולים העוזרים להעלאת הכולסטרול הטוב . על מנת לשפר את רמת הכולסטרול הטוב אני ממליצה לך על נטילת NFN 200 מ"ג של סופהרב, זהו ניאצין ללא תופעות בעירה המסייע להוריד את הכולסטרול הרע ולהעלות את הכולסטרול הטוב. מחקרים מראים שניאצין יעיל בטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול בזכות יכולתו להפחית ייצור של כולסטרול בכבד. ראוי לציין כי הניאצין משמש כיום כתרופה להורדת כולסטרול וטריגליצרידים בדם יש ליטול 3 כמוסות ביום, עם הארוחות. לקריאה על NFN : http://www.supherb.co.il/?CategoryID=206&ArticleID=191&sng=1 להמלצות סולגאר לטיפול ותמיכה בשמירה על רמות כולסטרול מאוזנות: http://www.solgar.co.il/?CategoryID=303 אשמח לענות לכל שאלה נוספת , איילת בש

21/11/2010 | 17:23 | מאת: רן

תודה רבה על תשובתך , אשמח לדעת בהמשך לתשובתך .... רמת שאר השומנים שלי יחסית סבירה ואין לי שום הסטוריה משפחתית , האם רמה נמוכה 32-41 במשך השנים של HDL אמורה לגרם לי נזק כלשהוא ואני אמור לקחת טיפול ? או שמספיק לשפר תזונה ופעילות גופנית . רק להבין, האם LDL שוקע בדם בכל מצב או רק מעל רמה מסויימת גבוה ? אשמח לתשובה .