הורמון גדילה ללא חוסר

דיון מתוך פורום  אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים

23/08/2018 | 13:16 | מאת: גל

פרופ צדיק שלום, ילד בן 12 ללא חוסר, גיל עצמות תואם+, מתחיל לקבל הורמון גדילה.על רקע קומה נמוכה. אבקש לשאול מס שאלות: 1. האם מתן הורמון גדילה לילד ללא חוסר מאיץ/מזרז את גיל העצמות? שואל מהחשש שגיל העצמות של בני ירוץ קדימה ואז הילד ינעל מוקדם מהצפוי. 2. האם במקרה כמו שלנו שאין חוסר, מתן הורמון גדילה יגרום לגוף (בזמן הטיפול) להפסיק להפריש הורמון בעצמו? 3. האם לאחר הפסקת הזריקות בסוף התהליך או באמצע התהליך (מסיבות שונות), ההורמון הטבעי לא יופרש ואז הילד לא ימשיך לגבוה בכלל? 4. בבדיקת דם לפני התחלת טיפול נמצא כי רמת IGF1 היא 470. נמצאת בנורמה אך בטווח הגבוה (מתוך 534). לאחר נתחיל את מתן הזריקות, במידה והראה במעקבים כי רמת ה IGF1 תעלה מאוד מעבר לנורמה, האם מומץ להפסיק את הטיפול? מה המקסימום מעבר לנורמה שנחשב לתקין בעת טיפול ומה הסיכונים ברמה גבוהה של IGF1 בדם? תודה מראש על המענה!

לקריאה נוספת והעמקה

תגובה בגוף המייל שלכם 1. האם מתן הורמון גדילה לילד ללא חוסר מאיץ/מזרז את גיל העצמות? שואל מהחשש שגיל העצמות של בני ירוץ קדימה ואז הילד ינעל מוקדם מהצפוי. תשובה: בדרך כלל לא. אבל אם מסיבה כלשהיא ההתבגרות מואצת גיל העצמות מואץ 2. האם במקרה כמו שלנו שאין חוסר, מתן הורמון גדילה יגרום לגוף (בזמן הטיפול) להפסיק להפריש הורמון בעצמו? תשובה: לאחר הפסקת הטיפול , אם זה נעשה לפני סוף הגדילה, קצב הגדילה יורד במידה בולטת ל 6-12 חודש ולאחר מכן, אם גיל העצמות אינו מעל 16, הקצב מתחדש. הפרשת הורמון גדילה חוזרת לנורמה תוך חודש מההפסקה. היא תקינה 3. האם לאחר הפסקת הזריקות בסוף התהליך או באמצע התהליך (מסיבות שונות), ההורמון הטבעי לא יופרש תשובה: אין סיבה שלא יופרש יתר הספקולציה מיותר. 4. בבדיקת דם לפני התחלת טיפול נמצא כי רמת IGF1 היא 470. נמצאת בנורמה אך בטווח הגבוה (מתוך 534). לאחר שנתחיל את מתן הזריקות, במידה ונראה במעקבים כי רמת ה IGF1 תעלה מאוד מעבר לנורמה, האם מומץ להפסיק את הטיפול? . תשובה: רשות התרופות והמזון בארהב (FDA) דורשת לשמור את רמת ה IGF בתחום הנורמה. אם רמתו עולה מעל הנורמה מורידים את המינון. יש כללים להורדת המינוןף. מה המקסימום מעבר לנורמה שנחשב לתקין בעת טיפול תשובה:- אין מקסימום מעל לנורמה הנחשב כתקין ומה הסיכונים ברמה גבוהה של IGF1 בדם? תשובה: אין מספיק שנים כדי לענות בחולי סרטן פרוסטטה ובחולות סרטן שד שלא ופלו מעולם בהורמון גדילה נמצא שבאחוז גבוה מהם היתה רמת IGF גבוהה בילדותם IGF הוא גורם גדילה של תאים, על כן מתעורר החשש.

25/08/2018 | 00:10 | מאת: גל

תודה על תשובתך המהירה ועל ההסברים המפורטים .רק אבקש לחדד לוודא שהבנתי: 1.במידה וההתבגרות אינה מואצת, אך לילד אין חוסר הורמון, לא סביר שההורמון יזרז את גיל העצמות.האם הבנתי נכון? אסביר מדוע אני שואל. אני מכיר ילדים נמוכים שיל העצמות שלהם היה שנתיים או שנה אחורה, ובערך כשנה לאחת נתן הורמון גדליה גיל העצמות התקדם והשתווה לגילם הכרונולוגי, מכאן הסקתי שההורמון אולי מזרז גם את גיל העצמות. אשמח להסבר שלך. 2. תודה על ההסבר בנוגע להפרשת ההורמון לאחר הפסקת הטיםול. אך האם בתקופת הטיפול עצמו, לילד ללא חוסר, מתן הורמון גדילה גורם לכך שהגוף לא יפריש באופן טבעי? 3. לילד שלא חסר הורמון, האם תמיד רמת ה IGF1 תעלה לאחר מס' זריקות הורמון? אני מודה מאוד עלכל ההסברים והתשובות המפורטות.

1) יש ילדים שגיל העצמות יואץ עם טיפול, לא רבים 2) לא יהיה דיכוי מלא. תלוי גם במינון. במחקרים שלנו בשנות ה 90 במינון של 0.03 מג ליום, נראה שיא הפרשה של הורמון גדילה לאחר 12-18 שעות. השיא של ההורמון המוזרק מבחוץ יורד לנורמה תוך כ 10 שעותבמינונים גבוהים שיא ראשון לאחר הפרשה יכול להופיע תוך 36 שעות. היצור תלוי בגובה המינון הניתן 3. מתן הורמון גדילה מעלה את רמות ה IGF בכל אחד. תלוי גם במינון ההורמון ובמשך הזמן של הטיפול . שונה מאדם לאדם

מנהל פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים