נגישות
נגישות

צום קל לסוכרתיים: יש דבר כזה?

(3)
לדרג

צום יום כיפור הוא אתגר לא פשוט לסוכרתיים: לצד המלצות התזונה שלפניכם, היוועצו ברופא להנחיות פרטניות לגבי מינוני התרופות. כך תעברו את הצום בשלום

מאת: בתיה אלימלך

צום יום הכיפור הוא אתגר גדול, ובמיוחד ולאוכלוסיית הסוכרתיים. לפני הצום כדאי להתייעץ עם הרופא על מנת לקבל הנחיות לגבי התאמת מינוני התרופות או האינסולין על פי התוכנית הטיפולית הרלוונטית ומספר הבדיקות שיש לבצע כדי למנוע מצבי קיצון של נפילות או עליות סוכר בזמן הצום.

לפני הצום ובמהלכו מומלץ לבצע בדיקות דם ולהפסיק את הצום במקרה של ערכי סוכר פחותים מ-70 מ"ג/דל, כאשר מופיעים סימנים של היפוגליקמיה או כשהערכים גבוהים מ-250. מכיוון שערכי הסוכר מושפעים בצורה ישירה מאופן האכילה, חשוב להקפיד על מספר כללים חשובים.

הצום הוא מצב של "סטרס" וככזה יש להתכונן אליו מבחינה תזונתית לא רק בארוחה המפסקת אלא במשך כל היום ואפילו מספר ימים לפני צום. כמו כן, ישנה חשיבות גדולה באכילה נכונה לאחר הצום על מנת לסייע להתאוששות ולמנוע מצבי היפרגליקמיה הנובעים מאכילה מוגברת בסיום הצום.

לפני הצום ובמהלכו מומלץ לבצע בדיקות דם ולהפסיק את הצום במקרה של ערכי סוכר פחותים מ-70 מ"ג/דל. צילום: שאטרסטוק

טיפים לצום קל לסוכרתיים:

1. הקפידו לאכול מנות קטנות של פחמימות, עדיף מורכבות, במשך היום, לדוגמה: לחם מחיטה מלאה, קרקרים מחיטה מלאה, אורז מלא, קטניות בכמות קטנה. אכילת הפחמימות המורכבות ימלאו את מאגרי הגליקוגן בגוף מאגרי הפחמימות, ויאפשרו שימוש הגוף בהם בזמן הצום. עצם האכילה בכמויות קטנות מסייעת מצד אחת למלא את המאגרים ומצד שני לשמור על ערכי הסוכר בתחום הרצוי.

2. העדיפו מזונות העשירים בסיבים תזונתיים - הקפדה על מזונות פחמימתיים עשירים בסיבים תזונתיים גם היא מסייעת בפירוק איטי יותר של הפחמימה ושמירה על ערכי סוכר תקינים לאחר האוכל. שילוב של ירקות יעניק לנו תוספת של סיבים שיעזרו לקבל תחושת שובע ללא עליה בערכי הסוכר בדם.

3. שתו הרבה במשך כל היום ולא רק בארוחה המפסקת, על מנת להרוות את הגוף במים. בארוחה המפסקת עצמה רוב הסיכויים שנהיה עסוקים באכילה ולא נוכל לספק את כמות הנוזלים הדרושה על מנת לשמר מספיק נוזלים בגופנו. עדיף כמובן לא לשתות משקאות ממותקים או מיצים, מכיוון שאלו גורמים לצמא מוגבר ומעלים את ערכי הסוכר בדם. יש הממליצים להפחית משקאות כמו קפה, תה וקולה מספר ימים לפני הצום, כיוון שאלו מכילים חומרים משתנים ומשפיעים לרעה על איזון הנוזלים בגוף.

4. שלבו בארוחה חלבונים, כגון דגים, עוף או בשר בקר רזה המקנים תחושת שובע לאורך זמן ולאכול פחמימות מלאות בכמות סבירה (כ 2-3 מנות פחמימה מורכבת) על מנת למנוע ערכי סוכר גבוהים לאחר הארוחה וכמובן ירקות חיים או מבושלים המסייעים לתחושת שובע ושאינם מעלים כמעט את ערכי הסוכר.

5. הימנעו ממזונות מתובלים מאוד ומלוחים העלולים לגרום לתחושת צמא מוגברת.

6. לאחר הצום מומלץ לאכול ארוחה קטנה הקודמת לארוחה המרכזית, כגון - פרוסת עוגה ללא סוכר ותה או מרק ורק לאחר מכן לאכול את הארוחה המלאה המורכבת ממנת חלבון (דג\עוף\בשר דל שומן), מנת פחמימה וירקות.

7. השתדלו להימנע מאמץ גופני מוגבר, כיוון שזה עלול להוריד את ערכי הסוכר בצורה ניכרת והקפידו להיות במקום מוצל וקריר על מנת למנוע התייבשות!


הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, האגודה הישראלית לסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום