9 ממאירויות בסיכון מוגבר לסוכרת

(2)
לדרג

מחקר חדש מצא כי קיים קשר בין 9 מחלות ממאירות, לבין הסיכון להתפתחות מחלת הסוכרת – בעיקר בשנתיים שלאחר האבחנה. בין המחלות בעלות הסיכון הגבוה ביותר: סרטן לבלב, סרטן ריאות וסרטן כיס מרה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש, שפורסם במהלך חודש יוני בכתב העת JAMA Oncology, עולה כי האבחנה של 9 סוגי מחלות ממאירות מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להתפתחות סוכרת. הסיכון לסוכרת היה הגבוה ביותר במהלך השנתיים לאחר אבחנת הממאירות, אך נותר מוגבר במהלך כל תקופת המעקב, בין השנים 2003-2013.

במסגרת המחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים ממערכת הבריאות הקוריאנית, במטרה לאסוף מדגם מייצג ארצי של 2.2% מכלל האוכלוסייה. מדגם NHIS-NSC (National Health Insurance Service – National Sample Cohort) כלל 524,089 גברים ונשים בגילאי 20-70 שנים, ללא סוכרת וללא היסטוריה של ממאירות בתחילת הדרך.

במהלך מעקב של כשבע שנים אובחנו 15,130 משתתפים עם ממאירות. שורדי מחלות ממאירות היו מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו שלא פיתחו ממאירות, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, צריכת אלכוהול יומית ומדד מסת גוף גבוה יותר ושכיחות גבוהה יותר של מחלות רקע.

מבין 26,610 מקרים חדשים של סוכרת במהלך עשר שנות המעקב, 834 מקרים אירעו לאחר התפתחות ממאירות. הסיכון לסוכרת על רקע התפתחות ממאירות היה גבוה ב-35%, לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון לסוכרת טרם הממאירות וכן לגיל, מין, גורמים מטבוליים ומחלות רקע. הסיכון לסוכרת היה גבוה פי חמש בקרב משתתפים שאובחנו עם סרטן לבלב. סיכון מוגבר משמעותית לסוכרת חדשה זוהה באלו שאובחנו עם גידולי כליה (סיכון גבוה כפליים), סרטן כבד (סיכון גבוה כפליים), סרטן כיס מרה (עלייה של 80% בסיכון), סרטן ריאות (עלייה של 75% בסיכון), סרטן הדם (עלייה של 60% בסיכון), סרטן שד (עלייה של 60% בסיכון), סרטן קיבה (עלייה של 35% בסיכון) וסרטן בלוטת תריס (עלייה של 33% בסיכון).

התפתחות סרטן אשכים וסרטן מוח נקשרו גם כן עם סיכון מוגבר לסוכרת. עם זאת, מספר המקרים היה קטן בכדי להדגים מובהקות סטטיסטית. לא זוהה סיכון מוגבר לסוכרת לאחר התפתחות סרטן רחם, שחלות, ראש/צוואר, וושט או ערמונית.

החוקרים מציעים מספר הסברים אפשריים לממצאים הנ"ל. לדבריהם, מאחר והסיכון הגבוה ביותר תועד במהלך השנתיים הראשונות לאחר אבחנת ממאירות, ייתכן כי הרעילות של טיפולים אונקולוגיים, דוגמת סטרואידים וכימותרפיה משחקת תפקיד חשוב. ההשפעות הישירות של הגידולים הממאירים עשויים גם כן להביא לעלייה בסיכון לסוכרת, כאשר רזון על-רקע ממאירות מלווה בעמידות לאינסולין, הפרעה בסבילות לסוכר וסוכרת. עוד ייתכן כי גורמים ספציפיים למחלה או גורמים הקשורים בטיפול תורמים להתפתחות סוכרת בחולי סרטן וכי המהלך הקליני והתגובה לטיפול בסוכרת בחולי סרטן עשוי להיות שונה, בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 2 ללא אבחנת ממאירות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום