פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3672 הודעות
3190 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

12/03/2004 | 21:04 | מאת: אלה

בני בן ארבע וחצי נמצא השנה בגן חדש אחרי 4 שנים במעון ויצו. מסרב לדבר בגן מסרב ליצור .לדבריו הוא אוהב את הגן ורוצה להמשיך וללמוד בו גם בשנה הבאה אני מיואשת וחסרת אונים לחלוטין.בהמלצת הגננת פנינו למרכז להתפתחות הילד ובחודש הבא בני יעבור אבחון.מה אני יכולה לעשות בינתיים?עלי לציין שבבית בני ילד עליז חכם וקופצני??? מה עלי לעשות?????

לקריאה נוספת והעמקה

אין לך מה לעשות, חוץ מלהעזר בסבלנות. ילדים מסויימים מעדיפים להיות "צופים" ולא "שחקנים" בחיי הגן, זה לא אומר שאינם עוקבים או מעורבים בנעשה. ישנם ילדים שמגלים איזה מין חרדה חברתית, מה שזה אומר שקשה להם ולוקח להם זמן "להתחמם" ולדבר - זה אומר, לגלות את עצמם, על כל המשתמע מזה. אם בנך הולך ברצון לגן, חוזר שמח ויכול לעתים לשתף אותך בנעשה שם, אז, ניראה לי שהזמן יעשה את שלו. חשוב לא להפעיל לחץ שידבר, זה יכול לחזור אליו כמו בומרנג ולעשות שיחפר בהתנגדות לדבר, רצוי לעזור אותו, לשאול אותו שאלות שיוכל לענות במילה בודדה או לא לענות, ללא הפעלת לחץ או דיבור על הדיבור........ טוב שיאובחן במכון להתפתחות הילד, השאלה הגדולה, האם שם ישתף פעולה ויענה על כל מה שישאל?

10/03/2004 | 19:13 | מאת: עירית

שלום רב, ביתי בת השנתיים ושמונה חודשים התחילה לגמגם לפני כחודשיים. האם יש סיבה לדאגה? ממה יכול לנבוע הגמגום?

לקריאה נוספת והעמקה

בעקרון אין סיבה לדאגה, מדובר על תופעה נומלית בהתפתחות השפה. עייני באתר בפניות שהיו בעבר, דרך שימוש בחיפוש בחלק העליון של הדף. יש מידע נוסף באתר של קלינאי התקשורת בישראל www.ishla.org.il

10/03/2004 | 09:02 | מאת: דורית

שלום , בני בן שנתיים ו-8 חודשים ואובחן כ-PDD ומקבל טיפול. אני מחפשת לו טיפול נוסף של קלינאית תקשורת שמתמחה בילדים עם בעיות תקשורת בירושלים. אנחנו חושבים שהבעיה שלו היא בעיה של שרירי הפה , כי הוא לא מצליח לבטא שום הברה חוץ מ: אה ואו , למרות שהוא מנסה לחקות אותנו אבל כלום לא יוצא . הקלינאית שמטפלת בו היום הזכירה שיש מספר שיטות לעבודה , אשמח לשמוע על השיטות הקיימות. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

תוכלי לקבל מידע באתר של קלינאי התקשורת www.ishla.org.il ושם גם יש רשימה של קלינאים, לפי מיקומם בארץ ותחומי עיסוק, תחת הכותרת "למי לפנות" תוכלי גם להתיעץ בקלינאית שעובדת עם בנך והיא ודאי תסיע לך בחקירת שיטות הקיימות באיזורכם. בעקרון השיטות השונות נעות בין שיטה "נטורליסטית" להתנהגותית, עם גוון ביניהם. חשוב למצוא גישה שתאפשר לבנך למצות את היכולת ולהתקדם ליצירת קשרים יעילים עם סביבתו. בעניין שרירי הפה - יכול להיות רפיון של השרירים או קושי בתיכנות, תפני את האלה לקלינאי שעובדת עם הילד ומכירה אותו. דרך הגב, כיצד אוכל ולועס? בהצלחה

11/03/2004 | 07:32 | מאת: דורית

תודה על התשובה המהירה. הוא אוכל את כל סוגי המזון , אבל הוא מעדיף יותר אוכל רך מאשר קשה. בד"כ הוא לועס את האוכל , אבל יש פעמים שנראה שהוא פשוט בולע .

11/04/2004 | 19:40 | מאת: דנה

יש לי ילד בן שנתיים וחודשים אין לו הרבה אוצר מילים האם יש קשר לזה שהוא נמצא בגן בקבוצה של תינוקיה?.?. לקחתי אותו לקלינאית תקשורת ועשתה לו איבחון ההבנה שלו בסדר אבל האוצר מילים שלו ירוד תוך כמה זמן ניתן לשפר את זה אם הוא מתחיל בטיפולים

09/03/2004 | 08:09 | מאת: שרון

שלום , בני בן שנתיים ו-4 חודשים. עדיין לא מדבר. משמיע הברות בלבד. מבין הכל. משמיע קולות של חיות בהברה אחת. לעיתים חוזר על אותה הברה כמו" תה-תה, דה-דה. ביצענו בדיקת שמיעה ומצאנו כי שמיעתו באוזן אחת תקינה ובאוזן השניה נמצאו נוזלים כך שיש לו ירידה קלה-בינונית בשמיעה. האם כתוצאה מירידה בשמיעה באוזן אחת , קיים אצלו איחור שפתי ? האם , בשלב זה , כדאי לגשת לטיפול אצל קלינאית תקשורת ? רופא הילדים שמכיר את בני , המליץ לחכות עד גיל 3. לטענתו עד גיל זה ,המצב נחשב לנורמלי . אנא עצתך. תודה, שרון.

לקריאה נוספת והעמקה

כדאי להבדק אצל קלינאי תקשורת ולא להמתין. יכול להיות שתקבלו הדרכה ספציפית והקלינאי תוכל להזמין אותו לאחר מספר חודשים, להשווא ומעקב אחר התפתחותו. בכל מיקרה, אם יש כעת ירידה בשמיעה באוזן אחת, יכול להיות שהזמנים אחרים הייתה ירידה בשני האוזניי וכן השפעה על התפתחות הדיבור. יש שאלות רבות בקשר ליצירת תנאים להבעה בעל פה וכו' שרק שלינאי תקשורת יכולה להצביע ולבדוק. האם הילד עבר את בדיקת התקשורת בטיפת חלב בגיל שנתיים ושלושה חודשים? הרופא שמכיר את הילד קיבל, לשמחתינו, חינוך בטיפול בילדים חולים, אך המידע שנתן להם איננו תואם את הגישה ההתפתחותית המקובלת היום. לדעתי כל הורה שמזהה "בעיה" או עקוב התפתחותי ופונה לרופא זכאי לקבלת תשובה ואיש המקצוע הייחודי לכל תחום. בברכה ומתוך כבוד לרופא של בינכם אני בכל זאת ממליצה לקבל ממנו הפניה לבדיקה אצל קלינאי.

10/03/2004 | 07:21 | מאת: שרון

1. תודה. 2. ביקרנו בטיפת חלב ונכחנו בבדיקה של גיל שנתים ו-3 חודשים. מאחר ובני אינו מדבר לא היתה חשיבות לבדיקה. בקריאה של מספר שאלות ותשובות בנושא של איחור שפתי אני רואה כי את שואלת לגבי בדיקה זו ומציינת שהיא חשובה. חשובה ? אם בני אינו מדבר כלל אלא משמיע הברות בלבד מה נחוצה בדיקתם ? איך בני יכול לקרוא בשמם אם אינו מדבר ?

08/03/2004 | 12:17 | מאת: לימור

שלום בני בן קרוב ל- 4, אובחן כ- PDD. הוא מדבר ומתקשר עם כל בני המשפחה המורחבת וכולנו מבינים אותו. אך יש לו מס' בעיות בדיבור כאשר העיקרית שבהם היא דיבור "לא לעניין, לא הגיוני". למשל - אומר לאמו: "את חריפה" או תוך כדי צפיה בטלויזיה במשחק כדורגל "הנה הלול של התינוק". כמו כן משבש לעתים מלים כמו גזר - גרז. כמובן שבדיבורו אין "עומק". משתמש במשפטים פשוטים ביותר. האם יש סיכוי שבעקבות טיפול של קלינאי תקשורת המצב הנ"ל ישתפר? (בעיקר הדיבור שאינו לעניין). האם אנו, כהורים, יכולים לשפר זאת? למשל כאשר מדבר לא לעניין להגיד לו "אנחנו לא מבינים אותך", "מה זה קשור?" וכו'? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

הבעיה העקרית שלילד PDD הינה בתקשורת ולא בדיבור, הדיבור הינו פועל יוצא של היכולת שלו לתקשר ולהמשיג (לתת מושג?) את הכוונה של המילים והמשפטים. כדי מאד לקבל יעוץ רלוונטי לבנכם, יכול להיות שמה שבעינייכם נראה כדיבור סטמי למעשה ממלא תפקוד תקשורתי ודווקה כדאי לעודד אותו, גם אם נשמע לכם כלא קשור או רלוונטי. ילדים אלו יכולים ליצור קשרים שלנו לא נראים רלונטיים, אך היכולת שלנו לתת משמעות ולעקוב אחר הכוונה לתקשר יכולים להוביל אותו לתקשורת יותר יעילה וקשורה לחוויותו. דרשו הדרכה על ידי קלינאי התקשורת שעובדת עם הילד ותמשיכו לעבוד איתו באותו קו משותף. באשר למה שיהיה בעתיד..... הנבוא ניתנה ל....................

07/03/2004 | 16:35 | מאת: לידיה

המשיכי לתת תשובות מעניינות מרתקות ומהירות כל הכבוד

תודה על דברי העידוד!

07/03/2004 | 06:56 | מאת: לידיה

בוקר טוב פורים שמח מה הסיבות שילד בן שנתיים ושלושה חודשים משלים מילים אך לא מדבר מילים שלמות. דוגמא במקום לומר שמש - אומר מש. או תודה אומר דה.

מבחינתו הוא אומר את כל המילה, יכול להיות שעדיין נמצא בשלבי רכישה - זהו תהליך של הבעה חלק של המילה לפני שיגיד אותה בצורתה המלא. אין מה לדאוג כעת, הוא ימשיך לדבר כך עד שיהיה מסוגל לזכור ולהגיד את כל חלקי המילה.

06/03/2004 | 23:54 | מאת: שולי

בעבר פניתי לפורום זה באותו עיניין. ועדיין אינני רגועה. בני כמעט בן שנה וארבעה חודשים ובקושי יש לו שתיים עד שלוש מילים. גם מילים אילו לא ממש עקביות כלומר משתמש בהן לעיתים רחוקות עד כי אני חושבת שאולי שכח אותן. (חם=אה/אם, אם אם= אוכל, אה אה = קלטת שהוא אוהב) כמו כן עושה כבר צירופים כגון אבא ואמה (אמא) אבל לא בהקשר ברור שמראה שבאמת התכוון אלי או לבעלי, אין לא כלל חיקוי של צלילים, שאנחנו אומרים לו, למשל אם נגיד לו אבא למרות שכבר אומר את הצירוף לא יחזור אחרינו, ואינו מגיב לשמו באופן עקבי. בשאר התחומים התפתחותו תקינה מחקה תנועות, עושה לא עם הראש, ביי ביי, לשבת לקום ועוד. בנוסף שמיעתו נבדקה בגיל 10 חודשים ונמצאה תקינה, אך מכיוון ששתה רמדיה צמחית וראיתי כתבה אודות ילד שהתחרש כנראה כתוצאה מתזונה בפורמולה אני שוקלת לבדוק שוב שמיעה, מה את חושבת על כך , האם לפנות להתפתחות הילד או שסבלנות היא התרופה?

עד עכשיו תארת ילד עם התפתחות תקינה - שלוש מילים בגיל זה עדיין נמצא בתחום הנורמה, גם אם הינך מכירה ילדים שמפיקים יותר מילים. קולות בעלי כוונה נחשבים כ"מילים" גם כשאינכם מאתרים את המילה המקובלת בעברית. חשוב לאפשר לבנך לנסות את הקולות ואת המילים בכוונה לתקשר. אם הוא מוסיף קולות וצלילים בעלי כוונה ואם הוא יוצר קשר עם סביבתו, אז נראה לי שאין מקום לדאגה, כרגע. כמובן שרכישת שפה הינו תהליך דינמי, תנסי לצלם את מצבו כעת ותשוואי בעוד חודשיים - ודאי תגלי שהוא מתקדם בקצב המתאים לו, זה לא קשור להתפתחות בתחומים נוספים! אשמח לשמשיך ולקבל דווח על השגי בנך. בינתיים תמשיכי לגרות את שפתו על ידי פניה אליו, בצורה פטושה וישירה, תוך שימוש בכל מרכיבי שפה ובודאי שמו.

06/03/2004 | 23:29 | מאת: שולי

שלום, בני בן שנתיים וארבעה חודשים והוא כמעט ולא אומר משפטים חוץ מ"לא רוצה" מחקה את המשפטים לא יותר מ3 מילים, יש לו עוצר מילים די מצומצם לגילו (לפי טיפת חלב), הוא מבטא כ 50-60 מילים, מכיר את כל החיות וצלילים, התפתחות מוטורית תקינה, שמיעה תקינה, חברותי, יוצר קשר עין,מצביע על משהו שהוא רוצה, אוהב להצביע בספר על דמויות שהוא מכיר ולהראות לנו, מבין כל ההוראות,מתקדם מבחינה שפתית אך איטי מאוד, משחק משחק משותף עם כדור ו"קוקו",בגן מנסה לדבר עם ילדים אחרים אך ורק בזמן המשחק, אוהב להתעסק עפ פעולות יצירה ומקשיב לסיפורים, האם יש לי סיבה לדאגה?האם הבעיה היא שאנו משפחה דו לשונית (עלינו לפני 17 שנה)? האם כדאי לי לפנות רופא התפתחותי וקלינאי תקשורת? האם העיקוב בחיבור משפטים מצביע על בעיה? תודה

06/03/2004 | 08:47 | מאת: *

למנהלת הפורום בוקר טוב חג פורים שמח ילד בן 10 הוא ילד מאד מאד מאד ביישן. לא מתקשר עם מוריו. אין לו חברים. האווירה בבית היא אווירה חיובית אוהבים אותו מפנקים אותו נותנים לו הכל. מסרב לשתף פעולה עם אנשי מקצוע. אבקש את התייחסותך. יום נעים הרבה בריאות

לקריאה נוספת והעמקה

אם הוא סובל מהקושי הזה? עייני באתר של asperger אולי יש לו "לקות למידה" בתחום החברתי? ילדים מסויימים מתקשים בהבנה של מצבים חברתיים ובשילוב בפעילויות אלו.

05/03/2004 | 21:13 | מאת: שושנה

בתי בת ה-12 סובלת מגמגום עברנו מספר קלינאיות תקשורת והתוצאה שיפור קל וחזרה או גרוע יותר האם כדאי להשתתף במרתוני דיבור? האם יש לך רעיון אחר? תוך כמה זמן אפשר לראות שיפור משמעותי?

לקריאה נוספת והעמקה

מה זה מרתון דיבור? ישנם שיטות טיפול שונות ואני לא יכולה לדעת מה יעבוד הכי טוב בשבילה. תתיחסי לגימגום כמו לאלרגיה, שמופיעה ונאלמת ולא תמיד יודעים מה הגורם... רק יודעים שחולף וחוזר, בקצב שלו! בכל מיקרה, בילדים רבים יש הקלה בולטת לקראת גיל ההתבגרות (13-15) ויתכן ותהיה הקלה, יחד עם זאת הנטיה נשארת ובמצבי לחץ או תקופרת שינוי יכולה שוב להופיעה. עם השנים יש שיפור משמעותי המרבית המקרים. ישנם טיפולים מרוכזים של מספר שבועות, אבל לדעתי בתך עדיין צעירה לטיפול זה. עייני האתר של AMBI אירגון של מגמגמים לעזרה עצמית, אולי שם תקבלי עוד כוונים. השיפור יהיה הדרגתי לאורך הזמן

04/03/2004 | 16:34 | מאת: משה

1. האם סימנים של ילד בגיל שנה וחודשיים וחצי שלא מגיב לשמו, אינו מצביע על חפצים(ולעיתים כאשר מנסים ללמד אותו להצביע הוא משתמש ביד אימו כדי להצביע), אינו מתיחס לבקשות כגון תביא בבקשה את הכדור, הם סימנים אופינים לאוטיזם ? 2. מה הן האפשרויות האחרות אם יש כאלה ? 3. האם הבעיות הנ"ל פתירות ואם כן אז באיזו רמה כל אחת (באופן חלקי, באופן מלא), תוך כמה זמן כל אחת (הכוונה לסדר גודל של טווח זמן), ומה הן אפשרויות הטיפול של כל אחת מן הבעיות ? 4. מה הם הסימנים האופיניים לאוטיזם ? 5. האם יש קשר בין אנמיה מחוסר ברזל (המוגלובין 9 ) לאוטיזם ?

לקריאה נוספת והעמקה

על פי התאור נראה שיש בעיה, ראשית: האם הילד עבר בדיקת שמיעה? האם מגיב לגירויים אחרים, פרט להוראות או בקשות מילוליות? האם דגם ההתפתחות הכללית נראה תקין? האם מתקשר וקשוב לנעשה סביבו? יש הרבה שאלות שצריך לברר לפני שניתן להחליט הקשר לאבחנה מבדלת ותצפית להתהפתחות עתידית. הצעתי: לפנות לאבחון במכון להתפתחות הילד, בהמשך להפניה של רופא הילדים. אין קשר בין אנמיה לאוטיזם בגיל הרך יש מספר הסברים לאותה תופעה התנהגותית, לכן רצוי לערוך איבחון במכון רב-תחומי. בהצלחה

04/03/2004 | 22:28 | מאת: משה

1. שמיעתו תקינה. 2. מגיב לגירויים אחרים בסביבתו כגון רעש חזק פתאומי או כאשר הוא במטבח והוא שומע ששמים קלטת שלו אז הוא בא לסלון לראות את הקלטת. 3. מה לגבי שאר השאלות ששאלתי ?

לשאלותיך: 1. חלקם אופייני וחלקם לא, צריך להסתכל על תפקודו בכל מיני הקשרים 2. הפרעות קשב, ריכוז, חוסר בשלות ואחרים. 3. הפתרון תלוי בבעיה, כמו כן, הפרוגנוזה... לכן צריך ךהתחיל באבחון רב מקצועי 4. חלקם בלבד. 5.למיטב ידעתי, אין

05/03/2004 | 18:35 | מאת: משה

אז מה הם בעצם הסימנים האופיניים לאוטיזם ?

03/03/2004 | 22:29 | מאת: רחל

הנני אם לילד בן שנתיים ושמונה חודשים, הילד מתענין בצורה קיצונית במכשירים אלקטרונים, הגננת מוטרדת מאוד מכך והמליצה לי ללכת לאבחון, היא חושדת שיש לו בעיה בתקשורת, בבית הילד מתקשר מצוין איתנו, משחק עם אחיו ומביע רצונותיו ומחשבותיו אני חושבת שמדובר בהתענינות חזקה במכשירים אלקטרונים ,האם לשמוע לעצת הגננת ולגשת לאבחון? האם אבחון אצל קלינאית תקשורת או אצל פסיכולוג התפתחותי? תודה רחל

לקריאה נוספת והעמקה

השאלה האם ההתעניינות הזאת מונעת ממנו או מפריעה לו לתפקד בין ילדי הגן ולהשתתףבפעילויות היום יומיות המצופות מילד בגילו. האם השיג את צייני ההתפתחות שמצופים ממנו, עלפי גילו? האם מצליח סהתעניין בעוד נושאים? אם התשובה שלך לכל השאלות חיובית לא נירא לי בעיה מיוחדת שדורשת הפניה למסגרת מאבחנת. אם יש לך ספקות תפני לשיחה עם פסיכולוג מומחה לטיפול בילדים והתפתחות. פניה מיותרת לא תפגע בבנך, אך הזהרי מהדבקת תביות, אשר יכולות לפגוע בתדמית בנך בעיניי הסובבבים אותו.

04/03/2004 | 10:50 | מאת: רחל

האם אפשר להביאו לאבחון כזה באופן פרטי אצלך ?

03/03/2004 | 16:55 | מאת: שיר

אני מחפשת קלינאי/ת תקשורת לטיפול פרטני ופרטי לאבא שלי. הוא עבר אירוע מוחי. ההבנה בסדר, הדיבור קשה. היכן ניתן למצוא קינאי תקשורת לעבודה פרטנית?

באתר לקינאי התקשורת www.ishla.org.il או בטל. באגודה, תשאירי הודעה 03-9217815

התקשרי אלי לדוא"ל ע"י לחיצה על שמי המופיע בכחול

זהירות מפניות "אנונימיות" שכאלה!

03/03/2004 | 13:39 | מאת: אושרית

שלום רב האים ידוע לך ששימוש בריטלין לילד לטווח ארוך יכול לגרום לאפילפסיה? תודה על תשובתך

לא ידוע לי, אך פני לפורום לאורולוגיה לילדים לקבלת מידע בקשר לתרופות אלו.

03/03/2004 | 10:52 | מאת: מנצור עדנה

לקריאה נוספת והעמקה

הודעה זו התקבלה ללא תוכן! לקבלת פרטים על לימודי הפרעות בתקשורת אפשר לעיין באתר קלינאי התקשורת בארץ www.ishla.org.il

02/03/2004 | 18:56 | מאת: צביה

הייתי מעוניינת לדעת מה יכולה להיות הסיבה להצטברות שאריות בוולקולות, כמו שנאמר לבעלי לאחר בדיקה

לקריאה נוספת והעמקה

איסוף חומר בוולקולה יכול להצביע על ירידה במעבר האורלי עקב הפרעה עצבית-מוטורית או ירידה בתחושה. יכול גם להיות קשור למירקם הספציפי והשאל ההאם החומר נאסף במהלך הבליעה או אם ניצפה חומר לאחר סיום הבליעה. בליעה הינו תהליך דינמי וקשה לקבוע סיבה לבעיה ללא קבלת רקע כללי על מצב בריאותו של הנבדק וכן קבלת מידע על הבדיקה כולה! במידה ובוצע בדיקה וידאו-פלורורוסקופית. לקבלת הדרכה וטיפול יש לפנות לקלינאי תקשורת המטפלים בבעיות בליעה.

הצטרפות למאגרי מידע ומטפלים (ללא תשלום) שלום רב אתר אפס עד 5 מזמין אנשי מקצוע מתחום הטיפול והחינוך להוסיף את שמם למאגר-פון של האתר ללא תשלום. פרטים ניתן לקבל באתר במאגרי המידע של אתר אפס עד 5. ניתן לשלוח את הפרטים בפקס: 8943199-09 או בדואל: [email protected] www.0-5.co.il מאגר מידע, כלים לאיתור מוקדם, התערבות והתמודדות עם ליקויי למידה והתפתחות www.0-5.co.il

לקריאה נוספת והעמקה

זהירות לכל המתעניין, יש כללי נימוס בסיסיים בהתנהגות באתר. כמו בכל מקום אחר, יש לנהול במישנה זהירות לגבי פרטיות, המלצות לא בדוקות וכו' לבדוק מי ומה מאחורי אתר שניראה תמים ואולי באמת הוא תמים!

29/02/2004 | 07:42 | מאת: ל

מה עושים כדי לשפר את דיבורו של ילד בן שנתיים וחצי שלא ידבר חצאי מילים.

מדברי אליו נכון וברור, וממתינים שיבשיל.

28/02/2004 | 21:59 | מאת: אוהד

שלום. שמי אוהד ואני מתענין בלימוד הפרעות תקשורת בשנה הבאה, וישנם מספר שאלות שמעט מפריעות לי והייתי שמח לקבל עליהם תשובה... ראשית אני מתלבט בלימודים בת"א/ירושלים האם יש הבדל מבחינת הסתכלות השוק לסוג התארים (אני יודע שהמחזור הראשון ממכללת הדסה עדיין לא יצא אך האם ניתן לראות סוג של כיוון בנושא...)? שנית האם נראה שישנה דרישה לקלינאים גברים בדווקא?(במגזר החרדי, דתי) בנוסף האם ניתן להתפרנס בכבוד מהמקצוע הזה? לאחר כמה זמן? והאם לעובדת היותי גבר (בעקבות מיעוט גברים בתחום) יכולה להיות השפעה? תודה רבה לך.....

לקריאה נוספת והעמקה

הלימודים בכל מקום בארץ, מצויינים! יש צורך במטפלים מסורים ומוכנים להשקיע ולהתמיד, בעלי רגישות לאחר ויוזמה.... אם הינך כזה, אז, לא משנה המין שלך. במיגזר החרדי יש מקים לעבודה של גברים, אינני יכולה להפנות אותך למקומות ספציפיים. במהלך הלימודים אין הפניה מיוחדת למיגזרים שונים, הנטיה ללמוד לעבוד עם כל האוכלוסיות, בגישה רב תרבותית. בהחלט ניתן להתפרנס בכבוד במקצוע זה, אך צריך להשקיע בתחילת הדרך ברכישת נסיון וקבלת הדרכה ואחר כך, לעבוד טוב ושיכירו את עבודתך. מרבית הקלינאים בארץ מתפרנסים יפה, לא תמיד בתחילת דרכם... לדעתי זה כך במרבית המקצועות?!

26/02/2004 | 16:20 | מאת: איך מרדימים ילד בן שנתיים +

יוצרים תנאי רגועים ונונתים לו להרדם לבד... אין דרך "להרדים ילד"

25/02/2004 | 19:57 | מאת: סבתא'לה

אני סבתא לילד בן שנתיים וחצי. אני לא רוצה להישמע כחמה שמתלוננת על כלתה....אך התמונה היא כזאת ורציתי להתייעץ איתכם. האם יש מקרים דומים ומה דעתכם בנושא. כלתי בחורה היפראקטיבית שלא יכולה להיות בבית ולו ליום אחד, לדוגמא: היא לוקחת את הילד אחרי הגן (כול יום) ומטיילת איתו ולא משנה מה המזג האויר (חם או קר) היא מסתובבת איתו אצל משפחה ובקניונים וחוזרת הבייתה כחצי שעה לפני שהילד הולך לישון. שאלתי היא: האם הילד בגיל שנתיים וחצי צריך מסגרת מגינה ורגועה, האם רצוי שיהיה יותר בבית, יקבל אווירה ביתית , משפחתית.....או שלא נורא אם יסתובב כל הזמן בחוץ ? בתודה ...סבתא מודאגת

זה איננו תחום עיסוקי אך באופן ידידותי נראה לי שהבעיה שלך, ואת בהחלט נשמעת כמו חמות המתלוננת על כלתך!

24/02/2004 | 17:06 | מאת: יונית

שלום לךבני בן 7 לקח כחצי שנה ריטאלין היה שיפור אבל לא משמעותי עם הריטאלין המורה היתה מעירה לי שהילד מפריע לא תמיד משתף פעולה לכן ביוזמתי הפסססססססקתי לו את הריטאלין לפני כשבועיים והמורה אפילו לא ראתה שינוי הרופא משפחה אמר ש 10 מג שהוא לקח מספיק לו ואי אפשר לעלות לו את המינון כיהילד שוקל 25 קג אודה לך אם תיעצי לי מה לעשות בנידון בתודה אמא מודאגת

24/02/2004 | 17:08 | מאת: יונית

24/02/2004 | 17:09 | מאת: יונית

יונית כתב/ה: > >

24/02/2004 | 17:17 | מאת: יונית

24/02/2004 | 18:14 | מאת: יונית

יונית כתב/ה: > > שלום לךבני בן 7 לקח כחצי שנה ריטאלין היה שיפור אבל לא משמעותי > עם הריטאלין המורה היתה מעירה לי שהילד מפריע לא תמיד משתף פעולה > לכן ביוזמתי הפסססססססקתי לו את הריטאלין לפני כשבועיים והמורה > אפילו לא ראתה שינוי הרופא משפחה אמר ש 10 מג שהוא לקח מספיק לו > ואי אפשר לעלות לו את המינון כיהילד שוקל 25 קג אודה לך אם תיעצי > לי מה לעשות בנידון בתודה אמא מודאגת

25/02/2004 | 17:56 | מאת: יונית

יונית כתב/ה: > > שלום לךבני בן 7 לקח כחצי שנה ריטאלין היה שיפור אבל לא משמעותי > עם הריטאלין המורה היתה מעירה לי שהילד מפריע לא תמיד משתף פעולה > לכן ביוזמתי הפסססססססקתי לו את הריטאלין לפני כשבועיים והמורה > אפילו לא ראתה שינוי הרופא משפחה אמר ש 10 מג שהוא לקח מספיק לו > ואי אפשר לעלות לו את המינון כיהילד שוקל 25 קג אודה לך אם תיעצי > לי מה לעשות בנידון בתודה אמא מודאגת

26/02/2004 | 12:34 | מאת: יונית

יונית כתב/ה: > > יונית כתב/ה: > > > > שלום לךבני בן 7 לקח כחצי שנה ריטאלין היה שיפור אבל לא משמעותי > > עם הריטאלין המורה היתה מעירה לי שהילד מפריע לא תמיד משתף פעולה > > לכן ביוזמתי הפסססססססקתי לו את הריטאלין לפני כשבועיים והמורה > > אפילו לא ראתה שינוי הרופא משפחה אמר ש 10 מג שהוא לקח מספיק לו > > ואי אפשר לעלות לו את המינון כיהילד שוקל 25 קג אודה לך אם תיעצי > > לי מה לעשות בנידון בתודה אמא מודאגת > >

יש בדיקה אוביקטיבית המעריכה את יעילות השימוש והמינון של רטלין לטיפול בהפרעות קשב. בקשי מהרופא להנותיך לעריכת הבדיקה הזאת. רק אז תידי האם בכלל ובכמה יש יעילות לרטלין

24/02/2004 | 16:31 | מאת: סטודנטית

שלום אני סטודנטית להפרעות בתקשורת . מעונינת לדעת: 1-מובנות דיבור ירודה וטעויות לא עקביות יכולות להעיד על דיספרקסיה אבל האם בנוסף לזה יכוות גם להופיע שיבושי היגוי עקביים כמו הורדת קוליות למשל . ובמקרה כזה על מה עובדים קודם בטיפול. 2- האם יש סימנים אחרים שעוזרים לאבחן דיספרקסיה כלומר אם הילד מחליף בין ההגאים האם זה יכול להיות סימן לדיספרקסיה. 3- כאשר עובדים על דיספרקסיה האם צריך לעבוד על האטת קצב הדיבור וחלוקה להברות ולתת לילד להסתכל על הפה בלי לעבוד בצורה מובנה על הגה מסוים. תודה רבה מראש..

לקריאה נוספת והעמקה

מצטערת לעכזב אותך, פני לאתר האגודה לקבלת יעוץ מקצועי ספציפי ובמיוחד למדריכים הקליניים המסגרת הלימודים. בברכה ואיחולי הצלחה, פרידה

24/02/2004 | 16:00 | מאת: אמא מודאגת

שלום ילדי בן 2 ו 10 חודשים הוא עבר ניתוח להוצאת שקד שלישי לפני כשנה - בבדיקת א.א.ג לפני כ-6 חודשים נמצא נוזלים באוזניים. בדיקת שמיעה ב F-F הראתה הפנית ראש לשני הצדדים בעוצמה של עשרים וחמש הרופא הזמין תור לניתוח כפתורים לחודש ינואר -בגלל כל מיני סיבות (שקשורות לכמות המנותחים)הניתוח לא יצא לפועל ועכשיו הוזמן תור ל מרץ. בדיקת שמיעה מלפני חודש הראתה SRT ימין -עשרים וחמשה . שמאל לא נבדקה כי הילד סרב להמשיך ולהרכיב את האוזניות. כל זה היה הקדמה לדבר העיקרי והוא שהילד כמעט ולא מדבר הוא מפיק כ-10 מלים לא ברורות לאחרונה יש התקדמות קלה במצב שלו . הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כבר כ- 4 חודשים . הילד מרייר הרבה השאלה היא האם ירידה דו-צדדית של עשרים וחמשה יכולה לגרום לאיחור שפתי כל כך משמעותי (הקלינאית אומרת שיש לו איחור של 1.5 עד שנתתים) האם המצב ישתפר הרבה לאחר הניתןח. תודה רבה מראש אמא מודאגת מאוד

לקריאה נוספת והעמקה

נראה שלילד יש בעיה ברכישת השפה ולא ברור אם קשורה ישירות רק לשמיעה או לקושי נוסף. העובדה שמרייר הרבה יכולה להעיד על נשימה דרך הפהולהצביע על קושי באוורו האוזן התיכונה וגרימה שירידה בשמיעה fluctuating hearing loss הכוונה לירידה בשמיעה לא קבוע, אשר גורמת להגעת הדיבור והגירויים השמיעהתיים באופן לא עקבי! טוב שהוא כבר בטיפול שלקלינאי תקשורת ושנושא בשמיעה מטופל. זו דרך הטיפול הנכונה והמקובלת. בכל מיקרה למדי את הילד לקנח את האף ותני לו לשחק משחקים של נשיפות (כמו ניפוח בלוני סבון ושריקה במשרוקית, אשר ילמדו אותו לנשוף בחוזקה) בררי האם נושם דרך הפה והאם יש לו מאמץ נשימתי בשינה (צפי בחזה ובנשימה במהלך השינה) נירא לי שדרך הטיפול הינה הדרך המקובלת במיקרה זה. לשאלתך הספציפית, כפי שציינתי, נראה לי שיש לו שינויים בשמיעה 0על רקע נוזלים ואוורור האוזן התיכונה) ולכן, כן יכולים להיות קשורים להעדר התקדמות בשפה.

24/02/2004 | 15:38 | מאת: רונית

בתי בת ארבע וחצי מדברת בקול חלש, משבשת מילים, בולעת הברות ולפעמים נדמה שאינה יודעת כיצד להשתמש בלשון. כמו כן בעת הדיבור מצטבר לה רוק בצידי הלשון . גם בתחומים שונים מוטורית וחברתית היא די איטית. הייתי רוצה לדעת האם יש קשר לעובדה שהיא עדיין נוהגת להירדם עם מוצץ? או שעצם הבעיות הנוספות מעידות על בעיה התפתחותית כללית ולא דווקא בקשר למוצץ?

אם היא רק ישנה עם המוצץ אז התשובה היא שכניראה אין השפעה של המציצה על תנועות הדיבור..... אם לעומת זאת היא מוצצת במהלך היום וגם מדברת עם המוצץ הפה, אז, המצב שונה ויש לעודד אותה להפסיק את השימוש במוצץ. רצוי בכל מיקרה לערוך לש איבחון תפקודי של הדיבור, כולל יכולת הלעיסה והבליעה כדי לבדוק את מצבה ולהמליץ על התערבות מובנת, במידת הצורך

23/02/2004 | 21:06 | מאת: שון

הבן שלי מטפל החל מגיל שנתיים ועשרה חודשים וכפי שכבר צינתי כיום הוא בן 4 ושלושה חודשים. על פי איבחון האחרון שנעשה לו על ידי קלינאית תיקשורת אובחן שבני הנו ילד חברותי ותקשורתי המראה קשיי קשב וריכוז , מוסחות וסף תסכול נמוך .מבטא את עצמו במשפטים ארוכים ומובנים אך מגלה קשיי שליפה , קשיי ארגון ואסוציאטביות. למרות קשיים אלו ואוצר מילים מעט דל לא נראה כי הוא זקוק לגן שפה אלא לעבודה עם קלינאית תקשורת ובהמשך עזרה של גננת שיח במסגרת גן חובה. אבקש לדעת 1. האם לא כדאי בכל זאת גן שפה 2. האם יש צורך לתיגבור אצל קלינאית תקשורת ( כיום מקבל 1/2 שעה אצל קלינאית 3/4 שעה אצל מרפה בעיסוק.)בהנחה שבשנת הלימודים הבאה יקבל גם גננת שיח פעמיים בשבוע. 3.אבקש לציין שלילד אין טוסיק לשבת למרות שכאשר הוא נדרש לבצע עבודות או לצייר עושה זאת בשמחה ובסבלנות . אבקש תגובתך והמלצתך בהקדם.

לקריאה נוספת והעמקה

השאלה בהחלט במקומה, והיא, כיצד ניתן לקדם את בנך ולהכין אותו לרכישת הקריאה, הכתיבה ולשילובו בביה"ס, בצורה הטובה ביותר. קלינאי תקשורת ואנשי טיפול אחרים יכולים רק להמליץ על השמה בגן שפתי. ההשמה מתבצעת לאחר הפניה לועדת השמה (דרך שרותי החינוך בכל עיריה או רשות) עלפי מקום מגורים. האם בנך עבר אבחון במכון להתפתחות הילד או לפחות, אצל פסיכולוג חינוכי- התפתחותי- קליני? מה זאת אומרת "אין לו טוסיק" והאם תחושת הגננת שלו מייצג את תחושת אנשים שעובדים איתו באופן פרטני? מה התפקיד שלו בקבוצת ילדי הגן? האם נבדק על ידי נאורולו ילדים? האם המליצו לו לקבל טיפול ברטלין? כמה קשה ההפרעה בקשב ומי איבחן אותה?\ כדי לענות על שאלותיך יש צורך הקבלת מידע רב ואני לא רואה את התמונה בשלמות כדי לדעת אם כדי להפנותותלגן שפתי (בד"כ המבנה והרמה של הגן נקבעת על ידי הרכב הילדים שנמצאים בגן, בכל שנה). בקשי לערוך לבנך בדיקה אצל פסיכולוג ונאורולוג ילדים ואחרכך תהיה יותר "חכמה" בבחירת מסגרת לבנך. בכל מיקרה, תגבור בגיל הרך יחסוך תגבור מאוחר יותר ויהיה יותר אפקטיבי. לפעמים ילדים משולבים בגן שפתי במשך שנה אחת ואחר כך עוברים לגן עירוני ונכנסים לגן עם יתר הילדים, ללא צורך בתגבור מסיבי.

23/02/2004 | 17:14 | מאת: אריאלה

שלום, רציתי בבקשה לדעת מה ההבדל בין לקות שמיעה לבין לקות שמיעה ספציפית (sli), ומה ההבדל בין הילדים מבחינת השפה (רכישה ותפקוד), השיקום, מסגרות הלימודים,וכו' תודה רבה אריאלה

לקריאה נוספת והעמקה

אני לא מבינה מה את מתכוונת בביטוי SLI האם הכוונה לקשיי פיענוח? כי אז הכוונה לקושי בתפקוד שמיעתי ולא במערכת השמיעתית כולה. כניראה שהכוונה להמשך השמיעה: האוזן קולטת ותפקיד ההקשבה הינו קשר בין האוזן לתפקוד הקוגניטיבי, כמו ההבדל בין לשמוע ולהקשיב, הכולל פיענוח, זכרון, אבחנה בין דמות ורקע ואחרים לקות שמיעה מתכוון על הקושי לשמוע, הקושי או תפקוד לקוי באוזן, עד עצב השמיעה... מקווה שקיבלת מספיק מידע ואם לא, כיתבי שוב.

23/02/2004 | 14:50 | מאת: לא יודעת אם זה הפורום המתאים

למנהלת הפורום המקסימה יום טוב יום נעים מה עושים עם ילד בגן שמתעקש לשתות עם כוס כחולה ולאכול עם כף אדומה. דבר שיוצר מריבות בגן הילדים.

אם הילד מתעקש, כנראה שזה מספיק חשוב לו, האם לך זה כל כך עקרוני? במחשבה שלו יש הבדל בין הכלים והצבעים, לילדים יש מחשבה מגית והנושא חשוב. כמובן שאם היה בתיכון הינו דואגים, בגיל הגן אנו מוותרים לו ומשתדלים לתת לכל הילדים כלים זהים או כלם אישיים, לכל אחד. בכל מיקרה, התופעה נורמלית!

21/02/2004 | 09:37 | מאת: מה הסיבות שילד לא ישן כל הלילה

למנהלת הפורום שבת שלום ויום משפחה נפלא רציתי לדעת מה הסיבות שילד בן שנתיים + לא ישן כל הלילה

יכולות להיות רבות ויש צורך בבירור של כל הנסיבות. תתיעץ עם הרופא המטפל ועם האחות בטיפת חלב, בדוק את סדר היום שלו ונסה לבדוק האם זה הרגל, תופעה חולפת או תוצאה של משהו אחר. בהצלחה

21/02/2004 | 09:36 | מאת: אזרחית

למנהלת הפורום שלום רציתי לדעת למה ילד בן שנתיים + שהוא בסדר גמור מפותח מאד מדבר חצאי מילים כמו שמש אומר מש. ירוק אומר אוק.

הוא בדרך לרכישת כל המילה. יש תהליכים קוגניטיביים אשר עדיין צריכים להבשיל. זה חלק של תהליך רכישת המילה

19/02/2004 | 21:04 | מאת: סדודנטית

הבנתי מכל מה שקראתי בפורום ששכר של קלינאית לא מי יודע טוב. אבל אפשר בבקשה לעשות סקר משכורות כדי אחד ולתמיד לגמור את הערפול הזה? יש פה הרבה סטודנטים לעתיד שנכנסים ושואלים על משכורת ואף אחד לא אומר להם את האמת במספרים. הרי לא יתכן שכולם מרויחים מתחת לשכר מינימום והשיירה עוברת. כמה מרויח קלינאית לאחר שנה ? אחרי חמש שנים? אחרי עשר? כמה מרויח קלינאית בבית חולים? אחרי שנה? אחרי חמש? כמה מרויח קלינאית בבית אבות? כמה עם תואר שני? כמה כל שנת נסיון משנה את השכר? למה אין שום מידע בשום מקום?! כאילו שזה הסוד הכי שמור במדינה ואולי.... אנחנו מתביישים?? אני בסה"כ סטודנטית, אבל מאוד מאוד הייתי רוצה לדעת איפה כדאי יותר לעבוד בסיום הלימודים מההיבט הכלכלי. אנא, שתפו פעולה. אני יודעת שלא עושים מליונים ואני לא מצפה לזה, האים אי אפשר להתפרנס מזה בכבוד כדי להעניק למשפחתי (לעתיד ) רמת חיים ראויה ? האם באמת מצבנו עד כדי כך גרוע?!

מצבינו בינוני, כמובן שתלוי היכן עובדים, וכן, עניין המשכורות, פרט לשירות הציבורי הינו חסוי כמו כל מידע אחר אשר זכותינו לשמור בפרטיות. בשירות הציבורי, כמו משרד החינוך ומשרד הבריאות, קופת חולים וכאלה ישנם הסכמי עבודה קיבוציים שמחייבים את המערכת והמסה ומתן בהסכמי עבודה אילו מתקייס בין המעסיקים להסתדרויות השונות, המיצגות את העובדים, והם זהים לכולם ונקבעים על ידי שנות ותק, השכלה, השתלמויות וכו', בתוכם ישנם רכיבים כמו כוננות, תוספת בית חולים והטבות נוספות. עובדים בהסכמים אלו מוגני על ישי ועדי עובדים. בנוסף ישנם הסכמי עבודה אישיים הנקבעים בין המעביד לעובד, באופן פרטי, בהם העובד איננו מיוצג על ידי קבוצה אלה מנהל את התוכנן והתנאים בעצמו. הסכמים אלו נשמרים בסוד ביניהם, זכותו של העובד להציג אותם לאחרים, אבל לא כדאי כי התוכן של ההסכם תלוי בנחיצותו של העובד, בכוחו המשא ומתן ובצורך שלו בתוך המערכת או הקליניאקה. ךאחר עודה של כמה שנים תוכלי לפתוח קליניקה פרטית, לקבוע לעצמך את שכרך וכו', תלוי בנכונותם של לקוחות פוטנציאליים או מטופלים לשלם לך (כמובכל שוק פרטי תלוי העצה ובביקוש)קופ"ח חותם על הסכמי עבודה עם אותם קליניקות פרטיות, בסכומים קבועים לכל מטופל המופנה על ידי הקופה (לא הרבה, אבל מבטיח מספר מסויים של טיפולים שמאפשרים להחזיק את המקום ועוד קצת). כמה מהמרפאות האלו מעסיקים בעצמם קלינאים "צעירים" וברור שיש ביניהם הסכמי עבודה אישיים וכו'. רבים מהקלינאים מתפרנסים בכבוד, אך באופן כללי לא עושחם כסף רב, יש צורך בהשקעה בקידום מקצועי, אתיקה מקצועית, יושר וכו'. ישנם כמובן סוכנים של מכשירים למיניהם, שתלויים בשוק המסחרי, אולי הם מרוויחים יותר אך ברור שגם משקיעים הרבה ועובדים, כמו כולנו, במסירות וברצון להטיב עם המטופלים. בכל מיקרה, מקווה שתסיימי את הלימודים ותשתלבי בעבודה במקצוע מכובד, מעניין ומאתגר שלנו!

19/02/2004 | 01:19 | מאת: יעל

שלום רב. שאלה קצת בעייתית אבל אני מקווה שתוכלי לענות עליה. רציתי לדעת איפה הכי כדאי ללמוד את המקצוע, או אם תרצי, מה הכי נחשב. האם תואר שני הכרחי להמשך עבודה בתחום, והאם אפשרי להגדיר את ההתמחות לעבודה עם ילדים בלבד. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

רמת הכניסה למקצוע בארץ הינה תואר ראשון ייחודי לקלינאי התקשורת ומתיחס לשני התחומים: אודיולוגיה וטיפול בשפה ובדיבור. עקרונות הטיפפול נלמדים לגבי עבודה עם ילדים ומבוגרים, גם יחד. שלושת התוכניות הקיימות בארץ, מצויינות!

17/02/2004 | 22:33 | מאת: משה

יש לי ילדה בת שנתיים ותשעה חודשים. היא מחליפה את האות למד ביוד. 1. זה עובר עם הגיל ? 2. באיזה גיל זה מהווה בעיה ? בתודה.

1. כן, הילדה יכול ללמוד את ההיגוי התקין 2. במידה וזה לא יקרה, פני לטיפול לקראת גיל 5 בינתיים דברי אליה נכון ואל תנסי לתקן לה, היא תעשה את זה כשתהיה מוכנה ואם לא, תני לקלינאים לעשות את ההקניה של ההגה בצורה מובנת ונכונה.

17/02/2004 | 08:43 | מאת: רוני

שלום, האם ישנה בעיה כלשהיא הדורשת טיפול בכך שילדבן 3 לא מצליח להגות מ' סופית (כאשר יש מ' בסוף מילה אזי הוא מחליף אותה ל - נ'. למשל במקום להגיד "ספרים " הוא אומר "ספרין"...) אציין כי אין לו בעיה בהגיית מ' באמצע מילה. האם זו תופעה מוכרת (אין לו בעיית שמיעה) ומה עושים תודה, רוני

ממתינים עוד חצי שנה ואם התופעה לא חולפת פונים לטיפול שלקלינאי תקשורת, בינתיים מדברים אליו נכון, לאט ומדגישים את המ בכל מקום במילה, כדי לאפשר לו להבחין בצליל זה. הוא יכול לזהות אותו ולהתחיל להגאות אותו בעצמו, עלפי הגיל.

16/02/2004 | 22:12 | מאת: אוסנת

שלום רב בני בן ה-4 מדבר מאוד לא ברור כל ההתפתחות שלו היא איטית שנולד היה לו נטיית ראש לצד ועבר פיסיוטרפיה יש לציין שהוא תאום של בת שהיא מאוד דינמית וחכמה. הילד נמצא אצל קלנאית תקשורת שנה וחודש אבל התפתחות הדבור היא מאוד איטיתיש לציין שהוא שומע טוב(מבדיקה) ומבין הכול והבטחון עצמי דיי טוב ילד שמח. קראתי את תשובתך למקרה דיי דומה ובו דברת על היפוטוניה(אני חושבת שזה רפיון שרירים האם המקרה מזכיר דבר זה למרות שאני מחכה לרופא התפתחותי האם כדאי לי לחפש עזרה מרפא אחר תעזרי לי. תודה.

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שפנית לבדיקה התפתחותית, מקוה שבנך יבדק על ידי צוות במכון להתפתחות הילד והם יוכלו לבנות תוכנית טיפולית כוללת ולהמליץ, במידה ויש צורך, על שילוב של בנך בגן שפתי, בו יוכל לקבל טיפול אינטנסיבי וכן עבודה משולבת של גננת מהחינוך המיוחד ושל קליאית וצוות טיפולי נוסף, כמו מרפא בעיסוק. שילוב בגן שפתי למשך שנה אחת יכולה להניב פירות שטיפול אינטנסיבי של קלינאי לא תניב, הודות לטיפול המשולב של צוות חינוכי עם תונית ועבודה משותפת. בכל מיקרה, תנסי לזרז את הבדיקה במכון להתפתחות הילד ודרשי לקבל תוכנית התערבות כוללנית וכן הפעלת התכנית באופן מיידי.

16/02/2004 | 08:50 | מאת: שני

שלום בני בן שנה וחודשיים אומר אבא, אמא, נינה=פנינה המטפלת, מאי=הבת של המטפלת, בבה=במבה, ננה=בננה, פהפה=פרפר, דה=די. מה=מים כמו כן מחקה קולות של כ6 חיות שונות, מצביע על כל מה שרוצה, ואף התחיל לחזור אחרי הברות ומילים שאנו אומרים שאלתי- האם ההתפתחות הנה תקינה או שאיטית לגילו? הוא אינו אומר צרופי מילים כמו אבא בא. תודה רבה אמא מודאגת.

נשמע תקין לחלוטין!!!

15/02/2004 | 14:10 | מאת: limor

שלום, האם תוך כדי טיפול בבעיות תקשורת אצל ילדי PDD יכולה להיות נסיגה בשפה/ דיבור? האם ילד PDD יכול לדבר בבגרותו "רגיל"? האם טיפול אינטנסיבי (למשל 3 פעמים בשבוע) יעיל יותר מטיפול של אחד לשבוע? חשוב שהטיפול יהיה עם אותה קלינאית תקשורת או אפשר לשלב בין כמה קלינאיות? (אגב אני אמא לילד PDD בין 3.10 שנים). תודה על האינפורמציה לימור

לקריאה נוספת והעמקה

הבעיה העקרית של ילד שאובחן עם PDD הינה ביצירת קשר עם הסביבה, מתוך זה משתמע שטיפול אינטנסיבי עדיף על פעם בשבוע, ובודאי עם אותו קלינאי או לפחות על ידי מטפלים קבועים המתחלפים במערכת קבוע וצפויה מראש. נסיגה מעטה או התקדמות איטית במהלך הטיפול הינם מוכרים, אך לא רצויים... יכולים לרמוז על בעיה אחרת, אפילו מחלה חולפת כמו הצטננות. למה ילד עם PDD יכול להגיע? אף אחד לא יכול לדעת, תלוי במצב ההתחלתי, בקצב ההתקדמות האישית ובהענות למסגרת המטפלת, בין היתר. מה שידוע זה שטיפול אינטנסיבי יכול לעזור במיצוי היכולת שלו

15/02/2004 | 11:49 | מאת: שרון

בני בן השנתיים שרון שלום בני בן שנתיים וחודש מדבר מאוד מאוד יפה עם אוצר מילים מאוד גדול בכמה ימים האחרונים הוא החל לגמגם, זה התחיל בצורה מאוד עדינה ועם הימים החמיר. הוא חוזר על מילה מספר פעמים כמו את השם שלו נעם נעם נעם נעם או נתקע בהברות בעיקר בתחילת משפט, או באמצע משפט מורכב יותר דבר שגורם לו לתסכול רב כאשר אינו מצליח להגיד את המילה - לדוגמא - ממממממממממ מים - שמתי לב שבגלל חוסר הנוחות שלו (שאני כמובן לא מעירה לו) הוא מספיק לנסות ואומר נעם לא שומע.... או שמתעצבן ומפסיק ומבקש שאני אגיד... אח"כ פשוט הוא מוותר על מילים שיודע שקשה לו לווטא ומוצא אלטרנטיבה אחרת כמו: במקום לשאול מה זה? (שזו שאלה מאוד מאוד שגרתית אצלו) החליף אותה בשאלה = איך קוראים לזה? או לבקש את זה במקום את שם החפץ שהוא בודאי יודע את שמו כי קל לו יותר להגות. שמתי לב שגם בסיפורים שאנחנו קוראים ביחד בד"כ הוא קורא ביחד איתי - מסיים את כל המשפטים ובימים האחרונים הוא לוחש אותם האם הדבר יכול להיות חלק טבעי מהתפתחות השפה שלו? האם יש מקום לדאגה? איך עלי לנהוג - עד היום ניסיתי להראות לו שהתופעה בכלל לא קיימת ממתינה בסבלנות עד שיסיים אבל לפעמים אני כ"כ כאובה על המאמץ הרב שהוא עושה ולא מצליח שממש בא לי לבכות. האם התסכול יכול לגרום לו להפסיק לדבר או להתשמש באוצר מילים קטן האם יש מקום בגיל כ"כ קטן לקחת אותו לייעוץ מבלי שיגידו לי שזו תופעה שיכולה לעבור כמו שבאה? האם אוכל לקבל כלים בלדעת איך להתמודד במצבים בהם אני רואה שהוא צריך את עזרתי אך אני חוששת לסיים את המשפט או לנחש את המילה שהוא רוצה לבטא כדי לא לגרום לו לחוסר בטחון? אודה לך על תשובה מהירה שרון - האם המודאגת.

לקריאה נוספת והעמקה

בחלק העליון של הדף יש מקום לחיפוש באתר, פעמים רבות עניתי לפניה כמו שלך, תוכלי גם לקבל מידע באתר הבית של קלינאי התקשורת ishla.org.il מדובר על תופעה נורמלית הקשורה ליכולת לארגן את הדיבור וההבעה ברצף דומה לזה של המבוגר. במרבית המיקרים התועפה חולפת ויכולה להמשיך להופיע ולהעלם בתקופות שונות ,עד גיל 6-7\ מבלי להשאיר בעיה כל שהיא. אליך להבין שמדובר על תופעה נורמלית, אך המידה ותרגישי קושי בהתמודדות, חוסר סבלנות או סבל רב, כדאי שתפני לקבלת יעוץ, בלי הילד! תתיחסי בסבלנות ואורך רוח ותהני ממנו, מבלי ללחוץ עליו בתחום זה!

14/02/2004 | 21:14 | מאת: נתי

פרידה שלום, הבן שלנו בן שנה ו-11 חודשים, מדבר לרוב בג'יבריש. שמנו לב כי עם הזמן אוצר המילים שלו גדל, אך הוא אינו משתמש בשפה ככלי תקשורת. הוא יכול לראות דבר מה ולקרוא לו בשמו,אך רק כש"מתחשק" לו. לדוגמא הוא אומר "אמא" ו"אבא" אבל לא מתייחס אלינו בשמות אלה. כשהוא רוצה משהו הוא מתקשר בעזרת תנועות, למשל כשהוא רוצה לאכול הוא סוחב אותנו למקרר. איך אפשר ללמד אותו להשתמש בשפה ולא בפנטומימה?

אני מזמינה אותכם לפנות לקלינאי תקשורת, אשר לאחר התרשמות ובדיקה של הדרך שבינכם מתקשור תוכל לתת לכם הדרכה והכוונה ספציפית שתתואם ליכולתו. בכל מיקרה, החשוב מכל, האם יש התקדמות בנכונות שלו לתקשר והאם יש גוון הולך וגדל של ניסיונות תקשורת והבעה מילולית, גם במילים שאינכם מבינים עד הסוף. פנו לקינאי תקשורת דרך הרואפ המטפל או באופן ישיר, על פי המקובל בקופ"ח בה הינכם מבוטחים. תוכלו לקבל מידע על התפתחות השפה והתקשורת באתר של קלינאי התקשורת: www.ishla.org.il

12/02/2004 | 20:46 | מאת: אמא

שלום, הבת שלי, בת 12 , לא מסוגלת לבלוע כדור, ניסינו כמה וכמה פעמים, נסינו עם שקדי מרק כאמון וללא הצלחה. יש איזה טיפים? תרגילי לשון? משהו שיכול לעזור? תודה.

למה היא צריכה לבלוע תרופות? האם היא חולה וחייבת לקבל מנת תרופה בשכיחות מסויימת? ניתן לבלוע את הכדור בתוך אוכל סמיך, כמו דייסה, יוגורט או ג'לי. דרך נוספת זה לשים את הכדור על הלשון, לא עמוק מדי, ללגום כמות לא גדולה של נוזל (מים או חלב) ולהוריד את הסנטר למטה בעת הבליעה (ולא למשוך את הראש לאחר, כי זה רק מקשה על הבליעה ומעמיד אותה בסכנה של אספירציה!) לאחר שתנסה מספר פעמים בטכניקה שתוארה היא תוכל לבלוע כדורים. בהצלחה ואיחולי בריאות

12/02/2004 | 09:02 | מאת: הילה

האם ישנו קשר? ביתי נולדה עם C.M.V ואובחנה לבסוף כ- P.D.D. האם מישהו מכיר מקרה דומה?

אין עדות לקשר בין השניים. עדיין אין מספקי ידע על הגורמים ל PDD, אך ידוע שהתערבות מוקדמת ועקבית מסייעת רבות. האם בנך עבר בדיקת שמיעה? אשר כן קשור ל CMV ויכול להיות גורם לקשיי קשר וקשב?

11/02/2004 | 22:34 | מאת: שרון

בני בן שנתיים ו- 10 חודשים החל רק עתה לדבר מעט מילה או שניים וזאת בעזרתה של קליאנאית התקשורת (כך נראה לי מכיוון שאנחנו מטופלים אצלה) אך עדיין אינו מדבר מילים עם חיבור משפטים וכו' כשנולד היה לו (כך סבורים הרופאים) סטפטוקוליס- שריר קצר שגרם לצד אחד של ראשו להיות פחוס וזאת מרוב שישן על צד אחד. מאז הינני חרדה למצב של זחילה לא הגיע אלא רק באמצעות פיזיוטרפיסטית והנה בתום שנה"ל תשס"ג נוכחתי לדעת שאין הוא מתפתח כמו יתר בני גילו היום לאחר ביקור במכון להתפתחות הילד הפנו אותי לנוירולוג+פסיכולוג+עובדת סוציואלית למה???? אני חרדה מאד חוששת פן אצטרך לשלוח אותו לביה"ס לחינוך מיוחד מאז שהוא נולד הייתי חרדה לגביו הדברים לא מסתדרים בקלות כמו עם ביתי הבכורה עזרו לי!!!!

לקריאה נוספת והעמקה

מכון להתפתחות הילד עובד בעקרון של צוות רב מקצועי, מה שאומר שבנך יבדק על ידי מספר אנשים, כשכל אחד מוסיף את האיבחון שלו, לקבלת תמונה בהירה על מצב התפתחותו של הילד הנבדק. לאחר הבדיקות מקיים הצוות פגישה לשם דווח ודיון על ממצאי הבדיקות במטרה לבנות תוכנית התערבות אישי לבנך. התערבות מוקדמת, ככל שהיא מפחידה מיועדת לקדם את ההתפתחות של הילד בשלב שההתערבות הכי משמעותית ולכן נכון לפנות בגיל מוקדם לאיבחון. תוכלי לדבר עם העובדת הסוציאלית על דאגותיך ולקבל ממנה תשובות מהמנות על מצבו ותוכניות לעתיד. תאורך של מה שהוא אומר נשמעים מתאימים לגיל הכרונולוגי ולקבלת פרטים השוואתיים ליתר הילדים פני לקלינאית שעובדת איתו ובררי מה תוכנית העבודה שלה, כמו כן,, רצוי שגם היא תדווח למכון על הטיפול וההתקדמות של בנך, ושהיא תהיה חלק של הדנים במצבו, במיוחד מכוון שהיא מכירה אותו. תשתדלי להמתין לסיום האיבחון וקבלת תוכנית עבודה לפני שתדאגי לשילובו בביה"ס, נושא זע כעת אינו רלוונטי. בהצלחה

12/02/2004 | 21:54 | מאת: שרון

מאד מודה לך התייעצתי עם פסיכולוג התפתחותי ולאחר שהסברתי לו את תמונת המצב (היה לבני סטרטוקוליס, היה זקוק לדחיפה עם הזחילה, רייר הרבה, קשיים ברכישת השפה וכו') נתן לי זיק של רעיון כי יתכן מאד שהשרירים חלשים אצלו!!! לכן עליי אולי לתת לבני טיפולי פיזיוטרפיה?! האם אין זה יכול להיות מצב שכזה?!

10/02/2004 | 16:31 | מאת: מתעניין

שלום. אני מתעניין בלימוד קלינאות תקשורת. רציתי לשאול האם לטווח הארוך (אחרי מספר שנים של עיסוק בתחום) יש אפשרות להתקדמות והתפתחות, לעבר עיסוקים נוספים בתחום זה ?

לקריאה נוספת והעמקה

יש תחומים רבים להתפתחות לאחר לימודי תואר הראשון ועבודה של מספר שנים, בהרבה כוונים. כמובן תלוי בהעדפות אישיות, ניתן להמשיך לתפקידי הדרכה, מחקר או פיתוח של עמצאי תשורת, משחקים. כמו כן ישנ תחום רחב של עבודה בשיקום השמיעתי ותחומים אחרים ומגוונים, ככל שתרצי.

16/02/2004 | 16:52 | מאת: מתעניין

פרידה תודה רבה. (אני מבין שבתחום זה לומדות בעיקר בנות. בכל אופן אני בן).

08/02/2004 | 15:17 | מאת: דפנוש

אני לא יודעת אם זה הפורום המתאים רציתי לדעת איך מגיעים לדיור מוגן עצמאי בקהילה לאנשים שמקבלים נכות כללית מביטוח לאומי לא על רקע רפואי. שצריכים רק עזרה בקשיי היום יום.

למיטב ידעתי דרך שרותי הרווחה בעיר מגוריך.

08/02/2004 | 15:13 | מאת: עילום שם

אני ילד בן 14 וסובל כבר מספר שנים מגמגום. כאשר אני מנסה לדבר המילים אינן יוצאות ובמקום המילים אני משתמש במילות עזר כגון: נו, זה, איך קוראים לזה ועוד.... תופעה זו משפיעה עליי רבות ומכיוון ובעבר היה לי ביטחון עצמי וניגשתי להרבה דברים ומשמות, השתתפתי בפעילויות וכיום אני מתבייש לדבר. אני מתבייש לספר להורי ולחברים אך אני בטוח שהם כבר הבינו את זה. אני גם מתבייש ללכת לרופא ולבקש ממנו שיעזור לי. יש אפשרות שאני אמנע בצורה כלשהי את הגימגום בעצמי? בבקשה זה חשוב לי מאוד.

לקריאה נוספת והעמקה
08/02/2004 | 21:38 | מאת: עילום שם

חשוב לציין גם שאיני יכול לבטא שמות ומילים עם א' נורא קשה לי ואיני רוצה ללכת לטיפול. יש לך עצה בשבילי כיצד אוכל לפתור זאת בעצמי?

לא ידוע לי על שיטות טיפול עצמי, במיוחד שמדובר על תופעה של תקשורת עם האחרים. האם חשבת שהוריך היו רוצים לשוחח איתך בעניין זה ולעזור לך? יכול היות שהם מרגישים שאינך רוצה לעלות את הנושא לשיחה וגם הם נמנעים? המלצתי, תפנה להוריך, אפילו תדפיס את שאלתך ואת תשובתי, תן להם לקרוא ובכך תעלה את הנושא לשיחה איתם. בעקרון הטיפול בדיבור בגלל גימגום מכוסה על ידי ביטוח הבריאות (על חשבון קופ"ח), כך שגם מבחינה כספית לא יהיה יקר במיוחד. תפנה להוריך ובהמשך לקלינאי תקשורת באיזור מגוריך. אשמח להמשיך וליעץ לך בהמשך, כמובן לאחר שתעלה את הנושא לשיחה במשפחתך.

07/02/2004 | 21:47 | מאת: תודה

מכל מה שאני קוראת באתרשל האגודה לקלינאיות - קלינאיות תקשורת אפילו לא מגיעות למינימום הכנסה ?! אני סדודנטית לעתיד מעוניינת מאוד לעסוק במקצוע איך מפחדת שלא יהיה ניתן לסגור את החודש עם משכורת נורמלית או טובה ?? מכיוון שתהליכי ההרשמה ללימודים החלו כבר אשמח עם תוכלו לעזור לי בהקדם האפשרי תודה

נכון שהמשכורות בשירות המיבורי נמוכות, כמו בכל המקצועות במגזר זה. קלינאי תקשורת מועסקים במשרד החינוך, בתנאים זהים לתנאים של מורה (כולל שנה להשתלמויות מקצועיות, ללא עבודה בפועל ועם משכרות מלאה מדי 6 שנים וחופשות כמו כל עובד מערכה החינוך), ישנם קלינאים עם הסדרי עבודה אישים עם הקופות החולים וישנם כאלה העבדים באופן פרטי בלבד, ללא הסכמים וכמובן רק לאחר שבנו לעצמם שם מקצועי, כך שאנשים יהיו מוכנים לשלם לה. ישנם קלינאים בעלי מכוני שמיעה שגם עוסקים במסחר של מכשירי שמיעה או המועסקים של ידי קלינאים אחרים. מצב זה של פיזור רמות הכנסה זהה למתרחש במקצועוצ אחרים בארץ וקשור כמובן לנעשה במסגרות הכלכליות. קלינאים רבים מתפרנסים בכבוד ממקצועם, כמובן, תוך שמירה על רמת עבודה ולמידה. אל תתיאשי, קלינאי תקשורת עובדים בכל הארץ, בכל מני מקומות. תורמים רבות לחברה וגם מתפרנסים בכבוד.

09/02/2004 | 20:01 | מאת: תודה

תודה על התשובה המהירה - אני מקווה שאני עושה את ההחלטה הנכונה בהצטרפות למקצוע

16/11/2005 | 15:35 | מאת: אביב

סטודנטית יקרה אני סבורה שאין סיבה לחששותייך. לראיה, אני מחפשת קלינאית תקשורת ליחידה קהילתית לעבודה עם ילדים ,בתנאים מצוינים ,ולא מוצאת.(פרטים בטלפון 03-5352411) קלינאית בתחילת הדרך תמצא עבודה , אך תשתכר פחות מהותיקות. הקלינאיות הותיקות יכולות לבחור משפע מקומות עבודה בשוק.. וגם השכר לא מבוטל... ויש אפשרות לעבודה כעצמאית כשההשקעה הנדרשת מעטה.

06/02/2004 | 07:28 | מאת: פאולינה

בוקר טוב! האם ילד בן שנתיים וחצי שעבר ניתוח כפתורים לשיפור השמיעה. הילד לא חרש. יהיה לו גם שיפור בדיבור.

לקריאה נוספת והעמקה

כן, בהחלט... זו אחד המטרות בניתוח

08/02/2004 | 15:15 | מאת: פאולינה

תודה לך בזכותך הילד מדבר! הידד - אין כמוך.

04/02/2004 | 14:50 | מאת: שירן

בני בן שנתיים וחודשיים , אין לו אוצר מילים. אפילו אבא הוא לא אומר. מבטא את המילה אמא בלבד. מו (קול של פרה) וקול של כלב - לא מובן. התייעצתי עם רופא הילדים וביקשתי הפנייה לקלנאי תקשורת אך הוא טוען כי אין צורך למהר וכדאי להמתין לפחות עד גיל שנתיים וחצי. ילדי מבין הכל , מזהה חיות כשאני שואלת אותו: "היכן פרה" יודע להצביע. כנ"ל לגבי צבעים. אנא חוות דעתך , האם ההמתנה לא תפגע בו ? בברכה, שירן.

ההמתנה במהלך 3-4 חדשים לא תפגע בו, יחד עם זאת ודאי תהיה המתנה לתור ראשון אצל קלינאי התקשורת לכן כדאי כבר לפנות לקבלת התור לבדיקה ראשונית. לפי המתואר בנך נמצא באיחור מסויים מכוון שילדים בגיל זה כבר צריכים להגיד מספר רב של מילים בודדות ואף לחבר לפחות 2 מילים יחד. חשוב מכל, האם בנך מתקשר איתכם בצורה כל שהיא והאם הקשר הינו יעיל וממלא את צרכיו. בכל מיקרה, אל תסתפקי בתשובתו של הרופא, שעם כל הכבוד הינו רופא ולא מומחה להתפתחות. בקשי את ההפניה ופעלי לקבלת הדרכה והכוונה בהקדם, בנוסף לבדיקת השפה ותקשורת של בנך.

פרידה שלום, בתי בת שנתיים ושבעה חודשים, לפני 3 חודשים התחלתי לעבוד מחוץ לבית, ועקב כך לא יכותי לאסוף אותה מהגן כמו תמיד. כמו כן היה מצב די מתוח בבית עקב העבודה החדשה והיה צריך להתארגן מחדש וזה השפיע רע על כולנו, נויה החלה לגמגם ואני לא יודעת אם זה בגלל מה שהזכרתי )היא מאד קשורה אליי ולא מוכנה לקבל שהייה עם מישהו אחר חוץ ממני ומאביה( אני מאד מודאגת, יש כל מיני דיעות סביבי חלק אומרים לחכות שהמצב ישתפר לבד וחלק אומרים שצריך ללכת לאיבחון, כמה זמן צריך לחכות אם בכלל, האם ללכת לאיבחון לא יגרום להחרפת המצב בכך שנביא אותה לידי מודעות שיש לה בעייה? כרגע אנחנו לא מתייחסים לקשיים, רק מחכים בסבלנות שהיא תאמר את מה שהיא רוצה לומר, ונהיינו מאד רכים אליה כולל זה שאנו משתדלים להיות באוירה נינוחה ככל האפשר. יש לנו תור לקלינאית תקשורת בעוד חודשיים, האם זה רחוק מדיי, האם כדאי ללכת לקלינאית פרטית? אשמח מאד לקבל ייעוץ במהרה בתודה מראש

לקריאה נוספת והעמקה

חוסר שתף בדיבור בילדים עד גיל 5-6 הינה תופעה נורמלית, במיוחד בגיל 2-3 כשהשפה נמצאת בשלב התפתחות מהירה, ריבוי אוצר מילים וצורות תחביריות ליד הצורך להתארגן ולהרכיב משפתים מורכבים יותר, גורמים לכך שהילד מתחיל לדבר לפני שמוכן להתחיל את המשפט בצורה מסודרת וחלקה. התופעה דורשת התיחסות מיוחדת כשהיא נמשכת מעבר לשנה, עם עליות וירידתו ובמידה וההרוים דואגים מאד רצוי לפנות לקבלת יעוץ והדרכה, וזה כדי ללמוד שהתופעה טבעית ומהווה חלק של התפתחות השפה והדיבור בילדים צעירים. לקריאת חומר בעניין זה כנסי לאתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. www.ishla.org.il בברכה