דיאטה: מיתוסים שחשוב לנפץ

(7)
לדרג

למרות שכמעט הכול כבר נאמר על תזונה ודיאטות, נשארו עוד כמה מיתוסים שהגיע הזמן לנפץ. דוקטורס מציג את כל האמת

יועץ דיאטה
03-6094147

נושא התזונה בכלל ודיאטות בפרט מעסיק רבים. אמנם ישנו מידע רב על התחום, אך עדיין אנשים נוטים לעשות טעויות ולאכול או להימנע מסוגי מזון שונים עקב מיתוסים נפוצים. בנוסף, מחקרים חדשים מתפרסמים לעתים קרובות ונותנים לנו מידע נוסף על השפעת המזון על גופנו.

להן כמה מיתוסים בנושא תזונה ודיאטה שכדאי לכם להכיר:



1. ארוחה בשעות הערב גורמת לעלייה במשקל

מה שמעלה במשקל הוא רק סוג וכמות האוכל ולא שעת צריכתו. אנשים משמינים כשהם אוכלים יותר מדי, ולא משנה אם בבוקר, בערב או בצהרים.

2. אסור לאכול בין הארוחות

אסור דווקא לא לאכול בין הארוחות. אנשים שאוכלים ארוחות תכופות וקטנות אוגרים יחסית פחות שומן מאלה האוכלים ארוחה אחת או שתי ארוחות גדולות ביום. אלה שמחלקים יותר את האוכל סובלים פחות מתאווה למתוק.

אכילה מוגברת של פירות משמינה בדיוק כפי שאכילת סוכר משמינה. צילום: שאטרסטוק

3. הדרך הטובה ביותר "לחסוך" בקלוריות היא כאשר מדלגים על ארוחה.

אנשים המדלגים על ארוחות במטרה לאכול פחות קלוריות נוטים דווקא לאכילה מופרזת, בעיקר בשעות האחר הצהרים וערב. אי אכילה במשך שעות ארוכות מעבירה את הגוף ל"מסלול הרעב" בו הוא חוסך ולא "מבזבז". בנוסף, אי אכילה של שעות ארוכות גורמת לייצור מוגבר של חומרי רעב במוח, וירידה ניכרת בחומרי השובע, כמו סרוטונין. תהליכים אלה מאלצים את ה"חסכנים" הרעבים להתנפל על האוכל ללא שום יכולת לשלוט בכמויות.

4. משקל גופנו תלוי רק בצריכת הקלוריות ובפעילות הגופנית

משקל הגוף מושפע מאוד על ידי מנגנונים מטבוליים וגנטיים; כך ששני אנשים בעלי אותו גובה ומבנה גוף יכולים לאכול אותו הדבר ולהתעמל באותה מידה ועדיין אחד יהיה שמן יותר והשני פחות, בהתאם ל"חסכוניות" של גופו באגירת שומן. הנטייה להשמין קשורה לחילוף החומרים הבסיסי הנקבע בגנים של כל אחד. יחד עם זאת, אין ספק שלכמות האוכל וסוגו חשיבות גדולה ביכולתנו לעלות במשקל או לרדת.

5. תפוח עץ מתוק משמין יותר מתפוח עץ חמוץ.

לא נכון. למעשה שני סוגי התפוחים מכילים אותה כמות קלוריות ואותה כמות הסוכר, רק שבתפוח חמוץ יש יותר חומצה. אפשר לבחור את מה שאוהבים, אך למתן את הכמויות. ובכלל כמות הסוכר בפירות קשורה לגודלם ולאו דווקא לטעמם.

6. הימנעות מלחם עוזרת בירידה במשקל 

ללחם ולפחמימות חשיבות רבה לפעילות המוח. אכילת לחם מעלה את רמת הסרוטונין במוח ועל ידי כך היא מרגיעה ומשביעה. הימנעות מלחם ופחמימות אחרות או כל התנגדות לדרישות הגוף תגרום לתגובה הפוכה וצריכה מוגברת ובלתי מבוקרת של אוכל בכלל ומתוק בפרט.

7. בזמן דיאטה אסור לאכול במסעדות

דווקא אפשר ובקלות. כדאי להימנע מארוחות גדולות ודשנות, המורכבות ממנות רבות, וכדאי לבחור מנות חד גוניות, לדוגמא: שיפודי פרגית, עוף סיני, סטייק עוף, סטייק פילה, פירות ים, סושי או דגים. בנוסף, יש לשתות הרבה נוזלים שלא מכילים סוכר.

8. אכילת פירות איננה משמינה

פירות מכילים סוכר פירות (פרוקטוז), שלו תכונות דומות לסוכר לבן. אי לכך, אכילה מוגברת של פירות משמינה בדיוק כפי שאכילת סוכר משמינה. כל פרי, ללא קשר לטעמו, מכיל 2-3 כפיות סוכר, ואילו פרי גדול, כמו אשכולית, יכול להכיל 4-5 כפיות סוכר.


9. אסור לשתות בזמן הארוחה

מותר לשתות יחד עם אוכל ואף רצוי. לא לשכוח שרוב המזונות שאנו אוכלים, במיוחד פירות, ירקות ומוצרי חלב מכילים עד 95% נוזלים, כך ששתייה איננה מהווה תוספת גדולה. שתייה בזמן ולפני הארוחה גורמת לתחושת שובע מסוימת ובכך עשויה להקטין את כמות האוכל.

10. אסור לערבב פחמימות וחלבונים

מותר ולא מפריע בדרך כלל. רוב המזונות באופן טבעי מכילים פחמימות וחלבונים גם יחד. חלב, שהוא המזון העיקרי של תינוקות במשך 6 חודשים ראשונים לחייהם, מכיל גם פחמימות, גם שומנים וגם חלבונים, והתינוקות מסתדרים אתו לא רע. קטניות, כמו שעועית, אפונה, עדשים וכדומה מכילות חלבונים ופחמימות ביחס כמעט שווה. הגוף שלנו מסתדר עם הערבוב הזה היטב. מצד שני, לפעמים אנשים נוטים להרבות באוכל ככל שהוא מגוון יותר, כך שהפרדה בין מנת חלבונים (בשר או דג) לבין תוספת פחמימתית (אורז, תפו"א, אטריות וכדומה) יכולה להקטין את כמות האוכל הנאכלת.

11. חייבים לאכול ארוחת בוקר בשעות מוקדמות

ארוחת הבוקר חשובה, אך אין חוק המגדיר את השעות. מה שברור שלא חייבים לאכול אותה ב-7 בבוקר, אלא אפשר גם בסביבות השעות 10-11. חשוב לא להגיע לתחושת רעב שמאלצת אותנו לעתים קרובות להתנפל על האוכל ולאכול יותר מדי.

12. פחמימות משמינות

כל אוכל, אם אוכלים ממנו כמויות אדירות, משמין; אך אם צורכים פחמימות מורכבות, כמו לחם, פסטה, אורז וכדומה, במנות קטנות המחולקות על פני היום, ולא מוסיפים להן הרבה ממרחים ותוספות אחרות, פרט לירקות, אין מה לפחד מפחמימות.

13. כשעושים פעילות גופנית צריך לאכול הרבה חלבונים

זה לא ממש מדויק. נכון ששרירים בנויים מחלבון, אך כדי לחזק אותם בעזרת פעילות גופנית, חשוב לאכול דווקא פחמימות מורכבות, כמו פסטה, לחם וכדומה.

14. תה ירוק בריא יותר מתה רגיל

תה רגיל (שחור) ותה ירוק עשויים מעלי אותו הצמח, אשר עוברים עיבוד שונה. שני סוגי התה מכילים פוליפנולים - חומרים שיש בהם תועלת לגוף; מחקרים מעידים על כך שהם מסייעים במניעת מחלות לב, סרטן ואוסטיאופורוזיס. תה ירוק מכיל פחות קפאין מאשר תה שחור.

15. קפה שחור לפני פעילות גופנית עוזר לרדת במשקל

זה אולי נכון תיאורטית, אך לא מעשי לגבי רוב האוכלוסייה. רק כשמדובר בפעילות גופנית מאוד אינטנסיבית יש לאמירה זו משמעות. שתיית קפה לפני פעילות גופנית מתונה, כפי שרוב האוכלוסייה עושה, לא תביא לעלייה משמעותית בפירוק שומנים, אך לשתיית קפה לפני פעילות יש דווקא השפעה לא ממש נעימה: כידוע הקפה מכיל חומר משתן, כך ששתיית קפה לפני פעילות גופנית עלולה דווקא להפריע.

אין מה לפחד מפחמימות. צילום: שאטרסטוק

16. אכילה לפני השינה גורמת להשמנה

לא נכון. ארוחה קטנה לפני השינה עוזרת להירדם, מונעת קימה ואכילה לילית ומסייעת בשמירה על דיאטה.

17. שתיית חומץ תפוחים מסייעת לפירוק השומן ולהרזיה

אין מזון שמפרק שומנים. שתיית חומץ תפוחים עלולה לגרום כאבים בקיבה לאנשים רגישים.

18. שוקולד ללא סוכר ושוקולד חרובים לא משמינים

שוקולד ללא סוכר ושוקולד חרובים מכילים הרבה קלוריות, כמעט כמו השוקולד הרגיל, והם משמינים מאוד.

אולגה רז היא תזונאית קלינית, מנהלת יחידת תזונה ודיאטה מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) וראש המרכז להרזיה ובריאות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום