לדר' קפלן-הפרעת אישיות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

17/01/2001 | 01:04 | מאת: אלונה

דר' קפלן יקר, צר לי על אי ההבנה אך יחד עם זאת ,אבן נגולה מליבי. מרוב חשש לא שמתי לב לדברים.(כנראה שבוחן המציאות אצלי באמת לקוי) בכל אופן אני שמחה שטעיתי. באשר לשאלה שלי, איך פותרים את התופעות של ההפרעה הזו? ע"י תרופות,טיפול בשיחות,איזה סוג של טיפול? מודה מראש על התשובה.

לקריאה נוספת והעמקה
17/01/2001 | 01:56 | מאת: ד"ר אורן קפלן

אלונה שלום דבריך לגבי הפרעת אישיות גבולית מעוררים אצלי שאלה. זה בכל זאת לא כמו לומר, "יש לי דלקת", או אפילו "יש לי דיכאון". את משתמשת במונח שלא מגדיר בעיה אלא אבחנה פסיכיאטרית. לכן התשובה לשאלה פשוט אינה אפשרית בעיני. כדי לענות על מהו הטיפול המתאים צריך להבין קודם כל מה מטריד (בין אם דבריך הינם לגביך אישית או לגבי אדם אחר, או אפילו אם זה לצורך התעניינות כללית בלבד). אדם איננו מוטרד בד"כ ממשהו כמו "הפרעה גבולית" (אלא אם מישהו דיבר איתו על זה ושיכנע אותו שזו בעייתו). הוא מוטרד בד"כ מדברים שהוא מרגיש, כמו למשל, בעיות בקשר, תחושת דיכאון, וכו'. כמובן שניתן אם רוצים לתרגם תופעות כאלה לאבחנה פסיכיאטרית. אני לא מכיר טיפול להפרעת אישיות גבולית כי אני לא מוכן לקבל הגדרות כאלה של "אישיות חולה" ברמה הטיפולית. כדי להתאים טיפול צריך להבין לעומק מה הבעיה שמטרידה ומהי ההסטוריה האישית שהובילה לבעיה הזו. במידה ואותו אדם אובחן ע"י גורם מקצועי (וחשוב לדעת מי היה אותו גורם מקצועי, מה הרקע שלו, ולשוחח איתו כדי להבין בדיוק למה הוא התכוון, כי יכולות להיות כאן אפשרויות רבות) אז ניתן להיעזר במידע הזה כמשתנה נוסף בתמונה הכללית. אני לעולם לא אקבע טיפול על סמך אבחנה אישיותית, גם אם נעשתה ע"י איש מקצוע מעולה. במקרה כזה חייב לבוא בחשבון מבחן "המפגש האישי", כלומר התרשמות מוחשית של האדם והבעיה אותה הוא מעלה ואז אפשר לחשוב על פתרון. בשורה התחתונה: תלוי מה מטריד, ולפי הבעיה שמטרידה, צריך לקבוע את הטיפול המתאים. אם תתארי את התופעות שמטרידות ולא את האבחנה, אוכל לנסות להמליץ על טיפול מתאים. ובכל זאת אוכל לצטט מה מקובל בספרות לגבי האבחנה שציינת. מקובל בספרות המקצועית להמליץ על פסיכותרפיה ארוכת מועד לטיפול בהפרעת אישיות גבולית. במצבים מסויימים ניתן לקחת תרופות אבל אין לגבי זה כלל ברור וידוע מראש, לא לגבי עצם לקיחת התרופות ולא לגבי סוג התרופה - זאת מאחר והטיפול התרופתי אינו מטפל ב"הפרעת האישיות" אלא בסימפטומים נוספים המתלווים להפרעה, כמו למשל חרדה, התפרצויות זעם וכו'. בברכה ד"ר אורן קפלן

17/01/2001 | 08:09 | מאת: אלונה

מטריד אותי : שאני לא יציבה רגשית ,רואה הכל בשחור או לבן,לא מסוגלת לקיים קשר לאורך זמן. אימפולסיבית,או שאני מוצפת ברגשות ולא יודעת איך להסביר אותם לבין לא להרגיש דבר. לא מסוגלת לבטא כעס רק ע"י זה שאני חותכת את עצמי. כל הזמן יש לי תחושה של ריקנות ושעמום. פחד נטישה ענקי. ועוד... הייתי בטיפול מספר שנים אצל פסיכותרפיסת והפסקתי כי זה היה יותר טיפול שניסה לשנות אותי ואני רציתי לנבור בעבר ולדעת מאיפה צומחים הדברים. הייתה תקופה שבה לקחתי סרוקסט אך הפסקתי כי לא יכולתי להרגיש דבר.פשוטו כמשמעו. אני בת 36,נשואה עם שלושה ילדים ועד היום אינני יודעת מה אני רוצה בחיי ומחיי. רוב המאמץ שלי מופנה לגידול הילדים ואני משתדלת לתת להם דברים שלי אין ואני לא מדברת על דברים חומריים. אני יותר ויותר מתרחקת מחברה אנושית וככל שאני מנסה לעשות סדר בבלאגן כך הדברים מסתבכים אצלי.

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית