פעוט בן שנתיים וחצי עם כאבי עיניים חוסר יציבות והקאות

דיון מתוך פורום  נוירולוגיית ילדים

08/12/2017 | 13:52 | מאת: אנה

שלום בני בן שנתיים וחמישה חודשים. אחת לחודש הוא מתעורר או לקראת הבוקר או בבוקר עם הקאות בכי וחולשה. כאשר זה מלווה בכאבים בעיניים מאוד חזקים, הוא עוצם אותן מוריד את הרא שמתקשה הלרים אותו, מחזיק בקירות אל ליפול. עד עכשיו הייתי בטוחה שזה נובע מהחולשה של ההקאות, הוא היה מקיא בלי הפסקה וחשבתי שכתוצאה מהחולשה זה קרה. בנוסף רופא הילדים לא התרגש כי זה חלף ברגע שההקאות הפסיקו. בין האפיזודות האלה, שקורות אחת לחודש כשנה בערך - אין שום תופעה כזו של רגישות בעיניים או של חוסר יציבות או של הקאות. אתמול התעור בתשע בבוקר בבכי הקאה וחוס ריכולת לפקוח את העיניים. אחרי זה כמה שעות היה בגינה ובבית ומדי פעם הוריד את הראש והעיניים למטה כאילו קשה לו הלסתכל ולהרים מבט. חשוב לציין- שזה לא קשור רק לאור. גם בחדר חשוך לחלוטין וגם בלילה לגמרי, ברגע שהוא מזיז את הראש - הוא עוצם את העיניים ובוכה בכאב. במהלך אתמול הוא שוב נרדם צהריים, התעורר שוב בהקאה בכי וכאבי עיניים. במוקד אמרו לי לפנות לרופא עיניים בבוקר ולא הפנו למיון. היום היינו בבדיקת עיניים, שבה הרופא גם בדק את קרקעית העיניים ואמר שהכל תקין לחלוטין, וגם אין דלקת או רגישות. שום דבר. לטענתו גם רגישות לאור לא היתה בבדיקה עם פנס, למרות שבבית ובחוץ הילד רגיש לאור. בכל מקרה, הוא אמר שכדאי ללכת לנוירולוג אבל לא דחוף. התורים בעוד שבועות! האם זה כן דחוף? מיד כשיצאנומהמרפאה הרמתי את הילד ושוב הוא בכה שהעיניים כאבו לו רק מהתנופה של ההרמה. מה שכן בדרכ אחרי חצי יום או יום הדברים נרגעים כאמור מעצמם. מה דעתך? אני לחוצה, קראתי על לחץ תצוך גולגולתי, על הידרופוליס, על גידולים חלילה. הוא ילד עם ראש גדול אחוזון 60 -70 בבדיקות. שהראש גדל מאוד מהלידה בחצי השנה הראשונה . מעבר לזה אין רקע של חבלה או משהו. לגבי מיגרנה, הועלתה מחשבה שזה אולי מיגרנה, אבל אין במשפחה בכלל מיגרנות משום צד. תודה ואשמח להנחייה כמה דחוף ולמי ללכת? היינו אצל נוירולוגית התפתחותית לפני חודש שבכלל אמרה שזה לא קשור אליה אלא לנוירולוג של מערכת עצבנים (היא בדקה אותו בנוגע לעיכוב שפתי).ץ.

לקריאה נוספת והעמקה

אנה שלום, נשמע לי שלבנך יש סחרחורת, ולא כאב ראש. אם אכן סחרחורת, אז בזמן ההתקף הוא סובל מאד, וחשוב להימנע משינויי תנוחה פתאומיים, למשל, לא להרים אותו באופן פתאומי. יתכן ומדובר ב- Benign Paroxysmal Vertigo, אך בהחלט כדאי לפנות לנוירולוג ילדים. לא דחוף, הרי הסיפור נמשך כבר שנה. חשוב שתביאו לנוירולוג את כל המידע- מכתב מרופא העיניים, מדידות היקפי הראש, ורצוי סירטונים שלו בזמן התקף (כולל צילום מקרוב של העיניים כדי לראות אם יש ריצוד שלהן בזמן התקף). בברכה

10/12/2017 | 20:13 | מאת: אנה

ד"ר שלום תודה רבה על התשובה. איך אמורים לאבחן סחרחורת? האם צריך לפנות גם לרופא א.א.ג במקביל לנוירולוג? בנוסף, נוירולוג שראה אותו במיון אמר שכדאי לבצע MRI בהרדמה כללית תוך 4 שבועות + EEG בשינה. ואני מחכה לתור לנוירולוג בקהילה שיבדוק ונראה מה ימליץ. השאלה אם לדעתך הבדיקה הזו יכולה לחכות ובינתיים לבצע EEG או בדיקות אחרות שיאבחנו בוודאות שאין חלילה גידול או לחץ תוך גולגולתי? שנית, לא מצליחים לבדוק לו לחץ דם ודופק כי הוא משתולל. כמה זה הכרחי? ואחרון חביב, המחלה הזו של הסחרחורות שציינת, או כל הנושא של סחרחורות - יכול להיות שזה יפריע למשך כמה ימים? יכול להיות שיגרום לחוסר שיווי משקל קל גם כשלא נראה שסובל מסחרחורת?

אנה שלום, אלו שאלות מורכבות, שלא ניתן לענות עליהן במסגרת הפורום. תכתבי את כל השאלות, ותשאלי את נוירולוג הילדים כשתגיעו אליו. בהצלחה!

מנהל פורום נוירולוגיית ילדים