תלמיד מורכב
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, אני בת דודה של אמא של אדוארד. אני נמצאת במערכת החינוך 22 שנה בתפקידים בכירים מאוד ומכירה מקרוב ומרחוק את האוכלוסייה כמו אדוארד. אדוארד עלה לארץ עם הוריו ושני אחיו הקטנים ממנו לפני כשנה וחצי. תלמיד adhd מאובחן מגיל הגן. נשלל אוטיזם. נטל טיפול תרופתי מכיתה ב בקולומביה שלא קיים בארץ stratera. בילדותו סבל מבעיות הסתגלות קשות, היה בלתי נשלט, מתפזר לכל כיוון, בעל בעיות התנהגות קשות בבית ובבית הספר. מכיתה ג מטופל התנהגותית, בנוסף לטיפול בריפוי בעיסוק בשל בעיות גראפומוטוריות. כמו כן השתתף בטיפול קבוצתי לשיפור האינטראקציה החברתית. בכיתה ה חל שיפור ניכר בתיפקודו, עונה לדרישות לימודיות בעקבות שילוב בטיפול התנהגותי, ריפוי בעיסוק וטיפול התנהגותי. כאמור עלה לארץ לפני כשנה וחצי והשתלב באמצע כיתה ו. עם המעבר לכיתה ז החלו קשיים לבלוט. הוא למד באולפן והתנהגותו כלפי המורה לאולפן היתה מאופקת ומרוסנת ואילו כלפי יתר המורים נטולת כל רסן. קללות, דפק על שולחן, הסתובב בכיתה, ביצע תנועות מגונות, מציק לחברים, התפרצויות זעם, באיבחון פסיכולוגי שנערך לו בדצמבר השנה הפסיכולוג דיבר על אימפולסיביות, קשיים בשליטה עצמית, סף תסכול נמוך, קשיים בקבלת גבולות, אך רמתו הקוגניטיבית ממוצעת. יצויין כי בקולומביה למד אדי בבית ספר יהודי שבו למדו 6 תלמידים בכיתה וההורים דאגו לסייעת באופן עצמאי לתיווך ואירגון. השנה משתתף בחוג ג'ודו, וההורים מגיעם לשיחות בהדרכת הורים אצל הפסיכולוגית המטפלת בו אחת לשבוע. כשהופנה לפסיכיטארית אין עדות לאובדנות, תובנה למצב שיפוט חברתי-חלקי, חשיבה מאורגנת, בוחן מציאות תקין. והומלץ על המשך טיפול פסיכולוגי. אובחן כסובל מבעיות בהתנהגות, בעיות בלמידה, adhd. הומלץ גם על קונצרטה וריספונד, ועזרה בעברית. הפסיכולוג המאבחן והפסיכיאטרית ממליצים על בי"ס לעיצוב התנהגות שם יש ילדים קשים מאוד. והפסיכולוגית בטיפולים הרגשיים ממליצה על סייעת בכיתה רגילה. מה לדעתך הכי נכון? היום לאחר הטיפול התרופתי המקיף התקבלה חוות דעת טובה מן המורים המקצועיים והוא נראה שקט, מבצע משימות ומצליח ללמוד. כשביקשתי לראות כיצד בית הספר התמודד איתו, השיבה נאמר לי כי תוכנית לעיצוב התנהגות לא נעשתה לו אך היועצת והמחנכת היו בקשר אינטנסיבי עם ההורים, לטוב ולרע,טלפונית ופגישות, וקשר של שיחות עם התלמיד, קיבל סיוע של חונך לשעתיים אחרי בית הספר, הדובר ספרדית, קיבל קשר שעתיים בשבוע עם בת שרות לאומי כתגבור לימודי בשפה. אני רוצה לשאול אותך ליאת: היה כאן הכרחי מאוד עיצוב התנהגות. וזה לא נעשה... זה ילד מורכב ולדעתי היה פה מחדל גדול מה דעתך?
שלום רב, במצבים של דאגה וחוסר אונים מול התנהגויות מקצינות של ילדים, מתחילים לעלות רעיונות הנוגעים לסוגי התערבות שונים. בעבודתי נתקלתי לא פעם גם ברעיונות אבסורדיים הכובשים את לבם של הורים מיואשים, כמו מסאז'ים, דיאטות, מרפאים באור, באנרגיות, כירופרקטיקה (לא לכאבי גב), טיפולים בעזרת בקבוקי צבע, שחייה, ריקוד ואמנויות לחימה, סוסים, כלבים ונחשים - כולם יכולים להיות נחמדים מאד, אך לא תמיד מכוונים לבעיה האמיתית של הילד. עיצוב התנהגות יכול לעזור במקרים מסוימים, ובמקרים אחרים לא. אגב, כמעט כל פסיכולוג קליני מכיר טכניקות התנהגותיות כאלה, ויכול לשלבן בעבודתו במידת הצורך. בעיני, מילת המפתח היא "יעילות". הולכים על מה שעובד. אם הטיפול התרופתי מתברר כיעיל, הייתי מניחה לו ליהנות מיתרונותיו, ולאפשר גם למערכת להירגע. לתחושתי, יש מספיק גורמים טיפוליים בתמונה, מכדי שאדחף גם אני עם עצות ורעיונות הנשענים על תיאור קצר וחלקי. ועוד משהו, ילדים מורכבים ותובעניים כמו אדוארד, נזקקים לסיוע וליווי לאורך זמן. לא מוכרחים לירות בכל התותחים הכבדים ברגע נתון. לפעמים, אפשר להוסיף עזרה - כמו למשל עיצוב התנהגות - רק לאחר שהמצב נרגע קצת, ועולה רמת הקואופרטיביות של הילד ומשפחתו. סבלנות... שבת שלום ליאת
האם לדעתך טיפול cbt יכול לסייע לו? ובנוגע לעיצוב התנהגות חשוב לציין שזוהי תוכנית שמותאמת לילד ומתקיימת בבית הספר ונשענת על מערכת גמול ועונש, ולצערי בית הספר לא מילא את חלקו בעניין. וחבל.