טיפוס הרים: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מהר יותר, גבוה יותר. גנטי יותר?

עידן חדש בספורט? על הגנים האחראים לכושר הגופני ועל מיפוי גנטי - האח הגדול גנטיקה להמונים?חוקרי הספורט מאוחדים בדעתם כי כושרנו הגופני מושפע מתכונות גנטיות ומהפעילות הגופנית שאותה אנו מבצעים. מחקרים שנערכו בעבר בתאומים ובמשפחות מוכיחים כי בין 25% ל- 65% מהשונות בכושר הגופני נובעת מהשפעות תורשתיות. עם זאת, עדיין לא ידוע במדויק מהי ההשפעה היחסית של כל אחד מהגורמים הללו על הכושר הגופני; ויותר מכך - לא ידוע אלו גנים קובעים את רמת הכושר. ההנחה היא כי הכושר הגופני הוא תכונה רב-גנית, הנקבעת מהשפעה הדדית של גנים רבים. בעקבות פרויקט מיפוי הגנום האנושי, החלו קבוצות של מדעני ספורט שמתמחים בביולוגיה מולקולרית לתור אחר אותם גנים העשויים להשפיע על כושרנו הגופני. תוצאות מחקרים שפורסמו באחרונה מציעים מספר גנים כאלה; מחקרים אחרים מטילים ספק בממצאים. מאמר זה ינסה...
ללמוד עוד על טיפוס הרים
ספורט: משקפיים של אלופים-תמונה

חובבי הספורט שבכם ודאי זוכרים את המשקפיים של שחקן הכדורסל...

מאת: ריינד...
10/06/2015
אימון גופני: לפעמים עדיף קצר וחזק-תמונה

באימון קצר ונמרץ אפשר להוציא יותר קלוריות, מאשר באימון...

מאת: ד"ר איתי...
11/05/2011
סוכרת, אסטמה וספורט אתגרי-תמונה

חולי סוכרת או אסטמה הבוחרים לעסוק בספורט אתגרי צריכים...

מאת: ד"ר איתי...
24/08/2010
תעצרו רגע: לאן אתם רצים?-תמונה

עונת מרתוני האביב בפתח: ריצה היא ספורט מהנה ובריא, אך מה...

מאת: אדי בלום
04/02/2014
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לטיפוס הרים?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

טיפוס הרים: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום, בן 44. בעבר סבלתי כמה פעמים מפרפור פרוזדורים התקפי כולל אישפוזים. דופק גבוה מאד. עד היום הרופאים לא ממליצים על אבלציה. עברתי הרבה מאד בדיקות מאמץ, הולטר ועוד ועוד. המסקנה היתה לתת קרדילוק במינון נמוך. הבעיה שהקרדילוק הוריד לי את הדופק מתחת ל-50 ולכן הפסקתי איתו. העניין הוא שגם אם אני מתחיל פעילות גופנית מדופק נמוך, הדופק עולה מהר ונשאר גבוה אפילו שעתיים לאחר סיום האימון. זה בא לידי ביטוי גם באירועים בהם יוצא לי לרקוד וכדו' - הדופק עולה מהר מאד. בשל החשש מפרפור אני נמנע מפעילויות גופניות שונות כאופניים, שחייה, ריצה, טיפוס הרים ועוד - שאני מאד מאד אוהב. כל שאר התפקודים שלי מעולים! רציתי לשאול האם הגיוני לקחת קרדילוק רק לפני אימונים? אני יודע שהשאלה צריכה להיות מופנית לרופא מטפל... ובכל זאת באופן עקרוני האם יש גישה כזו לקחת כדור רק לפני פעילות גופנית? המצב היום שמרוב לחץ שהפרפור יחזור, אני עושה רק הליכות עם מעקב רצוף אחר הדופק ולא נכנס כלל לריצה לא לאופניים ולא לפעילויות האחרות. זה מאד מתסכל אותי. כי הייתי תמיד בכושר מעולה, ביחידה מובחרת וכו מצד שני - אולי תגיד שאם אני מסתדר בלי תרופות והדופק תקין. ייתכן ורצוי לנהל חיים רגועים ולבצע כושר "רגוע" בהליכה וכדו' ייתכן ואני צריך לנהל את חיי ללא אופניים, ריקודים, ריצה ושחייה ברמה שמעלה את הדופק יותר מידי. עוד שאלה שלא מצאתי עליה תשובה בין הרופאים ובאינטרנט: אני חולה בדיאבטיס אינסיפידוס צנטראל. האם ייתכן ובשל בעיית מלחים, התחילה לי הבעייה בפרפורים. אם כן, ייתכן ועלי לבצע בדיקות דם תכופות יותר לבדיקת המלחים.

שלום מאיר, תודה על פנייתך, לא בטוחה שאוכל לעזור הרבה. לגבי הקרדילוק לפני האימון, אני מכירה מספר מקרים שהומלץ למטופלים ליטול את התרופה רק לפני פעילות גופנית, אך כמובן שזה היה על בסיס מצבו האישי של כל אחד מהם וחשוב לשאול את הקרדיולוג שלך לגבי זה. ישנן גם כמה שאלות נוספות שצריך לענות עליהן על מנת להבהיר את העניין. האם גם בזמן בדיקות המאמץ היה פרפור? האם כרגע אתה בפרפור? האם אתה לא מטופל בתרופות נוספות לפרפור? באופן כללי וזו אינה המלצה אישית לך כי אינני מכירה אותך, אין מניעה לבצע פעילות גופנית עם פרפור, אפילו בעצימות גבוהה יחסית (כגון ריצה, ריקוד וכל מה שציינת) ויש אפילו המפיקים תועלת מכך. אך שוב חשוב שתתייעץ עם הרופא לגבי מצבך כי אתה מתאר תנודות קיצוניות בדופק יחד עם המחלה שלך. אינני בקיאה במחלת Diabetes Incifidus שציינת על מנת לדעת מה גרם למה, אך ייתכן והדופק מהיר והפרעת הקצב נגרמו כתוצאה מהתייבשות ואובדן מלחים (אשלגן קשור ישירות למערכת ההולכה של הלב). עם זאת אני בטוחה שבתור אחד שסובל מהמחלה הזו, הינך מודע לצורך בשתייה מרובה על אחת כמה וכמה בעת ביצוע פעילות גופנית העלולה להוביל להתייבשות מסוכנת. גם אם הינך נוטל תרופה למחלה או לא, אתה אמור לדעת לאזן את עצמך מבחינת הנוזלים והדרך הטובה ביותר לבדוק זאת היא על ידי בדיקות שתן. שוב, אני מאמינה שהרופא שלך יכול לייעץ לך כיצד לבדוק האם אתה מאוזן עם או בלי קשר לאימונים שלך. מקווה שהצלחתי לסייע קצת, בברכת כושר ובריאות, יעל

שלום רב. אני בשבוע 5 להריון, לאחר טיפולי פוריות שכללו הרבה הורמונים ו-3 הזרעות. בגלל שההריון היה מאוד קשה להשגה אני ממש חוששת לפגוע בו. לפני ההריון הייתי מתאמנת פעמים-שלוש בשבוע באימוני TRX , עיצוב ואירובי. בחודשיים האחרונים כמעט ולא התאמנתי בגלל שנחתי הרבה בזמן הטיפולים. אני מעוניינת לחזק את הגוף ולשמור על משקל תקין כמה שאפשר אבל מצד שני חוששת להרים משקולות ולעשות כפיפות בטן כי הבנתי שלא מומלץ לאמץ בטן ולהרים דברים כבדים. האם חוץ מהליכות ופילאטיס אני יכולה להמשיך ללכת לTRX אבל לא לעשות שם תרגילים אירוביים כגון מטפס הרים? אני רוצה להתאמן אבל חוששת כולם מלחיצים שזה עלול לפגוע בעובר. תודה

ראשית שיהיה בשעה טובה. החשש שלך בהחלט מובן, גם אני בעצמי עברתי 4 וחצי שנים של טיפולים עד להריון המיוחל שלי. פעילות גופנית תורמת רבות בתקופה זו, היא מחזקת ומעצבת את הגוף ומשפרת את ההרגשה, מפחיתה תופעות לוואי והיכולת שלה לפגוע בהתפתחות תקינה של ההריון הוא נמוך! אני יותר מאמליץ לך להמשיך עם הTRX, גם אירובי ניתן להמשיך פשוט כדאי לבקש מאיש מקצוע המומחה בתחום הכושר לנשים בהריון לבנות לך תוכנית שנכונה ומתאימה למצבך הן מבחינת הכושר והן מבחינת ההריון והרגשתך. לתת דגש על ביצוע טכניקה נכונה, נשימות, דרגת מאמץ. לא בהכרח אימון אישי אלא יעוץ והכוונה. בהצלחה

שלום רב אורי אני מזה זמן מה עובד בבית על אימון מחזורי ארובי שבנוי משלושה מחזורים של 6 סטים שונים של תרגילי ארובי שהם סמוך-קום , מטפס הרים, קפיצות מספריים עם משקולות יד , סקוואט , דילגית וקפיצות עם רגלים מורמות כולל משקולות 30 שניות עבודה ו 10 שניות מנוחה אבל כדי לאתגר את עצמי קניתי זוג משקולות צמיד לקרסול של 2.25 קילו כול אחד לרגלים . המשקולת מתלפפת סביב הקרסול/יד או רגל . מה דעתך על אימון ארובי שמשלב משקולות בפרט משקולת חול שמתלפפת על הרגל או היד ? תודה מקרב ליבי יריב

יריב שלום, הגדר יותר בפרוט מהי מטרתך ואשמח לחזור אליך. בגדול איני חסיד של שילוב משקולויות בפעילות אירובית - לא שלא עושים זאת אבל מאד תלוי במטרה. בהצלחה אורי

אני מעוניין רק להתחטב קצת , לא שאני שמן אני במשקל המתאים אבל מעוניין בגיל 44 וקצת לשמור על כושר גופני ולהרגיש צעיר גם בעתיד זהו בסך הכול

יריב שלום, ראשית חשוב להבין כי ללא תכנית תזונה סיכוי קלוש להתחטב.. לגבי התכנית לשלב גם פעילות אירובית וגם כוח אך לא באותו תרגיל. לדוגמא: התרגילים האירוביים יותר יהיו סמוך/קום, מטפס הרים, דלגית... תרגילי כוח יהיו סקווטים, שכיבות סמיכה... ממליץ להפריד בינם, בצע את האירובי לחוד , נוח מעט ולאחר מכן את תרגילי הכוח. בהצלחה אורי

שלום, אני בת 34 גובה 172 משקל 68 לאחר 3 לידות, מבנה גוף רחב, מתאמנת פעמיים בשבוע למשך שעה ורבע אימון אישי פונקציונלי ( TRX; משקולות, גומיות וקצת סיבולת), עוד פעמיים בשבוע אימונים קצרים של 25 דקות (כל מיני תרגילי פלאנק, מטפס הרים, שכיבות סמיכה, גלגל כח...). כמה אני באמת אמורה לאכול ביום כדי להוריד אחוזי שומן? לרזות מתאמנת מזה זמן רב ורק עולה במשקל :-(. זה מאוד מייאש , אני כנראה לא אוכלת מספיק או אוכלת יותר מידי. כרגע אוכלת 1800 קלוריות -6 ארוחות ביום כל 2-3. מאוד אשמח לתשובה

מאיה שלום, לא ניתן לענות במדויק. במרבית המקרים כאשר נתקעים בהורדת משקל הסיבה נעוצה בתזונה , על פניו נראה שאת בצריכה קלורית רבה מדי , אבל כפי שציינתי זה הערכה לא מדויקת. המלצתי- להתייעץ עם תזונאי/ת ספורט, לבנות תכנית תזונה מקצועית ואני בטוח שתראי תוצאות. בהצלחה אורי