ספורט: משקפיים של אלופים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חובבי הספורט שבכם ודאי זוכרים את המשקפיים של שחקן הכדורסל כרים עבדול ג'באר. ספורטאים רבים זקוקים למשקפיים מסוג מיוחד שיתאימו לספורט ויהיו בטיחותיים

אופטומטריסט
053-7932334 (מספר מקשר)

רצים? שוחים? רוכבים על אופניים? משחקים טניס? אם אתם זקוקים למשקפי ראייה או משקפי שמש, כדאי לשים לב במיוחד לבחירת המשקפיים שישמשו אתכם בעת פעילות ספורטיבית.

אנשים הסובלים מלקות ראיה חייבים לראות 6/6 גם בזמן שהם משחקים כדורגל, כדור עף, רוכבים על אופניים, שוחים או צוללים. הרכבת משקפי ראייה או עדשות מגע איננה טריוויאלית עבור מי שעוסק בספורט - וחייבת להתבצע התאמה של המשקפיים לסוג הספורט, למתאמן, לצרכים שלו, לצורכי האימון ולכל הסיכונים מסביב.

איך מתאימים משקפי ראייה, עדשות מגע או משקפי שמש למתאמנים בענפי הספורט השונים? ולמה אי אפשר להשתמש במשקפי היום יום שלנו? על כך במאמר זה.

אילו סיכונים קיימים בעת אימון עם משקפיים?

תלוי בסוג האימון ובענף הספורט המדובר. למשל: אם מדובר במשחק עם כדור (כדורגל, כדורסל, כדור עף, טניס וכו') אז יש סכנה כי הכדור יפגע במשקפיים, ינפץ את הזגוגית והשברים יפגעו בעין. כמו כן, יש סכנה שהמשקפיים יתעקמו ויגרמו לחבלה.

בנוסף: בכל ענפי הספורט, הרכבת משקפיים עשויה לגרום אי נוחות. למשל, כאשר המתאמן מזיע והמשקפיים מחליקים; או כאשר רוצים לצלול או לשחות, לקפוץ, לרכב, לטפס וכו'. זאת ועוד: בענפי היאבקות שונים, להרכבת משקפיים עלולים להיות חסרונות רבים ומגוונים.

יחד עם זאת, לצד כל הסיכונים הללו, בענפי ספורט מסוימים, יש דווקא יתרונות מרובים להרכבת משקפיים, והם אפילו נחוצים ומומלצים לשימוש כחלק מחליפת הספורט, גם למי שלא חייב להרכיב משקפיים. כל זאת נכון, כמובן, במקרה שמרכיבים משקפי ספורט: משקפיים המותאמים לפעילות הספורטיבית ולמתאמן.

באילו ענפי ספורט יש צורך בהרכבת משקפיים?

הרכבת משקפיים מומלצת לגולשי סקי, רוכבי אופניים, טרקרים (מטפסי הרים וטיילים), שחקני טניס, שחקני סקווש ועוד. במקרים אלה, משקפיים יכולים להגן מפני השמש, למנוע חדירה של אבק וגופים זרים, למנוע חדירה של רוח לעיניים וייבוש העין וכן לשמש כמעין מגן, בולם זעזועים בעת נפילה וחבלה. פעמים רבות, כאשר המתאמן עוסק בפעילות גופנית, עלולה להיגרם פגיעה בכושר הראייה כתוצאה מרוח, גורם זר (אבק, חרקים, אבנים וחצץ שנזרקים, למשל, מאופניים שנוסעים לפנים, ענפים) או יובש. כך, עלולה להיגרם ירידה בכושר הריכוז, תוך הגברת הסיכון לתאונות, נפילות וחבלות.

מהם הפתרונות האפשריים למצבים בהם מתאמן חייב להרכיב משקפיים בזמן הפעילות הספורטיבית?

ישנם משקפי ראייה מותאמים לספורט. הכוונה למשקפיים מחומרים עמידים וגמישים, אשר פחות חשופים לסיכונים הקיימים. משקפיים אלה גם מסוגלים לספוג מכה - ולהקטין את החבלה בעקבותיה.

כמו כן, ישנם מכשירי עזר למשקפיים, אשר יכולים לסייע להתמודד עם הבעיות של קצרי הראייה, החייבים להרכיב משקפיים בעת אימון. כך, למשל, ישנן גומיות קשירה המקבעות את המשקפיים לאוזניים ומונעות החלקה שלהם בעת הזעה או תזוזה. ניתן להיעזר גם ב"קליפון" - אמצעי המתחבר לחלקה הפנימי או החיצוני של מסגרת משקפי השמש ומתקן את הראייה. ישנם התקנים מגוונים ואפשרות לעצב התקנים נחוצים בהתאמה אישית, כדי לפתור כל בעיה שמתעוררת.

לצד אלה ישנם משקפיים ייעודיים לענפי הספורט השונים, כמו משקפי גולשים אופטיות, משקפות צלילה אופטיות המתאימות לגולשים, צוללים ושוחים; משקפי ספורט, משקפי ריצה, משקפי רכיבה. כך, למשל, ישנם משקפי גלישה הכוללים חומר על העדשות, אשר מונע הצטברות אדים.

פתרון אפשרי נוסף הוא שימוש בעדשות מגע, אך גם לפתרון זה יש היבטים בעייתיים.

אילו סיכונים קיימים בעת אימון עם עדשות מגע?

גם כאן תלוי הדבר בסוג האימון ובענף הספורט המדובר. כך, למשל, אסור לשחות, לגלוש גלישת רוח או גלישת גלים או לצלול - עם עדשות מגע, בשל החשש מזיהום או הפחד שהעדשה תעוף מהעין, ואז המתאמן יישאר ללא יכולת ראיה. כמו כן, בעת ריצה או משחק, כשהמתאמן מזיע, הזיעה נוזלת לעין - ובמגע עם העדשות היא גורמת לצריבה, כאב ותחושת שריפה. ענף, אבק, חרק, או כל גורם זר אחר שנכנס לעין, כאשר יש בה עדשת מגע, יכול להזיק לעין באופן משמעותי יותר מעין "עירומה". גם רוח המייבשת את העין הרבה יותר בעייתית לאלה המרכיבים עדשות מגע.

בנוסף לכל אלה, מתאמנים המרכיבים עדשות מגע חייבים להרכיב משקפי שמש אשר יגנו על עיניהם מפני הקרינה הבלתי בריאה של השמש. ההמלצה לגבי שימוש במשקפי שמש, בעת פעילות ספורטיבית המתקיימת בחוץ בשעות האור, חלה במשנה תוקף לכל הספורטאים. לא משנה באיזה ענף ספורט אתם עוסקים - בין אם אתם רוכבים על אופניים, גולשים, משחקים, רצים, מתאמנים - כל עוד הפעילות הספורטיבית היא בשעות האור, יש להתגונן מפני השמש ככל שאפשר. אחד האמצעים לכך הוא משקפי שמש המותאמים לספורטאים.

בתמונה: עמוס ריינד. צילום: הגר שוהם

משקפי שמש לרוכבי אופניים (צילום: ריינד אופטומטריסטים)
משקפי שמש לרוכבי אופניים (צילום: ריינד אופטומטריסטים)

איך מתאימים משקפי שמש לספורטאים?

גם כאן חשוב להיעזר במשקפיים מחומרים עמידים וגמישים שאינם נשברים בקלות, אלא סופגים מכה כמו בולם זעזועים בעת נפילה או חבלה. משקפי שמש ייעודיים לספורט מיוצרים על ידי חברות ידועות כגון "אוקלי" ו"נייקי". ישנן גם עדשות מגע אופטיות או בלתי אופטיות המסננות את קרינת השמש. ראויות לציון עדשות NIKE MAXSIGHT. מדובר בעדשות מגע המיועדות לאנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית בשמש ואינם יכולים או אינם רוצים להרכיב משקפי שמש. אלה עדשות מגע כהות המונעות סנוור וממסכות מפני קרניה המזיקות של השמש, בדיוק כפי שעושים משקפי השמש עצמם. לפיכך, עדשות המגע הללו מהוות תחליף למשקפי שמש.

מעבר לכך, התאמה של משקפי שמש, כמו התאמה של משקפי מגן לספורט, או התאמה של משקפי ראייה, חייבת להיות בהתאם למספר שיקולים הנלקחים בחשבון בעת התאמת המשקפיים למתאמן.

איזה שיקולים נלקחים בחשבון בעת התאמת משקפיים למתאמן?

רמת הסיכון של ענף הספורט, איפה מתבצעים האימונים, באיזה שעות; האם הספורט נעשה בחוץ או בפנים; סיכונים בעת האימון; צורך אופטי; בטיחות למשתמש; עמידות של המסגרת; שדה ראיה; המרשם; סוג משקפי המגן; משקל, נוחות ועוד.

לסיכום: הרכבת משקפיים שאינם מתאימים לפעילות ספורטיבית עשויה להיות פחות נוחה. מגוון גדול של פתרונות, משקפי ראייה, משקפי שמש, משקפי ספורט, עזרים למשקפיים ועדשות מגע מאפשרים גם לקצרי הראייה בינינו להתאמן ולעסוק בפעילות גופנית מבלי שהלקות תגביל אותנו או תכביד עלינו.

הפתרון לכל מי שגולש, קופץ, משחק כדורגל, טניס, כדורעף, כדור סל, שוחה, גולש, צולל, עושה סקי, מטפס הרים, עושה ספורט אקסטרים או רוכב על אופניים - הוא התאמה אישית של אביזר ראייה נוח ומתאים, בהתחשב בצרכי הספורטאי ובמגוון שיקולים נוספים.

עמוס ריינד הוא מנהל מכון ריינד אופטומטריסטים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום