בריאות, פנג שווי וחמשת האלמנטים

(0)
לדרג

"אם ברצונך לשנות את חייך הזז 27 חפצים בביתך" (פתגם סיני)

על פי הפילוסופיה הסינית בכל סביבה פועלים חמישה אלמנטים והם - עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. גם בנו מתקיימים כל חמשת האלמנטים, ולכן בריאות ותחושת האיזון הנכונה לנו תושג על ידי ייצוג הרמוני של כל חמשת האלמנטים בסביבה בה אנו שוהים. מאמר זה מתמקד בהכרת אופי יחסי הגומלין בין האלמנטים ותכונותיהם ובסופו מובא שאלון איבחון אישי.
יחסי הגומלין בין האלמנטים מתקיימים בשני אופנים מרכזיים: מעגל התמיכה ומעגל הבקרה.
במעגל התמיכה (ראה איור) כל אלמנט מסייע לבא אחריו. העץ מזין את בערת האש, האש יוצרת אפר (אדמה), האדמה יוצרת מתכת, המתכת מסיעה את המים והמים מכלכלים את העץ.
במעגל הבקרה (ראה איור) כל אלמנט מבקר את האלמנט המרוחק ממנו בשני מקומות, על פי מיקומו במעגל התמיכה. העץ נרקב באדמה, האש מתיכה את המתכת, האדמה הופכת בוצית במים, המתכת מבתרת את העץ והמים מכבים את האש.
אם סוג כזה של יחסי גומלין נשמע לכם מוכר הרי שבודאי נזכרתם במשחק הילדים המפורסם אבן, נייר ומספריים או בשיר חד-גדיא ששרים בליל הסדר גם כאן יש דינמיקה דומה.
הקשרים בין האלמנטים יוצרים מעין רשת כוחות בה הם פועלים יחדיו בשיתוף. כאמור, יש חשיבות רבה לאיזון ביניהם, על מנת להשיג תחושת יציבות בסביבה בה אנו פועלים. חוסר איזון באחד מהאלמנטים בהכרח יערער את יציבות הרשת, ויפגום בהרמוניה. על מנת להשיג את האיזון הרצוי יש להקפיד על ייצוג שווה של כל אחד מהאלמנטים בסביבתנו הקרובה. אלמנט חסר יש להוסיף. אלמנט עודף יש להחסיר.
הוספת אלמנט יכולה להיעשות באופן ישיר על-ידי הוספתו או באופן בלתי ישיר על-ידי הוספת האלמנט התומך בו כמו למשל, הוספת אלמנט עץ לחיזוק אלמנט אש.
הסרת אלמנט הנמצא בעודף ניתן לתקן על ידי מספר דרכים:
* ניתן להוציא חלק מהעצמים המייצגים אותו.
* ניתן להוסיף את האלמנט המבקר אותו ועל ידי כך להפחית את העודף. למשל עודף מים, אפשר
לתקן על-ידי הוספת חפץ המייצג את האלמנט אדמה.
* ניתן להוסיף את האלמנט אותו הוא מבקר, וכך הוא ימשוך אליו את העודף, למשל, עודף אש אפשר לתקן על-ידי הוספת אלמנט המייצג מתכת. בסין העתיקה האמינו שהפרת האיזון והפרעה לזרימה במעגל התמיכה קשורות ישירות לאסונות ולמזל רע. שיבושים כאלה יכולים לגרום, במקרה הטוב, להחמצת הזדמנויות, ובמקרים קיצוניים - למחלה או למוות.
"כאשר אתה לובש בגדים, זכור את עמלו של האורג כאשר אתה אוכל מזון, זכור את עמלו של האיכר כאשר אתה שותה מים מהנהר, זכור את המעיין." (אמרה סינית)

תכונות חמשת האלמנטים
לכל אחד מהאלמנטים תכונות ייחודיות המאפיינות אותו, וכמו כן כל אחד מהם מיוצג על ידי טעם, עונה צבע ורוח מארבע רוחות השמים.

עץ
העץ הוא האלמנט היחיד מבין החמישה שמתקיימים בו תהליכי חיים. הוא מייצג צמיחה, לבלוב, התפשטות, גדילה, בנייה, התחדשות ומשפחה. הוא קשור לעונת האביב בה הכל מתחדש ומלבלב. הצבע המייצג אותו הוא ירוק המסמל צמיחה. הטעם הקשור לאלמנט הוא חמוץ, והכיוון - מזרח, המייצג גם הוא התחלה חדשה וזריחה. בעיר האסורה בבייג'ין כל האגף המזרחי מכוסה רעפים ירוקים. בצד זה גם התגורר הנסיך הצעיר בשל תכונות הלבלוב והצמיחה המיוחסות לכיוון זה.
אלמנט זה מתקיים בתכונות כמו חריצות, תנועה ועשייה. רבים מהמכורים לעבודתם, (workaholic) הם בעלי אלמנט עץ דומיננטי באישיותם, וכאלה הם גם ספורטאים. בנוסף לכך מייצגים את התגלמות אלמנט העץ באדם כעס ושליטה עצמית. כעס אצור ועצור על ידי שליטה עצמית יכול להתפרץ תוך אובדן שליטה, התנהגות המאפיינת טיפוסי עץ.
על סמך הבנת מהותו של אלמנט העץ, נוכל להבין, למשל, למה לפעמים נשים בהיריון משתוקקות לטעם החמוץ. בזמן בו הגוף מאט את התנועה ומאבד כך חלק ממאפייני אלמנט העץ שבו, הוא מנסה להשלים את החסר על ידי ייצוג אחר של האלמנט - הטעם החמוץ. גם הצמיחה המתרחשת בגוף בזמן ההיריון אופיינית לאלמנט העץ.
בבית או בחדר המגורים האגף המזרחי הוא האגף בו העץ פועל במיטבו. כדאי להניח באזור זה חפצים עשויים עץ או כאלה המייצגים את האלמנט. רהיטים מעץ, צמחים, פרחים, בדי כותנה, טפטים ובדים בעלי הדפסי פרחים או עלים. כל אלה ישתלבו היטב באזור זה של הבית, ויתרמו רבות להשגת תחושת האיזון הדרושה. גם תמונות בהן נוף של עצים, גנים ופרחים יעזרו להדגיש את האלמנט. הצבעים הרצויים באגף המזרחי של הבית יהיו ירוק, כחול, וגווניהם.
לא רצוי להניח באזור זה חפצים העשויים ממתכת כמו פמוטים או כלי כסף. המתכת היא האלמנט המבקר את העץ (היזכרו במעגל הבקרה), והיא זו שחותכת אותו, ומפריעה לפעולתו. זאת הסיבה שהסינים מאמינים שהנחת חפצים המייצגים את אלמנט המתכת בחלק המזרחי של הבית עשויה לגרום לבעיות בריאות או לרופף את לכידות המשפחה.

אש
האש היא האלמנט המתבטא בחום, אור, הגשמה, חדווה, תהילה, הצלחה ועושר. האש היא הניצוץ והשפע. העונה המייצגת את האש היא הקיץ, הצבע הוא אדום. הטעם בו מתקיים האלמנט הוא מר והכיוון הוא דרום, ממנו מגיעים בדרך כלל האור והחום. אנשים בהם מתקיים האלמנט באופן דומיננטי יהיו אנשים אינטואיטיביים, דרמטיים, אנשים שאוהבים את מרכז הבמה ואת מלוא תשומת הלב. אלה אנשים הרפתקנים, בעלי אישיות קיצונית, כמו אמנים, מטפסי הרים ומנהיגים.
האגף הדרומי בבית או בחדר הוא האגף בו השפעת האלמנט תהיה במיטבה. באגף זה רצוי לקבוע חפצים עשויים מחיות כמו כורסאות עור, עצמים מפרווה, צמר וכדו'. כדי להדגיש את האש אפשר להוסיף חפצי אמנות המציגים אנשים, חיות, אור, אש, זריחה וכדו' כמו גם צורות הנדסיות המזכירות צורת להבה כמו משולש, חרוט, פירמידה וכו'. כדאי לזכור שהאש היא האלמנט המביא ברכה לבית.
כל אביזרי התאורה - נורות, נרות, אור השמש או אח שייכים לאלמנט אש. לכן נרות אדומים בפינה הדרומית של הבית נחשבים כסגולה למזל טוב. גם כל חיות המחמד שייכות לאלמנט אש והימצאותן בבית מגבירה את האש בו.
חשוב להיזהר מייצוג עודף של האלמנט מים באגף הדרומי של הבית מאחר שהמים מבקרים את האש, מכבים אותה ומפחיתים את השפעתה. עם זאת כדאי לזכור שהאלמנט אש מתקיים בעושר והאלמנט מים בממון, כך ששילוב נכון בין שניהם מביא שפע לבית.

אדמה
אלמנט זה הוא האלמנט המרכזי המאזן ומשלב בין כל יתר האלמנטים. האדמה היא קשר, הזנה, שלמות, נשיות. האדמה מקפלת בתוכה את הארכיטיפ הנשי - אמא אדמה, מכלכלת ומעשירה, דואגת ומטפלת. כמו אם המנהלת את ענייניה מאחורי הקלעים תוך דאגה לכל, כך האדמה בתיווך בין האלמנטים. היא הבסיס, המרכז, לב הפעילות. רופא סיני מיומן יכול לטפל בכל האלמנטים דרך טיפול באלמנט האדמה.
אלמנט האדמה מתקיים בסוף כל אחת מהעונות. הצבע בו מתגלם האלמנט הוא צהוב-חום. הטעם המייצג את האלמנט הוא מתוק, והכיוון הוא מרכז.
גם בבית פעולת אלמנט האדמה היא בעיקר במרכז. קשורים אליו חומרי הבניין של הבית, מהבסיסיים ביותר כמו מלט, ועד לחומרים הדקורטיביים כמו אריחים, קרמיקה ושיש. חפצי אמנות המציגים שדות, מדבר ואדמה כאלה המשתמשים שימוש נרחב בגווני הצהוב והחום מייצגים את האלמנט המקשר והמתווך הזה. משטחים גדולים וצורות הנדסיות מרובעות מייצגים גם הם את האדמה.
בשל מרכזיותו וחשיבותו של אלמנט זה בחיינו, רובנו מרבים, באופן אינטואיטבי, להשתמש בחומרים הקשורים בו, עובדה זו מקשה לעתים על אבחון של חוסר איזון באלמנט.


מתכת
המתכת היא האלמנט המיוצג על ידי מבנה, צורה, כללים ותקשורת. היא מסמלת טוהר ועדינות. המתכת קשורה לעונת הסתיו, הצבע המייצג אותה הוא לבן. הטעם המייצג את אלמנט המתכת הוא חריף, והכיוון - מערב. בעיר האסורה בבייג'ין החדרים באגף המערבי נצבעו בלבן. בצד זה גרה הקיסרית המבוגרת מכיוון שכיוון מערב מייצג את השקיעה, את סתיו החיים.
אנשים בהם האלמנט הזה הוא דומיננטי הם כאלה שמקפידים על פרטים, על סדר ועל אסתטיקה. אלה אנשים אניני טעם בכל תחום. מאפיינים נוספים הם הציות לחוקים והביקורתיות, ואכן הרבה עורכי דין ושופטים יהיו בעלי אלמנט מתכת דומיננטי.
בבית המתכת תפעל במיטבה באגף המערבי. באזור זה מומלץ להניח חפצים העשויים מתכת או כאלה שמייצגים את האלמנט, כמו, סלעים ואבנים (שיש, גרניט וכדו'), קריסטלים טבעיים, אבני חן, ויהלומים. מתאימים לאלמנט זה גם עבודות אמנות העשויות אבן או מתכת וכן חפצים בעלי צורה מעגלית או אליפטית. הצבעים המאפיינים את אלמנט המתכת הם לבן וגווני הפסטל השונים.
כשם שהמתכת והכיוון המערבי מייצגים שקיעה וסוף כך הם גם קשורים להתחלה ולילדים, ולכן מומלץ להדגיש את הצד המערבי בחדר הילדים. שם כדאי להוסיף צבע לבן או להניח חפץ המייצג את האלמנט מתכת. אלמנט זה, הקשור גם לסוף החיים וגם לתחילתם מדגים את העיקרון כי כל סוף הוא התחלה חדשה.

מים
אלמנט המים מתקיים בתכונות כמו רגישות, זרימה, עומק, ריכוז, מופנמות, זיכרון וגמישות. הוא מיוצג בפחד, בסכנה ובהתגוננות. העונה המייצגת את האלמנט היא החורף, הצבעים המייצגים אותו הם שחור וכל הגוונים הכהים. הטעם המשתייך לאלמנט המים הוא מלוח, והכיוון - צפון. לאלמנט זה שייכים הנושאים החבויים, המוצנעים, עניינים החשבים לטאבו כמו כסף ומין.
אנשים בהם אלמנט המים דומיננטי יהיו אנשים מכונסים, מופנמים, בעלי עולם פנימי עשיר. כאלה שמחפשים עומק ועניין בכל ומבקשים להעשיר את עולמם הפנימי. בין אנשים אלה יהיו גם כאלה שנוטים לעיסוק במיסטיקה וברוחניות.
מחסור באלמנט זה בגוף יתבטא לפעמים בתשוקה לטעם המלוח, על מנת לאזן ולתקן את החסר, ועם זאת גם ההפך יתכן; אנשים שלהם עודף של האלמנט מים יעדיפו את הטעם המלוח שהוא הרמוני למבנה שלהם.
בבית, הכיוון הצפוני הוא הנשלט על ידי פעילות אלמנט המים. כדי להגביר את השפעת האלמנט יש להניח באגף הצפוני עצמים המייצגים מים. חפצים מחזירי אור כמו זכוכיות שונות, חפצים בעלי צורות חופשיות, זורמות בחוסר סימטרייה, וכמובן, כל מה שמכיל בתוכו מים, כמו אקווריום או מזרקה קטנה. הצבעים ההולמים את האזור הזה הם שחור או בעלי גוון כהה.
יש להקפיד לא לבטל את פעילות המים באזור הצפוני על ידי הוספת עודף מייצוגי האלמנט המבקר אותו - האדמה. חסימת אלמנט המים עשויה לגרום להפסד הכנסות ולאובדן כספים. אלמנט מים מאוזן מאידך גיסא מהווה סגולה להכנסה כספית ראויה. השימוש במים זורמים, על פי רוב בצורת מזרקה המכוונת את זרימתם כלפי מעלה, מקובל בהרבה בתי עסק כדי להבטיח גם זרימת כספים יפה.



איבחון אישי של חמשת האלמנטים/פאזות

דרג את השאלות ( 2+ נכון מאוד, 1+ נכון, 0 אדיש, 1- לא נכון, 2- מאוד לא נכון) וסכם כל פאזה בנפרד, בסוף השאלון ראה איזה אלמנט מיוצג על ידי איזה פאזה.

פאזה 1
1. האם אתה בטבעך יוזם ומתחיל פרוייקטים?
2. האם יש לך בעיה עם סמכות?
3. האם אתה סובל מכאבים נודדים באיזורים שונים בגוף?
4. האם אתה אסרטיבי ופועל בביטחון?
5. האם איטיות ו"ידים שמאליות" באחרים מעצבנים אותך?
6. האם אתה אוהב להילחם גם כשסיכויי ההצלחה נמוכים ולהוכיח שאתה יכול?
7. האם אתה תמיד עושה, עסוק או הולך לאן שהוא?
8. האם יש לך לחץ דם גבוה?
9. האם אומרים לך שאתה לא מתפשר?
10. האם אתה צריך להיות הראשון והכי טוב?
11. האם לשבת בשקט או בבידוד משגע אותך?
12. האם יש לך התכווצויות שרירים תכופות?
13. האם אתה נוטה לבנות חוקים ואז להפר אותם?
14. האם אתה מתלהב מכל מה שאתה עושה?
15. האם אתה חלוץ ופורץ דרך בכל מעשיך?
16. האם ציפורנייך לעתים קשות ועבות ולעתים יבשות וסדוקות?
17. האם אתה חסר סובלנות עם אנשים שאינם מחויבים ושאינם יודעים בדיוק לאן הם הולכים?
18. האם החופש האישי שלך באמת חשוב לך?
19. האם אתה מפחד להראות שאתה פגיע?
20. האם אתה אוהב מהירות והרפתקאות?
21. האם סבלת מדלקת בגידים?
22. האם אתה נוטה לעשות מניפולציות לאנשים ולמצבים כדי להשיג את רצונך?
23. האם שליטה בכעס היא אחת מבעיותיך המרכזיות?
24. האם אתה לא יכול לסבול בשום אופן הגבלות וכבלים?
25. האם אתה עובד במיטבך כשאתה תחת לחץ?

פאזה 2
1. האם תתאר את עצמך כטיפוס מתבודד ואינטרוספקטיבי?
2. האם יש לך דחף מיני מוגזם?
3. האם חיפוש האמת הוא המניע העיקרי בחייך?
4. האם אתה שונא שטחיות באחרים?
5. האם אתה יצירתי, מקורי ובעל דמיון?
6. האם אתה צנוע ומפחד להיות באור הזרקורים?
7. האם אתה מספק את עצמך ואתה הוא כל מה שאתה צריך?
8. האם יש לך בעיות חניכיים או הידרדרות במצב השיניים?
9. האם אתה מחפש את המסתוריות העמוקה החבויה מאחורי כל דבר?
10. האם אתה לא במגע עם רגשותיך?
11. האם יש לך כאבי גב?
12. האם אתה לעתים חסר טקט ואף גס רוח?
13. האם יש לך מוח חודרני ואף כרימינלי?
14. האם אתה שונא בזבוז ושומר על הכל?
15. האם אתה מעמיק בכל מחיר?
16. האם יש לך הסתיידות עורקים?
17. האם קשה לך להתחלק עם אחרים?
18. האם אתה סובל כשאתה בבידוד ובדידות?
19. האם אתה מפחד ל"אבד" את עצמך לאחרים?
20. האם חבריך חושבים שאתה מוזר ומיסתורי?
21. האם יש לך כושר ריכוז יוצא דופן?
22. האם אתה חש אי-נוחות בנסיבות חברתיות?
23. האם יש לך בעיה להתאים את עצמך לכללים החברתיים?
24. האם יש לך בעיות בכליות או בשלפוחית השתן?
25. האם אתה זהיר ואובייקטיבי עם אנשים אחרים?


פאזה 3
1. האם אתה משקיע אנרגיה בחיפוש אחר האלוהי?
2. האם יש לך לב חלש או מוגדל?
3. האם אתה כריזמטי?
4. האם אתה נרתע באופן קיצוני מכאב?
5. האם אתה אוהב דרמה, הופעות ואת אור הזרקורים?
6. האם אתה ספונטני?
7. האם יש לך פצעים בפה או בלשון?
8. האם אתה לא יכול להגיד לא?
9. האם אתה יותר חושני מחבריך?
10. האם יש לך הפרעות דיבור?
11. האם אתה אוהב להשמיע את דעתך?
12. האם אתה מפחד מפרדה יותר מכל?
13. האם יש לך חכמת רחוב?
14. האם אתה משתוקק להגשמה עצמית יותר מכל?
15. האם אתה משתעמם בקלות מהשגרתי?
16. האם לחייך מאדימות בקלות?
17. האם ניתן לתאר אותך כאקסטרווגנטי?
18. האם אתה מבריק ונוצץ באירועים חברתיים?
19. האם אתה סובל מאקזמה?
20. האם יש לך בעיה עם גבולות?
21. האם הצורך באינטימיות הוא מניע חזק בחייך?
22. האם אתה מתחלק בקלות?
23. האם אתה אופטימי ומתלהב מהחיים?
24. האם אתה מאוד אמפטי?
25. האם אתה סובל מחרדות או הפרעות שינה?

פאזה 4
1. האם אתה איש חוק וסדר?
2. האם מעלות טובות וצדק נחשבים בעיניך?
3. האם טקסים חשובים לך?
4. האם יש לך שרירים ומיפרקים תפוסים או נוקשים?
5. האם כאוס הוא האויב שלך?
6. האם אין לך זמן לשטויות?
7. האם יש לך סטנדרטים מוגדרים?
8. האם אתה רגיש לשינויי טמפרטורה?
9. האם אתה לא סובל אי-סדר ודיסונאנס?
10. האם יש לך עור ושיער יבש?
11. האם אתה מפחד מאינטימיות?
12. האם יש לך חוש אסתטי מפותח?
13. האם חוסר תשומת-לב אצל אחרים משגעת אותך?
14. האם אתה נחשב למרוחק, קריר וללא משתלהב?
15. האם יש לך חזה "הדוק" ושיעול יבש?
16. האם היגיון ועקרונות נעלים הינם נר לרגליך?
17. האם אתה קפדן וקצת קטנוני?
18. האם יש לך טעם מעודן?
19. האם יש המכנים אותך צדקן?
20. האם יש לך הרבה יבלות?
21. האם מעורבות חברתית נמצאת בתחתית סולם העדיפויות שלך?
22. האם יש לך בעיות בסינוסים?
23. האם השליטה העצמית שלך משגעת את חבריך היותר ספונטניים?
24. האם אתה בעניין של לשנות אחרים?
25. האם אתה סובל מעצירות?


פאזה 5
1. האם אתה רואה את עצמך כאיש שרות?
2. האם אתה עובד על להיות עצמאי?
3. האם חבריך משתמשים בך כמתווך/מפשר?
4. האם אתה סובל מנפיחות או בצקות?
5. האם אתה מוצא את עצמך לעתים "תקוע" וקשה לך לשנות כיוון?
6. האם הזנה ותמיכה באים לך בקלות?
7. האם אתה נרדף על-ידי ספקות עצמיים?
8. האם אתה אוהב להיות בשליטה אך לא באור הזרקורים?
9. האם יש מקום לשיפורים ביעילותך?
10. האם הצורך שלך להתאים לכל מוביל אותך לקונפורמיזם?
11. האם אתה סובל לפעמים ממשבר זהות?
12. האם הצורך להשתייך חזק אצלך?
13. האם אתה סובל מחולשת שרירים?
14. האם חבריך מכנים אותך "עושה שלום"?
15. האם נאמנות נחשבת בעינייך אחת המעלות החשובות?
16. האם אתה שמרן בחשיבה?
17. האם יש לך צורך שיזדקקו לך?
18. האם אתה מעורב/מתערב בענייני אחרים?
19. האם יש לך בעיות בבלוטות הלימפה או בלוטות אחרות?
20. האם היית מעדיף שהעתיד היה ניתן לניבוי היות והדברים משתנים מהר מדי?
21. האם אתה נוטה להיות מגן יתר על המידה?
22. האם ציפיותיך הלא-מציאותיות משאירות אותך מאוכזב לעתים קרובות?
23. האם אתה מנסה להיות הכל לכולם?
24. האם אתה מרגיש "בור" עמוק בבטן?
25. האם יש לך מבנה גוף מוצק ומרובע?



שמות חמשת הפאזות:
1 עץ
2 מים
3 אש
4 מתכת
5 אדמה

תודה לתרצה סמית-קיטל שהייתה שותפה לכתיבת המאמר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום