תרגילי בטן: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

נפרדנו כך: כל מה שחשוב לדעת על היפרדות בטנית

היפרדות בטנית (דיאסטזיס) היא תופעה שכיחה ביותר, המתרחשת בעיקר כתוצאה מהריון. במהלכה, שרירי הבטן הקדמיים נפרדים, מה שגורם להיווצרות בליטה בדופן הבטן. על אף שמקובל להתייחס לתופעה כבעיה אסתטית בלבד, לעיתים היא כרוכה בהשלכות בריאותיות ותפקודיות. כיצד מאבחנים ואיך מטפלים? מדריך לפני שניגש להבין מהי היפרדות בטנית ומי סובל ממנה, ביקשנו מד"ר טלי פרידמן, כירורגית פלסטית בכירה, להבין מעט יותר על מנגנון שרירי הבטן. ד"ר פרידמן מסבירה: "שרירי הבטן שלנו מתחלקים לשתי קבוצות שריר: ה'ישר בטני', המתחיל באזור החזה ומסתיים בתחתית האגן, ולצידו שלושה שרירים נוספים. כל מערך שרירים מחובר זה לזה בקו האמצע, באמצעות רקמה בשם 'לינאה אלבה'. במצבים בהם עולה נפח דופן הבטן לזמן ממושך, כפי שקורה למשל במהלך הריון, נוצרים לעיתים קרעים בלינאה אלבה ושרירי הבטן נסוגים הצידה". לדברי ד"ר פרידמן, מצב זה, שבמהלכו מתרחקים שרירי הבטן זה מזה, עלול להוביל לבליטה קבועה של דופן הבטן, המכונה "היפרדות בטנית" ("דיאסטזיס"). כאשר מדובר בהיפרדות קלה יחסית (עד סנטימטר), לעתים רבות שרירים חזקים יוכלו...
ללמוד עוד על תרגילי בטן
תסמונת המעי הרגיז-תמונה

מהי תסמונת המעי הרגיז? כיצד מטפלים בה ומה הקשר בין גוף ונפש?

מאת: מערכת zap...
14/07/2005
נפרדנו כך: כל מה שחשוב לדעת על היפרדות בטנית-תמונה

היפרדות בטנית (דיאסטזיס) היא תופעה שכיחה ביותר, המתרחשת...

מאת: מיכל הלפרין,...
04/07/2019
חיזוק רצפת האגן: מומלץ וחיוני-תמונה

חולשה ברצפת האגן שכיחה יותר בקרב נשים (לאחר לידה ובגיל...

מאת: ד"ר איתי...
25/01/2017
מדור טיפים מס' 96-תמונה

המלצות לפעילות לאחר הלידה וטיפים להגברת קצב חילוף החומרים...

מאת: מערכת zap...
11/03/2008
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לתרגילי בטן?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

תרגילי בטן: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום רב, לפני כחודשיים סבלתי מטחורים חיצוניים, אך לאחר כמה טיפולים זה עבר לי... אני בחור צעיר (בן 29) שאוהב להתאמן בחדר כושר ולשחק כדורסל. השאלה שלי היא כזאת: האם מכיוון שיש לי נטיה לטחורים , אני יכול להתאמן בחדר כושר, כי משיחות שלי עם רופא משפחה התברר לי שאסור לי להתאמן בחדר כושר, אשמח לקבל תשובה בכמה משפטים האם הנני יכול להתאמן, ואם אפשר גם איזה תרגילים אני יכול לעשות ואיזה תרגילים אסור בהחלט (תרגילים לחיזוק שרירי הבטן, מתח, מקבילים, שחיה, שכיבות סמחה)?!? תודה מראש

ליאור שלום, ראשית, מאמץ אירובי אינו משפיע על הטחורים כלל, ולכן אינך מוגבל במאמץ מעין זה. הרמת משקולות כבדים או כל פעילות המאמצת באופן ניכר את שרירי הבטן יכולה אכן להחמיר סבל מטחורים. בעיני אישית, שפעילות גופנית היא חלק מאיכות חיי, זו אינה סיבה לא לבצע פעילות ספורטיבית מלאה- הכי גרוע, נטפל בטחורים בעת הצורך. קצת מידע כללי על טחורים: סבל מטחורים היא בעיה שכיחה, ומשערים שכמחצית מהאוכלוסיה המערבית תפתח תלונות כלשהן הקשורות בטחורים. לכל אדם מצויות באזור האנוס ופי הטבעת שלוש קבוצות של כלי-דם, כחלק אנטומי נורמלי של המנגנון הסוגר את פי הטבעת. הטחורים הגורמים לסבל נגרמים לרוב במצב של התנפחות הורידים באזור כתוצאה מאיבוד המנח האנטומי שלהם בפי הטבעת. אין בידינו הסבר מדויק מדוע אדם אחד יסבול מטחורים בעוד אחר לא יסבול, אך קיימות מספר סיבות היכולות לגרום להווצרותם, הכוללות מאמץ ממושך בזמן יציאות לאורך תקופה ארוכה, עצירות או שלשול כרוני, וישיבה ממושכת בשירותים.תהיה הסיבה אשר תהיה, מלאות של הורדים ולחץ ממושך גורמים להתרחבותם ודופן הורידים נעשה דק יותר ומדמם בקלות. לחץ ממושך מחליש את הקיבוע של הורידים למקומם האנטומי, וגורם להם לאבד את המיקום התקין בתוך האנוס, היוצר בלט של הטחורים דרך התעלה האנאלית. הסימפטומים העקריים כוללים דימום תוך כדי יציאה, בלט או נפיחות של רקמה דרך פי הטבעת בעת היציאה ולאחריה, גירוי באזור האנאלי, רגישות באזור וכאב פי-הטבעת. חשוב להבדק על ידי רופא העוסק בתחום כדי להגיע לאבחנה ברורה. בנוסף, אנו ממליצים כמעט לכל אחד שיש לו דמם מפי הטבעת לעבור בדיקה של המעי הגס (גם אם רואים את מקור הדמם בפי הטבעת) לשלול מקור דמם במעי. מניעת עצירות ויציאות קשות מהווה את הבסיס החשוב ביותר לטיפול בטחורים. גם שילשול יכול להחמיר טחורים, והיציאה הטובה ביותר היא בעלת מרקם "ספוגי" (כמו ספוג). חשוב לציין כי ריכוך היציאות הוא הבסיס לטיפול גם אם נוספים לכך טיפולים נוספים, כולל טיפול כירורגי. ניתן להשיג מקרם יציאות נכון באמצעות תזונה עשירה בסיבים (ירקות, פירות, דגנים) שתייה מרובה (לפחות 8-10 כוסות שתייה ליום), ניתן גם להיעזר בתוספי סיבים טבעוניים מרוכזים (מומלצים תוספי סיבים על בסיס פסיליום, שאינם צריכים מרשם רופא) או במרככי צואה אחרים, כגון שמן פרפין. יש להשתמש בריכוך יציאות ושתיה מרובה על בסיס יומי וקבוע, ולא כתגובה ליציאה קשה מידי. חשוב להמנע ממאמץ יתר וישיבה ממושכת בשירותים. ישנם מספר טיפולים כירורגיים לטחורים "מהקל אל הכבד", כאשר באופן כללי ככל שהטיפול רדיקאלי יותר כך התועלת רבה יותר, אך ההתאוששות גם היא ארוכה יותר ושעור הסיבוכים גבוה יותר (למרות שבכל מקרה שעור הסיבוכים אינו גבוה). קשירה- בשיטה זו משתמשים לטיפול בטחורים פנימיים . הטיפול מתבצע במסגרת המרפאה ובד"כ אינו כואב מאד משום שבאזור הקשירה יש מיעוט עצבים. הקשירה מתבצעת בעזרת מכשיר מיוחד, שמניח גומיה זעירה על הטחור הפנימי. הטחור והגומיה נופלים לאחר מספר ימים והמקום נרפא בד"כ תוך שבוע-שבועיים. הטיפול גורם לפעמים לתחושת אי- נעימות, וכאב קל בימים הראשונים, ולדימום קל. קשירת טחורים היא פעולה יעילה לטחורים הגורמים סבל קל או בינוני, ויכולה לשפר את איכות החיים, ולעיתים יש צורך לחזור עליה מספר פעמים. הסיכון בפעולה זו נמוך יחסית. הזרקה של חומרים סקלרוזנטיים או צריבת בסיסי הטחורים באור אינפראדום גורמת לפעולה דומה וכרוכה בשיעור דומה של אי נוחות וסיבוכים. HAL הוא טיפול חדש בו מבצעים את "קשירת" הטחורים בעזרת מכשיר דופלר המזהה את מיקום העורקים של הטחורים, ומאפשר תפירה (בדומה לקשירה) מדוייקת של העורקים האלו. מדובר בטיפול חדש יחסית והנסיון בו עדיין אינו רב, אולם הרושם הראשוני הוא שהטיפול יחסית קל למטופל (לעיתים מבוצע בכל זאת בטשטוש) ובמקרים רבים יש שיפור טוב באיכות החיים. ניתוח מוצע לחולים עם סבל ניכר מטחורים, בהם הטיפולים שהוזכרו עד עתה לא הועילו, או חולים שאינם מעוניינים בטיפולים אלו. חשוב לציין כי ברוב המקרים הניתוח מיועד לשפר את איכות החיים, וההחלטה עליו צריכה להתקבל על ידי המטופל והרופא המטפל במשותף. ניתוח עם סטייפלר נקרא PPH , ובו משתמשים במכשיר סיכות אוטומטי, שאינו כורת את הטחור אלא משיב אותו למקומו התקין בתעלה האנאלית. פעולה זו נפוצה מזה כ 5 שנים, ואינה מתאימה לכל החולים, אלא לאלה שנבחרו בקפידה לטיפול זה. שיעור ההצלחה נראה דומה לשיטה המסורתית, אולם שיעור הכאב לאחר הניתוח לרוב קטן בצורה משמעותית, והחזרה לפעילות יומיומית מהירה יותר. ניתוח להסרת הטחורים הוא הניתוח המסורתי, ובו כורתים את רקמת הטחורים הגורמת לדימום ולנפיחות. יש תקופת החלמה שיכולה להמשך כשבועיים-שלושה, והתקופה הראשונה לאחר הניתוח מאופיינת בכאבים באיזור הניתוח, בעיקר בעת היציאות, וחשוב להקפיד על השימוש במרככי יציאות ובמשככי כאבים. לציין שבניתוח מסוג זה יש ניסיון רב בעולם ומאות אלפי חולים עברו אותו. הניתוח יעיל באחוזים גבוהים מאד ושיעור הסיבוכים בו נמוך שתהיה שנה טובה ובריאה

הבנתי מתשובתך שההליכה לא מחטבת/מעצבת, אבל מה כן היא עושה? (לא מבחינה בריאותית) רק שורפת קלוריות? אני למעלה מ 40 יום שומרת על תזונה (לא אוכלת אחרי 7 בערב) משלבת חוץ מההליכה עוד רבע שעה של תרגילי בטן, ישבן וירכיים, המשקל יורד לאט... החלטתי לשים יותר לב לתזונה כדי שהמשקל ירד אני רק מתלבטת אם יש צורך שאמשיך להתמיד ככה כל יום בהליכות (7 פעמים בשבוע) או שאם זה לא תורם כ"כ העניין של ההליכות מבחינת הדיאטה אז אולי פשוט אוריד מינון ואתחיל יותר לקצץ באוכל, עוד יותר הכוונה. מתלבטת מה לעשות כדי שהמשקל ירד מהר יותר.. התחלתי ב 60 וירדתי כולה קילו בחודש + הזה אבל בהיקפים ירדתי יותר ( 6 ס"מ במותניים, 5 בבטן ו 6 בירכיים - לדעתך זה יפה בזמן הזה? יש מצב שזה בזכות התרגילים לדעתי..)

עדי שלום, אכן בהתייחס להורדת משקל תרומת ההליכה היא בשרפת הקלוריות. לשאלתך - כפי שציינתי באם מטרתך היא הורדת משקל אכן עליך לשים דגש על תכנית התזונה. אבל!!! להליכה ( או כל פעילות אחרת) תרומה נוספת - שמירה על מסגרת הפעילות והוכח שאלו המשלבים פעילות גופנית יחד אם תכנית תזונה מצלחים לאורך זמן לשמר את משקל גופם. המלצתי לך - להמשיך בהליכות תוך הקפדה על תכנית התזונה, זה לא צריך להיות או זה / או זה אלא גם זה וגם זה. לשאלתך על קצב הירידה - קשה לענות מבלי להכיר את התכנית שאת עושה , ללא קשר חשוב להבין שמשקל אינו מראה לנו אם אנחנו רזים או שמנים, אלא אם אנחנו כבדים או קלים ולכן הורדת היקפים זה בהחלט פרמטר חשוב ונכון להתייחסות. בהצלחה אורי

תודה רבה אורי! הועלת מאוד כיף שיש את הפורום הזה ברכה והצלחה

אני צריכה לעבור ניתוח בבטן ובאזור האגן.. איזה תרגילי כושר לא מפעילים את שרירי הבטן והאגן. אני מעוניינת לעשות ספורט.. וזה מומלץ אסור לי תרגילי כושר שמאמצים את שרירי הבטן והאגן. איזה תרגילים מותרים? כגון ידיים גב וכו' האם הליכה מאמצת את שרירי הבטן והאגן?

רינת שלום, ראשית בהצלחה. לשאלתך, לא ניתן לענות מבלי לראותך. שרירי הבטן והגב עובדים כמעט בכל תנועה . ממליץ להתייעץ עם מאמן כושר באזור מגורייך שיראה לך תרגילים התואמים את מגבלתך. ממליץ על תרגילי בטן / גב הנעשים בעמידה. בהליכה בוודאי שגם שרירי הבטן עובדים. בהצלחה אורי

מספר שאלות: ייתכן שלאחר אימון על שרירי בטן יוחמרו הכאבי בטן? בנוסף רציתי לשאול אם מעי רגיז יכול לגרום לחוסר תיאבון (בדיקת דם תקינה) והאם כתוצאה ממעי רגיז, חלב מחמיר את הכאבים, כדורי לקטאז יעזרו?

1. תרגילי בטן מאומצים יכולם להחמיר כאב בטן 2. הקשר לתאבון תלוי במצב הנפשי שהוא בעיקר תורם חלק עיקרי בתופעת המעי הרגיז . עצם המצב לא גורם להפחתה בתאבון אלא שוב המצב הכללי שלך 3.אם ידוע על אי סבילות ללקוטז אז תחליפי לקטאז יחד עם כל ארוחה חלבית יכולים לעזור , לדאוג גם לצרוך מוצרי חלב עם אחוז שומן נמוך