שומן בטני לאחר לידה – איך תעזרו לגוף לחזור למצבו טרום ההריון?

(18)
לדרג

לאחר הלידה, לגופך ובעיקר לבטנך ייקח זמן להתאושש מההריון ולחזור למצבם טרום הלידה. מדוע זה קורה וכמה זמן ייקח לגופך לחזור למצבו הטבעי?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • כמה זמן ייקח לגוף לחזור למצבו טרום הלידה? ברוב המקרים יחלפו מינימום שישה חודשים כדי לחזור למשקל טרום הלידה. יהיה קל יותר להשיל את השומן העודף אם לא עליתן הרבה במשקל במהלך ההריון ביחס לממוצע ואם מדובר בלידה ראשונה.
  • איך תוכלו לסייע לגופכן לחזור לעצמו? אחד הדברים שהכי מסייעים בירידה במשקל לאחר הלידה הוא הנקה, במיוחד בחודשים הראשונים שלאחר הלידה. נשים מניקות שורפות בממוצע כ-300 קלוריות ביום. כמו כן, תזונה בריאה ומזינה ופעילות גופנית יעודדו ירידה במשקל.
  • איזה פעילות גופנית מומלץ לבצע לאחר הלידה? בשבועות הראשונים שלאחר הלידה כדאי לשלב פעילות גופנית קלה כמו הליכה ומתיחות. כמו כן, אם הפסקתן להתאמן במהלך ההריון או שמעולם לא התאמתן, התחילו לתרגל פעילות גופנית לאט ושלבו בהדרגה פעילות אינטנסיבית יותר.
    _________________________________

דמיינו את הבטן ההריונית שלכן כבלון, שמתנפח לאט לאט עם צמיחתו של העובר. לאחר לידת העובר הבטן אמנם לא תתפוצץ כבלון, אך היא עדיין תיראה נפוחה ועם הזמן תאבד מנפיחותה. מרגע הלידה מתרחשים שינויים הורמונליים בגוף שמסייעים להורדת הנפיחות הבטנית. עם זאת, יידרשו עוד שישה עד שמונה שבועות עד שהרחם יתכווץ לגודלו טרום ההריון.

כמה זמן ייקח לגוף לחזור למצבו טרום הלידה?

כולנו מכירים צילומים של סלבריטאיות בארץ ובעולם שיוצאות מחדר לידה עם סקיני ג'ינס, במראה רזה וחטוב במיוחד. זה אמנם מצב אפשרי אבל בהחלט לא נפוץ אצל רוב הנשים. לאחר ההריון, ייתכן שתתקשי לחזור למשקלך טרם ההריון, אבל זה לגמרי בסדר, גידלת חיים שלמים בתוכך וגופך השתנה. במקרה הזה, סבלנות היא שם המשחק. במשך תשעה חודשים שרירי הבטן שלך נמתחו מאוד, אז ייקח להם זמן-מה לחזור למצבם האופטימלי.

הזמן שייקח לבטנך "לחזור לעצמה" תלוי במספר פרמטרים:

  • הגודל והצורה של הבטן לפני ההריון.
  • מספר הקילוגרמים שעלית בזמן ההריון.
  • התדירות שבה את מתרגלת פעילות גופנית, בדגש על תרגילי בטן.
  • גנטיקה.

כמו כן, יהיה לך קל יותר להשיל את השומן העודף מהבטן אם לא הוספת משקל רב במשך ההריון ביחס לממוצע; אם את מניקה ואם מדובר בלידה הראשונה שלך. עם זאת, רוב הנשים לא חוזרות למשקל של לפני ההריון במשך חצי שנה לפחות מרגע הלידה.

איך תוכלו לסייע לגופכן לחזור לעצמו?

ראשית, אל תאיצו בו – זה טבעי וחיוני לעלות במשקל במהלך ההריון, וגם הגיוני שייקח לכן זמן להשיל את המשקל העודף. כאמור, אחד הדברים שהכי מסייעים בירידה במשקל הוא הנקה, במיוחד בחודשים הראשונים לאחר הלידה. במהלך ההנקה, תשרפי בממוצע כ-300 קלוריות ביום כדי לייצר חלב. אם תהיתן, זה תקין לרדת במשקל בזמן ההנקה, גופנו יעיל מאוד בייצור חלב ואיבוד של עד קילו בשבוע לא אמור להשפיע על כמות החלב שהוא מייצר.

בין היתר, הנקה גם מעוררת התכווצויות שמסייעות בהתכווצות הרחם, מה שעשוי לסייע לכן להיכנס לכושר מהר יותר. עם זאת, אם תצרכו יותר קלוריות ממה שאתן שורפות, המשקל שלכן מן הסתם יעלה.

הנקה מסייעת בשריפת קלוריות. צילום: שאטרסטוק

הנקה מסייעת בשריפת קלוריות. צילום: שאטרסטוק

כמו כן, ניסיון לרדת במשקל מוקדם מדי לאחר הלידה עלול לעכב את ההתאוששות וההחלמה שלכן מהלידה ולגרום לכן לחוש עייפות יתר, נוסף על העייפות שאתן ממילא מתמודדות עימה כאמהות טריות. חשוב במיוחד לא לנסות דיאטה דלת קלוריות – אתן זקוקות כעת לארוחות מלאות, מזינות ובריאות שיחדירו בכן אנרגיה.

מעבר לכך, גם פעילות גופנית יכולה לעזור לחיטוב שרירי הבטן ולשריפת קלוריות. בשבועות הראשונים שלאחר הלידה תוכלו לשלב פעילות גופנית קלה כמו הליכה ומתיחות. כמו כן, אם הפסקתן להתאמן במהלך ההריון או שמעולם לא התאמנתן, התחילו לתרגל פעילות גופנית לאט ושלבו בהדרגה פעילות אינטנסיבית יותר. מלבד כושר, כדאי להתחיל לתרגל תרגילים לחיזוק רצפת האגן ולעבוד על חיטוב עדין של שרירי הבטן התחתונה ברגע שתרגישו מוכנות. כאשר תרגישו בשלות, צאו עם התינוק שלכן לטיולים בעגלה. יציאה מהבית תעזור להרים את מצב הרוח וכך גם תוכלו לשלב פעילות גופנית קלה.

צאו עם התינוק שלכן לטיולים בעגלה. צילום: שאטרסטוק

צאו עם התינוק לטיולים בעגלה. צילום: שאטרסטוק

אז כמו שכבר הבנתן, אכילה בריאה, בשילוב פעילות גופנית מתונה, תסייע לכן להתחזק. הטיפים הבאים יעזרו לכן להשיל את הקילוגרמים העודפים, ולשמור על משקל תקין:

  • אל תוותרו על ארוחת הבוקר.
  • שלבו בתפריט היומי הרבה פירות וירקות.
  • איכלו מזונות עשירים בסיבים, כגון שיבולת שועל, שעועית, עדשים, דגנים וזרעים.
  • איכלו מזונות משביעים, מכילי עמילן. כמו לחם, אורז, פסטה (רצוי זני דגנים מלאים לתוספת סיבים) או תפוחי אדמה.
  • הפחיתו את כמות הסוכר ואת החטיפים.

בשורה התחתונה: רוב הנשים לא חוזרות למשקל של טרום ההריון מיד אחרי הלידה. למעשה, לרובנו ייקח מינימום שישה חודשים להגיע לכך ולכן אל תאיצו בעצמכן. זיכרו שהדבר החשוב ביותר כעת הוא התינוק שלכן שזקוק לכן, וכדי לטפל בו בצורה הטובה ביותר אתן זקוקות לאנרגיות. לכן, חשוב לא להתחיל בדיאטה דלת קלוריות אלא להיצמד לתפריט מזין המכיל את כל אבות המזון, לצד שילוב פעילות גופנית קלילה ומתונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום