יום הרדיו העולמי – האם יש קשר בין האזנה למוזיקה לבריאות הנפש?

(14)
לדרג

ב-13 בפברואר 2022 יצוין יום הרדיו העולמי בנושא ״רדיו ואמון״, ומשם עולה השאלה: איך מוזיקה מאפשרת אמון והאם טיפול במוזיקה אכן מעניק מזור לנפש?

מאת: זהר קטן - זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה

מהי תרפיה במוזיקה? תרפיה במוזיקה היא תחום טיפולי בפסיכותרפיה, במהלכו נעשה שימוש במוזיקה על מנת להשיג מטרות טיפוליות ולשפר את רמת החיים של המטופל.

כיצד מוזיקה תורמת לנפש? ברמה הביולוגית, מוזיקה גורמת להעלאת רמות הסרוטונין במוח, הורמון שתורם לרוגע ונוגד דיכאון. מעבר לכך, מוזיקה, על ידי נגינה והאזנה, היא כלי לביטוי רגשי, היא מאפשרת חוויה עילאית, משמחת ורוחנית ותורמת למצב הרוח.

מה הם היתרונות הרפואיים של מוזיקה? מאחר שמוזיקה היא בעלת השפעה על חלקים שונים במוח, כולל אלה שלוקחים חלק בתפקודי הזיכרון, הקוגניציה, המוטוריקה, התקשורת, הקשב והתנועה, היא מאפשרת לטפל במי שעברו אירועים מוחיים, בפגיעות פיזיות טראומתיות ובחולי דמנציה ואלצהיימר ולשפר את כל תפקודי המוח.
_______________________________________

מדי שנה ב-13 בפברואר מצוין ברחבי העולם יום הרדיו העולמי, שהוכרז לפני כ-11 שנה לראשונה על ידי אונסק״ו, ארגון החינוך והידע של האו״ם. ברחבי הגלובוס, רדיו היא עדיין פלטפורמת המדיה הנצרכת ביותר והיא בעלת היכולת לחבר בין אנשים ולתת מקום וייצוג לקולות מכל קצוות עולם. ארגון האו״ם ביקש להדגיש את התפקיד של רדיו כפלטפורמה שנותנת קול למגוון של נקודות מבט ותכנים, והכותרת של יום הרדיו ב-2022, השנה ה-11 לציונו, היא ״רדיו ואמון״.

ברחבי העולם וגם בישראל משמש הרדיו כפלטפורמת העברת תכנים, והבולטים ביניהם הם חדשות ומוזיקה. תחנות רדיו ברחבי העולם מקדישות את שידוריהן לז׳אנרים מוזיקליים ספציפיים, ובישראל במיוחד הפכו שידורי הרדיו למה שמנעים את זמנם של הנהגים בכבישים ובמיוחד מי שעומדים בפקקי הבוקר הארוכים בדרכם לעוד יום עבודה. בלעדי המוזיקה המקפיצה, המשמחת או המרגיעה של הבוקר, ספק אם ישראלים רבים היו שורדים את הפקקים שעם השנים רק הולכים ומתרבים ומתארכים. אכן, למוזיקה יש יכולת תרפויטית אמיתית, ועל הקשר בין מוזיקה לתרפיה נעמוד בשורות הבאות:

מה זה תרפיה במוזיקה?

תרפיה במוזיקה היא תחום טיפולי בפסיכותרפיה העושה שימוש בכוחה של מוזיקה על מנת להשיג מטרות טיפוליות בתחומי הרגש, המוטוריקה, הקוגניציה ועוד. בטיפול במוזיקה עושים שימוש בשירה, בנגינה ובהאזנה על מנת לעזור לאוכלוסיות שונות עם מצבים שונים של פגיעה, מוגבלויות וקשיים פיזיים, נפשיים, תקשורתיים, התנהגותיים, חברתיים, שכליים או רוחניים.

תרפיה במוזיקה

מטרת השימוש במוזיקה בפסיכותרפיה היא לשנות דפוסי חשיבה, לחזק צמיחה והתפתחות אישית. הטיפול מבוסס על קשר אמון עמוק בין המטפל למטופל, שרק באמצעותו ניתן להגיע לשיפור ברמת החיים.

תרפיה במוזיקה משמשת בטיפול בנוער בסיכון, חינוך מיוחד, במי שחוו טראומה נפשית ואפילו בחירשים. מוזיקה מאפשרת לעזור לאוכלוסיות אלו בשיפור ביטחון עצמי, בפיתוח יכולת הנאה ושמחת חיים, בהבעת מנעד רגשות, בשיפור היכולת להביע רצונות וצרכים, בבניית קשר רוחני פנימי וביצירת קשר עם יצירתיות ועוד.

מוזיקה ככלי משקם

ברפואה, מוזיקה משמשת בתחום הרגשי כאמצעי הרגעה להורדת מתח וחרדה של חולים ומטופלים, אך גם בתחום הרפואי עצמו. מחקרים מגלים כי למוזיקה יש תפקיד משמעותי בהשפעה על תפקוד המוח, בזכות היכולת להפעיל ולגרות אזורים רבים במוח, ביניהם אזורי הזיכרון, החשיבה, השפה, הקשב, השמיעה ואף התנועה, ולגרום להם לפעול סימולטנית ובסנכרון. לכן, מוזיקה משמשת בתחום שיקום המוטוריקה על מנת לשפר קואורדינציה, מוטוריקה עדינה וגסה, זיהוי חלקי הגוף ותפקודם, ואף לתיאום שמיעתי מוטורי. בנוסף, המוזיקה משמשת גם ככלי טיפולי בתחום השפה והתקשורת. היא מאפשרת שיפור ביכולת לחקות, לבנות אוצר מילים ולעצב את הדיבור.

טיפול בדמנציה על ידי מוזיקה

מוזיקה משמשת גם ככלי נהדר בשיקום מי שעברו אירועים מוחיים, חולי אלצהיימר ודמנציה. יכולת ההשפעה וההפעלה שלה באזורים בתת קליפת המוח מאפשרת לחולי אלצהיימר ודמנציה לאחזר רגשות וזכרונות חסומים, ולהשיב לעצמם זהות עצמית שאבדה באמצעות זיכרון פרוצדורלי שמשמר תפיסה מוזיקלית לאורך זמן רב, ממש כמו שאנו תמיד זוכרים כיצד לרכוב על אופניים.

מוזיקה ורגש

למוזיקה יש איכויות רגשיות מאחר שהיא צורת ביטוי ספונטנית שקל ללמד, ולכן היא מעין שפה אוניברסלית שמאפשרת להעביר רגשות, מדיום שהוא מעבר לשפה, ומכאן כוחה בטיפול הרגשי. באופן אינטואיטיבי, כולנו שואבים ממוזיקה ערכים רגשיים כלשהם והיא בעלת השפעה ישירה על מצב הרוח שלנו. למשל, למוזיקה יש את הכוח לשמח אותנו, באמצעות מוזיקה אנחנו רוקדים ומפעילים את הגוף, מה שתורם לבריאות הכללית שלנו. מבחינה פסיכו-ביולוגית, כאמור, מוזיקה גורמת לעלייה ברמת הסרוטונין, ההורמון המרגיע ונוגד הדיכאון.

אך לא רק שמחה ורוגע, מוזיקה משמשת גם ככלי ביטוי עצמי אינטואיטיבי וחופשי. בין אם אנחנו יוצרים אותה או מאזינים לה, היא מאפשרת לנו להתמודד עם רגשות שקשה לנו לבטא, כולל עצב וכעס. היא משקפת עוצמות רגשיות ומשמעות לא רק באמצעות המילים, שאנו נוטים להאזין להן ולחפש בשיר את משמעותן, אלא שכוחה הרגשי טמון במלודיות, בהרמוניות ואף במקצבים.

טיפול במוזיקה בתחום הפוסט טראומה

בתחום הטראומה והפוסט טראומה, תרפיה במוזיקה משמשת כלי נהדר לעיבוד חוויה טראומתית ואובדן קשים. למוזיקה אופי כפול: תיאוריה של המוזיקה היא הצד המארגן והכמעט מתמטי, אך המוזיקה עצמה - ההרמוניות, המלודיות והמקצבים – משחררת אותנו רגשית. לכן, למוזיקה יש ערך כפול בטיפול: מצד אחד, החזרת השליטה על ידי לימוד, חזרה, מענה על ציפיות, ומצד שני גם יכולת ביטוי, שחרור, אלתור ויצירה. שני הערכים הללו מאפשרים למטופל הטראומטי להתחבר מחדש לעצמו, להחזיר שליטה על החיים ולתת ביטוי משמעותי לרגשות שייתכן שהדחיק.

מה קורה במהלך טיפול במוזיקה?

מוזיקה היא עולם ומלואו, ומוזיקאים מקצועיים לומדים את רזי המקצוע במשך שנים, באימון אינטנסיבי ומחייב. בטיפול, לעומת זאת, המוזיקה היא כלי ותו לא, ולכן חשוב לדעת שהיא עצמה לא המטרה אלא הטיפול. לכן, המטופל עצמו לא חייב לדעת לנגן ו"לעשות" מוזיקה.

תרפיה על ידי מוזיקה

הרעיון הוא שהמוזיקה, התיאוריה סביבה והיכולות שלה, הם שינחו את הטיפול ויאפשרו למטופל למצוא שפה חדשה. המטופל יכול לנסות כלים שונים ולבחור את זה המתאים לו. מטופל שלא יודע לנגן יתבטא על כלי הנגינה בצורה משוחררת ואותנטית, ויאפשר למטפל לנתח את הנגינה או האלתור ולהצביע על רגשות אפשריים. למשל, יצירת מקצבים מהירים תעיד על סוג מסוים של לחץ או חרדה, נגינה פרגמנטרית תעיד על חוסר בחיבור וכו׳.

לסיכום, מוזיקה היא אחד הכלים הטיפוליים העוצמתיים, ואין זה פלא שהרדיו הוא אחת הפלטפורמות עם השימוש הנרחב ביותר מסביב לגלובוס – הפלטפורמה היחידה שמטרתה העיקרית היא שידורי מוזיקה. מוזיקה מאחדת ומאפשרת קהילתיות, אך יש לה גם אימפקט על האדם הבודד: היא מאפשרת ביטוי עצמי, רגשי, אותנטי ומשוחרר, ללא מחויבות לשפה קוהרנטית. היא מאפשרת חיבור לאני הפנימי והרוחני של האדם, לשמחה ולעצב שבו, ליכולות הזיכרון, המוטוריקה, והקוגניציה שלו. לכן, תרפיה במוזיקה נחשבת למקצוע מבוסס ומוכר בעולם, שיש לו השפעה אמיתית ומיטיבה על איכות חייהם של רבים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום