צרכנות רפואית מס' 57

(0)
לדרג

ממדור הצרכנות: סיוע בשעת חירום לאנשים עם צרכים מיוחדים; מרפאה להפרעות תנועה בילדים; ניתוח לשחזור האוזן ועוד

מאת: מערכת zap doctors
סיוע בשעת חירום לבעלי צרכים מיוחדים

משפחות מהצפון, הנמצאות באזור השרון ולהן ילדים עם מוגבלות, הזקוקים לשירות של מעון יום שיקומי או מסגרת חינוך מיוחד עבור ילדים עד גיל 12 עם פיגור בינוני וקשה, יכולים לפנות לבית איזי שפירא, כדי לשלב את ילדיהם באופן זמני כל זמן שהם שוהים באזור.

הצעת העזרה פונה גם למשפחות מהמגזר הערבי, שיוכלו לשלב את ילדיהם במרכז לגיל הרך בקלנסווה.

מועדון הבוגרים של בית איזי שפירא נערך במתכונת מיוחדת כדי לקלוט 28 אנשים עם מוגבלות, שפונו מהוסטלים בצפון הארץ ושוהים במסגרות מיוחדות ברעננה.

מרפאת השיניים של הבית תקבל לטיפול אנשים עם מוגבלות, שהגיעו לאזור וזקוקים לטיפול חירום - ללא תשלום.

הבית התארגן לקיים במסגרת המכון הבינלאומי ללימודי המשך תוכנית תמיכה מיוחדת לקבוצת ילדי ניצן שהועברו מהצפון לאזור המרכז.

פעילויות כיף מיוחדות מאורגנות לילדים בעלי צרכים מיוחדים מהמגזר הערבי והדרוזי בגליל.

מרפאה להפרעות תנועה בילדים

מרפאה להפרעות תנועה בילדים, נפתחה במרכז רפואי "וולפסון", כחלק מהיחידה לנוירולוגיה ילדים ומרפאת מ.ג.ן (מטבולית, גנטית, נוירולוגית), בראשות הנוירולוגית פרופ' טלי שגיא והגנטיקאית ד"ר דורית לב. מטרת המרפאה לאבחן את הסיבה להפרעות תנועה ולתת טיפול בהתאם.

הפרעת התנועה השכיחה ביותר בילדים הינה טיקים. היום יש תרופות רבות העוזרות לטיקים פשוטים ומורכבים. פעמים רבות, המהלך הקליני של טיקים הוא תנודתי ומתבטא בגלי החמרה ושיפור, כשברוב המקרים אין צורך בטיפול תרופתי. חלק גדול מהחולים, שהם ילדים עם אינטליגנציה תקינה, זקוקים יותר לטיפול בתופעות אחרות המלוות את הטיקים כמו: קשיי ריכוז וקשב, חרדות ופחדים, הפרעה כפייתית, דיכאון. ההפרעות האלה מגבילות את תפקוד הילד הרבה יותר מטיקים פשוטים, אבל הילד עצמו והוריו לא תמיד יכולים לאבחן את הבעיה. במרפאה ניתן מענה לכל מגוון הבעיות מהן סובלים ילדים אלה.

למרפאה מופנים גם ילדים הסובלים מתנועות בלתי רצוניות אחרות כמו: רעד בגפיים, כוריאה (תנועות ריקוד לא רצוניות בגוף או בגפיים), דסטוניה (תנועות מתיחה של הגוף), וכן ילדים עם הפרעות הליכה עקב חוסר יציבות או טונוס מוגבר ברגליים.

פרופ' שגיא אמרה כי 1%-3% מהילדים סובלים מהפרעות תנועה והסבירה כי הוחלט על פתיחת המרפאה כדי לרכז תחת קורת גג אחת את הילדים הסובלים מהפרעות תנועה ולתת להם את אמצעי האבחון והטיפולים המתקדמים ביותר. פרופ' שגיא ציינה כי המרפאות של היחידה לנוירולוגיה ילדים ב"וולפסון" משרתות אוכלוסיה מכל הארץ, עקב הידע הרב שנצבר והתמחות המרפאות בבעיות רבות ומורכבות בתחומים של התפתחות ילדים ומחלות נוירולוגיות ומטבוליות בילדים.

ניתוח לשחזור האוזן

בשנים האחרונות פותחה ושוכללה שיטה חדשנית לשחזור האוזן הנותנת, על פי מה שמדווח, תוצאות מצוינות. שחזור האוזן נעשה בשני שלבים: תחילה, שחזור של השלד הסחוסי ומיקום התנוך, וכחצי שנה לאחר מכן מתבצעת הבלטת האוזן.

בשלב הראשון נעשה העתק של האוזן השלמה - הבריאה. העתק זה יהווה דגם על פיו תעוצב האוזן השנייה הפגומה. לאחר מכן, נלקח סחוס מצלעו של המטופל, בעזרתו מעצבים את סחוס האוזן המשוחזרת וממקמים אותו "בכיס העור" במיקום האוזן העתידית. הסחוס נלקח דרך חתך עור בדופן התחתונה של בית החזה. בטרם הניתוח, מגולח השיער שסביב האזור המשוחזר וניתנת אנטיביוטיקה במשך 5 ימים. כעבור שישה חודשים מתבצע השלב השני במהלכו, מבליטים את האוזן ומקנים לה צורה תלת-ממדית, תוך שימוש ברקמת קרקפת הראש ושתל עור. יצירה מחדש של האוזן החיצונית מהווה אתגר גדול, מאחר והאוזן היא האיבר המסובך ביותר לשחזור, וזאת בגלל המבנה התלת-מימדי שלה.

חופשת הקיץ היא הזדמנות לילדים עם מום מולד באוזן, מיקרוטיה, לעבור את התהליך המורכב והארוך של שחזורה. המום מולד אצל הילדים יכול לנוע מעיוות של האפרכסת ועד חוסר מוחלט של האוזן החיצונית. מיקרוטיה של האוזן מופיעה אחת לכל 10,000 לידות, והיא מאופיינת בד"כ על ידי שארית סחוס מפותל מכוסה בעור, שברוב המקרים אין לו המשכיות לתוך תעלת האוזן הפנימית. כמו כן, מתעורר הצורך בשחזור האוזן אצל ילדים ומבוגרים בעקבות פגיעה באוזן החיצונית עקב תאונות, פציעות, כוויות קשות ונשיכות של חיות. הגיל המומלץ אצל ילדים לביצוע הניתוח הוא החל מגילאי 7-6.

הצלחת הניתוח תלויה במספר רב של גורמים, ביניהם היכולת הכירורגית, הכישרון והניסיון של העוסקים בשטח חשוב זה. ד"ר עמי ברק הוא בין הכירורגים הפלסטיים הראשונים בארץ שהחלו לעבוד בשיטה זו. הוא התמחה אצל שני המנתחים הפלסטיים המובילים בעולם בתחום ניתוחי האוזניים: ד"ר פרנסואה פירמין (מפתחת השיטה הדו-שלבית הייחודית) וד"ר בארט ברנט.

גלי הלם

ספורטאים, כידוע, מקפידים לשמור על בריאותם מתוקף מקצועם. לעיתים הם סובלים מבעיות נפוצות, כגון: דלקות בגידים, עקב דורבן, כאבים כרוניים ומרפק טניס גולף, בעיות הנובעות בעיקר מדלקות כרוניות, מהן יעדיפו להיפטר מהר ככל האפשר כדי לחזור לשגרת הפעילות הספורטיבית.

ביחידה לאורתופדיה בניהולו של ד"ר איתן טובי (לו ניסיון רב בטיפול בגלי הלם בפגיעות ספורט) במרכז ד"ר דיין לרפואה שלמה מציעים: טיפול מהיר ומיידי בטכנולוגיית גלי הלם באמצעות מכשיר אורתוספק.

טיפול זה מחליף לעיתים קרובות סדרת טיפולים מתמשכת של פיזיותרפיה, ובמקרים מיוחדים גם ניתוחים. המדובר בגלי הלם, גלים אקוסטיים הנשלחים לאזור הפגוע, מרעידים את אזור ההסתיידות ומפוררים אותה. הפעולה מאפשרת להסתיידות להתמוסס ולהספיג בגוף. גלי ההלם מגבירים גם את זרימת הדם במקום הפגוע - התוצאה, כך מספרים לנו: הדלקת והכאב נעלמים.

הטיפול פשוט, אינו פולשני, אינו מצריך הרדמה או אלחוש קל וקצר: המטופל יושב על כיסא מול מכשיר האורתוספק. למקום הכאב (לכתף,למרפק או לעקב הרגל) מוצמד מכשיר השולח גלי הלם בצורה ממוקדת. משך הטיפול 20 דקות בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום נכות והתמודדות - תמיכה לנוער נכה, בפורום רפואת ילדים, בפורום אורתופדיה ובפורום כירורגיה פלסטית: בשיתוף עם אריאל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום