מחקר: לפגים יש יותר בעיות בבית הספר

(0)
לדרג

מחקר שנערך בארה"ב גילה כי ילדים שנולדו כשלושה חודשים לפני תום ההריון, חשופים פי שלושה עד ארבעה לבעיות לימודים בבית הספר מילדים שנולדו לאחר הריון מלא. קשה בהריון - קשה בחיים

מאת: מחקר שנערך בארה"ב גילה כי ילדים שנולדו כשלושה חודשים לפני תום ההריון, חשופים פי שלושה עד ארבעה לבעיות לימודים בבית הספר מילדים שנולדו לאחר הריון מלא. קשה בהריון - קשה בחיים

התפתחות הרפואה המודרנית הביאה לכך שסיכויי ההישרדות של פגים, תינוקות שנולדו לפני תום ההריון, גבוהים מאי פעם. מחקר חדש שנערך בארה"ב מגלה כי להצלחה הזאת יש מחיר. לילדים אלו יש סיכוי גבוה הרבה יותר מילדים אחרים לסבול מבעיות בלימודים בבית הספר.

בשני העשורים האחרונים חלה עלייה דרמטית בשיעורי ההישרדות של פגים הנולדים לפני תום ההריון, זאת הודות לפיתוח תרופות מיוחדות העוזרות לריאות התינוק להישאר פתוחות וכתוצאה מכך פחות פגים נפטרו כתוצאה מכשל ריאות.

אולם בד בבד עם ירידת שיעורי התמותה של פגים, עדיין לא ברור האם לפגים אלו תהיה התפתחות מנטלית תקינה. מחקר שנערך על ידי ד"ר ג'רמיין בק מאוניברסיטת בפאלו, ופורסם בגיליון אוקטובר לרפואת ילדים וחקר מגיפות בלידה, מגלה כי לפגים הללו יש סיכוי של פי שלושה עד ארבעה לסבול מבעיות לימודים.

כדי לבדוק את הצלחתם של הפגים בבית הספר, השוו החוקרים את הישגיהם בבית הספר של 108 ילדים שנולדו לאחר השבוע ה-28 של ההריון או פחות, לעומת 219 ילדים שנולדו לאחר הריון מלא (37 שבועות או יותר). כל הילדים במחקר היו בני תשע עד עשר במהלך המחקר.

מהממצאים עולה כי לפגים יש סיכוי גבוה יותר להישאר כיתה לעומת הילדים שנולדו לאחר הריון מלא (33 אחוזים מול 18 אחוזים), לקבל חינוך מיוחד (20 אחוזים מול 5 אחוזים), ולקבל עזרה נוספת בקריאה, איות, חשבון, כתיבה תמה, דיבור ותרפיה מקצועית או פיסית (16 אחוזים מול 6 אחוזים).

עוד מצאו החוקרים כי לבנים יש סיכוי גבוה יותר להישאר כיתה מבנות ולבנים יש יותר בעיות בלימודים מבנות. "יש לעקוב אחר ילדים אלו ולעזור להם בבעיות קוגניטיביות, תפיסתיות, בעיות ראייה ובעוד גורמים העלולים להשפיע על הלימודים", אומר ד"ר בק בראיון לחדשות רויטרס, "אנו חושבים כי לחוסר הבשלות הביולוגי יש השפעה ארוכת טווח על הצלחתם של הילדים בבית הספר.

המחקר מציע כי ייבנו תוכניות מיוחדות שיעזרו לילדים אלו להגיע למיצוי הפוטנציאל האקדמי שלהם. "התוצאות מראות כי שילוב של גורמים חברתיים, יחד עם הגורמים הביו-רפואיים כמו לידה מוקדמת, הינם חשובים לחיזוי הצלחתם האקדמית של הילדים בבית הספר", מסכם ד"ר בק.

מקור:
Paediatric and Perinatal Epidemiology October 2000

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום