פחד קהל: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

הורים וילדים: בקשר לכישורים

איך בוחרים חוג ומבדילים בין הרצון של הילדים לחלום שלנו כהורים? מדריך להורה המתלבט, רגע לפני הרישום לחוג ספק אם איש עסקים אקטיבי במיוחד היה עומד בלוח הזמנים המתיש של אופיר, בן השבע. מרגע שסיים את לימודיו בבית הספר, מדלג הילד בין שלל חוגי העשרה וקורסי מחוננים, מבקר בספרייה העירונית, שוקד על בניית אתרי אינטרנט, מופיע בסופי שבוע עם חוג הדרמה ואפילו מתאמן בלוליינות בקרקס. ההורים של אופיר מספרים שהילד מגלה עניין בכל התחומים האלה, ואף מבקש להוסיף עוד ועוד פעילויות לסדר היום העמוס מאוד שלו. "אופיר מוכשר בהרבה דברים ואוהב להתנסות", אומרת אמו, ורד. "אני מניחה שבסופו של דבר יימאסו לו חלק מהחוגים והוא יבחר באלה שהוא אוהב במיוחד, ובתחומים אלה גם יתמקצע ויגיע להישגים".אופיר הוא ילד שמכוון את הוריו לנושאים שבהם הוא מתעניין ובהם הוא רוצה לעסוק בשגרת יומו. אולם מרבית ההורים נאלצים לנתב את ילדיהם...

סיבות אפשריות ומצבים דומים לפחד קהל

פוביות וחרדות - תמונת המחשה
פוביות וחרדות אירוע טראומטי עלול להיחרת בנפשנו ולגרום ל"חיווט" שלילי. במסגרת טיפול בשיטת TFT, במצב רג...
ללמוד עוד על פחד קהל
פורום חדש: היפנוזה רפואית-תמונה

הפורום, בניהולו של ד"ר עמיר לאור, יעסוק בטיפול בבעיות...

מאת: ד"ר עמיר...
06/09/2006
הורים וילדים: בקשר לכישורים-תמונה

איך בוחרים חוג ומבדילים בין הרצון של הילדים לחלום שלנו...

מאת: קורן דור
12/08/2007
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל לפחד קהל?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

פחד קהל: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום..רציתי לשאול לגבי אובססיות רק במחשבה ללא קומפלסיביות, האם לדעתך ברגע שאני לא דוחה את המחשבות ולא מתנגד אליהם, האם זה נקרא גם סוג של חשיפה ? הרבה פעמים במהלך היום ותוך כדי העיסוקים השונים מגיעות מחשבות אני משתדל לא להתנגד אליהם ולא לדחות אותם אלא ממשיך בעיסוקי כרגיל האם זה סוג של חשיפה?לפי הבנתי זה כמו מיינדפולנס אך השאלה אם זה נחשב חשיפה..כי אני לא פועל באופן אקטיבי אלא פשוט לא מתנגד למחשבות.

היי משה, לשאלתך, זה לא סוג של חשיפה וגם לא מיינדפולנס. בתרגול מיינדפולנס מנסים להתבונן מהצד במחשבות או בגירויים אחרים ולא להמשיך בעיסוקים רגילים, אלא לעסוק בהתבוננות. בתרגול חשיפה מעוררים את המחשבות באופן מכוון, כדי לפחד מהן. מה שאתה עושה הוא ניסיון לשנות את הגישה שלך כלפי המחשבות, שזה מצוין, וגם זה מהווה חלק מהטכניקות שעוזרות. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

תודה על התשובה...אחת האובססיות הקשות שלי זה האוסידי זאת אומרת הצלחתי בצורה כזו או אחרת להצליח עם כל האובססיות ולנצח אותם,וגם אם תבוא אחת אחרת אם אצטרך אעשה לה אובססיה...אבל ישנה אובססיה אחת שאני לא יודע איך לטפל בה וזאת אובססיה על האוסידי עצמו..כל הזמן בראש שלי שאולי אני לא מספיק יודע איך לפתור את האוסידי , ואני בודק אפשרויות נוספות חוץ מחשיפה, אני בעיקר סובל מאובססיות טהורות..כמו כן הגוף שלי די רגיש להתכווצויות שנובעים ממצבי לחץ כאלה ואחרים וכמובן שהאוסידי עצמו גם מלחיץ...אני לא נבהל מההתכווצויות וכמובן שאני לא מתנגד אליהם אני נותן להם לעבור לבד...שאלתי מה עצתך ,איזה חשיפה אני יכול לעשות לאוסידי עצמו?

היי משה, אני חושבת שכדאי לך לעבוד קודם כל על איך לקבל את ה- OCD ולא על איך "לנצח" אותו. הניסיון לשלוט במחשבות ו"לפתור" את ה- OCD בדרך כלל רק מוביל לתוצאה ההפוכה, כי כדי שלא יהיה לך OCD אתה צריך שלא יהיה לך אכפת שיש לך OCD. לכן, הכיוון הוא לא איך "לקטול" את המחשבה אלא יותר להרפות ולהניח לה להיות. אני מקווה שמה שכתבתי מובן. כדי לדעת איזו חשיפה צריך לעשות, צריך לדעת ממה אתה פוחד בדיוק, כלומר מהי המחשבה המפחידה על ה- OCD עצמו. ואגב, אין באמת דבר כזה "אובססיות טהורות", שכן כל התנגדות וחוסר קבלה של המחשבה הוא בבחינת "טקס". יכולים גם להיות טקסים פנימיים ותהליכים נפשיים מאוד עדינים שנחשבים טקס, ולפיכך מתחזקים את ההפרעה. אובססיות ללא התנגדויות פשוט לא יכולות להתקיים לאורך זמן. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

תודה רבה כמו שחשבתי שאני צריך ללמוד לקבל את ההפרעה... לגבי עניין החשיפה לא מובן לי משהו , האם וכאשר אני לא מתנגד לתחושות שעולות בי למשל יצאתי מהבית ואני מסופק אם נעלתי את הדלת ועולות בי תחושות של ספק ומחשבות טורדניות, כאשר אני לא מתנגד אליהם ,האם זה לא סוג של חשיפה ? כי הרי אני חשוף לאיום ואני לא מתנגד אליו, הרבה פעמים אישית אני רואה שזה עוזר לי כבר לאחר פעם אחת כזאת לפעמים זה לוקח כמה פעמיים, אבל מה שאני בא להגיד זה שאני לא נחשף באופן מכוון אלא אם וכאשר נתקלתי באיום אני לא מתנגד אליו ,לפי דעתי זה גם סוג של חשיפה, האם אני טועה?כי את אמרת שמחשבות שעולות בי במהלך היום ואני לא מתנגד אליהם זה שינוי גישה ולא חשיפה, אבל יש פה מימד של חשיפה גם, כמובן שאני יכול להיחשף עוד יותר אבל הרבה פעמיים אני רואה שזה מספיק לי .

חשיפה בהגדרה שלה היא סיטואציה מכוונת, כלומר אתה יוצר מראש את הסיטואציה במטרה ליצור "הפחדה עצמית", ולא התמודדות ספונטנית. כמעט כל המטופלים שואלים אותי בשלב מסוים: "אני נחשף למחשבות שלי כל הזמן, אז למה אני צריך לעשות חשיפה מכוונת? מה ההבדל?" ואני עונה שזה לא אותו הדבר בכלל. אתה צריך "להביא" את המחשבה כשהיא לא שם, כלומר ליצור מצב שבו אתה רוצה בה, ולא רק להתמודד איתה כשהיא רוצה לבוא אליך. כשאתה בוחר בה ורוצה בה, אתה בשליטה הרבה יותר גדולה מאשר בסיטואציות הספונטניות.

אוקיי אני מסכים ומזדהה שאכן יש מחשבות שמצריכות היחשפות מכוונת...אבל האם תמיד באופן קבוע?הרי הרבה פעמים אני מצליח להעביר את המחשבות ללא חשיפה מכוונת,ומספיק להיתקל בגירוי המאיים מספר פעמים בודד ולא להתנגד לו וזה כבר לא מלחיץ אותי לפעמים הבאות.אז בעצם מה הכלל אלו אובססיות צריך להביא לחשיפה מכוונת ?מן הסתם רק אלו שממשיכות להציק ושלא עברו בחשיפה הספוטנית,האם אני טועה האם זה הגיוני שהאובססיות עברו מעצם החשיפה הספונטנית?כי לא יתכן שאתחיל לרשום את כל המחשבות שעברו עלי במהלך היום ואתחיל לעשות להם חשיפה כי אחרת אני לא אצא מזה.

היי משה, בהחלט אין צורך לעשות חשיפה על כל מחשבה ומחשבה. המוח, בסופו של דבר עושה הכללה, ואם נחשפים לפחדים מסוימים, זה בדרך כלל משליך גם על אחרים. החשיפה מתבצעת בצורה כזו, שבכל יום אתה בוחר לך שעה מסוימת ל"הפחדה עצמית". בשעה הזו אתה נחשף לפחד אחד או לכמה פחדים (תלוי בזמן שלוקח להיחשף אליהם), ונשאר איתם עד שהחרדה פוחתת במידה משמעותית (חשוב מאוד להישאר ולא להפסיק באמצע). התרגיל צריך להימשך בין עשר דקות לשעה, לפי הזמן שלוקח לפחד לדעוך.

שוב תודה על התשובה.. עלתה לי שאלה בנוגע להיחשפות פיזית, הרי כתבת שאסור להפסיק את ההיחשפות בזמן שהפחד עולה ולפי מה שאני מבין זה משום שלאחר מכן הפחד מאותו אובייקט יכול להתחזק. לפי זה עלתה לי שאלה, כאשר אדם עושה היחשפות פיזית למשל יש לו פחד קהל, והוא צריך להרצות בפני קהל גדול, והוא מחליט להיחשף ןלהרצות , כאשר הפחד עולה לו נניח שהוא מרשה לו לעלות ואז הוא עושה טקס מנטלי כי הוא כבר אינו יכול לסבול את הפחד( הוא שהוא חושב ואומר לעצמו תוך כדי הפחד מה יכול לקרות לו גם אם "יעשה פאדיחות( אגב האם בכלל זה נחשב טקס?) בכל אופן הרי ברגע זה הוא גרם לפחד להסתלק ולכאורה לפעם הבאה הפחד שלו מפני פחד קהל יהיה יותר חזק ,כי הוא עשה סוג של טקס, מה את חושבת לגבי זה ?האם היחשפות מסוג זה מזיקה ולא מועילה?

לגבי פחד קהל, זו חרדה "רגילה" ולא OCD, ולכן אין פה שום "טקס". מותר לעשות פעולות מרגיעות בזמן הדיבור מול קהל, שכן יש פה אלמנט של ביצוע, והפעולה יכולה לעזור בביצוע טוב יותר. מאחר שחרדת ביצוע היא הפחד מכישלון בביצוע, דברים שעוזרים לביצוע טוב יותר יכולים לעזור. זה בדיוק ההבדל בין אובססיה לבין פחד "רגיל", שכן פחד שאינו אובססיה מגיב להיגיון. למשל, מחשבות מתקנות כמו "אני אעשה כך וכך וזה יעזור לי לבצע טוב יותר", "גם אם אפשל, זה לא יהיה סוף העולם" יכולות להועיל. אובססיה, מצד שני, לא מגיבה להיגיון ול"מחשבות מתקנות", אלא אך ורק לחשיפה ולהפסקת הטקס.

מעניין..אני שואל זאת מכיוון שאמרת לפני כן שאסור לעצור את הפחד תוך כדי ההיחשפות, האם הסיבה היא שבגלל שהוא יכול להתחזק אם אני מפסיק באמצע? אני שואל זאת מכיוון שחוץ מאוסידי שיש לי, אני סובל מהתכווצויות רבות באזור הגרון וכן הבטן,אמנם לאחר עבודה רבה שלי עם עצמי מתוך קבלת ההתכווצויות ולא להילחם איתם הם ירדו בצורה משמעותית, הנחת היסוד שלי להתכצוויות זה שיש איזה איזה גורם מסויים שהוא בעיקר לחץ וכו..שגורם לי לכך, לכן אמרתי ככל שאני אקבל אותם ככה אתרגל לאותו גורם וכך הפחד מאותו גורם יעבור כי אני לא מתנגד לו, ולאחר שאמרת שאסור להפסיד באמצע החשיפה לפחד, באה לי שאלה חזקה מה קורה עם אני אסיח את דעתי למשהו אחר תוך כדי שיש לי התכווצות חזקה באזור הגרון ,האם בגלל שהסחתי את דעתי ולא נשארתי עם הפחד ( הלחץ או סיבה אחרת שגורמת לי להתכווצות) האם בעצם אני יגרום להתכווצות פעם הבאה להיות יותר חזקה? מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי זה קצת שאלה מסובכת.

הסיבה שלא כדאי להפסיק חשיפה באמצע, היא שהמוח לומד מכך שהפחד עבר בגלל שעצרת אותו במכוון, כלומר שהתנגדת לו וניסית להירגע. על מנת להתגבר על חרדות, המוח חייב ללמוד שהן עוברות לבד, גם בלי שום ניסיון להירגע, ורק כך הוא לומד שהדבר שממנו הוא מפחד איננו מסוכן. החרדה לא חייבת להתחזק אם עוצרים חשיפה באמצע או מנסים להירגע, היא יכולה גם להישאר אותו הדבר. אפשר בהחלט לעשות דברים אחרים תוך כדי ההתכווצות וסימפטומים פיזיים אחרים, ואפילו רצוי. אבל כדאי לעשות זאת פשוט כחלק מההתנהלות הרגילה שלך, ולא על מנת להירגע. בברכה, שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794975

שלום דוקטור. מהפנטים מורשים אומרים שהיפנוזה זה לא טיפול/פתרון קסם אז למה זה נשמע ככה. לדוגמא שאנשים שהיה להם פחד מסוים והם מרגישים שהפחד נעלם כמעט לחלוטין לאחר היפנוזה.אם למשל יש לי פחד קהל ואני עובר כמה טיפולי היפנוזה האם לאחר סיום הטיפול אני יכול להיחשף לפחד ולנאום מול קהל כאילו כלום? אשמח להסבר

ירון כפי שאתה עצמך מצטט, היפנוזה אינה פתרון קסם. היא אכן כלי טיפולי יעיל ביותר, עם הישגים הנראים לעיתים כ"מעשי קסמים", בשל היותם מהירים ומרשימים, אך התקבעותם והפיכתם לשינויים ממשיים וברי קיימא, מחייבים לרוב חזרה ותרגול ממושך ואינטנסיבי. הדבר נכון גם לשאלתך, בענין "חרדת קהל". גם אם מושג לעיתים, שיפור הנראה כמיידי ומהיר, ללא תרגול ממושך ואינטנסיבי עלול שהשיפור לא יתמיד.

מה זה NLP ? שיטה, שמאפשרת תקשורת עם התת-מודע ומטרתה לעזור לך ליצור תוצאות עוצמתיות ומהירות בחייך שישמרו לאורך זמן. אם ניסית בעבר ליצור שינוי בתחום מסוים כמו לרדת במשקל, להפסיק לעשן, לשפר את התקשורת בזוגיות או בהורות שלך, להגביר את רמת הביטחון העצמי, למצוא זוגיות וכדומה, אך לא הצלחת מכל סיבה שהיא – NLP יכול לסייע לך לעשות זאת. אין צורך בניסיון ספציפי או בכישורים מיוחדים כדי להיעזר ב-NLP לתועלתך. הניסיון הנצבר לאורך שנים עם שיטת ה- NLP בישראל ובכל העולם, מוכיח תוצאות בתחומים הבאים: שינוי הרגלים – איך להיפטר מהרגל מזיק כמו אכילת יתר או עישון ולהחליף אותו בהרגל מקדם כמו תזונה בריאה או ספורט. טיפול בבעיות בריאותיות – טיפול במחלות פיזיות, הקלה על כאבים, כניסה להריון, הפחתת סימפטומים של מחלות ועזרה בבעיות בריאותיות. מערכות יחסים – מציאת זוגיות ושיפור התקשורת ומערכות היחסים הקרובות כמו זוגיות, הורות ומשפחה מורחבת. טיפול בבעיות רגשיות – טיפול בחרדות, דכאון, פחדים ופוביות כמו פחד קהל, פחד גבהים, פחד טיסה, טיפול בתלות ובהתמכרות, שחרור כעסים, שחרור רגשות אשמה, טיפול בפחד קהל ובחרדה חברתית, התמודדות עם אבל ואובדן ועוד. https://www.youtube.com/watch?v=stMm69fyiCE מה זה NLP NLP מדיטציה לימודי NLP עלות קורס NLP שיטת NLP לימודי אימון אישי קורס NLP מחיר טיפול זוגי גישור לימודי NLP במרכז

לצערי אין לפרסם תוכן שיווקי באתר בבקשה

היי, אני מעוניין לעשות טיפול קוגניטיבי התנהגותי במרפאה פרטית באיזור המרכז (הבעיה היא פחד קהל ופחד מהסמקה). ויש לי חשש לגבי הפרעה של הטיפול בקריירה שלי. אני שמעתי שטיפול דרך קופת חולים יותר בעייתי מבחינת חשיפת מידע לגורמים אחרים. האם טיפול במרפאה פרטית יתן לי 100% פרטיות? דרך אגב, אני עובד הייטק - אני לא בטוח עד כמה זה משפיע בתחום הזה (אבל אחרי שחותמים חוזה במקום עבודה חותמים גם על ויתור סודיות רפואית). האם זה עלול להשפיע עליי מבחינת קבלה לעבודה? אם אני אומר שלא עברתי טיפול פסיכולוגי למרות שעברתי טיפול במרפאה פרטית, האם הם יכולים לעלות על זה? תודה מראש.

היי.... לדעתי אין לך ממה לחשוש שיעלו על זה לשם כך יש את הסודיות בטיפול.....בפרטי... בהצלחה חטולית

שלום לך, אם חשובה לך הסודיות - פנה לטיפול פרטי. אם לא תנדב את המידע - הוא לא יעבור. אודי